Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fabel of Feit?
Moderator: moderatorteam
- booster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
- Aantal honden: 4
Fabel of Feit?
Stopt een teef met groeien als ze drachtig zijn en pups hebben (tijdens de groei bv op te jonge leeftijd )?
- primera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
- Aantal honden: 1
Re: Fabel of Feit?
Ik denk dat het wel remt. Bij paarden remt het ook af als ze nog te jong zijn, ligt er vaak ook aan of ze volgende jaar weer drachtig zijn dan zie je de groei stoppen.
Zal zo ongeveer ook wel voor honden gelden. Ben benieuwd naar de andere reacties.
Zal zo ongeveer ook wel voor honden gelden. Ben benieuwd naar de andere reacties.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk het, de ontwikkeling van de pups zal genoeg energie kosten. Ze zullen daarna wel weer verder ontwikkelen, maar eerst de pups. Ik weet niet of dit echt zo is, maar het lijkt me wel logisch.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- booster
- Zeer actief
Een vriendin van mij had een veulen gefokt met een merrie en die is tijdens de dracht 6 cm door gegroeit ( niet zelf gezien was voor ik haar kon) maar andere zeggen weer dat kan niet daarom dat ik het hier ook vroeg
- booster
- Zeer actief
Su heb ik gemeten toen ik haar kreeg met 7 maanden en heeft toen rond de 9 maanden pups gekregen en ze is nu nog steeds net zo groot als toen.
( was door vorige eigenaar gedekt en kwamen er pas op het laatst achter toen we iets zagen bewegen in haar buik)
Kangals staan er om bekent dat ze tot 2.5 jaar in de hoogte groeien.( volgens vorige eigenaar was ze toen 7 maanden maar tweifel dus omdat ze niet meer gegroeit is toen en hij loog wel meer toen)
( was door vorige eigenaar gedekt en kwamen er pas op het laatst achter toen we iets zagen bewegen in haar buik)
Kangals staan er om bekent dat ze tot 2.5 jaar in de hoogte groeien.( volgens vorige eigenaar was ze toen 7 maanden maar tweifel dus omdat ze niet meer gegroeit is toen en hij loog wel meer toen)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Over het algemeen is de hoogtegroei er vrijwel uit (op enkele centimeters na) als een teef loops wordt. Die groei wordt namelijk door hormonen bepaald.
Dus als het stopt door dracht, was het al eerder gestopt door de loopsheid
De verdere ontwikkeling, die men ook groei noemt maar voornamelijk de volheid van de hond betreft, gaat gewoon door tot meestal 2-3 jaar.
Dus als het stopt door dracht, was het al eerder gestopt door de loopsheid
De verdere ontwikkeling, die men ook groei noemt maar voornamelijk de volheid van de hond betreft, gaat gewoon door tot meestal 2-3 jaar.
- booster
- Zeer actief
Su was 6 maanden toen ze gedekt wertdt en net 7 maanden toen ze bij mij kwam volgens leeftijd vorige eigenaar.
Kangals groeien tot 2,5 jaar in de hoogte en daarna meer de breedte in.
Ze is geen cm meer gegroeit sinds ze bij mij is.
Haar zoon zalim heeft tot een jaar echt in de hoogte gegroeit en daarna maar heel klein beetje nog zal geen 3 cm meer geweest zijn.
Ik tweifel over su haar leeftijd ook mede door het idee nooit meer gegroeit alleen nog de breedte ingegaan.
Haar zoon zalim heeft tot een jaar echt in de hoogte gegroeit en daarna maar heel klein beetje nog zal geen 3 cm meer geweest zijn.
Ik tweifel over su haar leeftijd ook mede door het idee nooit meer gegroeit alleen nog de breedte ingegaan.
- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
- kipo
- Zeer actief
En over haar leeftijd, ik vind 6 maanden best jong voor zo'n groot ras om al loops te worden.Nanna schreef:Als die vorige eigenaar zo'n pathologische leugenaar was zou ik er eens over gaan twijfelen of jouw hond wel een raszuivere kangal isbooster schreef:Su was 6 maanden toen ze gedekt wertdt en net 7 maanden toen ze bij mij kwam volgens leeftijd vorige eigenaar.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Toch wel denk ik.Rosan's Sandra schreef:Je kan de genen toch niet manipuleren?
De hormonen spelen een grote rol bij de groei en die kun je nogal verstoren door inmenging van buiten af.
