Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

misschien een nestje Tamaskans

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Onze Kaylee, mijn 4 jaar oude Tsjechoslowaakse Wolfhond-teefje,
zal worden ingezet voor de fok van de Tamaskan Dog en gedekt
worden door de Tamaskan-reu Maguyuk.
Ze zal naar verwachting loops worden tussen nu en december.
Dit zal haar eerste nestje zijn.

Deze dekking is goedgekeurd door de TDR commissie en mijn kennel,
“van 't Aelse Sluske”, is geregistreerd bij de TDR.

Kaylee is geweldig met mensen en kinderen en is ook goed met reuen.
Maar net als de meeste Tsjechoslowaakse Wolfhonden houdt ze niet van teefjes.

Gezondheid resultaten
Moonlight Kaylee van Goverwelle (Kaylee): FCI A, DM drager, Dwerggroei vrij.
Blustag Red Rum (Maguyuk): FCI A, ED vrij, DM vrij, Dwerggroei vrij, Ogen voorlopig vrij.

Kaylee voegt nieuw bloed toe aan de Tamaskan.
Dit zal ook zijn eerste nestje worden van Maguyuk,
zijn ouders zijn Tumanra en Banjo,
en hij is in de eerste plaats gekozen omwille van zijn bloedlijnen.
Hopelijk komen uit combinatie een aantal leuke pups met
een prettig karakter en een goede gezondheid.

Wil je meer weten over dit ras in opbouw,kijk dan op:
http://www.tamaskan-dog.org/
http://www.tamaskan-dog.nl/
http://www.tamaskan-forum.com/

** verwijderd door moderator, vraag en aanbod van levende dieren is verboden **

Afbeelding
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Boutje schreef:Lijken me prachtige pups te zullen worden en ik vind het ook wel leuk om zo een ras in opbouw te kunnen volgen.
Wat is de bedoeling met de pups? Terug met een tamaskan kruisen? Of hoe gaat dat verder?
ja, de pups zullen eerst gekeurd worden op gezondheid en karakter, als dat prima is kunnen ze worden ingezet voor verdere fok
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Als alles gaat zoals ik hoop,
wordt deze week mijn website nog aangepast :W:
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Afgelopen week is de vernieuwde site in de lucht gegaan. :cheer:
naast alle info over de Tsjech. Wolfhond
kun je nu ook info vinden over de Tamaskan Dog.

Wil je nog meer weten over de Tamaskan Dog
kijk dan op de site van de Nederlandse Tamaskan Club:
http://www.tamaskan-dog.nl/
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Bachata
Vaste gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:02
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Bachata »

wolfwoman schreef:Afgelopen week is de vernieuwde site in de lucht gegaan. :cheer:
naast alle info over de Tsjech. Wolfhond
kun je nu ook info vinden over de Tamaskan Dog.
Begrijp je juich stemming niet helemaal?
Hoop dat je eerlijk gaat zijn tegen eventuele pupkopers,in verband met het pittige karakter van de Tsjech!!!

En ook dat je per 5 November door de nederlandse Tsjechenvereniging geroyeerd bent als lid,
Het bestuur distantieert zich volledig van fokkers die zich inlaten met het vermeerderen van mixen met een TsW en wenst hier ook niet aan gelieerd te kunnen worden.
Dit is een ernstige schending van alle zaken waar ze als rasvereniging voor staan en brengt hun ook als rasvereniging nationaal en internationaal schade toe. :devil:
Groetjes Wilma
Afbeelding
Gebruikersavatar
Skittles
Zeer actief
Berichten: 650
Lid geworden op: 29 feb 2012 20:12
Mijn ras(sen): Monstertjes.
Aantal honden: 2

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Skittles »

wat een geweldig mooie honden! hopelijk gaat alles voorspoedig voor je.
Gebruikersavatar
crutz
Zeer actief
Berichten: 35424
Lid geworden op: 22 apr 2002 00:24
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Locatie: Zegveld
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door crutz »

