Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond in beslag genomen,wat nu... ik word niet vervolgd!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Mijn hond in beslag genomen..wat nu...

Ongelezen bericht door freskin »

Ik wil TS trouwens ook sterkte wensen. Ik hoop dat Macho weer snel naar huis mag. Ik heb hier het idee dat de omstanders en ouders negatief/agressief reageerden waardoor de politie de hond wel in beslag moest nemen om nog wat geloofwaardig over te komen. Ik heb meerdere keren hier verhalen op het forum gelezen over behoorlijk ernstige bijtincidenten waar het slachtoffer zelf haast geen aangifte van kon doen. Met hoeveel maten wordt er hier in Nederland gemeten? Het zal misschien ook wel wat zwaarder wegen dat het hier om een kind gaat, maar toch....
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Enige wat ik me afvraag ( na me door de laatste 6 pagina's te hebben geworsteld) is waarom je je hond, waarvan je weet dat ie niet te vertrouwen is, meeneemt naar een kantine. :U:
Klein stinkhok, drukte van kinderen, meestal een hoop kabaal.
Waarom breng je je hond in zo'n situatie?
Groetjes Belinda
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herders
Contacteer:

Ongelezen bericht door macho-hayley »

de laatste pagina's gaan niet over mijn hond.....
Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Echo »

senna en odin schreef:Enige wat ik me afvraag ( na me door de laatste 6 pagina's te hebben geworsteld) is waarom je je hond, waarvan je weet dat ie niet te vertrouwen is, meeneemt naar een kantine. :U:
De discussie hierom ging om iones, niet om Macho. :)
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Rosita Compagner schreef:Wat een willekeur toch. De ene hond laten ze lopen met weet ik wat op zijn kerfstok en is het onmogelijk om ergens aangifte te doen en deze hond nemen ze klakkeloos mee.

Die 'ze' moeten toch maar eens goed tegen het licht gehouden worden. Duidelijker regelgeving? Of gewoon beroep doen op gezond verstand? Ik weet niet wat wijs is.

In ieder geval heel veel sterkte ts, ik zou er ziek en gek van worden.
Ik schreef dit net ook maar had het weer weggehaald. Zo blijf ik me verbazen over dat het kooikertje van mijn tante behoorlijk was opengehaald door een duitse herder die zich losrukte uit een riem maar waar verder niet echt wat mee is gedaan, geloof dat mijn tante het niet nodig vond om melding te maken "het blijven honden onder elkaar is haar gedachte".
En je leest hier wel vaker dat bepaalde honden behoorlijk toegetakelt zijn die zelf aangevallen worden zonder enige, voor mensen, zichtbare reden.
Anderzijds zijn er mensen die melding maken als het gaat om een schampwond, tandje in een oor. En verzuimen te zeggen dat actie gebeurde doordat eigen hond zelf als een hysterische op een andere hond afgaat die zijn eigen ding aan het doen is :19: en als er maar genoeg van dat soort meldingen worden gemaakt zie je vanzelf de politie op je stoep verschijnen.

Als ik het topic wie is er wel eens gebeten doorlees, zie ik best wel veel mensen die als kind gebeten zijn door een hond, paard geit kip.. Ik ben ook gebeten door de hond van mijn oom, en een keer door een hond bij een stranttent. Maar toendertijd werd er blijkbaar minder een halszaak van gemaakt dan nu. Die ene van mijn oom was te verklaren omdat ik alleen met de hond was die wat lekkers had en ik het blijkbaar af wilde pakken (was 3 of 4 jaar) Die bij de strandtent stond was in het voorbijgaan, ik ging een ijsje halen, hond (bastaard) stond bij de ingang en blafte en met dat ik ervoorbij liep hapte hij in mijn hand. Ik ben bij die tent nooit meer een ijsje gaan halen :pffff: Ging in het vervolg wel naar de andere met de lieve bouvier en de duitse herder zonder staart :engel:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

senna en odin schreef:Enige wat ik me afvraag ( na me door de laatste 6 pagina's te hebben geworsteld) is waarom je je hond, waarvan je weet dat ie niet te vertrouwen is, meeneemt naar een kantine. :U:
Geen idee waarom Iones haar hond meeneemt naar drukke sportkantines. Ik zou zoiets in ieder geval niet doen, en al helemaal niet als mijn hond kinderen niet zo geweldig vindt. Dan kun je dit soort plekken beter vermijden.
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

tsja ook bij mij is er eens door een paard een flinke hap uit mijn arm gebeten...ben ik door een paard vol in mijn buik getrapt...heeft de kat mij volledig opengehaald toen ik haar in bad wou doen :D...heb ik nog een litteken op mijn arm staan waar ik vroeger door een labrador ben gebeten...ben ik door een hond vol in mijn hand gegrepen toen ik haar in een aanval van een puppy af trok enzv..enzv...
Daarom wilde ik ook graag met de moeder praten...om uit te leggen wat er gebeurde...dat ik niet van plan ben dit nog eens te laten gebeuren en maatregelen wil treffen zodat ze geen aangifte had hoeven doen...
Mijn ouders hebben nooit moeilijk gedaan over mijn verwondingen immers lieten ze mij zelf met de dieren omgaan..en de eigenaren van de dieren namen altijd zelf maatregelen, de lab kreeg een muilkorf om..het paard kreeg een stal met tralies...en de kat hebben we nooit meer gewassen haha....
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