Is het ook niet zo dat honden die heel jong gecastreerd worden juist hoger worden omdat hun groeischijven later sluiten (omdat de benodigde hormonen daarvoor ontbreken)?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- booster
- Zeer actief
Als je over het echtheid van kangals hebt zijn volgens vele alleen sivas echte kangals en zoals su malakli niet maar voor vele is dit ook gewoon een kangal alleen wat grofer.kwa bouw..
Ik vondt het toen ook raar zo jong al loops enzo maar gaf de.voordeel van de tweifel.
Ik dacht altijd dat grote rassen pas later loops werden.
Ik vondt het toen ook raar zo jong al loops enzo maar gaf de.voordeel van de tweifel.
Ik dacht altijd dat grote rassen pas later loops werden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja. Die groeischijven sluiten onder invloed van hormonen, dezelfde hormonen die zorgen dat de hond in kwestie geslachtsrijp wordt, en in geval van een teef dus loops.Tulp schreef:Is het ook niet zo dat honden die heel jong gecastreerd worden juist hoger worden omdat hun groeischijven later sluiten (omdat de benodigde hormonen daarvoor ontbreken)?
Daar is een directe relatie.
Oftewel: loops -> gedekt -> uitgegroeid kan, maar loops -> uitgegroeid is net zo logisch en gebruikelijk.
Oók bij Kangals.
Soms wel, soms niet.booster schreef:Ik dacht altijd dat grote rassen pas later loops werden.
Wetters bv worden tussen de 7 maanden en de 24 maanden de eerste keer loops.
En dergelijke verschillen zijn bij grotere rassen heel normaal.
Omgekeerd kan overigens ook: kleine rassen worden relatief vaan vroeg loops, maar soms toch ook pas met 12-14 maanden.
Dat kan gewoon en zegt niets over raszuiverheid.
- booster
- Zeer actief
We hebben toen su haar leeftijd berekend aan de hand wat de vorige eigenaar vertelde.
Er klopte veel niet wat hij gezegt had want ze moest ook gechipt zijn enzo maar geen chip te vinden en zo nog veel meer leugens toen der tijd.
Ik tweifel al lang aan haar leeftijd ivm zo jong loopt ( dacht kan miss wel kloppen), ze sinds toen niet meer gegroeit is( terwijl dit ras er bekend om staat dat ze tot 2.5 jaar in de hoogte groeien), ze had iets aan haar hoektand en heeft die hier niet gewisseld ( tweifelde wanneer ze die gingen wisselen dus dacht zal wel goed zijn zal wel al gedaan zijn).
Ze gedraagt zich ook oud ( snel moe, veel slapen etc etc)
Er klopte veel niet wat hij gezegt had want ze moest ook gechipt zijn enzo maar geen chip te vinden en zo nog veel meer leugens toen der tijd.
Ik tweifel al lang aan haar leeftijd ivm zo jong loopt ( dacht kan miss wel kloppen), ze sinds toen niet meer gegroeit is( terwijl dit ras er bekend om staat dat ze tot 2.5 jaar in de hoogte groeien), ze had iets aan haar hoektand en heeft die hier niet gewisseld ( tweifelde wanneer ze die gingen wisselen dus dacht zal wel goed zijn zal wel al gedaan zijn).
Ze gedraagt zich ook oud ( snel moe, veel slapen etc etc)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk eens, Booster, als alle honden op de hele wereld onder invloed van hormonen de grootste groei (als in 98% van de totale groei) hebben gehad zodra ze loops worden, is dat met een Kangal echt niet anders.
Ik denk dat veel Kangals laat loops worden en daardoor op dat moment stoppen met groeien.
Daardoor denken mensen dan waarschijnlijk: Hee, Kangals groeien lang door.
Maar dat komt niet door de leeftijd, het komt door het moment van loops worden end at zal bij veel Kangals laat zijn.
Maar als er toevallig een is die vroeger loops wordt, stopt die dus eerder met groeien.
Groei wordt bepaald door hormonen, niet door het ras.
Dus als deze teef toevallig jong loops werd, groeide ze daardoor niet meer. Dat heeft niets met de leeftijd te maken want die groei is vooral gerelateerd aan de hormonen en dus NIET aan de leeftijd.
Ondanks wat de rest van de wereld mag beweren over groei en Kangals. Dat is gewoon echt onzin.
Ik denk dat veel Kangals laat loops worden en daardoor op dat moment stoppen met groeien.
Maar dat komt niet door de leeftijd, het komt door het moment van loops worden end at zal bij veel Kangals laat zijn.
