Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bultje laten weghalen en dan nakijken door patholoog?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Re: Bultje laten weghalen en dan nakijken door patholoog?

Ongelezen bericht door pepim »

Casey schreef:Als ik een bultje belangrijk genoeg vind om weg te halen, dan vind ik het ook belangrijk genoeg om te laten onderzoeken ;) Er zijn namelijk zat tumoren die veel groter zijn het bultje zelf doet denken (mastceltumoren zijn daar hele goede voorbeelden van). Als een snijvlak niet schoon is betekent dat niet onmiddellijk dat er dramatische acties met chemotherapie oid ondernomen hoeven te worden: vaak is een tweede operatie met nog ruimere randen voldoende om de tumor alsnog helemaal weg te nemen. Even bultje opsturen kan dan het verschil zijn tussen een levensverwachting van een paar maanden en pas jaren later om een hele andere reden doodgaan ;)
Ja, daarom stel ik hier ook mijn vraag :wink:
Casey schreef:Net van de week heb ik een bultje weggehaald bij mijn poes, ze is pas 5 jaar oud en het zal haast wel een oud abcesje zijn maar dat wil ik wel even zeker weten.
Mijn DA was stellig dat dit geen abces was, omdat het bultje los te pakken was en glad.
Casey schreef:Bultjes aanprikken doe ik dan niet zo vaak, het komt me te vaak voor dat de patholoog dan uiteindelijk niets kan vinden (te weinig materiaal) of het toch iets anders blijkt te zijn. Haal ik het liever meteen helemaal weg, dan weet ik tenminste zeker of het wel of niet foute boel is.
Dat aanprikken lijkt me niet goed, het voelt niet goed in mijn optiek, maar dat is maar mijn gevoel. Bedankt natuurlijk voor je reactie Cees :D
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Casey schreef:Als ik een bultje belangrijk genoeg vind om weg te halen, dan vind ik het ook belangrijk genoeg om te laten onderzoeken ;) Er zijn namelijk zat tumoren die veel groter zijn het bultje zelf doet denken (mastceltumoren zijn daar hele goede voorbeelden van). Als een snijvlak niet schoon is betekent dat niet onmiddellijk dat er dramatische acties met chemotherapie oid ondernomen hoeven te worden: vaak is een tweede operatie met nog ruimere randen voldoende om de tumor alsnog helemaal weg te nemen. Even bultje opsturen kan dan het verschil zijn tussen een levensverwachting van een paar maanden en pas jaren later om een hele andere reden doodgaan ;)
Net van de week heb ik een bultje weggehaald bij mijn poes, ze is pas 5 jaar oud en het zal haast wel een oud abcesje zijn maar dat wil ik wel even zeker weten.
Bultjes aanprikken doe ik dan niet zo vaak, het komt me te vaak voor dat de patholoog dan uiteindelijk niets kan vinden (te weinig materiaal) of het toch iets anders blijkt te zijn. Haal ik het liever meteen helemaal weg, dan weet ik tenminste zeker of het wel of niet foute boel is.

C.
Dat vind ik ook. Ik heb een bult op Gollums kaak weg laten halen, mocht het kwaadaardig zijn had er een gedeelte van haar kaak verwijdert moeten worden. Gelukkig was het niet kwaadaardig. Het was een flinke knikker, een soort wildgroei van bot? Heel apart. Bij een bult aanprikken op haar snuit had de patholoog inderdaad te weinig materiaal. Ik had toen besloten het niet nog eens te doen, ze dachten aan lymfeklierkanker en mocht dat zo zijn zou er toch weinig aan te doen zijn, aan chemo bij honden doe ik niet. Ik zou het dan vanzelf wel merken en haar in laten slapen. Maar ze bleef gewoon leven en niks aan de hand gelukkig.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Mijn jongste hond had een kleine zwelling aan binnenkant dijbeen en een vreemde bult op zijn ellepijp. Aangezien dit ras vatbaar is voor kanker, waaronder botkanker, heb ik het laten weghalen en is het onderzocht. Uiteindelijk bleek de bult op zijn ellepijp goedaardig te zijn, maar de kleine zwelling was dus een flinke kwaadaardige mastceltumor diepliggend in zijn dijbeen en kan op een andere plek weer terug komen. Ik wil mijn honden niet voor niets onder narcose gooien, zeker niet op hun leeftijd nu. Dan moet ik er nog eens goed over nadenken als het weer terug komt.
pepim
Zeer actief