tsja ook bij mij is er eens door een paard een flinke hap uit mijn arm gebeten...ben ik door een paard vol in mijn buik getrapt...heeft de kat mij volledig opengehaald toen ik haar in bad wou doen :D...heb ik nog een litteken op mijn arm staan waar ik vroeger door een labrador ben gebeten...ben ik door een hond vol in mijn hand gegrepen toen ik haar in een aanval van een puppy af trok enzv..enzv...
Daarom wilde ik ook graag met de moeder praten...om uit te leggen wat er gebeurde...dat ik niet van plan ben dit nog eens te laten gebeuren en maatregelen wil treffen zodat ze geen aangifte had hoeven doen...
Mijn ouders hebben nooit moeilijk gedaan over mijn verwondingen immers lieten ze mij zelf met de dieren omgaan..en de eigenaren van de dieren namen altijd zelf maatregelen, de lab kreeg een muilkorf om..het paard kreeg een stal met tralies...en de kat hebben we nooit meer gewassen haha....
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Muk schreef:
Geen idee waarom Iones haar hond meeneemt naar drukke sportkantines. Ik zou zoiets in ieder geval niet doen, en al helemaal niet als mijn hond kinderen niet zo geweldig vindt. Dan kun je dit soort plekken beter vermijden.
Omdat sommige mensen met hondden en kinderen de instelling hebben dat iedereen maar plaats moet maken voor hun hond en/of kind en alles maar goed moeten vinden. :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bouvierpoedel schreef:
Muk schreef:
Omdat sommige mensen met hondden en kinderen de instelling hebben dat iedereen maar plaats moet maken voor hun hond en/of kind en alles maar goed moeten vinden. :19:
Kan, dat is de mentaliteit van steeds meer mensen. Iedereen moet plaatsmaken voor mij. Tsja, zo bevorder je natuurlijk de slechte naam die hondenbezitters toch al hebben bij veel mensen.
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

macho-hayley schreef:de laatste pagina's gaan niet over mijn hond.....
Ik doelde inderdaad op Iones. Snapte dat dit niet over jouw hond ging hoor :ok:
Ik had effe moeten kwooten :F:
Groetjes Belinda
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

macho-hayley schreef:tsja ook bij mij is er eens door een paard een flinke hap uit mijn arm gebeten...ben ik door een paard vol in mijn buik getrapt...heeft de kat mij volledig opengehaald toen ik haar in bad wou doen :D...heb ik nog een litteken op mijn arm staan waar ik vroeger door een labrador ben gebeten...ben ik door een hond vol in mijn hand gegrepen toen ik haar in een aanval van een puppy af trok enzv..enzv...
Heel verstandig :mrgreen:
Blij dat je kunt relativeren, en ik snap ook echt dat je met die mensen wilt praten, lastig als de andere partij dat dus niet wil.
En een paardenbeet in bovenarm en een ganzenbeet heb ik ook eens mogen incasseren :gvd:
Het kromme vind ik althans dat je zelf al voorzichtig bent oplet geen last veroorzaakt, maar door omstandigheden en mensen die dus wel het nodig vinden melding te maken je je hond tijdelijk kwijt kunt raken, met name dus dit type honden waarbij er al een mate van stigma is.
Overigens weet ik dat mensen vanuit hun schrik ook behoorlijk van streek kunnen raken en niet meer relativerend kunnen denken. Toen ik werkte als animatrice gebeurde er eens dat tijdens limbo optreden met brandende fakkels en uiteraard standaarden van ijzer waar die stokken oplagen dat een danser de standaard raakte, die standaard viel om en kwam terecht op het hoofd van een kindje dat langs het podium zat. Bloeden als een rund, het was ook nog een jongetje dat al niet helemaal in orde was, had een achterstand, en een huidaandoening alles bij elkaar leidde tot grote hysterie en woede op dat moment bij met name de vader, de dansers en ik konden niet in de buurt komen want hij was des duivels.
Ambulance gebeld etc. dag erna na het vakantieadres te hebben getraceerd ben ik met 1 van de dansers erheen gegaan, inderdaad ook met een speeltje. Vader was in eerste instantie nog terughoudend, maar bij het zien van de reactie van zijn zoon op ons en op het kadootje viel er gewoon te praten. Het ventje was blij met zijn cadeau en zag het helemaal niet als eng of opzettelijk dat de donkere meneren (was een groep uit Senegal) hem pijn hadden gedaan. Dit voorval blijft me ook altijd nog bij, ten eerste omdat op het moment er een hysterie uitbrak, woede en ambulance etc. en daarna de rust en ondanks dat papa boos was dat ventje dat deed blijken dat het ok was en daardoor papa bekoelde. Heel fragiel jongetje was het, maar zo innemend en juist dit jongetje kreeg die paal in zijn kop :ugh:
Ik dwaal af, en misschien ook niet. Ik hoop dat je de kans krijgt de mensen te spreken en het meisje, om dingen recht te zetten.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

