Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoeveel voer opgroeiende berner pup
Moderator: moderatorteam
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
- Aantal honden: 2
hoeveel voer opgroeiende berner pup
Berner pup is 4,5 maanden (21ste wordt ze 5 maanden). Ze weegt nu 21/22 kg. Mooi t-shirtje over de ribben, geen wintertrui om het zo maar te zeggen. Maar de ontlasting vind ik steeds aan de zachte kant, breiïg, wel wat gevormd maar geen mooie drolletjes en niet iets wat je op kunt pakken zonder plakresten op de stoep achter te laten (dan maar zand erover).
Ik voer Dog Lover's Gold. Aanvankelijk had ik cavom maar ik hoorde zulke goede dingen over die andere en daarom ben ik overgestapt. De andere 2 poepen er prima op, maar de pup dus niet zo geweldig. Ik koop het voer bij een fokster van berners (niet mijn fokker) en zij zegt dat als de hond een te zachte ontlasting heeft dat je dan te veel voert. Ik zit op ongeveer 550 gram per dag en zij zegt dat 400 gram de max is voor dit gewicht, 20g/kg per dag voor een opgroeiende hond en 10 gram/kg per dag voor een volwassen hond. Natuurlijk moet je voeren met je ogen en als ik dan kijk naar de andere twee: fransje van 12 kg krijgt 150 gram per dag, prima op gewicht, geen grammetje te veel. Oude labrador, weegt nagenoeg 40 kg!, is inactief, krijgt 135 gram per dag.
Bij dog lovers gold worden geen duidelijke voedingstabellen gegeven, er wordt wel een schema gegeven wat neer komt op ongeveer 10gram/kg/dag, maar voor pups kun je 100 tot 300% méér geven! 100% meer is dus het dubbele, 300% méér is dus het vier-dubbele. Dat is wel erg rekbaar! Ik had ergens een schema gevonden van Royal Canin giant junior, dat komt qua energetische waarde ongeveer overeen met de dog lovers gold, en vanuit dat schema heb ik dus die 550 gram 'berekend/ingeschat'. Nogmaals: op de ribbetjes is ze prima, maar die ontlasting.
Ik ben bang dat als ik haar minder ga geven dat ze de hele dag onrustig is van de honger, ik merk dat vaker, tegen de tijd dat de hoeveelheid voedsel opgehoogd moet worden omdat ze weer een groeisprong gemaakt heeft dan is ze veel drukker en trubbeliger en ook ongezeggelijker.
Ik word er een beetje onzeker van, moet ik terug naar de cavom omdat dit het niet helemaal is voor haar, of toch minder voeren of...
Die fokster die dat voer verkoopt adviseerde ook 2 dagen per week alleen pens te voeren ( nu 800g/dag) en eventueel voor de vulling oud bruin brood.
Maar ja, dan ga ik weer tarwe geven, en dat zit in dog lovers gold niet in en ik dacht dat dat nou net niet goed was. Anders kan ik net zo goed weer cavom gaan geven. Of pens compleet van smuldier maar daar zit ook weer tarwe in. Ik heb tot dusver geen problemen gehad met tarwe maar het schijnt niet goed te zijn en trouwens, een beetje minder ontlasting vind ik ook wel fijn. Die andere 2 poepen maar twee of drie keer per dag.
Zucht...lastig hoor!
Ik wil wel graag brok blijven voeren, een paar pens of kvv dagen vind ik prima maar het gaat me nou vooral om de hoeveelheid brok en welke brok. Willen jullie vanuit de eigen kennis en ervaring hier wat over zeggen?
Ik voer Dog Lover's Gold. Aanvankelijk had ik cavom maar ik hoorde zulke goede dingen over die andere en daarom ben ik overgestapt. De andere 2 poepen er prima op, maar de pup dus niet zo geweldig. Ik koop het voer bij een fokster van berners (niet mijn fokker) en zij zegt dat als de hond een te zachte ontlasting heeft dat je dan te veel voert. Ik zit op ongeveer 550 gram per dag en zij zegt dat 400 gram de max is voor dit gewicht, 20g/kg per dag voor een opgroeiende hond en 10 gram/kg per dag voor een volwassen hond. Natuurlijk moet je voeren met je ogen en als ik dan kijk naar de andere twee: fransje van 12 kg krijgt 150 gram per dag, prima op gewicht, geen grammetje te veel. Oude labrador, weegt nagenoeg 40 kg!, is inactief, krijgt 135 gram per dag.
Bij dog lovers gold worden geen duidelijke voedingstabellen gegeven, er wordt wel een schema gegeven wat neer komt op ongeveer 10gram/kg/dag, maar voor pups kun je 100 tot 300% méér geven! 100% meer is dus het dubbele, 300% méér is dus het vier-dubbele. Dat is wel erg rekbaar! Ik had ergens een schema gevonden van Royal Canin giant junior, dat komt qua energetische waarde ongeveer overeen met de dog lovers gold, en vanuit dat schema heb ik dus die 550 gram 'berekend/ingeschat'. Nogmaals: op de ribbetjes is ze prima, maar die ontlasting.
