yuri36 schreef:Gollum schreef:yuri36 schreef:
Nee, ik zie nog steeds niet waar en hoe ik mezelf tegenspreek. Kun je het wat meer verduidelijken?
De zuurgraad heeft in ieder geval betrekking op het moment van vóór voedselinname.
Ik snap werkelijk niet dat je het niet snapt, volgens mij neem je me in de zeik maar vooruit ik ga met je mee, ben trouwens inmiddels ook wel benieuwd wat jouw opleiding dan is
Ik heb nog maar een stukje dikgemaakt ter verduidelijking,
je schrijft aan de ene kant dat de zuurgraad van maagzuur niks te maken heeft met de zuurgraad van urine terwijl je vervolgens schrijft dat doordat er zuren ontstaan bij de vertering de urine zuurder word. Dat spreekt elkaar toch tegen of niet?En de zuurgraad op het moment van vóór voedselinname zegt toch helemaal niets aangezien de sappen nodig zijn op het moment dat er voedsel aanwezig is?
Haha Gollum! Nee, iemand in de zeik nemen die een serieuze discussie wil voeren, dat doe ik niet.
Ik denk dat ik nu wel snap waarom jij denkt dat ik mezelf tegenspreek.
Maar ik ben behoorlijk moe en ik wil het met een heldere geest kunnen uitleggen
Morgen gooi ik er een berichtje tegenaan, beloofd!
Nee Gollum, dat spreekt zich niet tegen.
Laten we ermee beginnen dat de zuurgraad van de maag vóór voedselinname wel degelijk van belang is.
Bij rauw vlees bevinden zich de meeste bacteriën aan de buitenkant van het vlees. Dat verklaart ook waarom zelfs als je je biefstuk niet door en door bakt, je er meestal toch niet ziek van wordt. De buitenkant, waar de meeste bacteriën zitten, is namelijk wel gebakken (de bacteriën zijn vernietigd).
Ik heb er nog niks over gelezen, maar laten we aannemen (en ik weet, aanames zijn gevaarlijk) dat bij brokken de meeste bacteriën ook aan de buitenkant zitten. Dat lijkt me ook vrij logisch, want al de ingrediënten in brokken zijn gekookt, en als brokken besmet raken met bacterïen, dan moet dat dus achteraf gebeuren, als de brokken al klaar zijn. Het lijkt me dan ook het meest logische dat de buitenkant (als eerste) besmet raakt, net als bij rauw vlees het geval is.
Waarom is nu die zuurgraad voor voedselinname van belang?
De hond eet zijn brokken meestal binnen een paar minuten op. Dus die brokken worden vrij snel in de maag gedumpt, en op die tijd zal de ph van het maagsap nog niet bijzonder snel gestegen zijn. Dat blijkt ook uit het grafiekje dat jij eerder gaf. Na 2,5 uur heeft het maagzuur van de hond op brokken niet eens een ph van 3 bereikt.
Zeker als je ervanuit gaat dat bacteriën vooral aan de buitenkant van de brokken zitten, dan heeft het zure maagsap meer dan tijd genoeg gehad om zijn werk te doen en de meeste bacteriën te doden.
Vlees, daarvan is bekend dat het bij de vertering zuren oplevert, die door de nieren vervolgens uitgescheiden moeten worden, wat dan zure urine oplevert.
Bij brokken met veel vlees idem.
Vegetarische brokken leveren dan weer een urine die een stuk minder zuur is (ph tot wel

.
Als je nog steeds vindt dat ik me tegenspreek, hoor ik het graag!
En,Yuri is toch echt wel een mannennaam hoor!