blondie schreef:Ik dwaal af, en misschien ook niet. Ik hoop dat je de kans krijgt de mensen te spreken en het meisje, om dingen recht te zetten.
Dat hoop ik ook, en misschien zijn ze inmiddels weer voor rede vatbaar nu de ergste schrik/boosheid voorbij zal zijn.
Ik vind het echt vreselijk, zowel voor jou als voor Macho.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

freskin schreef:
Frida van der Hoek schreef:
Nanna schreef:
Frida van der Hoek schreef: ik vraag me af of je soms zelf geen kinderen kan krijgen en ze daarom eigenlijk haat.
Is dat nou nodig?
Ja. Dat is nodig omdat ze goed moet nagaan waarom ze zo achterlijk doet. Vóór haar hond een kind verminkt voor de rest van zijn leven. Lees eens even hoe ze schrijft over een kind wat gebeten was... :kotz: geen greintje medeleven of symphatie; zelfs geen begrip voor de schrik en terechte boosheid van de moeder want nogmaals: ze WEET dat die hond bijt.
Geen medelijden met zulke tokkies, wel met de kinderen die nietsvermoedend in die kantine lopen.
Eigenlijk moet ze eens goed gebeten worden en ook als zeikwijf afgewimpeld worden als je gaat jengelen bij de EHBO. Ik zou het wel leuk vinden als juist zo iemand een oog verliest door een doorgedraaide hond, kinderachtig ja maar dat mag toch?? Ze moet gewoon normaal doen voor er ongelukken gebeuren, en zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik hoop dat ik haar iig aan het denken heb gezet..
:pffff:
Nou pardon hoor. Je kletst nu zelf als een of andere tok :piew: Ik heb geen kinderen en ik vind ze trouwens ook helemaal niet leuk. Ik ben blij dat ik ze niet heb, maar dat terzijde. Als ik in een kantine zat met mijn (wel) aangelijnde hond en een of andere koter wiens moeder ergens staat te beppen en niet op haar kind let gaat op mijn hond af die niet van kinderen is gediend, pak ik die wel in zijn nekvel om hem of haar richting moeders te dirigeren. Het kind kan er natuurlijk ook niets aan doen, maar sommige ouders kan het vaak ook geen reet schelen waar hun kind uithangt. Dat heb ik helaas maar al te vaak mogen meemaken.n dan nog zeggen dat je het wel leuk zou vinden als juist zo iemand een oog zou verliezen door een doorgedraaide hond?? Wie is hier nu een tok? :roll:

Maar dat was het hele verhaal ook niet hè, de hond liep los, niet (wel) aangelijnd, maar los. En dat veranderd de zaak wel heel erg.
Gr. Aniek

Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

weetje wat erg is...dat meisje loopt alleen op straat terwijl de ouders weten dat er hier drugsdealers...delinquenten...alcoholisten....drugsgebruikers...en geflipte personen( http://www.destentor.nl/regio/zutphen// ... h-heen.ece) rondlopen, ik denk dat ze voor Macho nog wel het minst bang moeten zijn....
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

kan je geen tips/adviezen geven etc.. maar hoop echt van harte dat jullie macho weer snel thuis hebben. Wij zijn erg geschrokken van dit bericht in ieder geval. Het zal je maar overkomen.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

dankjewel...zelf ben ik er ook onwijs van geschrokken en ben nu ook wel enorm alert op dingen die gebeuren als ik met mijn andere hond op pad ben.
Gisteren op de wedstrijd nog een kindje die uit het niets ineens haar kop begon te 'rossen' en per ongeluk op haar teen ging staan.
Je kunt jezelf er helemaal gek mee maken als je denkt aan wat er zou kunnen gebeuren en voornamelijk wat de consequenties daar blijkbaar van kunnen zijn.
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Contacteer:

Ongelezen bericht door shibashira »

macho-hayley schreef:dankjewel...zelf ben ik er ook onwijs van geschrokken en ben nu ook wel enorm alert op dingen die gebeuren als ik met mijn andere hond op pad ben.
Gisteren op de wedstrijd nog een kindje die uit het niets ineens haar kop begon te 'rossen' en per ongeluk op haar teen ging staan.
Je kunt jezelf er helemaal gek mee maken als je denkt aan wat er zou kunnen gebeuren en voornamelijk wat de consequenties daar blijkbaar van kunnen zijn.
Nou precies.... dat gaat nu ook door onze gedachten. Wij hebben niet bepaalt twee gemakkelijke honden en die zouden happen bij iedere kinderhand :(: ... dus wij zijn extra allert geworden.

Ik moet er niet aan denken dat Shira opgesloten zou worden als ze zou happen. Mijn vriend en ik hadden het er al over dat we dan Taro (de jongste) mee zouden geven ipv Shira. Alleen al omdat Taro zich niet druk zou maken in een kennel.

