Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Enten
Moderator: moderatorteam
- meg1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer
- Aantal honden: 1
Enten
Hallo all,
Ik heb hier en op internet al veel gelezen maar ik heb een dilemma.
Boomer is nu 2 jaar en maanden oud. Heeft zijn puppie entingen gehad en daarna niets meer. Dus die met een jaar ook niet.
Ik zit te twijfelen of ik hem dit jaar moet enten (ook voor weil (zwemmen)). We gaan op vakantie waar hij meer zal zwemmen dus dat is voor mij nu de trigger. Hij is nog nooit ziek geweest dus ik twijfel. Mijn zus laat haar honden gewoon elk jaar klakkeloos enten, en zei tegen mij, gewoon enten, better safe than sorry, maar ja.... Die troep inspuiten....
Ik heb gelezen over titeren en de dierenartsassistente gevraagd maar ze wist niet waar ik het over had en ging dit uitzoeken. Ik krijg daar nog reactie op vandaag of morgen.
Is het nuttig om een titer uit te laten voeren als hij alleen zijn puppie entingen heeft gehad of is het verstandig nu te enten en dan vervolgens alleen maar titeringen uit te voeren tot het echt nodig is?
Enten jullie tegen weil? We gaan op 28 juli op vakantie dus dan zou het nog net kunnen. Ze had het over enten en dan 10 later nog een keer.
Wie kan mij helpen, advies geven, links geven en vooral informatie over die titering?
Groetjes,
meg en boomertje
Ik heb hier en op internet al veel gelezen maar ik heb een dilemma.
Boomer is nu 2 jaar en maanden oud. Heeft zijn puppie entingen gehad en daarna niets meer. Dus die met een jaar ook niet.
Ik zit te twijfelen of ik hem dit jaar moet enten (ook voor weil (zwemmen)). We gaan op vakantie waar hij meer zal zwemmen dus dat is voor mij nu de trigger. Hij is nog nooit ziek geweest dus ik twijfel. Mijn zus laat haar honden gewoon elk jaar klakkeloos enten, en zei tegen mij, gewoon enten, better safe than sorry, maar ja.... Die troep inspuiten....
Ik heb gelezen over titeren en de dierenartsassistente gevraagd maar ze wist niet waar ik het over had en ging dit uitzoeken. Ik krijg daar nog reactie op vandaag of morgen.
Is het nuttig om een titer uit te laten voeren als hij alleen zijn puppie entingen heeft gehad of is het verstandig nu te enten en dan vervolgens alleen maar titeringen uit te voeren tot het echt nodig is?
Enten jullie tegen weil? We gaan op 28 juli op vakantie dus dan zou het nog net kunnen. Ze had het over enten en dan 10 later nog een keer.
Wie kan mij helpen, advies geven, links geven en vooral informatie over die titering?
Groetjes,
meg en boomertje
Pinky & Bonnie, I still miss you girls...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Enten
Mijn persoonlijke mening is dat Weil wel handig is om te eten, zeker bij een hond die zwemt, in het water komt en/of uit plassen drinkt.
Dus, die zou ik laten enten en wel "nu";-) daar zit geen wachttijd op.
Zorg dat je Rabies-enting op orde is als je naar het buitenland gaat, die moet 21 dagen tevoren gezet zijn (of langer voor die tijd natuurlijk, niet ouder dan 3 jaar bij thuiskomst)
Suzanne
Zorg dat je Rabies-enting op orde is als je naar het buitenland gaat, die moet 21 dagen tevoren gezet zijn (of langer voor die tijd natuurlijk, niet ouder dan 3 jaar bij thuiskomst)
Suzanne
- meg1986
- Zeer actief
We blijven in nederland, rabies was ik al mee bezig geweest inderdaad.Suzanne123 schreef:Mijn persoonlijke mening is dat Weil wel handig is om te eten, zeker bij een hond die zwemt, in het water komt en/of uit plassen drinkt.
Suzanne
Weil dacht ik ook al ja.
En die andere entingen? Doen jullie die? De dierenarts had het over grote coctail dit jaar en dan twee jaar een kleine en weer een grote... Of nu titeren, of heeft dat geen zin?
