Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit spoed of gewoon even aankijken?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Is dit spoed of gewoon even aankijken?

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Dexter is al een paar dagen niet lekker. Wat drenteliger dan normaal, af en toe bij de wandelingen ineens langzaam gaan lopen, aantal keer overgeven. We hadden wat ander voer gegeven dus ik dacht dat het daaraan lag. Al zat hij eergisteravond ineens te hijgen, een half uur lang, maar net toen ik écht bezorgd werd was het weer over. Maar nu kom ik thuis en hij had zijn mand ondergekotst en had vreselijke dorst. Zijn waterbak was gevuld toen ik vanmiddag wegging, die was nu leeg, en hij heeft net ruim anderhalve bak leeggedronken. Even met hem gewandeld, poep zag er normaal uit maar hij wilde vlot weer richting huis. Heeft net wel wat brokjes gegeten. Komt wel lusteloos over, pieperig ook. En hij hapte een paar keer naar zijn lendenen.

Waar ik me het meeste zorgen om maak: zijn buik is opgezet (gister nog niet, vanochtend durf ik niet met zekerheid te zeggen, toen ik thuiskwam viel het op). Ik twijfelde of ik me aanstelde, maar mijn vriend komt net thuis en zei het ook direct. Lijkt ook niet helemaal symmetrisch te zijn. Hij vreet nog wel eens dingen van straat, heeft vorige week een kippenbotje naar binnen gewerkt.

Is dit serieus genoeg om direct naar de da te moeten of kunnen we het nog even aankijken?
(misschien heel stom, maar ik vind het écht moeilijk in te schatten omdat hij dus wel eet/drinkt/poept/plast.)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Is dit spoed of gewoon even aankijken?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Gewoon naar da gaan
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als zijn buik opgezet is zou ik de da bellen.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik ben zeker geen expert maar ik zou ook gaan. Zeker bij een opgezette buik die zo duidelijk is.
Succes :ok:
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik zou ook gelijk naar de da gaan. Dit klinkt echt niet goed
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Kan het van het water drinken dat zijn buik opgezet is?
Nikkie had ook eens heel veel water gedronken en die had ook aan een kant een hele dikke buik. Alleen nadat ze had geplast was haar buik weer normaal. Was wel een hele grote plas die ze neergelegd had.

Als je het niet vertrouwt zou ik even de dierenarts bellen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

als het om een maagtorsie gaat telt elke minuut. Dikke opgezette buik. Veel willen drinken, met achterpoten wijdbeens liggen en veel onrust en een soort blaasbalg ademhaling... beter een keer voor niets dan te laat. Sterkte!
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik zou aanraden om naar de da te gaan, beter een keer te veel dan te weinig en zeker met zo'n kruising als jij hebt zou ik gaan alleen al om een mogelijke maagtorsie uit te sluiten.
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ja even DA voor de zekerheid.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Is het de linkerkant die meer opgezet is? Zo ja, dan ligt een maagtorsie voor de hand en moet je echt als de donder naar de dierenarts want anders is er een kans dat hij het niet overleeft.
Zelf zou ik hoe dan ook de nacht niet in willen met je hond in deze toestand. Maar misschien ben ik daar wel een beetje overbezorgd in hoor. Ik ga liever 1x te vaak naar de dierenarts, dan 1x te weinig.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Gaan!!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
DaniBanani
Zeer actief

We zijn net terug. Op de rontgenfoto was te zien dat hij vooral een héle volle maag had en ze voelde iets hards in zijn darmen. Laten braken, en er kwam vooral heel veel vocht uit (hij had ook veel gedronken net, dus logisch, al was zijn buik daarvoor al gezwollen) en wat voedsel. Luchtte duidelijk wel op, zijn buik is nu weer geslonken tot redelijk normale proporties. Dat harde in zijn darm zat er nog, maar even aankijken was de beste optie. Paar dagen geen eten, beperkt water, rustige wandelingen, was haar advies. En goed in de gaten houden, natuurlijk.

