Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil obedience en GG?

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Verschil obedience en GG?

Ongelezen bericht door Hilde »

Heel simpel: ik vroeg me af wat precies het verschil is tussen GG en obedience?
En waarom vindt je GG/obedience leuker?
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Re: Verschil obedience en GG?

Ongelezen bericht door Sita »

De verschillen en overeenkomsten:
http://www.kcamsterdam.nl/pagina80.html

Ik train met Rowan obedience, waarom? Ik was eigenlijk heel nieuwsgierig hoe obedience was om te doen en je kan al met pup beginnen. En tot nu toe bevalt het prima. Als ik zie wat hij nu al kan en hoeveel lol hij heeft, is het een goede keus geweest. Met GG trainen op veel hondenscholen zit je vast aan een bepaald programma per seizoen en daar had ik geen zin meer in. Nu heb ik privé les en is de les echt gericht op wat wij aankunnen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hoewel ik toegeef nooit GG te hebben getraind, vind ik het leuke aan obedience dat het ook echt heel precies. Je moet beiden 100% gemotiveerd zijn om de oefeningen echt goed uit te voeren. En het ziet er gewoon heel spectaculair uit, dat ook :mrgreen:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Maeve schreef:Hoewel ik toegeef nooit GG te hebben getraind, vind ik het leuke aan obedience dat het ook echt heel precies. Je moet beiden 100% gemotiveerd zijn om de oefeningen echt goed uit te voeren. En het ziet er gewoon heel spectaculair uit, dat ook :mrgreen:
Vind jij dat GG er niet spectaculair uitziet?? Geen verwijt hoor gewoon een vraag :P

Wat ik vind van obedience is dat je met het volgen met zon raar handje mag lopen waar de hond onder volgt. Dat is bij GG veel natuurlijker. Verder weet ik niet echt een verschil...
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:
Maeve schreef:Hoewel ik toegeef nooit GG te hebben getraind, vind ik het leuke aan obedience dat het ook echt heel precies. Je moet beiden 100% gemotiveerd zijn om de oefeningen echt goed uit te voeren. En het ziet er gewoon heel spectaculair uit, dat ook :mrgreen:
en dit is nou net waarom obedience me niet ligt :mrgreen: .

ik ben zelf al snel tevreden met de uitvoering van een oefening en heb ook het liefste dat het er nog een beetje gewoon uitziet, ik vind GG daarom dus leuker.
Zoveel spectaculairder vind ik het er niet uitzien. Zeker als je bij GG 3 kijkt, daar is het ook allemaal heel precies. Ik vind obedience zeker bij de lagere klasses, motiverender en eerlijker naar de hond. Dat handje ziet er misschien onnatuurlijk uit, maar je maakt het de hond veel makkelijker om te volgen. De hand is zijn targetpunt ipv die bewegende armen.

Maar ik was ook zo hoor bij Sita en Taro. Als ze het maar ongeveer doen, dan vond/vind ik het prima. Ik zie dat Rowan het heel leuk vindt dat gepiel op de vierkante centimeter.

Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Ik hoop morgen te slagen voor GG2 nou geloof maar dat bij GG3 ook bijna niks getolereerd word hoor. Ook allemaal heel precies en iets teveel zeggen of verkeerd doen meteen punten eraf...
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik heb zelf nooit obedience getraind maar wel GG en ik vind het juist lekker in de GG dat het niet allemaal zo strak moet...

maar als je moet kiezen zou je misschien een keer bij beide een proefles mee kunnen lopen om te kijken wat jullie het beste ligt?
groetjes Tamara
Hilde
Zeer actief

tkuijernl schreef:maar als je moet kiezen zou je misschien een keer bij beide een proefles mee kunnen lopen om te kijken wat jullie het beste ligt?
Ik wil dus een van twee gaan doen met Beau, hij is enorm slim en leergierig aangelegd, werkt graag voor me. Alleen het blijft een beagle die af en toe gewoon de kont tegen de krib gooit. Vind het tot nu toe heel moeilijk kiezen, we gaan sowieso snuffelen aan behendigheid/GG/obedience en misschien ook doggydance.