Groetjes en bedankt!
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik dacht dat Weil niet te titeren was? Die zou ik dus sowieso laten zetten.
De rest? Dat hangt ervan af
Ik ent mijn jongens volgens het 3-jrs schema van Nobivac (groot-weil-weil-groot-weil-weil-enzovoorts) maar Guinnie wordt sinds ze hier is niet meer geent. Ze is nu 15,5 en het is mijn keuze aan te nemen dat ze voldoende beschermd is met 12 jaar lang elk jaar volledige enting.
Voor mji is het een keuze haar niet te laten titeren omdat ik haar toch niet meer wil laten enten. Ze komt niet in een "gevaarlijke omgeving" al snap ik dat ze alles "op de hoek" kan oplopen.
Ook Rabies laat ik niet meer zetten en dus neem ik haar niet meer mee over de grens. Voor mijn gevoel is het nu enten eerder belastend dan zinvol, al moet ik eerlijk zeggen dat ik over de Rabies toch nog twijfel... we kunnen/gaan nu niet naar het buitenland en wellicht zou het toch leuk zijn als... maar ja... nou ja... voorlopig niet dus
De jongens wil ik mee naar een show kunnen nemen en die komen op de hondenschool; dus, die worden geent.
Als je voornemens bent te enten als dat nodig is, zou ik dd titeren. Dan kun je zien wat nodig is en dan "bij-enten" dat wat nodig is. Je zou 's kunnen kijken bij bijvoorbeeld Tannetje Koning. Er zijn overigens meer gelegenheden en DA's waar je op basis van titerbepalingen kunt laten enten.
Ik ent mijn jongens volgens het 3-jrs schema van Nobivac (groot-weil-weil-groot-weil-weil-enzovoorts) maar Guinnie wordt sinds ze hier is niet meer geent. Ze is nu 15,5 en het is mijn keuze aan te nemen dat ze voldoende beschermd is met 12 jaar lang elk jaar volledige enting.
Voor mji is het een keuze haar niet te laten titeren omdat ik haar toch niet meer wil laten enten. Ze komt niet in een "gevaarlijke omgeving" al snap ik dat ze alles "op de hoek" kan oplopen.
Ook Rabies laat ik niet meer zetten en dus neem ik haar niet meer mee over de grens. Voor mijn gevoel is het nu enten eerder belastend dan zinvol, al moet ik eerlijk zeggen dat ik over de Rabies toch nog twijfel... we kunnen/gaan nu niet naar het buitenland en wellicht zou het toch leuk zijn als... maar ja... nou ja... voorlopig niet dus
De jongens wil ik mee naar een show kunnen nemen en die komen op de hondenschool; dus, die worden geent.
Als je voornemens bent te enten als dat nodig is, zou ik dd titeren. Dan kun je zien wat nodig is en dan "bij-enten" dat wat nodig is. Je zou 's kunnen kijken bij bijvoorbeeld Tannetje Koning. Er zijn overigens meer gelegenheden en DA's waar je op basis van titerbepalingen kunt laten enten.
- billyboy2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou zeker aanraden om een rabiës prik te halen.
Dit is verplicht binnen de EU.
Ga je dus naar het buitenland, dan hoort de hond geënt te zijn.
Ent je op het laatste moment, dan kan het zijn dat je moet laten titteren idd. Zeker Engeland stelt dit verplicht bij entingen die kort geleden zijn ingebracht.
4 jaar geleden zijn er bij mijn moeder 2 rabiës besmette vleermuizen gevonden...we konden toen met 30 katten(uit hele straat) en 3 honden naar de DA om te laten enten.
Sindsdien houdt ik de rabiës enting keurig bij.
EN mocht ik morgen een baan krijgen in het buitenland, dan hoef ik mij geen zorgen te maken over de entingen
Dit is verplicht binnen de EU.
Ga je dus naar het buitenland, dan hoort de hond geënt te zijn.
Ent je op het laatste moment, dan kan het zijn dat je moet laten titteren idd. Zeker Engeland stelt dit verplicht bij entingen die kort geleden zijn ingebracht.