Wat ik me nu wel afvraag: ik dacht dat bij een maagtorsie de hond niet meer kan braken of poepen (daarom dacht ik ook dat 't dat sowieso niet kon zijn). Klopt dat dan niet?
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

DaniBanani schreef:Wat ik me nu wel afvraag: ik dacht dat bij een maagtorsie de hond niet meer kan braken of poepen (daarom dacht ik ook dat 't dat sowieso niet kon zijn). Klopt dat dan niet?
Dat ligt eraan of de maag al zover gedraaid is dat alles wordt afgesloten.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
DaniBanani
Zeer actief

Ah, oke.
Dex voelt zich aanmerkelijk beter, gelukkig. Hij drinkt wel enorm veel en heeft behoorlijke diarree (goh, ik zie een verband) maar vooralsnog ga ik er maar vanuit dat dat vanzelf normaliseert.

Nog een vraagje: toen ik belde naar de da waar we ingeschreven staan (maar nog niet langs zijn geweest, we hebben voor morgen een kennismaakafspraak staan) kreeg ik op de voicemail dat we voor spoed naar een praktijk in Amsterdam moesten. Toen dus een andere da gebeld in de buurt en daar heen gereden, maar zij zei wel dat we bij een maagtorsie beter direct naar Amsterdam konden rijden omdat het daar 't best was. Maar als elke minuut telt, zoals ik hier lees, dan is een autorit van 40min tegenover 10min toch niet handig? Kunnen we dan beter bij een DA zitten die spoed ook in de buurt afhandelt, of zijn ze in Amsterdam echt zoveel beter (weet even niet meer om welke kliniek het ging)?
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Mmm, niet te vroeg juichen, als er een darmblokkade zit, kan het ook zijn dat de ontlasting erlangs stroomt. Dat kan. Maar goed, gewoon in de gaten blijven houden hoe de ontlasting is, denk ik. De diarree kan ook zijn ontstaan door het vele water drinken. Is ie daarmee opgehouden? Want misschien doet ie dat omdat het vervelend aanvoelt in de buik.

En ik weet niet of je misschien in Zaanstad woont maar als dat zo is, heb je dikke pech. Je kunt 's avonds en 's nachts alleen in Amsterdam terecht. Dan zeggen ze, ja, ze hebben daar veel meer apparatuur. Maar dat is gewoon onzin, inderdaad, als elke minuut telt, kun je veel beter snel bij de dierenarts zijn natuurlijk. Een maagtorsie kan een gewone dierenarts ook behandelen. Ik weet wel, mijn dierenarts woont boven zijn praktijk en mocht er ooit een spoedsituatie zijn, ik schreeuw hem gewoon wakker onder zijn raam. Kan me niks schelen hoe boos ie daarom wordt, haha, ik betaal me blauw dus een nachtje slaap missen, voor het leven van mijn hond, vind ik geen slechte ruil. Betaal ik hem driedubbel, dat wel. En een groot boeket bloemen. Maar echt achterlijk hoor, vind je ook niet. Beterschap voor je hond.
DaniBanani
Zeer actief

Ik zit in Alkmaar. :wink: De da waar we gisteravond waren verwijst bij spoed naar een da in de regio (Alkmaar-Heiloo-Heerhugowaard), dus dat is flink dichterbij. Ik vraag morgen ook wel even wat zij er zelf over zeggen, misschien dat ze toch ook wel samenwerken met een ander dichter in de buurt bij spoed.

Hij krijgt steeds kleine beetjes water. Ligt nu rustig te slapen.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nooit, maar dan ook nooit naar Amsterdam rijden bij een maagtorsie!!!
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn vorige hond en ben gewoon geweigerd bij Amsterdam. Dit omdat mijn normale dierenarts niet samenwerkte met Amsterdam en dan heb je gewoon pech. Spoed of niet.