Ligt volgens jullie het niveau van GG hoger, lager of gelijk aan obedience?
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Hilde schreef:
tkuijernl schreef:maar als je moet kiezen zou je misschien een keer bij beide een proefles mee kunnen lopen om te kijken wat jullie het beste ligt?
Ik wil dus een van twee gaan doen met Beau, hij is enorm slim en leergierig aangelegd, werkt graag voor me. Alleen het blijft een beagle die af en toe gewoon de kont tegen de krib gooit. Vind het tot nu toe heel moeilijk kiezen, we gaan sowieso snuffelen aan behendigheid/GG/obedience en misschien ook doggydance.

Ligt volgens jullie het niveau van GG hoger, lager of gelijk aan obedience?
Dogdance is natuurlijk ook helemaal geweldig en daar kan hij best eens een keer de kont in de krib gooien. Niet dat het fijn is maar je word er ws minder voor aangekeken dan bij GG of Obedience. Bedoel dat je bij dogdance het nog kunt verbloemen :P

Op je laatste vraag weet ik geen antwoord. Wel dat GG behoorlijk pittig en streng is. Maar heb geen idee hoe en wat met obedience dus...
Hilde
Zeer actief

Sowieso iedereen aan wie ik vertel dat ik een cursus met hem wil gaan doen (ik stop ervoor met paardrijden) om hem beter te begrijpen en een betere baas voor hem te zijn (als ik samen bezig zijn, beter begrijpen, beter kennen) lacht me al vierkant uit omdat het een beagle is. Dat vind ik soms écht vervelend, net alsof beagles helemaal niks kunnen :ugh:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Hilde schreef:Sowieso iedereen aan wie ik vertel dat ik een cursus met hem wil gaan doen (ik stop ervoor met paardrijden) om hem beter te begrijpen en een betere baas voor hem te zijn (als ik samen bezig zijn, beter begrijpen, beter kennen) lacht me al vierkant uit omdat het een beagle is. Dat vind ik soms écht vervelend, net alsof beagles helemaal niks kunnen :ugh:
Om diezelfde reden heb ik vorig jaar een cursus flyball met één van de cairns gedaan. Ook een eigenwijze rakker.
Hij vond het helemaal leuk! Niet zozeer het flyballen op zich maar ook het krijgen van alle aandacht. We hebben daardoor best een betere band gekregen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Hilde
Zeer actief

Badu schreef:Om diezelfde reden heb ik vorig jaar een cursus flyball met één van de cairns gedaan. Ook een eigenwijze rakker.
Hij vond het helemaal leuk! Niet zozeer het flyballen op zich maar ook het krijgen van alle aandacht. We hebben daardoor best een betere band gekregen.
Ja, IK ben er van overtuigd dat hij het makkelijk kan. En ik wil heel graag wat met hem gaan doen! :D
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Hilde schreef:
Badu schreef:Om diezelfde reden heb ik vorig jaar een cursus flyball met één van de cairns gedaan. Ook een eigenwijze rakker.
Ja, IK ben er van overtuigd dat hij het makkelijk kan. En ik wil heel graag wat met hem gaan doen! :D
Beau & jij lijken mij wel een mooi duo voor behendigheid :ok:
Belangrijk is om iets met hem te gaan doen wat je vooral ook zelf leuk vindt.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:
Sanne!! schreef:Ik hoop morgen te slagen voor GG2 nou geloof maar dat bij GG3 ook bijna niks getolereerd word hoor. Ook allemaal heel precies en iets teveel zeggen of verkeerd doen meteen punten eraf...
ja, had ik het nou juist (via een topic laatst :denken: ) dat je bij obedience (beginners?) zoveel bijbevelen mag geven als je wil?

dan zou ik toch maar obedience moeten gaan doen in plaats van GG :mrgreen: .
Klopt! In de hogere klasses wordt dit uiteraard niet meer geaccepteerd. Maar in de pre-beginners en beginners mag je hond aanmoedigen tijdens de wedstrijd.