4 jaar geleden zijn er bij mijn moeder 2 rabiës besmette vleermuizen gevonden...we konden toen met 30 katten(uit hele straat) en 3 honden naar de DA om te laten enten.
Sindsdien houdt ik de rabiës enting keurig bij.
EN mocht ik morgen een baan krijgen in het buitenland, dan hoef ik mij geen zorgen te maken over de entingen
Laatst gewijzigd door billyboy2 op 09 jul 2012 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Welnee!
Als er geen plannen zijn om naar het buitenland te gaan is Rabies echt nergens voor nodig. Onnodig belastend voor de hond en tsja..... waarom zou je "over-enten" ?
Het is in Nederland voor Nederlandse honden niet verplicht Rabies te laten enten hoor, dus als zolang er geen grens-overgang in de planning staat... niet doen!
Suzanne
Als er geen plannen zijn om naar het buitenland te gaan is Rabies echt nergens voor nodig. Onnodig belastend voor de hond en tsja..... waarom zou je "over-enten" ?
Het is in Nederland voor Nederlandse honden niet verplicht Rabies te laten enten hoor, dus als zolang er geen grens-overgang in de planning staat... niet doen!
Suzanne
- meg1986
- Zeer actief
Bedankt voor je uitgebreide reactie.Suzanne123 schreef:Ik dacht dat Weil niet te titeren was? Die zou ik dus sowieso laten zetten.
Boomer komt ook op de hondenschool, al vanaf 6 weken. Niemand die ooit naar zijn paspoort heeft gevraagd. Dus daar controleren ze het niet. (bij ons niet althans).
Ik denk dat ik dan weil sowieso ga zetten, en misschien de grote coctail ook eenmalig, en dan over 3 jaar een titer laat doen om te kijken of het nodig is. Aangezien hij geen een jaar enting heeft gehad is het denk ik wel slim om dat te doen. Dan heeft hij een basis, of is die hetzelfde als met de puppie entingen??
Tannetje Koning had ik ook al over gelezen, die doet ook iets met homeopatisch enten of zo...
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ik zou titeren. elke keer maar een enting erin jassen is echt niet gezond, zeker als het niet nodig is. weil doe ik niet,. nooit gedaan ook, terwijl ik een boerderij had waar ook ratten waren. en ze gaan ook in het water.

- meg1986
- Zeer actief
ook als ze de jaarsenting hebben gemist?Hutsje schreef:ik zou titeren. elke keer maar een enting erin jassen is echt niet gezond, zeker als het niet nodig is. weil doe ik niet,. nooit gedaan ook, terwijl ik een boerderij had waar ook ratten waren. en ze gaan ook in het water.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ook al controleren ze het niet, ik vind dan zelf dat het handiger is om de entingen op orde te hebben. Of correcter gezegd: de bescherming op orde! Of dat dan is door middel van een enting of door het middels titer bepalen of ze nog voldoende beschermd zijn is niet zo spannend.meg1986 schreef:Bedankt voor je uitgebreide reactie.Suzanne123 schreef:Ik dacht dat Weil niet te titeren was? Die zou ik dus sowieso laten zetten.
Boomer komt ook op de hondenschool, al vanaf 6 weken. Niemand die ooit naar zijn paspoort heeft gevraagd. Dus daar controleren ze het niet. (bij ons niet althans).
Ik denk dat ik dan weil sowieso ga zetten, en misschien de grote coctail ook eenmalig, en dan over 3 jaar een titer laat doen om te kijken of het nodig is. Aangezien hij geen een jaar enting heeft gehad is het denk ik wel slim om dat te doen. Dan heeft hij een basis, of is die hetzelfde als met de puppie entingen??
Tannetje Koning had ik ook al over gelezen, die doet ook iets met homeopatisch enten of zo...
De entingen van Nobivac/Intervet zijn 3 jaar geldig, dus dan wordt je schema groot-klein-klein-groot-enzovoorts.