Nou ik draai vast door, maar kan je niks anders dan sterkte toewensen en duimen dat je snel weer herenigt bent met Macho. EN bovenal dat hij er niks van oploopt. Gelukkig weet je wel hoe er mee om te gaan... dat gaat daarna vast goedkomen. Ik vind je dapper!!!
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

macho-hayley schreef: Gisteren op de wedstrijd nog een kindje die uit het niets ineens haar kop begon te 'rossen' en per ongeluk op haar teen ging staan.
Ik dácht al dat ik je zwarte herder meende te herkennen gisteren, op de Pijnhorst toch? Ik durfde je niet aan te spreken, omdat ik niet wist of je daar zou zijn en ik niet de blunder wilde maken om een wildvreemde aan te spreken die totaal niet zou weten wie ík was. :mrgreen:
Denk dat je mij en Tapas ook wel gezien zult hebben.
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

haha voor mij gold volgens mij hetzelfde :oops: Goed gelopen trouwens!!
Afbeelding
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Inge O schreef:
macho-hayley schreef:weetje wat erg is...dat meisje loopt alleen op straat terwijl de ouders weten dat er hier drugsdealers...delinquenten...alcoholisten....drugsgebruikers...en geflipte personen( http://www.destentor.nl/regio/zutphen// ... h-heen.ece) rondlopen,
dat is het ook, ik vind die ouders zwaar nalatig, dan mag het nog zo hard wettelijk toegelaten zijn als het wil.
Tsja het gebeurt vaker dan je denkt.

Laatst was ik op training waarbij kiran al vrij gestrest was er waren ook een paar kinderen ook nog van een trainer die gehoorzaamheids trainingen geeft. Dat waren ook een stel blagen rende constant langs kiran heen ik had ze al gewaarschuwd opzouten, trokken ze zich niks van aan. Pas toen mijn trainer zag dat die kinderen van een jaar of acht aan het etteren waren en ze flink op hun flikker gaf dropen ze pas af. Ik bedoel maar. Ik weet haast wel zeker dat kiran niet zou snappen maar hij heeft ook grenzen ik vind jouw verhaal wel zorgelijk want wat als die blagen wel door waren gegaan of kiran zijn lontje net even korter was dan normaal dat kan.

Ik hoop voor je dat je je hond weer snel terug hebt en ook dat de ouders zelf hun verantwoordelijkheid neemt voordat er wel iets gebeurt waarvoor ze de verantwoordelijkheid niet van zich af kunnen schuiven
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Muk schreef:
Frida van der Hoek schreef:Kan je niet voorstellen dat ik kritiek lever op leip wijf die hond kinderen laat bijten en kids de schuld geeft, ja hoor ik ben gek en jij normaal. :piew:
Zo´n reactie zegt genoeg.

En ja, hoewel je altijd moet voorkomen dat een hond bijt. En je ook als hondenbezitter altijd aansprakelijk bent als je hond een kind bijt, wil dat nog niet zeggen dat kinderen geen schuld hebben aan bijtincidenten. Als je dat denkt, dan ben je heel naief.
Ik vind het fijn dat mensen voor mij opkomen vanwege de manier waarop er op mij gereageerd wordt.

Op zich ben ik het er wel mee eens dat het kind nooit schuld heeft, maar de ouders....
En dat is eigenlijk ook waar dit topic over gaat.

Stel: wat er ook gebeurt met een kind, is dat altijd de schuld van de maatschappij en dragen ouders dan nooit schuld? Een kind is onwetend. En ze kunnen ook eigenwijs zijn. MAar dan is het de taak van de ouders om het kind tegen zichzelf te beschermen. Als ouders dat dan niet doen, en het kind overkomt iets, dan is dat niet de schuld van het kind. Maar ligt de schuld dan nooit bij de ouders??????

Je moet je NOOIT aan iemand opdringen. Niet aan mensen, niet aan kinderen (want dat gebeurt ook en daar ben ik tegen, het is een vorm van disrespect), niet aan honden, katten of welk levend wezen dan ook. Want dan plaats je diegene in een situatie waar hij/zij niet goed mee overweg kan. Je forceert daarmee. En forceren leidt tot brokken.

De situatie die mijn forumvijand (waarvan ik de reacties niet meer kan lezen omdat ik haar toegevoegd heb aan mijn "foes") hier even gequote heeft van mij, heeft jaren geleden plaatsgevonden. Polleke leeft al niet meer sinds 2005 en het moet ergens zijn geweest in 2002 of 2003 toen dit zich voordeed.
We waren in de kantine van de pensionstal waar we de paarden in stalling hadden staan. Onze Polle ging altijd mee. Dit was een vereiste voor mij. Had de stalhouder mij de toegang van de hond ontzegd, was ik naar een andere stal gegaan. Dit was zoals het altijd geweest was. Polle was ooit eerder lastig gevallen door een kind. Ik hoorde de moeder nog waarschuwen, "denk er aan, hondje met rust laten, anders bijt het hondje. En dan krijgt het hondje een koekje maar jij een tik." Ik weet dat er mensen zijn die hier niet achter staan, maar zelf ben ik ook zo opgevoed door mijn moeder. Ik vind dit een eerlijke manier van opvoeden. Doe een ander niet wat jij niet wil dat jou geschiedt. Je moet je niet opdringen. Als je dat wel doet, dan zijn er consequenties aan verbonden door de andere partij. Maakt niet uit of die andere partij een ander kind is, of zelfs een vriendje, of een hond. We zijn allemaal levende wezens en het ligt in ons instinct om voor ons zelf op te komen.