Boutje schreef:
Tara schreef:
Bachata schreef: Het bestuur distantieert zich volledig van fokkers die zich inlaten met het vermeerderen van mixen met een TsW en wenst hier ook niet aan gelieerd te kunnen worden.
Dit is een ernstige schending van alle zaken waar ze als rasvereniging voor staan en brengt hun ook als rasvereniging nationaal en internationaal schade toe. :devil:
Zozo, dat is nogal wat! :hmmm:
Maar wat is nou eigenlijk het probleem? TS zegt toch dat het een nestje Tamaskans gaat worden?
Voor de securigheid zou ze daar wel bij mogen zeggen dat het kruising Tamanskans zullen worden, maar dat is een detail dat je ook wel uit de tekst kunt halen.
Wat heeft de vereniging voor Tsjechoslowaakse Wolfhonden daarmee te maken?
Op welke manier lijdt de vereniging hier nationaal en internationaal schade door? Ik zie het even niet.
Volgens mij leven we in een vrij land, en mag TS zelf besluiten door wie ze haar teef wil laten dekken. :wink:
Dit dus! En met een ras in opbouw als de Tamaskan lijkt het me wenselijk dat er nu en dan nog gekruist wordt. Zou voor veel rassen niet slecht zijn om dit nu en dan nog te doen trouwens.
:ok:
Gebruikersavatar
kipo
Zeer actief
Berichten: 8556
Lid geworden op: 09 jul 2011 23:08

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door kipo »

crutz schreef:
Boutje schreef:
Tara schreef:
Bachata schreef: Het bestuur distantieert zich volledig van fokkers die zich inlaten met het vermeerderen van mixen met een TsW en wenst hier ook niet aan gelieerd te kunnen worden.
Dit is een ernstige schending van alle zaken waar ze als rasvereniging voor staan en brengt hun ook als rasvereniging nationaal en internationaal schade toe. :devil:
Zozo, dat is nogal wat! :hmmm:
Maar wat is nou eigenlijk het probleem? TS zegt toch dat het een nestje Tamaskans gaat worden?
Voor de securigheid zou ze daar wel bij mogen zeggen dat het kruising Tamanskans zullen worden, maar dat is een detail dat je ook wel uit de tekst kunt halen.
Wat heeft de vereniging voor Tsjechoslowaakse Wolfhonden daarmee te maken?
Op welke manier lijdt de vereniging hier nationaal en internationaal schade door? Ik zie het even niet.
Volgens mij leven we in een vrij land, en mag TS zelf besluiten door wie ze haar teef wil laten dekken. :wink:
Dit dus! En met een ras in opbouw als de Tamaskan lijkt het me wenselijk dat er nu en dan nog gekruist wordt. Zou voor veel rassen niet slecht zijn om dit nu en dan nog te doen trouwens.
:ok:
:ok:

Het enige waar ik dan over val, maar dat is niet naar TS persoonlijk, is dat, toen ik voor het eerst van de Tamaskan hoorde en informatie op ging zoeken, stond op alle sites, met koeienletters, dat er géén wolf in de Tamaskan zat. Ik zie dat dat nu weggehaald is, maar over de oorsprong van het ras wordt nu wel heel vaag gedaan.
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

crutz schreef:
Boutje schreef:
Tara schreef:
Bachata schreef: Het bestuur distantieert zich volledig van fokkers die zich inlaten met het vermeerderen van mixen met een TsW en wenst hier ook niet aan gelieerd te kunnen worden.
Dit is een ernstige schending van alle zaken waar ze als rasvereniging voor staan en brengt hun ook als rasvereniging nationaal en internationaal schade toe. :devil:
Zozo, dat is nogal wat! :hmmm:
Maar wat is nou eigenlijk het probleem? TS zegt toch dat het een nestje Tamaskans gaat worden?
Voor de securigheid zou ze daar wel bij mogen zeggen dat het kruising Tamanskans zullen worden, maar dat is een detail dat je ook wel uit de tekst kunt halen.
Wat heeft de vereniging voor Tsjechoslowaakse Wolfhonden daarmee te maken?
Op welke manier lijdt de vereniging hier nationaal en internationaal schade door? Ik zie het even niet.
Volgens mij leven we in een vrij land, en mag TS zelf besluiten door wie ze haar teef wil laten dekken. :wink:
Dit dus! En met een ras in opbouw als de Tamaskan lijkt het me wenselijk dat er nu en dan nog gekruist wordt. Zou voor veel rassen niet slecht zijn om dit nu en dan nog te doen trouwens.