De uitslag was gelukkig goed, alles is weggehaald en hoogstwaarschijnlijk goedaardig. Dat de snijvlakken schoon waren, was sowieso belangrijk, dus dat is wel een opluchting.
Raar hoor, 2 van je dieren een dag achter elkaar geopereerd, de een redt het wel en de ander helaas niet :(:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als mosterd nog even na de maaltijd..ik heb bij kiki een biopt laten nemen. Nauwelijks belastend voor het dier want ze prikken in de bult. weefsel wordt dan onderzocht. is het bultje goed laat ik het dus zitten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

pepim schreef:De uitslag was gelukkig goed, alles is weggehaald en hoogstwaarschijnlijk goedaardig. Dat de snijvlakken schoon waren, was sowieso belangrijk, dus dat is wel een opluchting.
Raar hoor, 2 van je dieren een dag achter elkaar geopereerd, de een redt het wel en de ander helaas niet :(:
Fijn dat de uitslag goed is :ok: .

Naar dat je konijn het niet gered heeft. Je hebt iig ontzettend je best gedaan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

pepim schreef:De uitslag was gelukkig goed, alles is weggehaald en hoogstwaarschijnlijk goedaardig. Dat de snijvlakken schoon waren, was sowieso belangrijk, dus dat is wel een opluchting.
Ha fijn zo dat het goedaardig was :ok:

Mijn Kaya zit onder de bulten, ik denk dat ze er wel 30 heeft ondertussen, variërend van behoorlijk groot (zo'n 10 cm doorsnede) tot heel klein.
Een kleine 2 jaar geleden zijn de bulten die er destijds zaten (een stuk of 5) aangeprikt en dat bleken vetbulten te zijn, overigens zei de dierenarts hierbij wel dat het weefsel altijd kan veranderen.
Dit jaar voor de jaarlijkse controle had ik het over al die bulten en hij zei 'niets aan doen, ze is 11.5 jaar en narcose moeten we echt proberen te vermijden bij haar'. Ik was het er totaal mee eens... al is het kwaadaardig, ik zou er niets meer aan doen.

Zou echter Puchu van pas 6 jaar een bult krijgen die verdacht is, dan zou ik het wel weg laten halen en laten onderzoeken.
Afhankelijk van de ernst ervan en of er uitzaaiïngen zijn, zou ik hem wel laten behandelen. Ik heb begrepen dat honden over het algemeen veel minder last van chemo hebben dan mensen.
Maar goed, dat zou ik alleen maar doen als de artsen zeggen dat er bij die vorm van kanker goede resultaten worden behaald en de hond zelf nog in goede doen is.

Dus bij mij is het volledig afhankelijk van de leeftijd van de hond (of kat) en wat de vooruitzichten zijn.
Kaya heeft geen vooruitzichten als het kwaadaardig blijkt te zijn en Puchu heeft mogelijk wel vooruitzichten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
pepim
Zeer actief

Eline* schreef:Als mosterd nog even na de maaltijd..ik heb bij kiki een biopt laten nemen. Nauwelijks belastend voor het dier want ze prikken in de bult. weefsel wordt dan onderzocht. is het bultje goed laat ik het dus zitten.
Op zich begrijp ik dat wel, maar ik weet het niet, ik heb een slecht gevoel bij in bultjes prikken, maar misschien ligt dat aan mij?
Daarbij werd het bultje groter, dat speelde voor mij ook een rol.
En ook dat je eventueel kwaadaardige cellen wakker maakt, die anders liggen te sluimeren, misschien blurp ik maar wat hoor, dat kan heel goed zijn :vaag:

Het was overigens hoogstwaarschijnlijk geen vetbult, dat had ik al eerder geschreven dacht ik, want dan had ik het laten zitten.
(ik weet niet of je het leest Eline, maar fijn om je weer te lezen :flower: )

@Liesbeth Dankjewel, ik mis haar
@Caroline Ja vetbulten zijn wat anders, al zit er natuurlijk niemand op bultjes te wachten :mep:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ja, ik lees je! :wink: Dank je! Het klopt wat je zegt hoor! Het aanprikken van een kwaadaardig bultje kan in een enkel geval cellen door het lijf sturen en dat wil je niet. Het is dus altijd een afweging, die je maakt met oog op de hond en het bultje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”