Polle werd in een hoek gedreven omdat ze dit kind probeerde te ontwijken en ik ook, want ik waarschuwde en er werd niet naar mij geluisterd. Ik kon daar niets mee. Polle kon er ook niets mee. Uiteindelijk beet ze dan maar. Dit had geen gevolgen voor het kind. Maar de moeder had eerlijk moeten zijn. Die had het kind moeten tegenhouden. Mijn hond deed al zo haar best om zichzelf te weerhouden, het was haar laatste keuze namelijk om te bijten, ze deed het liever niet. En ik vond het ook niet leuk, maar ik kon dat kind ook niet ervan weerhouden om mijn hond te benaderen. Dat komt grotendeels omdat die taak niet bij mij lag. Die taak lag bij de moeder. En die deed niets, die had het te druk met anderen zaken. En ik kon lijdzaam toezien. Maar alle verantwoordelijkheid word naar mij toegewezen, het was de schuld van mijn hond, het was de schuld van mij.

En dit is nu precies wat in dit topic aan de orde is. Alles ligt aan de hond, het ligt nooit aan het kind, en de ouders zijn onschendbaar.
Maar dan ben je niet op een eerlijke manier bezig.

Ik vind wel dat er verschil is in de manier waarop een hond voor zichzelf opkomt: de mate waarin een hond bijt, en of het om één hap gaat of meerdere beten.

By the way: op een pensionstal of manege, zie je zelden kinderen hoor. Dat komt omdat deze omgeving niet ongevaarlijk is voor kleine kinderen. Ze kennen geen gevaren maar paarden zijn groot en machtig, impulsief en daarmee gevaarlijk. Kinderen kunnen zich vlak achter een paard bewegen, zonder te beseffen dat ze daarmee een paard aan het schrikken kunnen maken waardoor het paard ze zwaar en zelfs dodelijk kan verwonden. Vandaar dat het zelden voorkwam dat er een treffen was met een klein kind.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

iones schreef:

Mijn hond deed al zo haar best om zichzelf te weerhouden, het was haar laatste keuze namelijk om te bijten, ze deed het liever niet. En ik vond het ook niet leuk, maar ik kon dat kind ook niet ervan weerhouden om mijn hond te benaderen. Dat komt grotendeels omdat die taak niet bij mij lag. Die taak lag bij de moeder. En die deed niets, die had het te druk met anderen zaken. En ik kon lijdzaam toezien.
Kom nou toch op Iones, nou kun je mij van alles wijsmaken, maar met dit stukje ga je toch echt te ver in de verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen.
Voordat ik als eigenaar van een hond Lijdzaam ga toekijken dat mijn hond, waarvan ik weet dat ze zo'n angst c.q pestpokke hekel heeft aan kinderen, in een hoekje wordt gedreven, aanschouwend dat mijn hond zo haar best doet om zichzelf te weerhouden te bijten want ze deed het liever niet.............en dat je dan ook nog lijdzaam toe moet kijken, want tsja de moeder lette niet op en ja wat moet je dan toch in de wereld van God doen om een drama te voorkomen, je kunt immers niks want het is niet je kind.
Arme jij, dat je er geen PTSS aan over hebt gehouden, dit te moeten aanschouwen terwijl je niets kon doen om hond of kind te sparen, je was aan handen en voeten gebonden.
Gr. Aniek

Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Iones, dit topic gaat in eerste instantie helemaal niet over dat honden altijd de schuld krijgen en ouders nooit. Dat maak jij ervan. Dit topic gaat over ts die erg in de rats zit omdat haar hond weggehaald is en graag advies wou over wat ze nu moest doen.

Ik lees in je bericht "En ik kon lijdzaam toezien". Had jij het kind met geen enkele mogelijkheid kunnen weerhouden je hond te benaderen? Was jij daar fysiek niet tot in staat of wilde je dit niet uit angst voor de moeder of uit principe? Ik snap het niet helemaal.

Natuurlijk hebben ouders ook verantwoordelijkheid, dat ben ik met je eens, maar dat betekent niet dat je niet alles moet doen om een beet te voorkomen. Zoals je bericht over komt deed jij dat niet. In het geval van TS ging het om een ongeluk waar zij even niet in staat was dit te voorkomen.
Het bewijzen dat een ouder op een dergelijke manier nalatig is geweest dat het volledig zijn/haar schuld is dat kind is gebeten, is natuurlijk bijna nooit mogelijk. Maar een wond door hondentanden is wel goed bewijs.
Daarom is het helemaal niet raar om een hondentest te laten doen, omdat het rechtsysteem ook niet af kan gaan op de verhaaltjes van hondeneigenaar en ouders, hoe blauw die ogen ook mogen zijn.