In Alkmaar en Heerhugowaard zitten kundige dierenartsen, die je prima kunnen helpen bij spoedgevallen.
Zelf ging ik altijd naar WHG dierenartsen (voorheen Bron) in Alkmaar. Nu heet het sinds kort weer anders geloof ik, maar er zitten hele kundige artsen.
In Heerhugowaard ben ik toen uiteindelijk bij 't Ossenhoofd terechtgekomen toen Jaymz een maagtorsie had. En daar werd Jaymz heel goed geholpen, ik zou er zo weer naartoe gaan.
In Heiloo zitten zowel Any Animal en Schaap en de Jong, ook hele kundige dierenartsen.

Bij de eerste twee kun je altijd wel terecht en wordt je goed geholpen. Any Animal is helaas niet tijdens de avonduren geopend, zij verwijzen naar Amsterdam. Schaap en de Jong hebben wel nooddienst, maar die werken ook samen met minder goede dierenartsen (zeg maar gerust slechte, tenminste dat vind ik) buiten de openingsuren. Dus dan is het afwachten naar welke dierenarts je wordt doorverwezen.
DaniBanani
Zeer actief

Any Animal is degene waar we voor morgen een afspraak hebben, al twijfel ik of dat nog zin heeft, juist omdat zij dus doorsturen naar A'dam. Ik vind ze heel goed klinken maar het is wel een eind weg in noodsituaties. Wat vreselijk trouwens dat ze je gewoon weigeren, lijkt me echt heel naar. Stom ook dat ze ons gister dan wel adviseerde daarheen te rijden bij een maagtorsie. Al belde ze vanochtend nog even om te vragen hoe 't met Dexter ging, dat vind ik wel heel netjes vooral omdat we daar nooit eerder zijn geweest.
Afbeelding
Muk

Any Animal is geen slechte dierenarts en wij belden destijds daar ook naartoe, toen onze vorige hond een maagtorsie had. Wij waren daar klant, maar gingen vaker naar WHG Bron in Alkmaar, omdat ik die persoonlijk iets beter allround vind.

Als je hond een maagtorsie heeft, telt inderdaad elke minuut en is het rijden naar Amsterdam niet handig. Zeker ook omdat er genoeg kundige dierenartsen in die omgeving zitten. Daar werkt Any Animal niet mee samen en dat hoeft ook niet, maar bij echte spoedgevallen is Amsterdam gewoon te ver.
DaniBanani
Zeer actief

Hmm, dat dacht ik ook al. Afspraak met Any Animal heb ik afgebeld. WHG is overgenomen door Stad & Land, maar op de site van die laatste staat nog niets over contactgegevens of openingstijden dus ik weet niet of ze ook al actief zijn. Ik denk dat ik voor nu maar blijf bij de da waar we gister waren, als dat toch niet bevalt ga ik wel verder kijken.
Afbeelding
Muk

WHG is zeker actief nu, ook al heet het anders. Mocht dit bij jou dichter in de buurt zijn, dan zou ik daar zeker naartoe gaan.
Bij welke dierenarts was je gisteren als ik vragen mag?
DendroFleur
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herder Sascha
Stabij x Wetterhoun Boris
American Bull Sumo

Ongelezen bericht door DendroFleur »

Ik heb goede ervaringen met Amsterdam maar voor spoed is dat te ver weg. Maar moeilijke gevallen en operaties doen ze goed en hebben alle faciliteiten.
Dit zou mij toch ook niet lekker zitten. Zeker het vaker overgeven en dikke opgeblazen buik. Ook diarree kan op een verstopping wijzen. Het enige wat er langs kan is dan dunne zooi.
Beestenboel: DuitseHerder Sascha, Stabij Wetterhoun Boris, Amerikaanse Bully Sumo
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief

Die gister was Dierenarts Alkmaar-Noord. Ik zie nu dat Stad & Land binnenkort een nieuwe website wil lanceren waar ze ook de informatie over Alkmaar op gaan zetten, dat zal ik even in de gaten houden. Of gewoon een keer bellen met wat vragen zodat ik een beetje een indruk heb. Bedankt voor de adviezen trouwens, maakt de zoektocht wat makkelijker!