:ok:
Zo denk ik er dus ook over !!
Als ik de pups nu als Tsjechen zou gaan verkopen wordt het een andere zaak,
maar dat doe ik dus NIET !!

EN EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID:
Ik heb ZELF mijn lidmaatschap van de rasvereniging opgezegd !!!
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

:ok:

Het enige waar ik dan over val, maar dat is niet naar TS persoonlijk, is dat, toen ik voor het eerst van de Tamaskan hoorde en informatie op ging zoeken, stond op alle sites, met koeienletters, dat er géén wolf in de Tamaskan zat. Ik zie dat dat nu weggehaald is, maar over de oorsprong van het ras wordt nu wel heel vaag gedaan.
Sinds er enkele mensen weg zijn bij de TDR kun je op de site alle info lezen over alle honden, ouders,
voorouders inclusief gezondheidheidsuitslagen.
Ook het feit dat er wolf(hond) inzit, wordt nu toegegeven.
De mensen van nu willen openheid en eerlijkheid
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door laeken »

Tja, ik vind het prachtige honden maar ik begin hoe langer hoe meer te denken, wat willen ze nou? De Tamaskan zou in eerste instantie een hondenras zijn met een oeruiterlijk zonder wolvenbloed. In andere nesten worden ze gekruist met Saarloos wolfhonden. De nieuwste Tamaskans lijken dus als twee druppels water op wolfhonden. Helemaal niet meer op sledehonden. Nu begrijp ik ook wel dat wolfhonden mooier zijn voor veel mensen. Maar Tamaskans zouden dus kruisingen met sledehonden zijn. Geen wolfhonden.

Ik vind Tjechen prachtig. De Tamaskan werd echter geroemd om zijn goede karakter en sociale eigenschappen. Daarin vind ik persoonlijk de Tjech absoluut niet uitblinken. Vooral de reuen kunnen behoorlijk scherp zijn. Zitten de mensen die een Tamaskan willen wel te wachten op een reu die evt scherp wordt? Waaks zal zijn en die waarschijnlijk totaal niet met reuen kan? De Tjechen die ik kan zijn helemaal niet zoals de beschrijving van de Tamaskan..... :19:

Ik vind het erg jammer dat de Tamaskan niet meer uit sledehonden kan worden uitgebouwd. Natuurlijk komt er dan iets van minder wolf uit. Maar we hebben al twee van die rassen. Met hun problemen. De Saarloos en de Tjech. Ik zou het zo leuk vinden als de sledehond wat meer mee mocht doen. Die zijn echt lief met elkaar en alles en iedereen. Die zijn echt wat het ras zou moeten zijn. Wolfhonden raken meer en meer in de mode. Tamaskans zijn straks ook gewoon kruisingen Saarloos, Tjech en heel misschien nog een zweempje poolhond.

De pups worden zeker prachtig. Het uiterlijk zal prima zijn. Ik zie echter pure Tamaskans niet bepaald ontstaan zolang ze steeds maar voor de helft wolfhonden moeten zijn. Ik zie meer een kruising Tjech Saarloos ontstaan. Met een totaal gevarieerd karakter waar niks meer over te zeggen is. Hij kan bang worden, schichtig, fel, waaks, hondagressief, wegloperig, volgzaam etc. Een totaal verassingspakket door constant inkruisen.