Maar als er toevallig een is die vroeger loops wordt, stopt die dus eerder met groeien.
Dus als deze teef toevallig jong loops werd, groeide ze daardoor niet meer. Dat heeft niets met de leeftijd te maken want die groei is vooral gerelateerd aan de hormonen en dus NIET aan de leeftijd.
Ondanks wat de rest van de wereld mag beweren over groei en Kangals. Dat is gewoon echt onzin.
-
Loek
- Zeer actief
Genen manipuleren kan niet, wel met stamboom rommelenRosan's Sandra schreef:Je kan de genen toch niet manipuleren?
- booster
- Zeer actief
Je hebt het duidelijl beschreven thx..Marjoleine schreef:Kijk eens, Booster, als alle honden op de hele wereld onder invloed van hormonen de grootste groei (als in 98% van de totale groei) hebben gehad zodra ze loops worden, is dat met een Kangal echt niet anders.
Maar als ze 98% dan volgroeit zijn, groeien ze die 2% later ook nog of niet?
I2% is minimaal maar op een grote lechaams lengte is dit dan wel zichtbaar i
n cm's toch. (half tot 1 cm bv).
Sorry voor typfoute zit op me telefoon.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Wat bedoel je precies?Loek schreef:Genen manipuleren kan niet, wel met stamboom rommelenRosan's Sandra schreef:Je kan de genen toch niet manipuleren?
We hadden het erover dat omstandigheden de groei kunnen bepalen en dat heeft maar weinig met stambomen te maken
* * *
- booster
- Zeer actief
We weten wie haar ouders en groot ouders ect zijn dus kruising met labrador is ze niet.
- booster
- Zeer actief
We weten wie haar ouders en groot ouders ect zijn dus kruising met labrador is ze niet.
- Chris*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders
Als je dat weet, kun je ze niet contacteren en vragen wanneer ze geboren is?booster schreef:We weten wie haar ouders en groot ouders ect zijn dus kruising met labrador is ze niet.
- booster
- Zeer actief
Nee dat gaat hellaas niet want eigenaren zijn onbekent of hebben zoveel nesten gehad dat ze zelf de tel kwijt geraakt zijn.Chris* schreef:Als je dat weet, kun je ze niet contacteren en vragen wanneer ze geboren is?booster schreef:We weten wie haar ouders en groot ouders ect zijn dus kruising met labrador is ze niet.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, zeker.booster schreef:Je hebt het duidelijl beschreven thx..
Op een hond van 50 cm is het vaak nog 1-2 cm, op een grotere hond kan het zelfs 3-4 cm zijn. Dat gebeurt dan in de 1-1,5 jaar ná die eerste loopsheid.
Dan heb je dus bv een teef van 65 die loops wordt en die in het jaar erna nog uitgroeit tot 67 cm.
Maar veel meer dan dat zal het niet worden, vandaar dat dat als verwaarloosbaar wordt gezien.
Over het algemeen hebben honden als ze geslachtsrijp zijn in grote lijnen wel hun volwassen maat bereikt dus
- booster
- Zeer actief
Oke dit is ook erg duidelijk nogmaal thx haha.Marjoleine schreef:Ja, zeker.booster schreef:Je hebt het duidelijl beschreven thx..
Op een hond van 50 cm is het vaak nog 1-2 cm, op een grotere hond kan het zelfs 3-4 cm zijn. Dat gebeurt dan in de 1-1,5 jaar ná die eerste loopsheid.
Dan heb je dus bv een teef van 65 die loops wordt en die in het jaar erna nog uitgroeit tot 67 cm.
Maar veel meer dan dat zal het niet worden, vandaar dat dat als verwaarloosbaar wordt gezien.
Over het algemeen hebben honden als ze geslachtsrijp zijn in grote lijnen wel hun volwassen maat bereikt dus
Maar su is nooit meer gegroeit nog geen MM meer kan dit door de dracht en hebben van pups komen?