Loop zelf nog geen wedstrijden, maar ga dat zeker een keertje doen met Rowan. Ben heel benieuwd namelijk. Kunnen er altijd een trainingsrondje van maken, dat is ook nog een voordeel van de obedience.

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hilde, ik zou gaan kijken welke trainer je het meeste aanspreekt. Voor dogdance heb ik een fantastische trainer die alles aanpast op het tempo van de hond. Zo leren we heel erg leuk op ons eigen tempo! Ik zou voor beau ook kiezen voor een trainer die hem begrijpt en je goed kan helpen :)
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik denk dat obedience in de beginnersklassen makkelijker is dan de G&G, maar het zal ik de hoogste klassen niet echt uitmaken.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

phoe extra commandos mogen bij de GG dus niet...ook niet bij de beginners...ook moet je zelf erg opletten hoe je loopt omdat ze anders ook nog kunnen zeggen dat je aan het "inwerken"bent...

maare...behendigheid is misschien geschikter voor beau juist omdat hij daar ook energie in kwijt kan...bij ons trainen ook beagles behendigheid en oke...ze gooien weleens hun kop de andere kant op maar dat gebeurt bij andere honden ook bij behendigheid hoor ;)

en anders zou je een combi kunnen doen zoals bv combisport...
groetjes Tamara
Sanne!!
Zeer actief

Beau kan dat prima! Zazoe was ook een clown eeerste klas. Zo eigenwijs als een shar-pei en zie hem nu.
Ik ging voor het eerste kijken en dacht tjeeeh dat leert hij nooit. Nou en nu doe ik het ook...

En inderdaad bij GG mag je ook niks extras zeggen. Zelfs niet bij de beginners.
roksefloks
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door roksefloks »

Er zit wel een niveauverschil tussen GG en pre-beginners/beginnersklasse obedience.
Via deze link kun je lezen wat er gevraagd wordt van een beginnende obediencecombinatie.
http://www.obedience.nl/Klassen.html

Met mijn eerste kooikerhondje heb ik eerst GG-werk gedaan, tot en met landelijk GG1-niveau.
Daarna obedience.
We vlogen door de laagste klassen, maar na Novice werd het een ander verhaal.
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
Hilde
Zeer actief

Dank iedereen voor de links en hulp!
Sanne!! schreef:Beau kan dat prima! Zazoe was ook een clown eeerste klas. Zo eigenwijs als een shar-pei en zie hem nu.
Ik ging voor het eerste kijken en dacht tjeeeh dat leert hij nooit. Nou en nu doe ik het ook...

Ik vrees dat Beau niet zo goed wordt als Zazoe hoor, haha :tongue:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Hilde schreef:Dank iedereen voor de links en hulp!
Sanne!! schreef:Beau kan dat prima! Zazoe was ook een clown eeerste klas. Zo eigenwijs als een shar-pei en zie hem nu.

Ik vrees dat Beau niet zo goed wordt als Zazoe hoor, haha :tongue:
HIlde dat moet je echt niet zeggen hoor want echt ook Zazoe was een draak. En ik stond echt zo te kijken naar die mensen :eek:
Maar echt met veeeeeeeel geduld kom je een heel eind.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Misschien leuk voor Hilde om te horen.
Bij ons op de club (VVH Valkenswaard) loopt ook een man G&G met zijn beagle.
En het verraste mij maar hij loopt G&G 3 en super goed!
Ook zijn heeft zo van zijn "beagle-dagen", maar over het algeheel gaat het prima en kan hij alle oefeningen.
Hilde
Zeer actief

