30 jaar terug werd ik lid van een KNPV club..de Revierder in Etten-Leur.
Vaste pakwerkers hadden ze daar niet echt, wat een ander deed voor jouw hond..moest jij maar voor hun hond doen.
Je begon met ophitsen, daarna werd je in het pak gehesen en in het bos gezet, de onzuiverste honden kreeg je het eerst voor je kiezen.
Bont en blauw kwam je thuis...en je vond het nog leuk ook.
Langzaam ontwikkelde je verder..stokstellen...schot en werpvast..fietsstellen..en je deed enorm veel ervaring op binnen het samenwerkingsverband van 5..6 clubs.
Nacht oefeningen demostratie's..alhoewel de nacht oefeningen wel verboden werden toendertijd, wegens de vele excessen die voorkwamen, sommige pakwerkers leefde zich echt uit, en dat was nu niet echt de bedoeling, leukste vond ik zelf, de STROPER in het veld.
Stel je een weiland voor van laat ons zeggen 150 bij 150..je staat in een hoek, je schiet, je hoort het bevel..halt politie..je schiet nogmaals en rent zo geruisloos mogelijk richting de andere zijde van het weiland..pikkedonker..je hoort de hond gaan over het weiland in de richting van het schot, halverwege schiet je nogmaals...heerlijk hoe zo'n hond bij draaide en vol gas op je afkwam.
Schot en werpvast...kun je weinig doen om jezelf enigzins wat te beschermen, hij komt zo hij komt, club honden die ken je, vreemde daarintegen zijn moeiljker om in te schatten, reserver kampioen KNPV, komt op bezoek om mee te trainen, machtige Mechelse herder, schot en werpvast knalt hij op mijn rug..verbrijzeld zijn complete linker achterhand..liet pas los nadat hij de grond raakte..is geopereerd..maar was niet meer geschikt voor de sport.
Zelf...niet zoveel...paar dagen wat moeilijk gelopen..denk ik eraan terug voel ik de impact nog steeds.
Meest pijnlijk waren de gravers..inbijten en dan trachten nog meer in hun bek te krijgen..die pletten je huid dat zich tussen het leer bevind..nu 30..31 jaar later, loop ik in de zon..en bruinen mijn armen..de littekens blijven wit..en dat zijn er nogal wat..geloof dat de bescherming nu wel veel beter is, toch denk ik er altijd met veel plezier aan terug, vond het echt leuk om te doen, nu..ach ik trek weleens een mouwtje aan...in het verstek..korte vlucht wil ook nog wel lukken..ben mijn linker knie verspeelt..helemaal aan gort...Rottweiler knalde met een korte vlucht er vol in aan de zijkant...bovenbeen ging naar binnen..onderbeen bleef staan..kon het niet verhelpen..zette net alle kracht en mijn gewicht op dat been in de vlucht..fractie eerder of later en er was niets aan de hand geweest..nee geen pijn..liet me omhoog trekken door de hond..heb hem nog afgewerkt...liep naar de kantine..wilde de drempel nemen en mijn linkerbeen zwabberde weg..gedaan met de pret...meniscus kruisbanden alles kapot...geen pijn..ben gewoon naar huis gereden..twee uur later zat ik tot mijn lies in het gips 9 weken..daarna operatie..een kruisband had zich inmiddels weer gehecht aan het bot..weliswaar niet op de goede plaats maar de arts liet hem toch zitten..de rest allemaal verwijderd..nu nog 2 jaar wachten van de 5 en dan een kunstknietje..yep pakwerk een leuke bezigheid..nee heb er geen spijt van...je moet tegen een stootje kunnen.
Heb er ook niet zoveel last van..enkel heb haast altijd iemand nodig als we een show lopen..vooral in Duitsland..die laten je makkelijk 20 minuten lopen in de ring..stapvoets en looppas..dat is net iets teveel van het goede, verder merk ik er weinig van..beetje instabiel..maar daar leer je mee leven...train nog altijd..en speuren, tja altijd een vreemd spoor, weiland geen probleem om dat zelf uit te leggen..akker gaat niet zo eenvoudig, en in Duitsland speuren ze heel vaak op akker..van die vette rode klei, die plakt als seconden lijm aan je laarzen.
Zonder pakwerkers zijn we nergens, zeker diep respect.!!
55 kilo brute kracht..in opleiding..ga er maar aan staan.
http://www.youtube.com/watch?v=eaQ9T6Zxowo