Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaas ontsteking en een paar kleine kristallen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras
Aantal honden: 3

Blaas ontsteking en een paar kleine kristallen

Ongelezen bericht door Connie »

Daan heeft net een kuur van 10 dagen achter de rug en ik moest vandaag haar plas weer brengen om het na te kijken
Er was nog een lichte ontsteking te zien en wat kristallen Nu krijgt ze weer voor 7 dagen een ab kuurtje
De zuurgraad in de urine is te hoog en nu willen ze dat ik een speciale brok ga geven om het omlaag te brengen

Dus ik ben even wezen zoeken en ik begrijp het niet meer
Ik had verteld tegen de DA assistend dat ik smuldier geef en dit mag Daan dus niet meer omdat dit het ook verhoogt
maar op verschillende site's staat dat vers juist goed is

Dus kan ik gewoon vers geven met extra vit c (las dat dit ook goed was) of moet ik toch die brokken gaan voeren

Daantje moet trouwens eerdaags(binnen 3 weken) loops worden zou dit mee kunnen spelen De dame aan de telefoon begon namelijk te twijfelen toen ik vertelde over haar aankomende loopsheid
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Goldendelicious

Re: Blaas ontsteking en een paar kleine kristallen

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Weet je ook om wat voor kristallen het gaat?
Normaal gesproken verzuurt Smuldier (rauwe voeding, glutenvrij) beter dan menig brok.
Zeer zeker zou ikzelf geen brokken voeren, maar gewoon een gedegen verse voeding zonder al teveel koolhydraten en zonder premixen. Je kunt verzuren en bacteriën doden met een goede kwaliteit apple cider vinegar, ongezoete cranberry sap aangelengd met rauwe honing en water, brandnetel met rauwe honing of kefir/honing. Doorspoelen is belangrijk, dus ik zou goed laten drinken.
Daarnaast kun je solidago geven om het nier- en blaasstelsel mee schoon te krijgen of bijv. Eurologist, waar ook zeer goede ervaringen mee zijn. Vaak is AB dan niet nodig. Als een tweede AB kuur 'nodig' is na 10 dagen, dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat de eerste kuur al resistent is geworden en de tweede ook niet goed aanslaat. Een antibiogram om te bepalen om wat voor bacterie het exact gaat en daar de AB op afstemmen, is dan gerichter. Vitamine C in supplementvorm heb ik nooit gegeven en al zeker geen synthetische. Vitals heeft een prima niet synthetische biologische vitamine C vorm. Voor meer info kun je even op mijn site kijken (geen reclame, maar ik heb nu eenaal een goed product vit. C).

Hoe lang staat je hond al op verse voeding?

Als je hond binnen 3 weken loops moet worden, dan mogen er geen kristallen in de blaas zitten. Een aantal x urine check en dan met name nuchtere ochtendurine waarbij de hond minstens 8 uur niet gegeten heeft, is wel aan te raden.

Veel sterkte.
Connie
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Weet je ook om wat voor kristallen het gaat?
Normaal gesproken verzuurt Smuldier (rauwe voeding, glutenvrij) beter dan menig brok.
Zeer zeker zou ikzelf geen brokken voeren, maar gewoon een gedegen verse voeding zonder al teveel koolhydraten en zonder premixen. Je kunt verzuren en bacteriën doden met een goede kwaliteit apple cider vinegar, ongezoete cranberry sap aangelengd met rauwe honing en water, brandnetel met rauwe honing of kefir/honing. Doorspoelen is belangrijk, dus ik zou goed laten drinken.
Daarnaast kun je solidago geven om het nier- en blaasstelsel mee schoon te krijgen of bijv. Eurologist, waar ook zeer goede ervaringen mee zijn. Vaak is AB dan niet nodig. Als een tweede AB kuur 'nodig' is na 10 dagen, dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat de eerste kuur al resistent is geworden en de tweede ook niet goed aanslaat. Een antibiogram om te bepalen om wat voor bacterie het exact gaat en daar de AB op afstemmen, is dan gerichter. Vitamine C in supplementvorm heb ik nooit gegeven en al zeker geen synthetische. Vitals heeft een prima niet synthetische biologische vitamine C vorm. Voor meer info kun je even op mijn site kijken (geen reclame, maar ik heb nu eenaal een goed product vit. C).

Hoe lang staat je hond al op verse voeding?