Natuurlijk kan een ras best een keer een scheut vers bloed gebruiken. Maar bij de Tamaskan moet je in mijn ogen kiezen voor de poolhondkruisingen. Zet er dan een keer een hus x saarloos of Tjech op. En dan niet te vaak. Niet steeds weer die prachtige pure wolfhonden. Wolf en Tamaskan is domweg een nieuwe wolfhond maken. En we hebben er al 2. :U:
Afbeelding
Gebruikersavatar
wolfwoman
Zeer actief
Berichten: 2004
Lid geworden op: 17 aug 2005 23:03
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Locatie: Andel (NBr.) NL.
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door wolfwoman »

De Tamaskan bestaat ook voor het grootste gedeelte uit poolhonden e.d.
voor het 'verse bloed' wordt er nu (bij mij weten) voor de 2e x wolfhond ingekruisd
(1x saarloos, 1x TsW) omdat de honden teveel op poolhonden gingen lijken.
Ik denk dat die enkele wolfhond niet het karakter van de hele populatie zal beiinvloeden
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Gebruikersavatar
Rahne
Zeer actief
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:22
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Rahne »

Ik zal proberen uit te leggen hoe het nu zit met de 'wolf' in de Tamaskan, het is idd onduidelijk en ik ben bezig met het herschrijven van oa. de geschiedenis van het ras op de website (tamaskan-dog.nl) om het wat duidelijker te maken.

Het 'ras' is onstaan uit de Utonagan, na onenigheid tussen de fokkers. De oprichters Blustag & Blufawn hebben vervolgens hun Utonagan honden 'omgedoopt' tot Tamaskan en een 7-tal honden uit Finland geimporteerd om deze toe te voegen als nieuw bloed. Deze honden werden omschreven als 'Husky' kruisingen maar wat er dan nog verder in zat behalve 'Husky' was geen duidelijk antwoord op te krijgen. De kennel waar deze kruisingen vandaan kwamen was naast zijn huskies ook in het bezit van een Tsjech Wolfhond en een HC Amerikaanse Wolfhond/hybride. Er zijn dus al een aantal jaren vermoedens dat deze Wolfhonden zijn ingekruist in de basishonden (de Finse 'Husky' kruisingen) van de Tamaskan. Blustag & Blufawn hebben altijd beweerd dat dit geruchten zijn en dat er geen wolf in zit etc. Maar de afgelopen tijd zijn er een aantal DNA testen uitgevoerd die het tegendeel 'bewijzen'. Er is een hoop gebeurd en ook andere dingen zijn aan het licht gekomen (valse bloedlijnpapieren/gezondheidsgegevens & broodfokpraktijken) waardoor de TDR (het internationaal overkoepelend orgaan van het ras) gebroken is met de Blustag & Blufawn kennels. Het motto 'Wolfdog without the Wolf' is gelijk in de prullenbak gesmeten en op alle websites hebben we beweringen over geen wolf in het ras verwijderd. Dit is kortgeleden gebeurd en alles moet hervormd worden (Blustag & Blufawn hadden volledige controle over het hele ras: denk aan gegevens van alle honden, papieren, DNA etc.) dus op dit moment is het nog een beetje een zooitje :oeps:

Dan de vraag hoe nu verder... Een ding is zeker, we moeten nieuw bloed hebben want de basis is veeeeel te smal. En we zijn van mening dat we dat beter (zoveel mogelijk) nu kunnen doen nu het ras nog helemaal aan het begin staat. Wat voeg je dan toe? Het ras was oorpronkelijk idd bedoeld als wolfhond zonder wolf erin, en er zijn mensen die daarom ook een Tamaskan hebben aangeschaft en er absoluut niet nog meer wolfhonden willen inkruisen. Ikzelf ben van mening (en vele andere met mij) dat de Tamaskan juist zo is geworden zoals die nu 'al' is (en dat is best een hele mooie en fijne hond qua karakter) doordat er ook gekruist is met wolfhonden. Ik denk dus dat we honden moeten toevoegen die van dezelfde rasssen en kruisingen zijn als de honden die gebruikt zijn als basis. Voegen we alleen maar Huskies toe gaan onze honden meer op Huskies lijken en zich ook meer als Huskies gedragen (willen we niet), voegen we alleen maar Wolfhonden toe gaan onze honden meer op wolven lijken maar zich ook zo gedragen (willen we ook niet). We proberen nu dus een balans te zoeken hierin, om het wolfachtige uiterlijk te behouden en het fijne karakter.