Ik zou als ik jou was een keuze maken:
- overgaan op dit schema, nu groot laten enten (inclusief Weil) en dan volgend jaar alleen weil
- eerst nu titeren, dan enten wat nodig is en over een jaar weer titeren en dan enten wat nodig is, enzoverder enzovoorts.
Omdat ik toch echt de entingen wil (ivm show lopen en deverplichting die daar nu nog is dat er geent wordt), titer ik niet maar laat ik "stomweg" enten. Maar, ik laat dus als tussendoorenting alleen Weil zetten!
Daarbij vind ik dat het kostbaarder is om optie b te doen, maar je ent dan minder, je ent alleen "dat wat echt nodig is" op dat moment. Het is dus "zuiverder" maar ja, een keuze moest gemaakt
Ik koos dus voor optie a, maar natuurlijk moet jij kiezen waar je je goed bij voelt. Beide opties (en anderen die je kunt bedenken) hebben voor- en nadelen. Die moet je afwegen en dan daarna niet al te lang meer over "doormiepen"... keus maken, klaar.
Wel even over nadenken en afwegen en dan dus kiezen, dat waar jij je goed bij voelt.
Suzanne
- Hutsje
- Zeer actief
ja, ik heb ze dus een paar weken geleden laten titeren door tannetje koning en daar waren veel honden die alleen maar de puppy entingen hadden gehad (4 a 5 jaar geleden of langer) en nog jaren beschermd waren. tannetje raadde weil enten af, omdat er vele soorten zijn.meg1986 schreef:ook als ze de jaarsenting hebben gemist?Hutsje schreef:ik zou titeren. elke keer maar een enting erin jassen is echt niet gezond, zeker als het niet nodig is. weil doe ik niet,. nooit gedaan ook, terwijl ik een boerderij had waar ook ratten waren. en ze gaan ook in het water.

- Hutsje
- Zeer actief
- meg1986
- Zeer actief
Even samenvattend:
OF nu grote coctail en dan twee kaar een kleine en weer een grote
OF ik ga titeren en bepaal wat er nodig is (want een hond met alleen puppy entingen kan al genoeg antistoffen hebben)
OF ik ent alleen de weil
Meer adviezen mag, ik ga even de assistente afwachten wat ze zegt over dat titeren.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
OF ik ga titeren en bepaal wat er nodig is (want een hond met alleen puppy entingen kan al genoeg antistoffen hebben)
OF ik ent alleen de weil
Meer adviezen mag, ik ga even de assistente afwachten wat ze zegt over dat titeren.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe het eerste jaar nog volledig incl. Rabies daarna 2 jaar alleen Weil vervolgens weer coctail + rabies daarna weer 2 jaar Weil etc.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
~Suzanne~
- Zeer actief
ER zijn zoveel keuzes die je kunt maken 
Probeer de meest logische op een rijtje te krijgen en beslis dan zelf waar je je goed bij voelt.
Er is geen verplichting om te enten in Nederland (zolang je de grens niet overgaat). Verder is het een beetje afhankelijk van wat mensen zelf belangrijk vinden. Juist omdat je cursus doet met je hond is de kans meer dan gemiddeld dat hij iets besmettelijks mee naar huis neemt, misschien wel omdat er geen entingsverplichting is op jouw hondenschool. Wellicht laten meer mensen dus niet enten. Dat risico zou ik persoonlijk niet willen, maar die keus ligt bij ieder persoonlijk.
Suzanne
Probeer de meest logische op een rijtje te krijgen en beslis dan zelf waar je je goed bij voelt.
Er is geen verplichting om te enten in Nederland (zolang je de grens niet overgaat). Verder is het een beetje afhankelijk van wat mensen zelf belangrijk vinden. Juist omdat je cursus doet met je hond is de kans meer dan gemiddeld dat hij iets besmettelijks mee naar huis neemt, misschien wel omdat er geen entingsverplichting is op jouw hondenschool. Wellicht laten meer mensen dus niet enten. Dat risico zou ik persoonlijk niet willen, maar die keus ligt bij ieder persoonlijk.
Suzanne
- billyboy2
- Zeer actief
Suzanne123 schreef:Welnee!
Suzanne
Nee? Misschien even mijn bericht lezen....