Als je hond binnen 3 weken loops moet worden, dan mogen er geen kristallen in de blaas zitten. Een aantal x urine check en dan met name nuchtere ochtendurine waarbij de hond minstens 8 uur niet gegeten heeft, is wel aan te raden.

Veel sterkte.
Dank je wel ik zal zo eens op je site kijken
Ze zeiden eigenlijk niet wat voor kristallen het waren ze had het over het voorkomen van blaasgruis etc.
Mijn telefoon is erg slecht dus kreeg niet alles mee Daarom ga ik morgen het nogmaals even vragen als ik die kuur op haal
De urine was trouwens niet schoon en het was haar derde plasje van vandaag, maar dit wiste ze Ik krijg het niet voor elkaar om het op te vangen dus heb ik het met een spuitje van de tuintegels gehaald

edit Ze staat nu iets minder dan twee weken op volledig vers daarvoor kreeg ze ook nog brokken
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Goldendelicious

Connie schreef: Dank je wel ik zal zo eens op je site kijken
Ze zeiden eigenlijk niet wat voor kristallen het waren ze had het over het voorkomen van blaasgruis etc.
Mijn telefoon is erg slecht dus kreeg niet alles mee Daarom ga ik morgen het nogmaals even vragen als ik die kuur op haal
De urine was trouwens niet schoon en het was haar derde plasje van vandaag, maar dit wiste ze Ik krijg het niet voor elkaar om het op te vangen dus heb ik het met een spuitje van de tuintegels gehaald

edit Ze staat nu iets minder dan twee weken op volledig vers daarvoor kreeg ze ook nog brokken
Dit had mijn dierenarts en zeker het lab niet geaccepteerd als betrouwbare factor. Zonde hoor. Als ik je een advies mag geven, probeer toch die urine op te vangen bij je hond. Het uitlezen en filteren er van luistert zo ontzettend nauw als de urine enigszins steriel opgevangen kan worden. Zo heb je nooit een betrouwbare uitslag.
Dan kun je beter in 1x goed catheteriseren als uitgangspunt. Dat kan zonder roesje.

Bij jouw hond zijn de naweeën van die brok nog lang niet zijn systeem uit. Trek daar maar zo'n 8 weken op verse voeding voor uit. Je zou nog kunnen overwegen om tijdelijk af te wisselen met andere KVV merken waarin geen premix zit en die niet enkel uit kip en rund bestaan. Maar zelfs Smuldier draagt bij aan een lage pH is de ervaring.
Connie
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
Connie schreef: Dank je wel ik zal zo eens op je site kijken

Dit had mijn dierenarts en zeker het lab niet geaccepteerd als betrouwbare factor. Zonde hoor. Als ik je een advies mag geven, probeer toch die urine op te vangen bij je hond. Het uitlezen en filteren er van luistert zo ontzettend nauw als de urine enigszins steriel opgevangen kan worden. Zo heb je nooit een betrouwbare uitslag.
Dan kun je beter in 1x goed catheteriseren als uitgangspunt. Dat kan zonder roesje.

Bij jouw hond zijn de naweeën van die brok nog lang niet zijn systeem uit. Trek daar maar zo'n 8 weken op verse voeding voor uit. Je zou nog kunnen overwegen om tijdelijk af te wisselen met andere KVV merken waarin geen premix zit en die niet enkel uit kip en rund bestaan. Maar zelfs Smuldier draagt bij aan een lage pH is de ervaring.
Je hebt mij aan het denken gezet plus dat ik een onderbuik gevoel heb dus ik ga zo op gesprek met de arts en neem Daan mee
ik heb de arts namelijk niet gesproken en zij hebben daan niet gezien ik heb alleen urine gebracht omdat die 1 keer per dag een rare kleur heeft
Daan heeft zelf nergens last van ze is gewoon de normale jonge hond zoals ze altijd is haar pijngrens is laag dus pijn heeft ze echt niet, ook niet gehad
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik lees wel dat men voor het opvangen van urine een soeplepel gebruikt. Ik weet niet of je dat hebt geprobeerd? Shelly duwt haar muts altijd helemaal tegen de grond dus ik vraag me ook af hoe ik dat op zou moeten vangen. Of je neemt een dienblad of ander groot oppervlakte met een rand, die je heel goed schoonmaakt en die je er dan onder schuift terwijl ze plast?
Connie
Zeer actief