Er wordt nu een pure Tsjech toegevoegd, maar ondertussen zijn we ook bezig met een Husky (uit werklijnen) en soortgelijke kruisingen. Het is trouwens niet makkelijk om honden te vinden, zeker niet rashonden (zie maar de reactie van de Tsjechen eigenaar hierboven ;)).. Rashonden hebben wel het grote voordeel dat de lijnen erachter bekend zijn, qua uiterlijk/temperament/gezondheid, en dat weet je van de meeste kruisingen dan weer niet. We zijn zeker niet van plan alleen maar Wolfhonden in te kruisen, maar ik snap dat het nu zo lijkt omdat er 3 jaar terug een Saarloos is ingekruist en nu zijn we van plan een Tsjech in te kruisen, beide Nederlandse honden dus dat komt hier dan erg naar voren. Er is ook een Husky (showlijnen) en nog een Utonagan ingekruist in de laatste 3 jaren overigens. Het ras bestaat wel voornamelijk uit Husky in zijn geheel, het aandeel 'Wolf' is niet zo heel groot en dat willen we ook zeker niet te groot maken. Konah en Avak zijn iets van 50% Saarloos, 25% Utonagan, 12,5% Husky, 12,5% Amerikaanse Wolfhond (waar dan ook weer wat Husky inzit waarschijnlijk). Deze neigen dus door de vader wat meer naar Wolfhond, maar hun gedrag is zeker honds te noemen! Ravi, van Lynn (Van), is 75% Husky en 25% Tsjech. Qua karakter ook een hele fijne hond, zoals gelukkig tot nu toe de meeste Tamaskan.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk, en anders hoor ik het wel ;)
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Bachata
Vaste gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:02
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Bachata »

Het is gewoon jammer dat er opnieuw Tsjech wordt gebruikt,en de honden dan als Tamaskan worden verkocht.
De omschrijving van de Tamaskan komt totaal niet overheen met de Tsjech.
De 'gemiddelde' pupkoper komt zo toch wel voor verrassingen te staan!
Als het balletje van de genen,de kant van de Tsjech opgaat,zul je zien dat deze pups te moeilijk ,te pittig,waaks worden.
Mensen zijn er dan niet op bedacht,dat de pups op volwassen leeftijd,niet meer met honden van eigen sexe kunnen,
om maar niet te spreken over hoe ze kunnen reageren op mensen die niet bij de roedel,het gezin horen.
De 'gemiddelde' pupkoper wilt geen pittige Tsjech,anders hadden ze wel een Tsjech aangeschaft en daar op ingelezen.
Neemt natuurlijk niet weg dat de Tsjech een fijne hond is,en je weet waar je aan begint,wat betreft het karakter en daar kies je bewust voor.
Een 'nieuw' wolfhondenras als de Tamaskan voegt niets toe,is gelukkig nooit erkend als ras.

Bovendien wordt er gewoon nu teveel met wolfhonden gerotzooid,waardoor ze een slechte naam krijgen.
Groetjes Wilma
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rahne
Zeer actief
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:22
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Rahne »

Bachata schreef:Het is gewoon jammer dat er opnieuw Tsjech wordt gebruikt,en de honden dan als Tamaskan worden verkocht.
De omschrijving van de Tamaskan komt totaal niet overheen met de Tsjech.
De 'gemiddelde' pupkoper komt zo toch wel voor verrassingen te staan!
Als het balletje van de genen,de kant van de Tsjech opgaat,zul je zien dat deze pups te moeilijk ,te pittig,waaks worden.
Mensen zijn er dan niet op bedacht,dat de pups op volwassen leeftijd,niet meer met honden van eigen sexe kunnen,
om maar niet te spreken over hoe ze kunnen reageren op mensen die niet bij de roedel,het gezin horen.
De 'gemiddelde' pupkoper wilt geen pittige Tsjech,anders hadden ze wel een Tsjech aangeschaft en daar op ingelezen.
Neemt natuurlijk niet weg dat de Tsjech een fijne hond is,en je weet waar je aan begint,wat betreft het karakter en daar kies je bewust voor.
Een 'nieuw' wolfhondenras als de Tamaskan voegt niets toe,is gelukkig nooit erkend als ras.