Er zijn behoorlijk wat besmette vleermuizen in NL....
Bij ons zijn er 4 jaar geleden in een week tijd 4 gevonden.
Vleermuisopvang erbij gehaald en die heeft ze opgestuurd naar het VWA en die belde ons weer dat ze besmet waren en rade ons zeer sterk aan om honden en katten wel tegen rabiës te enten. wat wij dus ook direct gedaan hebben.
En aangezien het enorm mode is om zielig hondjes uit andere landen te halen wordt het risico alleen maar groter.
http://www.at5.nl/artikelen/76428/honds ... damse-hond
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ahum, goed, eh.. jouw keuze.
Er is alsnog geen verplichting! En dat was wat ik zei.
Persoonlijk zie ik mijn honden nog geen vleermuis aanvallen of omgekeerd maar goed, ja, het kan, maar eh... poeh... dat vind ik erg overtrokken om voor dat risico te enten.
(En dat uit mijn mond)
Suzanne
Persoonlijk zie ik mijn honden nog geen vleermuis aanvallen of omgekeerd maar goed, ja, het kan, maar eh... poeh... dat vind ik erg overtrokken om voor dat risico te enten.
(En dat uit mijn mond)
Suzanne
- Hutsje
- Zeer actief
als je daar een goed oordeel over wilt vormen moet je niet alleen bij je eigen da informeren maar bv ook bij tannetje koning.meg1986 schreef:Even samenvattend:
OF ik ent alleen de weil

- Hutsje
- Zeer actief
als je daar een goed oordeel over wilt vormen moet je niet alleen bij je eigen da informeren maar bv ook bij tannetje koning.meg1986 schreef:Even samenvattend:
OF ik ent alleen de weil

- billyboy2
- Zeer actief
Suzanne123 schreef:Ahum, goed, eh.. jouw keuze.
(En dat uit mijn mond)
Suzanne
Nee ik ook niet....maar katten wel.
1 van de 2 vleermuizen lag bij mijn moeder in huis. Gevangen door een kat.
Een rabiës besmette vleermuis gaat raar doen, en komt dan ook op de grond...wat niet zo hoort.
Van de vleermuizenopvang zeiden ze ook: zie een vleermuis veel en komt hij (bijna) op de grond..dan is hij ziek.
Maar goed, ik houdt mijn entingen ook op pijl voor het geval ik naar het buitenland wil. Wat 2 jaar terug ook gebeurd is...
Vrijdags stond er een bericht van iemand die hulp zocht voor paar week, maandags zat ik in de auto
En ach 1 x keer in de 3 jaar een prikje....gaan ze niet dood aan.
En ach, beter voorkomen dan genezen
- billyboy2
- Zeer actief
- billyboy2
- Zeer actief
malinois schreef:Ik doe het eerste jaar nog volledig incl. Rabies daarna 2 jaar alleen Weil vervolgens weer coctail + rabies daarna weer 2 jaar Weil etc.
Mijn da deed altijd om en om. Groot-weil-groot.
Ben benieuwd wat mijn nieuwe DA wil doen.
Rabiës gaat om de 3 jaar.
- billyboy2
- Zeer actief
- meg1986
- Zeer actief
Goh wat een reacties, bedankt allen.
Rabies gaat hier niet in mijn hond, zie ik geen noodzaak toe. Ik heb uberhaupt hier nog nooit een vleermuis gezien, laat staan dat mijn hond ermee in aanraking komt. Uiteraard als we naar het buitenland gaan zou dat anders zijn. En ziektes via hondjes uit het buitenland, dat heb ik ook nog nooit gehoord. Ze kunnen volgens mij de drager zijn maar dan maken ze nog niet iedereen ziek. Ennuhh.. Als het wel zo zou zijn, gaat het volgens mij ook op voor honden uit UK en Duitsland en Belgie, maar ik heb dit nog nooit gehoord dus ik zou niet weten waarom ik dan zou enten daarvoor.