Dat het oneerlijk is dat sommige kwesties wel worden behandeld en anderen weer niet, ja daar ben ik het ook mee eens. Maar willekeur zul je altijd houden zoals Budkes al stelde. En daarom heeft TS gewoon domme pech dat haar hond in beslag genomen is. Zij heeft ook heel veel pech gehad dat dit kind op een ongelukkige tijd aan kwam en de hond vastpakte, en zij heeft ook ongeluk gehad dat de hond toen beet. Allemaal heel erg lullig en hoop dat alles dan ook zo spoedig mogelijk recht gezet wordt. Die hond zal de test waarschijnlijk wel voldoen, en dan gaat hondje gewoon weer terug naar baasje (ik hoop het echt TS).
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Echo schreef:Iones, dit topic gaat in eerste instantie helemaal niet over dat honden altijd de schuld krijgen en ouders nooit. Dat maak jij ervan. Dit topic gaat over ts die erg in de rats zit omdat haar hond weggehaald is en graag advies wou over wat ze nu moest doen.

Ik lees in je bericht "En ik kon lijdzaam toezien". Had jij het kind met geen enkele mogelijkheid kunnen weerhouden je hond te benaderen? Was jij daar fysiek niet tot in staat of wilde je dit niet uit angst voor de moeder of uit principe? Ik snap het niet helemaal.

Natuurlijk hebben ouders ook verantwoordelijkheid, dat ben ik met je eens, maar dat betekent niet dat je niet alles moet doen om een beet te voorkomen. Zoals je bericht over komt deed jij dat niet. In het geval van TS ging het om een ongeluk waar zij even niet in staat was dit te voorkomen.
Het bewijzen dat een ouder op een dergelijke manier nalatig is geweest dat het volledig zijn/haar schuld is dat kind is gebeten, is natuurlijk bijna nooit mogelijk. Maar een wond door hondentanden is wel goed bewijs.
Daarom is het helemaal niet raar om een hondentest te laten doen, omdat het rechtsysteem ook niet af kan gaan op de verhaaltjes van hondeneigenaar en ouders, hoe blauw die ogen ook mogen zijn.

Dat het oneerlijk is dat sommige kwesties wel worden behandeld en anderen weer niet, ja daar ben ik het ook mee eens. Maar willekeur zul je altijd houden zoals Budkes al stelde. En daarom heeft TS gewoon domme pech dat haar hond in beslag genomen is. Zij heeft ook heel veel pech gehad dat dit kind op een ongelukkige tijd aan kwam en de hond vastpakte, en zij heeft ook ongeluk gehad dat de hond toen beet. Allemaal heel erg lullig en hoop dat alles dan ook zo spoedig mogelijk recht gezet wordt. Die hond zal de test waarschijnlijk wel voldoen, en dan gaat hondje gewoon weer terug naar baasje (ik hoop het echt TS).
volgens mij gaan 16 pagina's van de 20 niet over TS haar situatie. Maar iedereen wil zo duidelijk z'n mening kwijt. :U:
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -

Ongelezen bericht door daywalker »

Mijn ouders hebben me ook geleerd om niet zomaar op vreemde honden af te stappen, maar mijn drang om honden te aaien was groter dan de kracht van hun verbod.
Nu ga ik ervan uit, dat ik niet het enige kind was dat honden onweerstaanbaar vonden en zullen aan de hand daarvan wel genoeg bijtincidenten hebben plaatsgevonden.
Als ouder ga je uiteraard helemaal uit je dak tegen de hondeneigenaar wanneer je kind gebeten wordt, zonder verder met de reden rekening te houden, wat ook een normale reactie is als ouder.
Er zijn echter soms verzachtende omstandigheden genoeg wanneer een hond hapt naar een kind.
Een paar vbn. zijn: schrikreactie van de hond - ooronsteking waardoor de oren hyper gevoelig zijn - wondjes die pijnlijk zijn enz... een kind weet dat niet wanneer het de hond aait en zo kan dus een bijtsituatie onstaan.
In het geval van ts. leek het me aan de hand van haar verhaal een schrikreactie van de hond op een overenthousiast kind. Voor je kan ingrijpen is het al gebeurd en wie moet je nu tot verantwoording roepen in dit geval?? degene die haar kind naar de hond laat toelopen of diegene die haar hond geen muilkorf aandoet bij het wandelen, omdat daar nu ook éénmaal geen reden toe is. Het was een samenloop van omstandigheden.
De wond bij het kind viel mee, maar de woede van de ouders blijkbaar niet en die hebben ervoor gezorgd, dat ondanks dat een gesprek tussen beide partijen waarschijnlijk
meer had opgelost, Macho in beslag is genomen.
Ik persoonlijk vind dat overdreven en onnodig, vermits de hond naar mijn inziens niet heeft gehapt uit agressie maar uit schrik of pijnreactie, maar daar hadden de ouders maling aan natuurlijk.
Nu hoop ik dat Macho snel weer bij zijn eigenaar zal zijn en dat het kind niet voor de rest van haar leven bang zal zijn van honden door te denken dat alle honden happen. :W:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler

Ongelezen bericht door aman.en.don »

iones schreef:
Muk schreef:
Frida van der Hoek schreef:Kan je niet voorstellen dat ik kritiek lever op leip wijf die hond kinderen laat bijten en kids de schuld geeft, ja hoor ik ben gek en jij normaal. :piew:
Zo´n reactie zegt genoeg.

En ja, hoewel je altijd moet voorkomen dat een hond bijt. En je ook als hondenbezitter altijd aansprakelijk bent als je hond een kind bijt, wil dat nog niet zeggen dat kinderen geen schuld hebben aan bijtincidenten. Als je dat denkt, dan ben je heel naief.
Ik vind het fijn dat mensen voor mij opkomen vanwege de manier waarop er op mij gereageerd wordt.