Eerder vanmiddag heeft-ie enorm geplast (echt héél veel) en daarna vooral liggen slapen. Geen water meer gedronken daarna. Als hij straks/morgen nog steeds diarree heeft ga ik wel even bellen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Succes morgen. By the way, ontzettend leuk hondje is het wel, zo te zien. We zagen vandaag een kruising husky-herder in het loslooppark. Heel sociaal beestje, hij ging iedereen netjes begroeten en rende dan weer hard weg. Best een leuke kruising.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Wij moeten vanuit Amersfoort naar Utrecht 's avonds en in het weekend. Nu heb ik met een andere kliniek afgesproken dat ik daar altijd terecht kan, want met Utrecht heb ik een hele slechte ervaring.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Muk schreef:Nooit, maar dan ook nooit naar Amsterdam rijden bij een maagtorsie!!!
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn vorige hond en ben gewoon geweigerd bij Amsterdam. Dit omdat mijn normale dierenarts niet samenwerkte met Amsterdam en dan heb je gewoon pech. Spoed of niet.
Dat is jouw ervaring, mijn ervaring is gelukkig anders. Nanni (mijn vorige herder) had een beginnende maagkanteling en uiteraard in de avond. We zijn eerst naar degene in Aalsmeer gereden maar dat was "ja ze is natuurlijk al wat ouder, ze ziet er niet goed uit". Nanni was 10 jaar toen het gebeurde en nee ik kom niet met een gezonde hond :oohja: Daarna naar Nieuw Vennep geweest maar ook deze was daarna gesloten en het ging maar niet beter en zijn we uiteindelijk via die van Nieuw Vennep in Amsterdam beland. Daar hebben ze haar opgenomen en metee echo gemaakt en een punctie. Nanni is met 13,5 jaar daar ook ingeslapen ze bleef snachts maar spugen en haar nieren waren niet goed.
Perry en Noah

Afbeelding
Muk

Ik ben blij voor je dat jouw ervaring anders is, maar zo onbeschoft als ik destijds geweigerd ben (en ik belde niet eens, ik was al onderweg naar dat ziekenhuis) was niet netjes. Ook het later ontkennen dat ik geweigerd was door het ziekenhuis én mij beschuldigen van liegen was verre van professioneel te noemen.

En ja, ik (en mijn man die belde) ben netjes gebleven en heb nooit onbeschoft gedaan aan de telefoon, maar voor mij is het reden genoeg om daar nooit naartoe te gaan.
DaniBanani
Zeer actief

Verdomme. Sinds gisteravond weer heel veel dorst en een opgezette buik. Niet zo erg als vorige week, gister nadat hij zijn waterbak in één keer leegdronk heeft hij nauwelijks nog water gekregen. Ik hoopte dat het vanzelf weer zou zakken maar zijn buik is nog steeds opgezet en hij heeft vreselijke dorst. Heb hem een paar keer hele kleine beetjes water gegeven maar gewoon maar laten drinken tot-ie genoeg heeft gehad lijkt me bepaald niet slim nu. En twee keer in 1 week apomorfine vind ik ook geen fijn idee.

Ik ga sowieso voor deze week nog een afspraak maken voor bloedonderzoek en een leishmania-test, want er zit iets niet goed. Is er iets wat ik nu kan doen? Pijnstilling, laten braken? Wel water geven?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zo te lezen heeft de opgeblazen buik dan toch niet zo veel te maken met het waterdrinken. Ik zou het niet aan blijven kijken en de dierenarts bellen voor overleg.
DaniBanani
Zeer actief

Het heeft wel met elkaar te maken, ik zag zijn buik zo ongeveer opzwellen nadat hij ineens zijn hele waterbak leeg had gedronken. DA heb ik net al gebeld, afspraak gemaakt voor verder onderzoek maar voor nu had langskomen weinig zin, apomorfine leek haar ook geen goed idee. Water beperken en rustig houden. Vind het zo sneu, hij voelt zich duidelijk niet fijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”