Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aan de fiets lopen ....
Moderator: moderatorteam
- lunayvita
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
Aan de fiets lopen ....
Misschien niet zo medisch maar misschien kunnen jullie mij advies geven.
Ik heb een ras waarbij de patella gekeurd moet worden voordat je er mee mag fokken.
Moederhond heeft 1/1
een dochter van haar heeft 1/0
een zoon van haar heeft 0/0 en we denken dat het komt dat de eigenaar voordat hij op de keuring ging, geoefend heeft naast de fiets. Deze reu heeft dus een flink gespierde achterhand gekregen.
Nu heb ik ook een teefje van dit nest en ik heb haar nog niet getest daar ik haar nog wat meer shows wil laten lopen en ze voor mij nog niet klaar is voor een nestje.
Nu wil ik haar dus over een aantal maanden laten testen (in duitsland) en ben nu 2x met haar aan de fiets wezen lopen. Natuurlijk begonnen met een klein stukje, straat op en af.
Nu wil ik jullie vragen of dit perse in de draf moet of dat ze ook spieren kweekt met galopperen.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Gr.
Joke
Ik heb een ras waarbij de patella gekeurd moet worden voordat je er mee mag fokken.
Moederhond heeft 1/1
een dochter van haar heeft 1/0
een zoon van haar heeft 0/0 en we denken dat het komt dat de eigenaar voordat hij op de keuring ging, geoefend heeft naast de fiets. Deze reu heeft dus een flink gespierde achterhand gekregen.
Nu heb ik ook een teefje van dit nest en ik heb haar nog niet getest daar ik haar nog wat meer shows wil laten lopen en ze voor mij nog niet klaar is voor een nestje.
Nu wil ik haar dus over een aantal maanden laten testen (in duitsland) en ben nu 2x met haar aan de fiets wezen lopen. Natuurlijk begonnen met een klein stukje, straat op en af.
Nu wil ik jullie vragen of dit perse in de draf moet of dat ze ook spieren kweekt met galopperen.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Gr.
Joke

- krullie
- Zeer actief
Re: Aan de fiets lopen ....
draf.
bij galop gaan ze overstrekken.
en draf houden ze ook langer vol.
ze moeten ontspannen draven.
kwestie van kijken en oefenen.
zo zie ik ook gelijk of hij zuiver loopt.
blijven kijken naar de bewegingen van de hond.
ene....val niet van je fiets. :N:
en draf houden ze ook langer vol.
ze moeten ontspannen draven.
kwestie van kijken en oefenen.
zo zie ik ook gelijk of hij zuiver loopt.
blijven kijken naar de bewegingen van de hond.
ene....val niet van je fiets. :N:
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
nee, hopelijk niet, vanmiddag bijna want ze loopt links van mij en ze zag een vogel in het veld links en trok me zo op zij hahahaha

- krullie
- Zeer actief
liever rechts lopen.
weg van het verkeer he.
en anticiperen op je omgeving.
is best nog moeilijk zo dat veilig fietsen met de hond.
kan zeggen dat ik in 25 jaar nog nooit ben gevallen.
afkloppen. :N:
weg van het verkeer he.
en anticiperen op je omgeving.
is best nog moeilijk zo dat veilig fietsen met de hond.
kan zeggen dat ik in 25 jaar nog nooit ben gevallen.
afkloppen. :N:
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
overstrekken hoe bedoel je dat?krullie schreef:draf.

- Rebble
- Zeer actief
Izzy galoppeert altijd naast de fiets, wat ik ook doe na een paar stappen draf zit ze gelijk weer in galop
Pas als ze de ergste energie kwijt is gaat ze draven maar dan nog springt ze nog wel 's over naar galop. Maar overstrekken doet ze niet, ik snap dus ook niet goed wat daarmee bedoelt wordt. Wij fietsen elke dag 2x een kwartier of als dat zo uitkomt (als ik bijv. op de fiets ergens naar toe ga) wat langer. Ze heeft een hele gespierde achterhand. Het enige wat ik me kan bedenken als nadeel van het galopperen is dat haar voorhand de klappen opvangt.