-
Djarro
- Actief
- Mijn ras(sen): Anatolische herder en XMastin
- Aantal honden: 2
Beetje late reactie van mij, kom hier niet zo vaak maar een Kangal groeit niet 2,5 jaar door in de hoogte. Ongeveer een jaar/anderhalf en daarna zwaren ze uit, reuen krijgen een dikkere kop etc. Na ongeveer 4 jaar zijn ze ook psychisch volwassen, tenminste dat is over het algemeen zo. Wij hebben er eentje die met dik vijf nog altijd een puber is 
De sivas kangal is de kangal zoals wij die het meest zien, in de kleur fawn met een zwart masker. De kangal is echter niet erkend door de FCI en dus geen stamboom. Een anatolische herder, wat een verzamelnaam is voor meerdere turkse rassen is echter wel erkend, die zie je dan ook in verschillende kleuren, ook helemaal wit zijn ze er. Wij hebben een Sivas Kangal gefokt onder de naam anatolische herder, dus met stamboom. Toch zeggen echte kangal mensen dat wij geen kangal hebben, kangals zijn over het algemeen wat forser. Als je de rasstandaard bekijkt hoort een anatolische herder niet zwaarlijvig te zijn en wel ontzettend snel en wendbaar, nou dat is tie
We hebben dus een mix mét stamboom
)
De sivas kangal is de kangal zoals wij die het meest zien, in de kleur fawn met een zwart masker. De kangal is echter niet erkend door de FCI en dus geen stamboom. Een anatolische herder, wat een verzamelnaam is voor meerdere turkse rassen is echter wel erkend, die zie je dan ook in verschillende kleuren, ook helemaal wit zijn ze er. Wij hebben een Sivas Kangal gefokt onder de naam anatolische herder, dus met stamboom. Toch zeggen echte kangal mensen dat wij geen kangal hebben, kangals zijn over het algemeen wat forser. Als je de rasstandaard bekijkt hoort een anatolische herder niet zwaarlijvig te zijn en wel ontzettend snel en wendbaar, nou dat is tie
Groetjes Petra
Djarro en Suus

Djarro en Suus

- booster
- Zeer actief
Ze groeien tot hun 1e jaar idd voornamelijk in de hoogte en dan tot 2.5 jaar kunnen ze nog wat groeien ( gaan de proportie's wat meer kloppen) en van 2.5 jaar tot de 4 jaar worden ze nog wat breeder dan zijn ze ook "volwassen" en tot ong 5 jaar groeit hun kop.Djarro schreef:Beetje late reactie van mij, kom hier niet zo vaak maar een Kangal groeit niet 2,5 jaar door in de hoogte. Ongeveer een jaar/anderhalf en daarna zwaren ze uit, reuen krijgen een dikkere kop etc. Na ongeveer 4 jaar zijn ze ook psychisch volwassen, tenminste dat is over het algemeen zo. Wij hebben er eentje die met dik vijf nog altijd een puber is
De sivas kangal is de kangal zoals wij die het meest zien, in de kleur fawn met een zwart masker. De kangal is echter niet erkend door de FCI en dus geen stamboom. Een anatolische herder, wat een verzamelnaam is voor meerdere turkse rassen is echter wel erkend, die zie je dan ook in verschillende kleuren, ook helemaal wit zijn ze er. Wij hebben een Sivas Kangal gefokt onder de naam anatolische herder, dus met stamboom. Toch zeggen echte kangal mensen dat wij geen kangal hebben, kangals zijn over het algemeen wat forser. Als je de rasstandaard bekijkt hoort een anatolische herder niet zwaarlijvig te zijn en wel ontzettend snel en wendbaar, nou dat is tieWe hebben dus een mix mét stamboom
)
De Sivas is smaller en gemiddeld kleiner, Atletischer dan de meeste kangals die wij in NL kennen.
Ze hebben ook een plattere kop ( zeg altijd plattere maar je zal het wel snappen).
De meeste kangals hier in NL wat nep kangals zijn volgens vele is de Malakli ( Mastiff zeggen ze ook weleens).
Die zijn grofer kwa bouw, Vaak wat groter en hebben niet zo een platte kop.
Hier in nederland wordt vaak gezegt nep kangal enzo maar ik trek me er niks van aan en zeg altijd heb een mooie Malakli ( die ik in het algemeen ook mooier vindt dan de Sivas).
Wat ik begrepen heb zijn ze in Turkije met bloedonderzoeken begonnen om te gaan erkennen maar van hoe en wat allemaal weet ik ook niet.
De turkse federatie is al meer dan 20 jaar bezig om de kangal te erkennen maar steeds was er weer iets.
Hier in nederland op de keuringen kan zowel de malakli als de sivas erkent worden als Anatolisch herder.
Heb geregeld contact gehad met de vereniging en ook geregeld uitgenodigd geweest om met Su en Zalim naar de keuringen te komen en ze te laten erkennen als anatolisch herder maar heb dit nooit gedaan omdat ik persoonlijk tegen de benaming anatolisch herder ben.