Fizgig schreef:Ik lees wel dat men voor het opvangen van urine een soeplepel gebruikt. Ik weet niet of je dat hebt geprobeerd? Shelly duwt haar muts altijd helemaal tegen de grond dus ik vraag me ook af hoe ik dat op zou moeten vangen. Of je neemt een dienblad of ander groot oppervlakte met een rand, die je heel goed schoonmaakt en die je er dan onder schuift terwijl ze plast?
Ik heb werkelijk alles geprobeerd zodra ik eraan kom stopt ze met plassen Ik ben nu wel bezig met het commando piepie doen maar dat zit er nog niet in :wink:
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Connie
Zeer actief

Net een gesprek gehad er zat geen gruis meer in haar urine De zuurgraad was 8.4 dus wel erg hoog
We hebben nu afgesproken de test opnieuw te doen dus geen AB kuur en geen brokken
Ik ga wel even opzoek naar goed vers voer wat misschien meehelpt om die zuurgraat naar beneden te krijgen
Ze krijgt nu smuldier vlees compleet Ik begin alvast met elke dag wat vit c te geven
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Goldendelicious

Nog even een aanvulling.
Een zuurtegraad van 8,4 is veel te hoog en (vaak) direct herleidbaar aan de brokvoeding. Mijn oudste hond had o.a. struviet en een pH van 8,2 toen zijn ellende begon. Al jaren is zijn pH onder 6,5. Hij heeft nog andere lichte nier- en leverschade waar hij regelmatig op gecheckt wordt. Wat ik je echt aan wil raden m.b.t. urineonderzoek.
Enkel nuchtere ochtendurine, schoon opgevangen of via catheter, dat is betrouwbaar. Zo pak je eerlijke waardes mee, want ook voeding is van grote invloed op de pH waarde van de blaas, het ureumgehalte etc.
En laat je hond dagelijks extra drinken! Doorspoelen om de eventuele kristallen en bacteriën niet te laten aanhechten, is belangrijk. Maar ook de middelen die ik net beschreef, verzuren de blaas.
Connie
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Nog even een aanvulling.
Een zuurtegraad van 8,4 is veel te hoog en (vaak) direct herleidbaar aan de brokvoeding. Mijn oudste hond had o.a. struviet en een pH van 8,2 toen zijn ellende begon. Al jaren is zijn pH onder 6,5. Hij heeft nog andere lichte nier- en leverschade waar hij regelmatig op gecheckt wordt. Wat ik je echt aan wil raden m.b.t. urineonderzoek.
Enkel nuchtere ochtendurine, schoon opgevangen of via catheter, dat is betrouwbaar. Zo pak je eerlijke waardes mee, want ook voeding is van grote invloed op de pH waarde van de blaas, het ureumgehalte etc.
En laat je hond dagelijks extra drinken! Doorspoelen om de eventuele kristallen en bacteriën niet te laten aanhechten, is belangrijk. Maar ook de middelen die ik net beschreef, verzuren de blaas.
Is water bij haar Smuldier doen voldoende of is bijv een bouillon (kip) handig
Ze drinkt niet erg veel dus ik moet er wel een smaakje bij doen
Mijn plan is om eerst wat te doen met de vit c en drinken en eind van de week weer opnieuw urine te pakken
en dan idd schone. lukt dit niet wil ik dat de DA het zelf doet

bedankt voor je hulp :ok:
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je kunt water door de smuldier doen, als het een soort soep is, vinden ze het nog steeds lekker en dan moet ze wel slobberen. Ik weet niet of ze uit de sloot drinkt als ze gerend heeft? Anders zou je kunnen overwegen een opvouwbare drinkbak mee te nemen en water. Zodat je meteen na activiteit water aan kunt bieden, dan drinken ze vaak wel. Ik heb zelf katten die meer moeten drinken, en ik heb zo'n waterfonteintje voor ze gekocht, dat stimuleert om meer te drinken. Ik zet ook als we thuiskomen met de honden van het loslooppark altijd vers water neer, en zeg dan: even drinken. Dus het is een gewoonte geworden omdat altijd wat te drinken bij thuiskomst. Misschien kun je zoiets proberen.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door christina »

Mijn kater heeft ook kristallen in de urine. Zou vitamine C daar ook helpen. Hij is nu aan de dure speciale brok maar daar kan ik eigenlijk niet mee door gaan.
Afbeelding
Connie
Zeer actief

De vit c en gewoon vers werken Vanmorgen schone plas gebracht en haar urinezuur graad is nu 7 en niets raars te vinden voor de rest :8): vorige week nog 8.4 en nu 7 dus het gaat goed :cheer:
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”