Ook loopt ze links van me, ik kan niet fietsen met een hond rechts dat zou bij mij pas gevaarlijk worden :N: Ik heb haar overigens wel aan de riem, niet aan de springer oid.
Ook loopt ze links van me, ik kan niet fietsen met een hond rechts dat zou bij mij pas gevaarlijk worden :N: Ik heb haar overigens wel aan de riem, niet aan de springer oid.

- krullie
- Zeer actief
EschaenStefanie schreef:overstrekken hoe bedoel je dat?krullie schreef:draf.
dan komen ze door de snelheid en het verre strekken harder op de gewrichten terecht.
reden dat een lange afstand loper ook rustig loopt, en niet sprint.
dat houden ze ook niet lang vol.
maar ze willen wel meelopen en dus overstrekken ze zich.
je kan beter rustig beginnen en ontspannen laten draven.
even galoperen is niet erg, maar geen lange afstanden.
de reden dat ze rechts moeten is als je op de weg fietst dan zit de hond dus aan de kant van het verkeer.
veels te gevaarlijk.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus als je juist wilt dat een hond extra strekt, moet je galopperen?krullie schreef:EschaenStefanie schreef:overstrekken hoe bedoel je dat?krullie schreef:draf.
dan komen ze door de snelheid en het verre strekken harder op de gewrichten terecht.
reden dat een lange afstand loper ook rustig loopt, en niet sprint.
dat houden ze ook niet lang vol.
maar ze willen wel meelopen en dus overstrekken ze zich.
je kan beter rustig beginnen en ontspannen laten draven.
even galoperen is niet erg, maar geen lange afstanden.
de reden dat ze rechts moeten is als je op de weg fietst dan zit de hond dus aan de kant van het verkeer.
veels te gevaarlijk.

- krullie
- Zeer actief
het is geen probleem de hond eens lekker te laten strekken of galoperen.
zo hard mogelijk dan strekt ie zoveel mogelijk.
lekker ff uit laten razen.
maar lange afstanden doe je gewoon dravend aan de rechterkant van de fiets.
zo hard mogelijk dan strekt ie zoveel mogelijk.
lekker ff uit laten razen.
maar lange afstanden doe je gewoon dravend aan de rechterkant van de fiets.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
@ TS sorry dat ik je topic overnam
dankje ik zocht nog een mogelijkheid om een hond even extra te laten strekkenkrullie schreef:het is geen probleem de hond eens lekker te laten strekken of galoperen.
zo hard mogelijk dan strekt ie zoveel mogelijk..

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik vind het nogal nonsen. Je kan zo mogelijk in de draf goed strekken als in de galop. Het is overigens ook geheel afhankelijk van de bouw. Sommige honden zijn meer gebouwd op galoperen en kunnen dat veel beter. Sommige honden galoperen al bij een zeer laag tempo en daar is absoluut dus geen strekking bij. Sommige honden zijn er zelfs zo op gebouwd dat ze kwa ademhaling (diep borstkast, lang gestrekt) beter in de galop uitkomen.
Waarom dan wel draf en geen galop? Dat komt omdat draf een tweetact gang is waarbij link of rechts geen rol speeld, omdat beide kanten de zelfde beweging maken. Galop is een drietact gang waarbij het dier in de regel zijn favoriete kant kiest. Er is dus verschil in links en rechts galoperen. Wat als gevolg heeft dat de bespiering niet de kans heeft evenredig te ontwikkelen (wel als je het dier afwisselend links en recht zo laten galoperen.)