Bovendien wordt er gewoon nu teveel met wolfhonden gerotzooid,waardoor ze een slechte naam krijgen.
Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Gebruikersavatar
Lief
Zeer actief
Berichten: 5569
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:23
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Lief »

Wat een gedonder zeg.

Mijn poolhonden zijn ook niet direct makkelijk naar geslachtsgenoten, dat is niet specifiek des wolfhonds.

Waarom zou je geen kruising kunnen maken met een Tsjech als de eigenschappen van deze hond toch duidelijk worden beschreven en te zien zijn bij de moederhond?
-Saskia-
Zeer actief
Berichten: 2891
Lid geworden op: 25 aug 2012 20:36
Aantal honden: 0

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Bachata schreef:Een 'nieuw' wolfhondenras als de Tamaskan voegt niets toe,is gelukkig nooit erkend als ras.
Wat voegt de Tsjechoslowaakse wolfhond dan precies toe? :denken:
Bachata
Vaste gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 mei 2007 11:02
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Bachata »

Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
Groetjes Wilma
Afbeelding
Gebruikersavatar
Selene
Zeer actief
Berichten: 6911
Lid geworden op: 19 apr 2011 16:43
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2
Locatie: Gooi

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Selene »

Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
Maar waarom neem je dan aan dat de fokker dit niet uitlegt aan de kopers? verder denk ik dat de mensen die gaan voor dit soort rassen over het algemeen zich wel inlezen. Zie het hele probleem eigenlijk niet zo.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.

De Tsjech voegt dan ook niet zoveel toe aan de rashonden wereld als ik dat zo lees...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rahne
Zeer actief
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:22
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Rahne »

Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
Met aannames doel ik op het feit dat jij (en andere Tsjechen eigenaren) er vanuit lijkt te gaan dat deze pups terecht zullen komen bij mensen die graag een 'makkelijke' Tamaskan willen en vervolgens bedrogen uit zullen komen. Dat is naar mijn mening gewoon onzinnig om dat zo te stellen want dit nest staat openbaar en iedereen die interesse toont wordt duidelijk gemaakt dat de moeder een Tsjech is en wat dat inhoudt qua karakter! Het is dan aan die mensen zelf om de keuze te maken om voor een 'Tamaskan' te gaan die grote kans heeft pittiger uit te pakken dan de gemiddelde Tamaskan, of anders een pup te nemen uit een 2de/3de generatie van het ras. Er zijn ook mensen die al Wolfhonden hebben, of daar in eerste instantie voor zouden kiezen, en dan besluiten graag een Tamaskan te willen hebben. Niet alle Tamaskan komen bij mensen terecht die geen ervaring hebben met Wolfhonden of andere wat 'pittigere' rassen.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Gebruikersavatar
patricia
Zeer actief
Berichten: 2289
Lid geworden op: 02 mei 2002 23:52
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door patricia »

Het is denk ik wel de bedoeling dat de pups uit deze combi bij mensen terechtkomen die er verder mee gaan fokken?
Anders levert deze kruising niks op.
Groetjes Patries
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rahne
Zeer actief
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:22
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Rahne »

patricia schreef:Het is denk ik wel de bedoeling dat de pups uit deze combi bij mensen terechtkomen die er verder mee gaan fokken?
Anders levert deze kruising niks op.
Ja dat is wel de bedoeling idd, dat een of meerdere pups bij mensen terechtkomen die verder willen fokken.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Gebruikersavatar
Rahne
Zeer actief
Berichten: 818
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:22
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Rahne »

sTefaniA schreef:
Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
De Tsjech voegt dan ook niet zoveel toe aan de rashonden wereld als ik dat zo lees...
Het klinkt allemaal niet zo best heh, die Tsjech Wolfhonden. :ugh:
En dan werd ik een paar weken terug aangevallen door de Tsjech mensen over een karakterbeschrijving van de Tamaskan, waarin ik een vergelijking trek naar de Tsjech toe (dominantie naar andere honden toe), want dat was negatief en gaf een slecht beeld over de Tsjech... jaja :roll:
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Gebruikersavatar
sTefaniA
Zeer actief
Berichten: 5079
Lid geworden op: 03 mei 2010 22:41
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1
Locatie: Antwerpen