Op zich ben ik het er wel mee eens dat het kind nooit schuld heeft, maar de ouders....
En dat is eigenlijk ook waar dit topic over gaat.

Stel: wat er ook gebeurt met een kind, is dat altijd de schuld van de maatschappij en dragen ouders dan nooit schuld? Een kind is onwetend. En ze kunnen ook eigenwijs zijn. MAar dan is het de taak van de ouders om het kind tegen zichzelf te beschermen. Als ouders dat dan niet doen, en het kind overkomt iets, dan is dat niet de schuld van het kind. Maar ligt de schuld dan nooit bij de ouders??????

Je moet je NOOIT aan iemand opdringen. Niet aan mensen, niet aan kinderen (want dat gebeurt ook en daar ben ik tegen, het is een vorm van disrespect), niet aan honden, katten of welk levend wezen dan ook. Want dan plaats je diegene in een situatie waar hij/zij niet goed mee overweg kan. Je forceert daarmee. En forceren leidt tot brokken.

De situatie die mijn forumvijand (waarvan ik de reacties niet meer kan lezen omdat ik haar toegevoegd heb aan mijn "foes") hier even gequote heeft van mij, heeft jaren geleden plaatsgevonden. Polleke leeft al niet meer sinds 2005 en het moet ergens zijn geweest in 2002 of 2003 toen dit zich voordeed.
We waren in de kantine van de pensionstal waar we de paarden in stalling hadden staan. Onze Polle ging altijd mee. Dit was een vereiste voor mij. Had de stalhouder mij de toegang van de hond ontzegd, was ik naar een andere stal gegaan. Dit was zoals het altijd geweest was. Polle was ooit eerder lastig gevallen door een kind. Ik hoorde de moeder nog waarschuwen, "denk er aan, hondje met rust laten, anders bijt het hondje. En dan krijgt het hondje een koekje maar jij een tik." Ik weet dat er mensen zijn die hier niet achter staan, maar zelf ben ik ook zo opgevoed door mijn moeder. Ik vind dit een eerlijke manier van opvoeden. Doe een ander niet wat jij niet wil dat jou geschiedt. Je moet je niet opdringen. Als je dat wel doet, dan zijn er consequenties aan verbonden door de andere partij. Maakt niet uit of die andere partij een ander kind is, of zelfs een vriendje, of een hond. We zijn allemaal levende wezens en het ligt in ons instinct om voor ons zelf op te komen.

Polle werd in een hoek gedreven omdat ze dit kind probeerde te ontwijken en ik ook, want ik waarschuwde en er werd niet naar mij geluisterd. Ik kon daar niets mee. Polle kon er ook niets mee. Uiteindelijk beet ze dan maar. Dit had geen gevolgen voor het kind. Maar de moeder had eerlijk moeten zijn. Die had het kind moeten tegenhouden. Mijn hond deed al zo haar best om zichzelf te weerhouden, het was haar laatste keuze namelijk om te bijten, ze deed het liever niet. En ik vond het ook niet leuk, maar ik kon dat kind ook niet ervan weerhouden om mijn hond te benaderen. Dat komt grotendeels omdat die taak niet bij mij lag. Die taak lag bij de moeder. En die deed niets, die had het te druk met anderen zaken. En ik kon lijdzaam toezien. Maar alle verantwoordelijkheid word naar mij toegewezen, het was de schuld van mijn hond, het was de schuld van mij.

En dit is nu precies wat in dit topic aan de orde is. Alles ligt aan de hond, het ligt nooit aan het kind, en de ouders zijn onschendbaar.
Maar dan ben je niet op een eerlijke manier bezig.

Ik vind wel dat er verschil is in de manier waarop een hond voor zichzelf opkomt: de mate waarin een hond bijt, en of het om één hap gaat of meerdere beten.

By the way: op een pensionstal of manege, zie je zelden kinderen hoor. Dat komt omdat deze omgeving niet ongevaarlijk is voor kleine kinderen. Ze kennen geen gevaren maar paarden zijn groot en machtig, impulsief en daarmee gevaarlijk. Kinderen kunnen zich vlak achter een paard bewegen, zonder te beseffen dat ze daarmee een paard aan het schrikken kunnen maken waardoor het paard ze zwaar en zelfs dodelijk kan verwonden. Vandaar dat het zelden voorkwam dat er een treffen was met een klein kind.
ik was 1 van de mensen die het men of meer voor je opgenomen heeft in de zin van bepaalde dingen hadden niet hier uitgesproken mogen worden. daarin tegen heb ik het voorval wel duidelijk afgekeurd. als ik jou stukje hier weer lees, lees ik nergens dat jij je verantwoordelijheid hebt genomen. jij had je hond aan moeten lijnen om en je hond te beschermen en dat kind te beschermen. je kan de moeder hier niet alleen de schud van geven hoewel zij ook fout was maar jij had al helemaal beter moeten weten omdat jij je hond kent. :19:

ik heb zelf een paard en sta op een pensionstal. ik heb op verschillende stallen gestaan en op allemaal kwamen/komen kinderen. ook mijn eigen kinderen gaan wel eens mee naar stal. of er op jou stal nou veel of weinig kinderen komen doet er niet toe. dit keer was er een kind en jij had je verantwoordelijkheid moeten nemen wat je niet gedaan hebt.
je kan ook niet zeggen dat het geen gevolgen heeft gehad voor dat kind want dat weet je niet. misschien is dat kind wel heel bang geworden.
nogmaals, honden of kinderen hebben de minste schuld bij bijtincidenten. moeder heeft schuld maar ook zonder twijfel en al helemaal in jou geval, de eigenaar ook.
aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler

Ongelezen bericht door aman.en.don »

ts, ik hoop dat je vandaag wat over macho te horen krijgt. pfffffffff zenuwslopend. ik blijf dit topic op de voet volgen in de hoop snel positief bericht te lezen net als vele andere met mij.
je verhaal heeft mij doen besluiten daro in afgesloten openbare ruimtes een snoetje te laten dragen. wat moet jij een nachtmerrie beleven, moet er niet aan denken!!
heel erg veel sterkte!
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk nu steeds vaker dat het fijner was geweest als Macho gewoonweg niks van kinderen had willen weten omdat je er dan op voorbereid bent.
Ik had ook nooit op voorhand kunnen weten dat het meisje met haar vingers in zijn ogen zou prikken.
Toen ze hem beetpakte ondanks mijn waarschuwing was ik nog steeds niet bang dat er iets zou gebeuren, ik heb genoeg foto's waarop te zien is dat Macho geen probleem heeft met flink wat fysiek contact met kids...zelf was hij namelijk ook zo..als je hem kriebelde gewoon met heel zijn gewicht tegen je aan hangen...in je nek kruipen..op schoot zitten...vroeg je om een poot kreeg je er meteen twee enzo....
Ik weet zeker als ik wist dat hij kids zou bijten dat ik ondanks het struikelen het misschien nog had kunnen voorkomen, maar nu dacht ik alleen maar 'joh balen dat dat kind weer niet luistert'.
Mijn honden hadden zin om te spelen met elkaar dus we waren onderweg naar het losloopveld en ik vind dat als kids hun willen aaien ze eerst netjes en rustig moeten gaan zitten...en dan aan de kids uitleggen dat ze rustig moeten benaderen en over zijn borst moeten aaien enzv...het meisje heeft Macho al wel 50 x geaaid en zelfs wel eens binnen geweest toen ik nog een jong katje had en dan liepen de honden ook gewoon hier rond. De ouders hebben hier nooit problemen mee gehad, en vonden het prima. Dus het is ook niet zo dat ze elkaar niet kenden en Macho ineens een vreemd kind greep, nee ze kenden elkaar en daarom was ik ook niet bang dat er iets mis zou gaan als ze hem alleen om zijn kop had gepakt zonder in zijn ogen te prikken.
Ik vind gewoon de omstandigheden waarin zo'n test plaatsvindt niet eerlijk...hond wordt vanuit een stresssituatie in een hele nieuwe omgeving geplaats waar nog meer honden zijn die hetzelfde hebben meegemaakt...weggerukt van zijn baas wat voor een belg en zeker voor Macho enorm stressvol moet zijn...dan ineens wordt er een test bij hem afgenomen door vreemden. Stel hij krijgt een test met zo'n pop ik weet zeker dat hij dat onwijs vreemd vind en zich waarschijnlijk ook onzeker zal gedragen hij weet verdorie wel het verschil tussen iets raars als zo'n pop(een hond heeft meer zintuigen dan alleen zijn ogen he) en een mens. Als ik zo'n test met hem doe geef ik hem een commando af en laat dat en dan zal hij gedurende de test alleen naar mij kijken en alles laten ondergaan dat weet ik zeker...hij vertrouwt mij en weet dan dat het goed is...maar in die situatie waarin hij nu zit?Nou ik weet het echt niet....
Dat is net als toen ik een aantal maanden geleden nogal lastig werd gevallen door een dronken kerel hier uit de buurt, ik weet zeker dat Macho hem wel even weg had willen jagen...maar hij staat onder appel en als ik commandeer dat ik dat niet wil dan gebeurt dat niet...net als dat visite prima binnen kan komen als ik er ben maar hij je opvreet als je binnen wil komen als ik er niet ben. En is dat dan raar?Je hebt toch een belg...vrij normaal dat hij zijn huis en baas wil beschermen toch...dat staat ook in de rasbeschrijving.
Alles valt en staat nu denk ik met de manier waarop ze met hem om zijn gegaan..en welke testen ze met hem gaan doen en op welke manier.
Maar persoonlijk denk ik niet dat hij die test haalt als hij in bedreigende situaties wordt gezet...zonder appel en zonder baas.
Precies de reden waarom ik hem nooit alleen zou laten met kinderen ondanks dat hij er erg lief mee is als ik er bij ben...en dat heb ik dus ook niet gedaan.
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb nog niet eerder gereageert maar wel alles gelezen.
Maar oh man wat moet jij in de rats zitten. Ik wens je heel veel sterkte in deze onzekere tijd!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”