Sommige honden vinden draven moeilijk en zullen dit in het begin in een zeer laag tempo aangeleerd moeten worden. Daarna kan je vaak het tempo opvoeren, waardoor je bijna automatisch meer strekking zal gaan krijgen, omdat ze grotere passen zullen willen maker om zo meer ruimte te pakken. Niet alle honden kunnen overigens even makkelijke strekken in draf.
Waarom dan wel draf en geen galop? Dat komt omdat draf een tweetact gang is waarbij link of rechts geen rol speeld, omdat beide kanten de zelfde beweging maken. Galop is een drietact gang waarbij het dier in de regel zijn favoriete kant kiest. Er is dus verschil in links en rechts galoperen. Wat als gevolg heeft dat de bespiering niet de kans heeft evenredig te ontwikkelen (wel als je het dier afwisselend links en recht zo laten galoperen.)
Sommige honden vinden draven moeilijk en zullen dit in het begin in een zeer laag tempo aangeleerd moeten worden. Daarna kan je vaak het tempo opvoeren, waardoor je bijna automatisch meer strekking zal gaan krijgen, omdat ze grotere passen zullen willen maker om zo meer ruimte te pakken. Niet alle honden kunnen overigens even makkelijke strekken in draf.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik heb hier ook pas een topic over geopend. Indy ging ook snel in galop. En wat ik geleerd heb intussen is dat dat niet voor lange tijd goed is.
Dus heb ik een trapje terug gedaan, beetje langzamer fietsen en dan gaat ze in draf. Af en toe wil ze wel even naar draf gaan. Maar met m'n stem gaat ze snel terug in draf.
Dus heb ik een trapje terug gedaan, beetje langzamer fietsen en dan gaat ze in draf. Af en toe wil ze wel even naar draf gaan. Maar met m'n stem gaat ze snel terug in draf.
- laura22
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Boerenfox en Siberische husky
- Aantal honden: 2
Rex loopt ook aan de fiets hij galoppeert meestal als hij gaat draven dan moet ik zo zachtjes rijden dat ik zo wat om val. Maar hou er wel rekening mee als ik ga werken gaat hij ook mee aan de fiets en dan pas ik het tempo aan.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
leer ze hier het commando "nee-draven" want ja, laat ik ze hun gang gaan galloperen ze liever langs de fiets...
zou het gewoon rustig aan opbouwen, eerst lopen met de fiets, dan rustig aan fietsen & idd aan de rechterkant ivm veiligheid in het verkeer...
zet wel overigens altijd mijn vraagtekens bij het voorbereiden/trainen van honden voor bepaalde testen (of dit nu gedrags of medische testen zijn), je wilt toch weten of het goed zit....
zou het gewoon rustig aan opbouwen, eerst lopen met de fiets, dan rustig aan fietsen & idd aan de rechterkant ivm veiligheid in het verkeer...
zet wel overigens altijd mijn vraagtekens bij het voorbereiden/trainen van honden voor bepaalde testen (of dit nu gedrags of medische testen zijn), je wilt toch weten of het goed zit....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Gyanty zegt het prima.
Ik kan me niet voorstellen dat het uitmaakt trouwens, de patella zit in een groef en die groef ontstaat in de eerste pakweg 6 maanden.
En die groef is goed of niet, dat is afhankelijk van de bouw van de hond en de spierspanning de daardoor ontstaat.
Ik denk dat daarom wordt gezegd dat fietsen helpt: sterke spieren trekken de patella goed in de groef, slappe natuurlijk minder. Maar die sterkte is goed genoeg als de hond voldoende beweegt en goede conditie heeft opgebouwd het eerste jaar.
Dát moet je je dus afvragen.
Want de groef wordt niet opeens beter als je gaat fietsen namelijk.
Ik kan me niet voorstellen dat het uitmaakt trouwens, de patella zit in een groef en die groef ontstaat in de eerste pakweg 6 maanden.
En die groef is goed of niet, dat is afhankelijk van de bouw van de hond en de spierspanning de daardoor ontstaat.
