Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar ontwormen van honden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anouk86
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising Malthezer met Bichon Frise

Onderzoek naar ontwormen van honden

Ongelezen bericht door Anouk86 »

Hoi hondenliefhebbers,

Ik heb een klein vraagje aan iedereen hier. Wij zijn op de faculteit diergeneeskunde van de universiteit utrecht druk bezig met een onderzoek naar wormen bij honden. Hiervoor zijn wij alleen nog op zoek naar deelnemers uit de regio Utrecht en Den haag.

wij zoeken:
- honden van 6 maanden en ouder uit de regio Den Haag en Utrecht.
- eigenaren die 2 jaar mee willen werken aan dit onderzoek naar ontwormen

in het kort wat het onderzoek inhoudt:
- gedurende 2 jaar moet er elke maand gratis een ontlastingmonster opgestuurd worden.
- elke maand moet ook een korte vragenlijst via internet ingevuld worden

wat krijgen de deelnemers:
- Gratis ontlastingsonderzoek van je hond naar wormen
- gratis ontwormingskuur voor je hond als deze dat daadwerkelijk nodig heeft, dus niet meer onnodig medicatie aan je hond geven
- De kans om mee te werken aan een onderzoek dat uiteindelijk kan leiden tot beter onderbouwd gebruik van medicatie bij jouw hond en alle andere honden.

als je mee wilt werken aan dit onderzoek stuur dan een email naar parasietenwijzer@uu.nl onder vermelding van spoelwormonderzoek hond
dan kunnen wij je een folder toe sturen met alle info en de benodigde spullen mocht je daadwerkelijk mee willen doen.

Let op, echt alles is gratis, je krijgt de enveloppen en zakjes van ons opgestuurd en deze kunnen kosteloos naar ons terug gestuurd worden elke maand. Het enige wat jij hoeft te doen is 1x in de maand de ontlasting van je hond op te ruimen met ons zakje en dit op te sturen.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Onderzoek naar ontwormen van honden

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

bovenkant Rotterdam mag dat ook nog mee doen?, dat ligt vrij dichtbij den haag. Zo ja, wil ik wel mee doen
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Jammer, woon niet in de regio! Had het ook wel leuk gevonden...
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ze willen vast onderzoeken of wormen per regio verschillend gedrag vertonen
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Nanna schreef:Wat is de reden dat je in de regio moet wonen?
Ja, daar dacht ik ook meteen aan. Helemaal omdat; Den Haag en Utrecht, vet en onderstreept is.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

en wat als je verhuist naar buiten die regio...
Afbeelding
Anouk86
geregistreerd lid

Nanna schreef:Wat is de reden dat je in de regio moet wonen?
Het liefst zouden we natuurlijk heel NL willen onderzoeken, maar dat is onderzoektechnisch gezien onmogelijk.
Ze hebben voor Den Haag en Utrecht gekozen vanwege de uitlaat gebieden daar. Den Haag staat bekend om zijn vossenpopulatie die rond hangen op de uitlaatvelden van honden. En die vossen zitten vol met verschillende wormen die ook bij de hond voor problemen kunnen zorgen. Utrecht is eigenlijk gekozen omdat het vanuit de universiteit van Utrecht gaat. :D
Als er meer uit dit onderzoek naar voren komt over het ontwormen is de kans heel groot dat er een onderzoek op volgt dat heel NL zal betrekken. Tot die tijd helaas alleen Den Haag en Utrecht :(:
Jeannettebo schreef:bovenkant Rotterdam mag dat ook nog mee doen?, dat ligt vrij dichtbij den haag. Zo ja, wil ik wel mee doen
Sorry, echt alleen Den Haag en aangrenzende gemeente als Rijswijk, Voorburg en Leidschendam. Had het graag anders gezien, maar zoals gezegd, onderzoekstechnisch onmogelijk
Anouk86
geregistreerd lid

Jeannettebo schreef:en wat als je verhuist naar buiten die regio...
Dan zal je daarna niet meer mee kunnen doen aan het onderzoek. Maar tot die tijd kan je gewoon gebruik maken van het gratis ontlastingsonderzoek en eventuele ontwormingskuren die wij dan geven.
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

en van welke fabrikant van wormenkuren mag ik een kuur ontvangen als dat nodig mocht zijn??
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou heel graag mee gaan doen maar ik woon niet in de goede regio.Raar dat alleen Den Haag en Utrecht e.o. mee kunnen doen.
Onderzoekstechnisch zal er toch niet zoveel tegen zijn om alle regio's mee te laten doen?Vanuit Den Haag moet het opgestuurd worden en vanaf de Veluwe ook.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mailtje is gestuurd.
ellen
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Goed initiatief :ok:
Doe ik graag aan mee, email is gestuurd.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb Rein en Huette aangemeld mee te doen.
Anouk86
geregistreerd lid