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Rahne schreef:
sTefaniA schreef:
Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
De Tsjech voegt dan ook niet zoveel toe aan de rashonden wereld als ik dat zo lees...
Het klinkt allemaal niet zo best heh, die Tsjech Wolfhonden. :ugh:
En dan werd ik een paar weken terug aangevallen door de Tsjech mensen over een karakterbeschrijving van de Tamaskan, waarin ik een vergelijking trek naar de Tsjech toe (dominantie naar andere honden toe), want dat was negatief en gaf een slecht beeld over de Tsjech... jaja :roll:
Ik vind het vooral vreemd dat iemand die zelf blijkbaar helemaal verknocht is aan een ras het erg vind dat een hond van dit ras gebruikt word om een ander ras te verbeteren. Als ik dat zo lees gaat die Tsjech een negatieve invloed hebben op de Tamaskan, want het zijn moeilijke honden die bijten en aanvallen, slopen en agressief zijn, niet alleen kunnen zijn, scherp zijn, etc.

Het lijkt wel of Bachata vooral bang is dat er zeer moeilijke kruisingen aan onwetende pupkopers verkocht zullen worden. En dat moeilijke aandeel komt van de Tsjech. Die ze zelf wel heeft maar die niet geschikt is voor het overgrote merendeel van de hondenbezitters. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door laeken »

Bachata schreef:
Rahne schreef: Waar halen jullie toch allemaal die aannames vandaan? :denken:
De Tamaskan komt idd niet overeen met de Tsjech qua beschrijving, geen enkel ras overigens helemaal, anders zouden wij niet proberen een nieuw ras te creëren. :19:
Waarom zouden pupkopers voor verassingen komen te staan als ze verteld wordt dat de moeder een Tsjech is en deze pups dus wel eens pittiger zouden kunnen uitpakken als de gemiddelde Tamaskan? Je kan wel mooi beweren dat de Tamaskan niets toe voegt maar er zijn anders zat mensen die er graag een willen hebben en het ras verkiezen boven de Tsjech en Saarloos...
Ten eerste ik neem niets aan maar ik heb zelf een Tsjechenreu en Tsjechenteef.
ts heeft zelf Tsjechen terug gehad omdat de pupkopers er niet mee overweg konden.
Ik ken er die ingeslapen werden omdat mensen er niet mee overweg konden,er zijn Tsjechen die mensen bijten,aanvallen!
Halve inboedel slopen,niet goed alleen kunnen zijn......
Denk niet dat mensen zulke dingen beseffen als ze een Tamaskanpup aanschaffen,staat immers een andere omschrijving bij dan van de Tsjech.
Het spijt me maar ik ben het eens met Bachata. Ik vind Tjechen hele nare honden. Ik heb er heel verkeerde ervaringen mee en het is niet slechts een beetje pittig. Een tjech is haast de tegenpool van wat een Tamaskan zou moeten zijn. Ik begrijp dus niks van dit inkruisen. Als je al moet inkruisen neem dan in vredesnaam een open Saarloos die al met een goede huskie gekruist is. Dan heb je al 25% wolfhond en ook nog eens fijn 25% poolhond. Dat x Tamaskan geeft veel meer kans op prettige honden. De paar keer dat ik Tjechen heb gezien waren het domweg nare honden. Mijn honden werden aangevallen en zelfs ik werd met blikkerende tanden bedreigd. Ik ben doodsbang voor Tjechen als ik met honden loop. Wat een teringlijers kunnen dat zijn zeg!