Ik denk dat daarom wordt gezegd dat fietsen helpt: sterke spieren trekken de patella goed in de groef, slappe natuurlijk minder. Maar die sterkte is goed genoeg als de hond voldoende beweegt en goede conditie heeft opgebouwd het eerste jaar.
Dát moet je je dus afvragen.
Want de groef wordt niet opeens beter als je gaat fietsen namelijk.
Dat heb ik wel vaker gehoord, Duitsland. Waarom daar?lunayvita schreef:Nu wil ik haar dus over een aantal maanden laten testen (in duitsland) en ben nu 2x met haar aan de fiets wezen lopen. Natuurlijk begonnen met een klein stukje, straat op en af.
- Bandog
- Actief
- Mijn ras(sen): Bandog
Even een klein vraagje hoe oud moeten ze zijn om nast de fiets te lopen?
Een hond is zijn baas.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Bandog schreef:Even een klein vraagje hoe oud moeten ze zijn om nast de fiets te lopen?
algemene regels boven een jaar
ik start hier meestal al met 6-7 mnd, maar heel rustig aan...
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Ik heb mijn andere honden laten testen hier in Neerbeek, nou het is een klein dametje maar ze duwt zo aan de patella als of ze een rotweiler in haar handen heeft en je ziet haar knokkels gewoon wit worden. De meeste havies in limburg hebben bijna allemaal 1/0 of 1/1. Ik heb op de show in dordtmund een hertest laten doen en dat ging toch echt heel anders. Helaas was de uitslag hetzelfde maar ik zag toch verschil in het uitvoeren er van. Ook ken ik verhalen van de bevoegde dierenarts in brabant en dat zou ook een slager zijn, hebben ze geen patella dan krijgen ze het wel.Dat heb ik wel vaker gehoord, Duitsland. Waarom daar?
Bij de havanezerclub hebben we test resultaten en daar uit blijkt dat 25% van de geteste populatie havanezers een vorm van patella heeft. Hoewel in andere landen het niet boven de 5-10% uit komt. Ze doen het in andere landen dus anders als hier. Nu wil ik haar niet op een show testen maar bij een bevoegde dierenarts in de buurt van Aken.
Nu wil ik dat dus proberen om de bespiering van haar achterhand wat te versterken en zo kijken of dat iets uit maakt. Natuurlijk weet ik dat het om de diepte van de groef gaat maar ook of de spieren om de knie strak zijn of slapjes omdat die nooit goed getraind worden. Met wandelen lopen ze altijd los en dan rennen ze lekker uit.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, er is een lijst met artsen om uit te kiezen, dat weet ik.
Ik moet hoe dan ook ver rijden ervoor. Maar Aken is wel erg ver (500 km).
Ik zit er een beetje mee, geen idee waar ik Fien het beste kan laten testen dus
Ik moet hoe dan ook ver rijden ervoor. Maar Aken is wel erg ver (500 km).
Ik zit er een beetje mee, geen idee waar ik Fien het beste kan laten testen dus
- lunayvita
- Actief
- Contacteer:
Een van de andere fokkers gaat altijd naar belgie (naam staat in het boekje bij haar uitslagen van de testen) en moet ook flink weg rijden dus waarom daar, er is ook een dierenarts bij haar in de buurt ................................ze zijn of makkelijker in belgie of ze doen het ook anders (ik denk het eerste
)
IN het fok programma mogen we met een 1 hond fokken als er maar een 0 tegenoverstaat. Deze fokker probeert bij iedere vergadering deze voorwaarde te veranderen in dat alles gewoon 0 moet hebben. Ik denk dat haar dierenarts in belgie het dan heel druk gaat krijgen
IN het fok programma mogen we met een 1 hond fokken als er maar een 0 tegenoverstaat. Deze fokker probeert bij iedere vergadering deze voorwaarde te veranderen in dat alles gewoon 0 moet hebben. Ik denk dat haar dierenarts in belgie het dan heel druk gaat krijgen