May Linn schreef:Misschien leuk voor Hilde om te horen.
Bij ons op de club (VVH Valkenswaard) loopt ook een man G&G met zijn beagle.
En het verraste mij maar hij loopt G&G 3 en super goed!
Ook zijn heeft zo van zijn "beagle-dagen", maar over het algeheel gaat het prima en kan hij alle oefeningen.
Oh, dat is inderdaad grappig! Beagle-dagen zullen sowieso altijd blijven, wat ik ook ga doen :tongue:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

Bij ons liep vroegah! ook een beagle. Die man liep GG1 maar werd helaas zelf te oud voor dit soort dingen...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

tkuijernl schreef:phoe extra commandos mogen bij de GG dus niet...ook niet bij de beginners...ook moet je zelf erg opletten hoe je loopt omdat ze anders ook nog kunnen zeggen dat je aan het "inwerken"bent...
Ik heb een hond weg zien lopen tijdens het los volgen om te gaan pissen tegen het hek en toch zien slagen voor GGb. Het is dus ook weer niet zo dat in de lagere klasses GG niks mag :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
faith
nieuw lid
Mijn ras(sen): Bordercollie
Oudduitse Herdershond

Ongelezen bericht door faith »

In de Obedience moet je wedstrijden lopen en eerste worden om naar de volgende klasse te kunnen gaan Vanaf de A-Klas moet je hem 3 maal winnen om naar de volgende Klas te kunnen
In de gehoorzaamheid moet je diploma's halen om naar de volgende klasse te gaan

In de Obedience moet je wedstrijden lopen vanaf de pre beginners/ beginners/ Novice/ A-klas/ B-Klas/ C-Klas
In de gehoorzaamheid mag je wedstrijden lopen vanaf GG-B/ GG-1/ GG-2/ GG-3

In de Obedience mag je helpen/praten tot aan de A-Klas
In de Gezoorzaamheid mag je niet helpen/praten tegen je hond

In de Obedience mag je in elke klasse training doen om je hond te trainen op het onderdeel die hij nog niet beheerst.
In de gehoorzaamheid mag dit helaas niet

In de Obedience sorteert men doekjes
In de gehoorzaamheid sorteert men stokjes

In de Obedience kent men geen apport over de hoogtesprong en geen metaal apport
Wel heb je een vreemd apport (afwasborstel, stofdoek, papieren bordje, stuk touw, plastic flesje enz.

In de obedience is het vooruit sturen naar een driehoek waarbij de hond bij de achterste Pylon moet gaan liggen (dit hoeven geen pylonen te zijn)
In de gehoorzaamheid stuurt men de hond naar de vierkant.

Grrr,
Henk
roksefloks
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door roksefloks »

Hoi Henk (en Ingrid) :wink: .
Ook hier?
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
Sanne!!
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
tkuijernl schreef:phoe extra commandos mogen bij de GG dus niet...ook niet bij de beginners...ook moet je zelf erg opletten hoe je loopt omdat ze anders ook nog kunnen zeggen dat je aan het "inwerken"bent...
Ik heb een hond weg zien lopen tijdens het los volgen om te gaan pissen tegen het hek en toch zien slagen voor GGb. Het is dus ook weer niet zo dat in de lagere klasses GG niks mag :mrgreen:
Dat zal ook heel erg aan de keurmeester liggen. Wij hadden er vandaag 1 die had dat bij beginners gewoon afgestrafd maar volgens mij bij de keurmeester van 2 weken terug die had meteen een 0 heel simpel.
En ja ook keurmeesters hebben soms voorkeur. Scheelt echt heel erg.

Edit: En dan derbij. Zazoe heeft dat ook wel eens gedaan. Hij vraagt aan jou ben je der klaar voor en als je nog geen ja zegt en hij naait eruit mag je de oefening nog gewoon starten. Heb je wel ja gezegd is het een ander verhaal.
Maja jij zegt dat het TIJDENS het volgen was.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”