Ten eerste wil ik iedereen die tot nu toe gereageerd heeft bedanken. Ze hebben al een hoop e-mails met aanmeldingen en vragen binnengekregen. Echt super! :ok:

Door de hoeveelheid e-mails duur het even voordat er een e-mail terug gestuurd zal worden. Ze zullen dit zo snel mogelijk regelen, jullie zijn dus niet vergeten.

Wat ik te horen kreeg was dat er onder andere veel vragen waren over het middel wat er gegeven zal worden. Dit in verband met honden die mogelijk het MDR1 gen dragen en dus o.a. geen Ivermectine mogen krijgen. Ivermectine is in Nederland niet geregistreerd voor honden. Het middel dat gebruikt zal worden zal Selamectine zijn. Dit behoort veilig te zijn voor honden met het MDR1 gen.

De overige e-mails zullen snel beantwoord worden. En ze kunnen nog steeds mensen gebruiken, dus blijf je vooral opgeven. Hoe meer deelnemers ze hebben des te betrouwbaarder de testresultaten zullen zijn.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Anouk86 schreef: Wat ik te horen kreeg was dat er onder andere veel vragen waren over het middel wat er gegeven zal worden. Dit in verband met honden die mogelijk het MDR1 gen dragen en dus o.a. geen Ivermectine mogen krijgen. Ivermectine is in Nederland niet geregistreerd voor honden. Het middel dat gebruikt zal worden zal Selamectine zijn. Dit behoort veilig te zijn voor honden met het MDR1 gen.
Dat was ook een van mijn vragen, inderdaad.

Overigens staat selamectine op de lijst met gevaarlijke medicijnen, máár zoals gebruikt in wormmiddelen is de dosering veilig voor honden met het MDR1 defect. Ik geef het Skadi (een van haar ouders is drager, geen lijder en de kans bestaat dus dat zij ook drager is) iig met een gerust hart.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Anouk86
geregistreerd lid

Inge O schreef:
Anouk86 schreef:En ze kunnen nog steeds mensen gebruiken, dus blijf je vooral opgeven. Hoe meer deelnemers ze hebben des te betrouwbaarder de testresultaten zullen zijn.
ik herhaal dus nog eens mijn vraag : valt delft ook binnen de onderzochte regio?
Dit heb ik even nagevraagd bij de persoon die over het onderzoek gaat. Helaas valt ook delft buiten de regio. De vraag was of ik nog 1 keer expliciet wil melden dat het echt alleen om Den Haag en Utrecht gaat. De reden hiervoor is dat men anders teveel variabelen krijgt in de test resultaten en men de resultaten dan niet meer met elkaar kan vergelijken. Oftewel, dat men na 2 jaar vast wel spannende uitslagen heeft, maar er niks mee kan omdat ze niet te vergelijken zijn. Dat soort onderzoeken zijn er namelijk al iets te veel gedaan en dat willen ze echt voorkomen.
Anouk86
geregistreerd lid

Miranda schreef:
Anouk86 schreef: Wat ik te horen kreeg was dat er onder andere veel vragen waren over het middel wat er gegeven zal worden. Dit in verband met honden die mogelijk het MDR1 gen dragen en dus o.a. geen Ivermectine mogen krijgen. Ivermectine is in Nederland niet geregistreerd voor honden. Het middel dat gebruikt zal worden zal Selamectine zijn. Dit behoort veilig te zijn voor honden met het MDR1 gen.
Dat was ook een van mijn vragen, inderdaad.

Overigens staat selamectine op de lijst met gevaarlijke medicijnen, máár zoals gebruikt in wormmiddelen is de dosering veilig voor honden met het MDR1 defect. Ik geef het Skadi (een van haar ouders is drager, geen lijder en de kans bestaat dus dat zij ook drager is) iig met een gerust hart.
Ok, goed om te weten. Op de lijst met gevaarlijke middelen die ik heb gezien staat Selamectine namelijk niet vermeld. Zal dit ook meteen even doorgeven aan de hoofdpersoon van dit onderzoek. Gelukkig mag het dus in de ontwormingsdosering wel gegeven worden. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”