Ik ben bang dat als ik haar minder ga geven dat ze de hele dag onrustig is van de honger, ik merk dat vaker, tegen de tijd dat de hoeveelheid voedsel opgehoogd moet worden omdat ze weer een groeisprong gemaakt heeft dan is ze veel drukker en trubbeliger en ook ongezeggelijker.
Ik word er een beetje onzeker van, moet ik terug naar de cavom omdat dit het niet helemaal is voor haar, of toch minder voeren of...
Die fokster die dat voer verkoopt adviseerde ook 2 dagen per week alleen pens te voeren ( nu 800g/dag) en eventueel voor de vulling oud bruin brood.
Maar ja, dan ga ik weer tarwe geven, en dat zit in dog lovers gold niet in en ik dacht dat dat nou net niet goed was. Anders kan ik net zo goed weer cavom gaan geven. Of pens compleet van smuldier maar daar zit ook weer tarwe in. Ik heb tot dusver geen problemen gehad met tarwe maar het schijnt niet goed te zijn en trouwens, een beetje minder ontlasting vind ik ook wel fijn. Die andere 2 poepen maar twee of drie keer per dag.
Zucht...lastig hoor!
Ik wil wel graag brok blijven voeren, een paar pens of kvv dagen vind ik prima maar het gaat me nou vooral om de hoeveelheid brok en welke brok. Willen jullie vanuit de eigen kennis en ervaring hier wat over zeggen?
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Diaantje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen
- Aantal honden: 1
Re: hoeveel voer opgroeiende berner pup
Poeh. Hier kregen ze in het begin kenner van de welkoop.
Nu nog steeds, maar wel wisselend met vers. De ontlasting is hier altijd wel oke.
Volgens mij zit je qua hoeveelheid brok wel goed hoor. Kan het niet zijn dat er teveel granen zitten in de voeding die je nu geeft en dat daardoor de ontlasting zo is?
Nu nog steeds, maar wel wisselend met vers. De ontlasting is hier altijd wel oke.
Volgens mij zit je qua hoeveelheid brok wel goed hoor. Kan het niet zijn dat er teveel granen zitten in de voeding die je nu geeft en dat daardoor de ontlasting zo is?

♥ Tessa ♥ 3-03-2008 - 10-11-2011 †
- Ramona25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennenhond
Mijn berners krijgen voornamelijk Darf/Ropadog of Carnibest (kvv), maar soms ook brok en dan krijgen ze ook DLG. Prima ontlasting. Ik zou gewoon 2 pensdagen invoeren, zonder brood toe te voegen 
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Klinkt alsof niet het voer het probleem is maar dat het tijd is voor een wormenkuurtje want dat wil ook nog wel eens brei-ïge ontlasting geven.
Sandra

- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
@Ramona25: bedoel je dan gewoon pens zonder toevoegingen, van smuldier of zo?
En wat denk jij van de hoeveelheid?
@Diaantje: In DLG zit alleen rijst en niet overdreven veel. En geen bietenpulp en dat soort vulmiddelen zoals in veel andere brokken...
@Diaantje: In DLG zit alleen rijst en niet overdreven veel. En geen bietenpulp en dat soort vulmiddelen zoals in veel andere brokken...
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als je zeker weet dat wormen niet het probleem zijn kun proberen vaker een kleinere maaltijd te geven en toch in totaal dezelfde hoeveelheid per dag maar dan verteerd het misschien beter (wordt beter opgenomen door het lichaam) en een andere optie is de broeken eens een paar dagen te weken om te kijken of dat ook helpt want dan verteerd het ook makkelijker en zou het voer ook beter benit moeten kunnen worden............
Sandra

- Ramona25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennenhond
Prul schreef:@Ramona25: bedoel je dan gewoon pens zonder toevoegingen, van smuldier of zo?
Ja kan van smuldier. Gewoon pakje waar alleen pens in zit. En daar dus geen brood bij geven. Ik krijg pens altijd via mijn ouders, maar weet zo niet waar dat vandaan komt.
qua vlees krijgt onze oudste dame ong 700/800 gram per dag en de jongste telg een kg en daar krijg ik geen gram vet aan.
hoeveel qua brokken, zou ik moeten nawegen, oudste 2 maatbekers en de jongste 3. Het is een maatbeker van farmfood waar 200 gram ff ingaat, dus ik denk iets meer dan 200 gram dlg per beker...
