Inge O schreef:samantha! schreef:Inge O schreef:
dat vind ik dan weer een onzin-zin en doet me gelijk al laat twijfelen aan zijn kennis - dus al magere individuen (mens en dier) krijgen na verloop van tijd slechte heupen omdat er weinig 'overheen zit' ?
Maar hier horen toch wel spieren overheen te zitten, die de boel stevig houden neem ik aan? die botten hoor je niet te zien toch?
Als Macho een speklaag had gehad had je deze botten misschien niet gezien?
die spieren zitten er ook echt nog wel overheen maar misschien wel minder sterke spieren dan voorheen.
'misschien' zeg ik omdat je niet zomaar uit kan maken of het om een mindere bespiering gaat of om inderdaad vetweefsel en zo die wat verminderd is.
maar dan nog : gewrichten gaan echt niet kapot omdat de bedienende spieren wat minder stevig worden - we hebben het hier tenslotte niet over een wrakke/uitgemergelde hond maar om een (qua achterhand) nog prima functionerende hond die alleen wat verminderd is in bespiering.
misschien is die vermindering in bespiering gewoon veroorzaakt door het feit dat je nu toch al geruime tijd (eigenlijk al maanden) heel regelmatig macho's beweging hebt moeten beperken en is dat toevallig nu pas echt duidelijk geworden?
om zijn voorpoot (waarvan je ook niet echt met zekerheid weet of het zeker zijn schouder is) zou ik me wel zorgen maken, zijn achterhand zie ik niet meteen als iets zorgwekkends

.
Oke, dankje voor je antwoord!
Macho mag qua gewicht nu ook wel iets meer hebben dus ik zou hem sowieso wat meer gaan voeren.
Het is inderdaad zo dat hij nu al maanden voor zijn doen heel weinig beweging krijgt.
Hij mag maar maximaal een half uur lopen en daar tussenin moet ook tijd zitten.
Dus meestal komt dit neer op 2 keer een half uur lopen per dag.
De komende tijd ben ik veel vrij dus ik ga eens proberen om 3/4 keer per dag een half uur te lopen, meer te voeren en daarnaast zwemmen.
Eens zien of het dan beter gaat.
Zijn voorpoot maak ik me ook nog zorgen om ja, de volgende keer dat hij mankt wil ik naar de wagenrenk doorgestuurd worden.