Ik heb een e-mail naar mevr. Koning gestuurd met de vraag of zij mij kan helpen aan een dierenarts hier in de buurt die ook titerd. Ik wil geen troep in mijn hond spuiten met kwik en weet ik het wat allemaal nog meer chemisch en kankerverwekkend is, als het niet nodig is. Ik hoop eigenlijk ook echt dat mijn dierenarts dat zelf gewoon gaat doen.
Weil twijfel ik echt heel erg over. Sinds een paar weken heeft boomer het zwemmen ontdekt namelijk. En op vakantie aan zee zal hij het nog wel meer zwemmen.
Ik kijk graag nog wat reacties aan zodat ik een mening kan vormen hierop gebaseerd.
Groetjes
Rabies gaat hier niet in mijn hond, zie ik geen noodzaak toe. Ik heb uberhaupt hier nog nooit een vleermuis gezien, laat staan dat mijn hond ermee in aanraking komt. Uiteraard als we naar het buitenland gaan zou dat anders zijn. En ziektes via hondjes uit het buitenland, dat heb ik ook nog nooit gehoord. Ze kunnen volgens mij de drager zijn maar dan maken ze nog niet iedereen ziek. Ennuhh.. Als het wel zo zou zijn, gaat het volgens mij ook op voor honden uit UK en Duitsland en Belgie, maar ik heb dit nog nooit gehoord dus ik zou niet weten waarom ik dan zou enten daarvoor.
Ik heb een e-mail naar mevr. Koning gestuurd met de vraag of zij mij kan helpen aan een dierenarts hier in de buurt die ook titerd. Ik wil geen troep in mijn hond spuiten met kwik en weet ik het wat allemaal nog meer chemisch en kankerverwekkend is, als het niet nodig is. Ik hoop eigenlijk ook echt dat mijn dierenarts dat zelf gewoon gaat doen.
Weil twijfel ik echt heel erg over. Sinds een paar weken heeft boomer het zwemmen ontdekt namelijk. En op vakantie aan zee zal hij het nog wel meer zwemmen.
Ik kijk graag nog wat reacties aan zodat ik een mening kan vormen hierop gebaseerd.
Groetjes
- Hutsje
- Zeer actief
-
Marion.
Waarom pleit je dan wel voor de Weil-enting?????Suzanne123 schreef:Welnee!
Ik zeg, niks doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
de mijne ent nu zo:... coctail, weil, weil.... (overigens heb ik er ook naar gevraagd, om het op deze manier te doen... geen probleem)billyboy2 schreef:malinois schreef:Ik doe het eerste jaar nog volledig incl. Rabies daarna 2 jaar alleen Weil vervolgens weer coctail + rabies daarna weer 2 jaar Weil etc.
Ben benieuwd wat mijn nieuwe DA wil doen.
Rabiës gaat om de 3 jaar.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hutsje
- Zeer actief
dat is echt totaal onnodig, om het jaar groot. en niet gezond.billyboy2 schreef:

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
echt niet?meg1986 schreef:Goh wat een reacties, bedankt allen.
Rabies gaat hier niet in mijn hond, zie ik geen noodzaak toe. Ik heb uberhaupt hier nog nooit een vleermuis gezien, laat staan dat mijn hond ermee in aanraking komt.
Overal waar ik geweest ben of het nu vakantie was of thuis (in alle plaatsen waar ik gewoond heb) zaten wel vleermuizen die je elke avond vrolijk kon zien.
Op ons trainingsveld komen ze gezellig een kijkje nemen als het donker wordt en droog is, hier vliegen ze elke avond boven mijn tuin en die van alle buren, op de parkeerplaats bij de straatlantaarn ... etc.

- Erwina
- Zeer actief
@Billyboy
Beter voorkomen dan genezen? Een vaccinatie geeft geen garantie hoor. En het is helemaal niet zo onschuldig als jij doet voorkomen. Ik heb bij mijn stage genoeg honden en katten voorbij zien komen met tumoren dankzij de vaccinaties.
Beter voorkomen dan genezen? Een vaccinatie geeft geen garantie hoor. En het is helemaal niet zo onschuldig als jij doet voorkomen. Ik heb bij mijn stage genoeg honden en katten voorbij zien komen met tumoren dankzij de vaccinaties.