Vooral de reuen. En als dan de Tamaskan een prettige hond moet zijn met een sociaal karakter, waarom dan in vredesnaam een snoeihard ras inkruisen dat niet schroomt om weg te lopen, honden aan te vliegen en bezoek te bijten. Wie zit daar nu op te wachten? :denken:
Afbeelding
Ellen!
Zeer actief
Berichten: 398
Lid geworden op: 03 okt 2011 16:01
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 2
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Ellen! »

Ik neem aan dat er goed wordt gekeken naar welke Tsjech er precies gebruikt wordt en welk karakter deze heeft. Ik heb ook eens een nare ervaring gehad met een Dalmatiër, dat betekend niet dat het een naar ras is. Persoonlijk ken ik een aantal tsjechen en dat ze pittig zijn is een feit, maar ken er ook 2 die ontzettend relaxed zijn, nog zachter dan mijn saarloosteef. Daarmee zeg ik niet dat ik achter iets sta, maar wil maar zeggen dat je niet een ras kunt beoordelen op een of twee nare ervaringen..
Groetjes Ellen & Bantu

AfbeeldingAfbeelding

www.mijnroedel.nl - Over mij, mijn saarloos en meer...
Gebruikersavatar
Paddle
Zeer actief
Berichten: 1421
Lid geworden op: 18 dec 2008 23:01
Locatie: Brugge (België)

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik ben het eens met leaken. Ik kan het inkruisen van een Tsjech niet goed combineren met het imago van de tamaskan.
Ik dacht dat het doel van de tamaskan was om een relatief gemakkelijke hond (met het wolfachtige uiterlijk erbij) te creëren, in plaats van nog maar eens een pittig ras die voor weinig mensen geschikt is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JYBD
Zeer actief
Berichten: 2677
Lid geworden op: 15 jul 2009 14:36
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door JYBD »

Interessant topic, ik blijf meelezen.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.


Afbeelding
laeken
Zeer actief
Berichten: 32016
Lid geworden op: 26 sep 2002 19:45
Aantal honden: 0

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door laeken »

Ellen! schreef:Ik neem aan dat er goed wordt gekeken naar welke Tsjech er precies gebruikt wordt en welk karakter deze heeft. Ik heb ook eens een nare ervaring gehad met een Dalmatiër, dat betekend niet dat het een naar ras is. Persoonlijk ken ik een aantal tsjechen en dat ze pittig zijn is een feit, maar ken er ook 2 die ontzettend relaxed zijn, nog zachter dan mijn saarloosteef. Daarmee zeg ik niet dat ik achter iets sta, maar wil maar zeggen dat je niet een ras kunt beoordelen op een of twee nare ervaringen..
Natuurlijk niet. Maar het is volkomen onrealistisch om te denken dat een ras met een slecht imago door uitzoeken van een stabiele reu of teef ineens zal zorgen voor een hele stabiele lijn Tamaskans. Iedereen kan op twee vingers uittellen dat opvoeding ook een rol zal spelen. Als een Tjech bij de perfecte baas zit zal hij veel stabieler overkomen. En zelfs aardig en relaxed kunnen zijn. Maakt dat dat hij makkelijke nakomelingen gaat krijgen? Natuurlijk niet. Want mensen kopen geen Tjech maar een Tamaskan. Iets wat totaaaal anders zou moeten zijn volgens de eigenaren en beschrijving. Hoe kan je dan een Tjech gaan inkruisen? :ugh: Ik vind een nare ervaring met een dalmaat anders. Daar staan er nl 100 tegenover die wel leuk zijn. Ik ken eerlijk gezegd weinig leuke tjechen. Nog beter, de laatste keer dat ik een kennel op TV zag konden ze zelfs niet eens los bij bezoek. Alle honden moesten achter slot en grendel ivm onbetrouwbaar gedrag tegen vreemden op het erf. Wie zit daar nu op te wachten bij aanschaf van de Tamaskan? De reden dat die Tjech erin gaat zit hem in mijn ogen 90% in het uiterlijk. En op uiterlijk fokken zal de doodsteek worden van het ras.

Neem dan in vredesnaam een Saarloos x inuit dog oid.


Afbeelding

Dit is een Tamaskan die niet op een wolf lijkt. Maar die is op dit moment niet interessant ivm het verkeerde uiterlijk. Ik vind het juist mooi om de poolhond te zien. Als ik dat niet meer wil zien neem ik nl wel een wolfhond.

http://tamaskan-dog.com/blustag/Tamaskan/heidi.htm
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”