- Prul
- Zeer actief
@Empyree: Anderhalve week geleden lab-ontlastingonderzoek laten doen: vrij van giardia, coccidiose en wormeneitjes.
- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Contacteer:
Mijn berner krijgt, ook toen hij pup was, DLG en pens afgewisseld. Nooit geen problemen gehad. Nu nog steeds trouwens 
-
S@ndr@
- Zeer actief
tja, als hij het op cavom wel goed deed, kun je er bijna wel vanuit gaan dat dit voer het niet is voor hem 
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
als ik mijn berner alleen brok voerde werd de ontlasting ook wat slap nu geef ik 2 dagen kvv en dan gaat het prima.
ik weet zo niet meer precies hoeveel brok ze kreeg maar ik voerde gewoon volgens het schema wat op de zak stond en dan hield ik het gemiddelde aan.
je ziet dan wel aan je hond of die wat meer of minder moet hebben.
zo te horen is jou hond goed op gewicht dus zou ik niet minder voeren.
ik voer wel 3 keer per dag.
ik weet zo niet meer precies hoeveel brok ze kreeg maar ik voerde gewoon volgens het schema wat op de zak stond en dan hield ik het gemiddelde aan.
je ziet dan wel aan je hond of die wat meer of minder moet hebben.
zo te horen is jou hond goed op gewicht dus zou ik niet minder voeren.
ik voer wel 3 keer per dag.
- Prul
- Zeer actief
Ik voer nu dan toch maar dezelfde hoeveelheid in 4 keren (4x135 gram) en geef dan 1-2 dagen per week alleen pens. (moet er nog even aan wennen dat op tijd te kopen, heb maar kleine vriezer). Ik heb haar de afgelopen dagen ook veendrenkstof gegeven onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet.
En ik durf het niet hardop te zeggen maar sinds gisteren poept ze echte drolletjes! Ik hoop zo dat dit blijft! Yeahhh!
En ik durf het niet hardop te zeggen maar sinds gisteren poept ze echte drolletjes! Ik hoop zo dat dit blijft! Yeahhh!
- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Contacteer:
Prul schreef:Ik voer nu dan toch maar dezelfde hoeveelheid in 4 keren (4x135 gram) en geef dan 1-2 dagen per week alleen pens. (moet er nog even aan wennen dat op tijd te kopen, heb maar kleine vriezer). Ik heb haar de afgelopen dagen ook veendrenkstof gegeven onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet.
- Prul
- Zeer actief
Even update: ik voer nu de dlg verdeeld over 4 x per dag, 1 of 2 dagen per week alleen pure pens van smuldier zonder toevoeging van oud brood en ik heb een tijdje iedere dag 1 lepel veendrenkstof gegeven van sanofor gegeven en het gaat stukken beter met de ontlasting!
Meestal echte drolletjes zoals ik ze zien wil, een enkel keertje wat zachtere ontlasting nog. Ik bouw de veendrenkstof nu af.
Ik merk wel dat de groei nu minder hard gaat, logisch dat rond de 5 maanden de groeicurve wat minder steil gaat worden. Ik voer daarom sinds een paar dagen ietsje minder dlg maar nog wel steeds verdeeld over 4 maaltijden.
Ik vermeld het maar even voor al diegenen die dit topic tegen komen omdat ze met vergelijkbare vragen zitten.
Ik weet niet wat nou precies de doorslag gegeven heeft: de kleinere maaltijden of de pensdagen of de veendrenkstof.
Maar de combi lijkt in ieder geval te werken! 
Ik merk wel dat de groei nu minder hard gaat, logisch dat rond de 5 maanden de groeicurve wat minder steil gaat worden. Ik voer daarom sinds een paar dagen ietsje minder dlg maar nog wel steeds verdeeld over 4 maaltijden.
Ik vermeld het maar even voor al diegenen die dit topic tegen komen omdat ze met vergelijkbare vragen zitten.
Ik weet niet wat nou precies de doorslag gegeven heeft: de kleinere maaltijden of de pensdagen of de veendrenkstof.
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Je zou haar tussendoor ( bijvoorbeeld 2x per week) ook eens kippe- of eendenekken kunnen geven als snack. Daar zit bot in wat de ontlasting ook wat harder maakt. Die kan je bij de poelier halen. Ze vinden het meestal erg lekker. Wat hardere ontlasting is ook beter voor het legen van de anaal klieren.
Fijn dat ze het zo doet doet ! Mijn honden hebben bij bepaalde soorten brokken ook een weke ontlasting. Nu ik ze volledig op kvv heb (smuldier en lotgering) hebben ze mooie stevige drolletjes.
Fijn dat ze het zo doet doet ! Mijn honden hebben bij bepaalde soorten brokken ook een weke ontlasting. Nu ik ze volledig op kvv heb (smuldier en lotgering) hebben ze mooie stevige drolletjes.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK