Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dan til je je hond toch lekker op...
Moderator: moderatorteam
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dan til je je hond toch lekker op...
Ik lees op het forum verschillende verhalen over optillen van je hond. Ik zou het zelf niet snel doen, als ik een kleine hond zou hebben, omdat je de hond in een kwetsbare positie zet (buik open en bloot met de kans dat de ander op de grond gaat springen) en tegelijk zet de hond in een hogere positie dan de ander. Nogal verwarrende zaak lijkt me. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het doen, als voorzorgsmaatregel of in een reflex of omdat je het even niet weet...
Nu was ik daarnet in het park, honden mogen daar los. Sandy komt daar dagelijks spelen en kent de meeste honden (en de meeste kennen haar). Nu kwamen we een groepje van 4 kleine hondjes tegen, 3 baasjes. Twee liepen los. Drie van de vier kennen Sandy al. Ze rende er op af, terwijl ik het zie gebeuren wil de mevrouw met het onbekende hondje haar hond optillen. De vrouw trekt de lijn strak, de hond gaat rennen en dit alles gaf het "zweefmolen-effect". Hond hing aan de lijn en zweefde een rondje boven de grond, vervolgens vangt mevrouw haar hond en tilt haar op de arm. Sandy heeft inmiddels geleerd dat ze dan NIET mag springen. Dus ik zeg haar nog "laag" en ze bleef keurig laag. Ze groet de andere hondjes, maar het hondje dat werd opgetild was woest. Grommen, blaffen, en ondertussen legt mevrouw uit dat ze het hondje op tilde omdat ze Sandy niet vertrouwd (want ze kwam zo hard aanrennen). Ze heeft het beestje in de houtgreep en ineens, HAP werd ze in haar arm gebeten en nog een keer in haar gezicht. Ze droop af van het groepje en niemand kon wat vragen of zeggen ze was zo weg.
Ik vraag me echt af of ze volgende keer weer haar hond optilt (en stiekum dacht ik bij mezelf, welke van beide honden is nu niet te vertrouwen :N: )
Nu was ik daarnet in het park, honden mogen daar los. Sandy komt daar dagelijks spelen en kent de meeste honden (en de meeste kennen haar). Nu kwamen we een groepje van 4 kleine hondjes tegen, 3 baasjes. Twee liepen los. Drie van de vier kennen Sandy al. Ze rende er op af, terwijl ik het zie gebeuren wil de mevrouw met het onbekende hondje haar hond optillen. De vrouw trekt de lijn strak, de hond gaat rennen en dit alles gaf het "zweefmolen-effect". Hond hing aan de lijn en zweefde een rondje boven de grond, vervolgens vangt mevrouw haar hond en tilt haar op de arm. Sandy heeft inmiddels geleerd dat ze dan NIET mag springen. Dus ik zeg haar nog "laag" en ze bleef keurig laag. Ze groet de andere hondjes, maar het hondje dat werd opgetild was woest. Grommen, blaffen, en ondertussen legt mevrouw uit dat ze het hondje op tilde omdat ze Sandy niet vertrouwd (want ze kwam zo hard aanrennen). Ze heeft het beestje in de houtgreep en ineens, HAP werd ze in haar arm gebeten en nog een keer in haar gezicht. Ze droop af van het groepje en niemand kon wat vragen of zeggen ze was zo weg.
Ik vraag me echt af of ze volgende keer weer haar hond optilt (en stiekum dacht ik bij mezelf, welke van beide honden is nu niet te vertrouwen :N: )
-
Boora34
- Vaste gebruiker
Re: Dan til je je hond toch lekker op...
Oeps, in dit geval lijkt het me niet handig je hond op te tillen.
Normaal gesproken zeg ik ook kleine honden vooral niet optillen, kunnen het prima zelf af is mijn ervaring.
( op bijzondere uitzonderingen na, )
Normaal gesproken zeg ik ook kleine honden vooral niet optillen, kunnen het prima zelf af is mijn ervaring.
( op bijzondere uitzonderingen na, )
- Kelev de oude
- Actief
- Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising
Dat van die hogere positie moet je niet zo letterlijk nemen. Dat gaat wel op voor primaten, (Mensen en mensapen) maar niet voor hondachtigen. De opgetilde hond zal zich eerder angstig gaan voelen omdat hij in zijn bewegingen wordt belemmerd. Hij kan niet vluchten of bijten.Me_and_Sandy schreef:Ik lees op het forum verschillende verhalen over optillen van je hond. Ik zou het zelf niet snel doen, als ik een kleine hond zou hebben, omdat je de hond in een kwetsbare positie zet (buik open en bloot met de kans dat de ander op de grond gaat springen) en tegelijk zet de hond in een hogere positie dan de ander. Nogal verwarrende zaak lijkt me.
Dat hij daarbij zijn vrouwtje maar beet, doet vermoeden dat het beestje in paniek was.
Mensen beseffen vaak niet wat zij hun huisdier aandoen wanneer zij het optillen op de manier die jij beschreef. Want jij ziet dit maar één keer, maar je kunt er donder op zeggen dat hij op een wandeling misschien wel 5 of 6 keer op die manier de lucht in gaat.
Hij wordt dus per wandeling een aantal keren opgehangen, iedere keer wanneer er een hondje met enige vaart op hem afkomt.
Daar kunnen hondjes op den duur heel chagrijnig van worden, dat zal je niet vreemd vinden.
Ik wilde dat ik een manier wist om mensen duidelijk te maken dat je dit niet moet doen.
Zij houden van dit diertje, en toch brengen zij hem elke wandeling opnieuw psychische schade toe, omdat zij geen idee hebben wat voor consequenties hun gedrag teweeg brengt.
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
Dus als iemand mij optilt zodat ik boven bv. mijn vriend uitkomt dan heb ik een hogere positieKelev de oude schreef: Dat van die hogere positie moet je niet zo letterlijk nemen. Dat gaat wel op voor primaten, (Mensen en mensapen) maar niet voor hondachtigen. De opgetilde hond zal zich eerder angstig gaan voelen omdat hij in zijn bewegingen wordt belemmerd. Hij kan niet vluchten of bijten.
Dat hij daarbij zijn vrouwtje maar beet, doet vermoeden dat het beestje in paniek was.
Mensen beseffen vaak niet wat zij hun huisdier aandoen wanneer zij het optillen op de manier die jij beschreef. Want jij ziet dit maar één keer, maar je kunt er donder op zeggen dat hij op een wandeling misschien wel 5 of 6 keer op die manier de lucht in gaat.
Hij wordt dus per wandeling een aantal keren opgehangen, iedere keer wanneer er een hondje met enige vaart op hem afkomt.
Daar kunnen hondjes op den duur heel chagrijnig van worden, dat zal je niet vreemd vinden.
Ik wilde dat ik een manier wist om mensen duidelijk te maken dat je dit niet moet doen.
Zij houden van dit diertje, en toch brengen zij hem elke wandeling opnieuw psychische schade toe, omdat zij geen idee hebben wat voor consequenties hun gedrag teweeg brengt.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Als mensen willen tillen, dan tillen ze maar lekker een eind weg. deze mevrouw die jij beschrijft zal haar hondje waarschijnlijk net zo veel psychische schade toebrengen op momenten dat ze hem niet optilt, omdat ze gewoon hysterisch is en dat tikt door bij een hond, ook als ie op de grond staat. Als ik soms geen riem bij me heb en de situatie vraagt erom dan sla ik Perry ook wel eens onder de arm. Om voor iemand snel de weg over te steken of zoiets, daar loopt dat manneke geen schade van op hoor, dat is gewoon ff onder de arm slaan en weer doorgaan.
Gr. Aniek

- Kelev de oude
- Actief
2 Galgo's
Ik zal het even uitleggenElmo/maureen schreef: Dus als iemand mij optilt zodat ik boven bv. mijn vriend uitkomt dan heb ik een hogere positie
Waarom zitten koningen op een troon?
Of waarom zit een beklaagde zo laag?
Wij verhogen onze status door letterlijk een hoge plaats in te nemen.
Maar de status van een hond wordt niet verhoogd door op de tafel te gaan staan.
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Is dat zo ja?
Mijn Bo (hoogste in rang) moet Kaya toch wel altijd even op zijn plek zetten als hij hoger is geweest. Ik dacht dat dat daarmee te maken zou hebben, maar dat komt toch ergens anders door?
Mijn Bo (hoogste in rang) moet Kaya toch wel altijd even op zijn plek zetten als hij hoger is geweest. Ik dacht dat dat daarmee te maken zou hebben, maar dat komt toch ergens anders door?
- iones
- Zeer actief
Ik snap soms best dat mensen hun hondje optillen als er een groot geval aan komt rennen. Dat zijn vaak mensen met slechte ervaringen. Maar het heeft alleen een slechte uitwerking:
- het hondje dat zich zo veilig voelt, zal een grote bek open trekken tegen andere honden en agressie opwekken
- het hondje zal zo nooit leren omgaan met andere honden
- en zo typisch ook, als het gaat blaffen tegen andere honden, zul je zien dat ze niet gecorrigeerd worden.
En je ziet tegenwoordig onderhand meer honden die niet met andere honden om kunnen gaan, dan honden die het wel kunnen. Dat komt dus o.a. hierdoor. Honden mogen van hun baas niet met andere honden om gaan. Ze worden gelijk aangelijnd, weggehouden, opgetild, etc.
- het hondje dat zich zo veilig voelt, zal een grote bek open trekken tegen andere honden en agressie opwekken
- het hondje zal zo nooit leren omgaan met andere honden
- en zo typisch ook, als het gaat blaffen tegen andere honden, zul je zien dat ze niet gecorrigeerd worden.
En je ziet tegenwoordig onderhand meer honden die niet met andere honden om kunnen gaan, dan honden die het wel kunnen. Dat komt dus o.a. hierdoor. Honden mogen van hun baas niet met andere honden om gaan. Ze worden gelijk aangelijnd, weggehouden, opgetild, etc.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Me_and_Sandy
- Zeer actief
Toen de hond nog op de grond stond was er nog niks aan de hand, totdat mevrouw de lijn strak trok. Ik weet natuurlijk niet hoe het hondje zou hebben gereageerd als deze op de grond was gebleven. Als ze dan had gegromd naar Sandy was zijzelf naar de andere hondjes gaan kijken, ze speelt niet (meer) met grommende hondjes. Dus had het probleem zichzelf opgelost. Als het hondje vals is, zal ik als baasje van zo'n hondje afleiden en de andere kant oplopen. (of gewoon niet de drukte opzoeken in het losloopgebied, maar goed zo ben ik dan weer) Ze gaf als reden van het optillen dat ze Sandy niet vertrouwd. Dan zet je je hond op de grond als je ziet dat er met de andere drie hondjes gewoon wordt omgegaan. Maar dit deed ze ook niet, ze hield het beest echt klem in haar armen (en dan nog een praatje gaan maken, niet doorlopen). Tja achteraf is makkelijk praten, ik hoop echt voor haar en haar hondje dat ze hiervoor een oplossing kan vinden want wat ook eerder werd gezegd voor het hondje is het niet leuk, zelf traumatisch als hij bij elke hond die aankomt rennen wordt geslingerd aan de lijn en daarna in de houtgreep. Ik denk als dit hondje had losgelopen dat er niets aan de hand zou zijn, het leek in mijn ogen of de angst van de vrouw zelf voor driekwart (of meer) het gedrag van de hond beïnvloedde.Budkes schreef:Als mensen willen tillen, dan tillen ze maar lekker een eind weg. deze mevrouw die jij beschrijft zal haar hondje waarschijnlijk net zo veel psychische schade toebrengen op momenten dat ze hem niet optilt, omdat ze gewoon hysterisch is en dat tikt door bij een hond, ook als ie op de grond staat. Als ik soms geen riem bij me heb en de situatie vraagt erom dan sla ik Perry ook wel eens onder de arm. Om voor iemand snel de weg over te steken of zoiets, daar loopt dat manneke geen schade van op hoor, dat is gewoon ff onder de arm slaan en weer doorgaan.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Me_and_Sandy schreef:
-knip- het leek in mijn ogen of de angst van de vrouw zelf voor driekwart (of meer) het gedrag van de hond beïnvloedde.
I rest my case.
Gr. Aniek

-
Wilm@
Ik hoop niet dat echtgenoot dit {weer} gaat uitproberen. Hij is bijna 2 meter en ik haal krap de 1.62 en een half! Hogere positie zal ik hierdoor niet krijgen, wel angst! Ik ben die hoogte niet gewend en ik zal verstarren.Elmo/maureen schreef:Dus als iemand mij optilt zodat ik boven bv. mijn vriend uitkomt dan heb ik een hogere positieKelev de oude schreef: Dat van die hogere positie moet je niet zo letterlijk nemen. Dat gaat wel op voor primaten, (Mensen en mensapen) maar niet voor hondachtigen. De opgetilde hond zal zich eerder angstig gaan voelen omdat hij in zijn bewegingen wordt belemmerd. Hij kan niet vluchten of bijten.
Nu ben ik een mens en geen hond en daar gaat misschien de vergelijking al mank? Onze York heb ik nooit opgetild, zou niet weten waarom ik een dier wat over 4 pootjes beschikt zou moeten optillen. Mits er een medische reden voor zou zijn, dan zou ik het wel doen en anders gewoon lekker laten kuieren.
Met aanstormende grote honden wist ze zelf heel goed mee om te gaan.
Ik heb eerlijk gezegd een beetje het idee dat een aantal mensen in sommige situatie teveel ingrijpen, waar ik mijzelf in ieder geval wel onder schaar. Het verhaal van Kleine Fikkie die verscheurd is door Grote Boris is misschien medebepalend in ons handelen? Terwijl kleine Fikkie niet jouw hondje hoeft te zijn of Barca niet die Grote verscheurende Boris is. Ik begrijp het best wel, ook ik maak mij schuldig aan dat beeld en handel soms ook zo.
Barca wordt door veel mensen als groot ervaren, waardoor ze op afstand al angstig reageren, en hij heeft 'n bepaalde voorkeur voor 'n ras, (dogachtigen + zeer dominante honden) waarbij hij denkt het genoegen te mogen hebben om eens flink uit te halen. Vooraf zie ik zijn gedrag en lijn hem aan, hierin ben ik nog nooit te laat geweest. Maar je kunt ook lezen, hierin ben je te vroeg met handelen! Wie weet dat Barca en die andere hond -na een korte onderlinge snauw- uitstekend kunnen spelen? Het is maar net hoe je het inschat wat medebepalend is door je eigen ervaringen en wat je leest. Als twee (dogachtigen) honden geweldig met elkaar spelen zal dit de voorpagina niet halen van o.a. de Telegraaf. Maar als een hond de andere hond bijt kun je dit in geuren en kleuren lezen, inclusief de rasvermelding.
Welke ervaringen hebben anderen mede eigenaren met je ras? Ook hier valt het mij op dat soms het negatieve in je hoofd blijft hangen terwijl dit misschien niet voor je eigen hond van enige betekenis hoeft te zijn.
Ik zeg niet dát het zo is maar het zou wel kunnen meespelen?
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Die vrouw kon jou hon niet ,kan bes begrijpen dat ze schikt als er een hond op haar hond af komt rennen.
Ik ben zelf niet zo van het optillen maar begrijp dit geval wel.
Ruby is van de week ook weer in haar rug gehapt door een Heder
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
In dit geval zeker geen handige actie maar verder moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Een kleine hond die overhoop gerend wordt, of gebeten, wordt namelijk ook niet bepaald socialer.
Ik heb laatst ergens weer dat voorbeeld aangehaald van die oude mevrouw die met haar stok naar Bruno sloeg om hem bij haar hondje weg te houden. Bleek later dat haar vorige hondje voor haar ogen verscheurd was.
Misschien moet iedereen zich eens wat meer met zijn eigen hond bemoeien.
Ik heb laatst ergens weer dat voorbeeld aangehaald van die oude mevrouw die met haar stok naar Bruno sloeg om hem bij haar hondje weg te houden. Bleek later dat haar vorige hondje voor haar ogen verscheurd was.
Laatst gewijzigd door Marie-Josée op 20 mar 2011 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Maar het maakt wel de rang extra duidelijk. Jigzy is een van nature erg dominante teef en gaat altijd op de rugleuning van de bank liggen of een andere hoge plek. Bovenop de bench bijvoorbeeld. Ze kijkt letterlijk neer op de restKelev de oude schreef: Maar de status van een hond wordt niet verhoogd door op de tafel te gaan staan.
Van mijn bull terrier mochten honden niet opgetild worden. Zolang ze op de grond bleven en dus onder hem was er niets aan de hand. Zodra ze opgetild werden draaide hij compleet door en moest de hond dood.
Honden optillen heeft wel degelijk invloed op de hond en de andere honden. Dat wil niet zeggen dat niemand het dan maar zou moeten doen.
-
Wilm@
twinkeltje schreef:Die vrouw kon jou hon niet ,kan bes begrijpen dat ze schikt als er een hond op haar hond af komt rennen.
Van een aanstormende Barca was dus geen sprake en dst is ook niet de insteek van mijn posting geweest.Barca wordt door veel mensen als groot ervaren, waardoor ze op afstand al angstig reageren, en hij heeft 'n bepaalde voorkeur voor 'n ras, (dogachtigen + zeer dominante honden) waarbij hij denkt het genoegen te mogen hebben om eens flink uit te halen. Vooraf zie ik zijn gedrag en lijn hem aan, hierin ben ik nog nooit te laat geweest.
Ik vind het voor jouw Ruby echt heel naar dat ze door een Herder is gebeten.
Beterschap met Ruby.
- Valerie
- Zeer actief
Mijn honden mogen niet op andere honden afdenderen dus hier zou zoiets waarschijnlijk niet gebeuren maar een oud vrouwtje hoeft ook niet met een stok te gaan meppen. Wat haar reden dan ook is.Marie-Josée schreef:In dit geval zeker geen handige actie maar verder moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Een kleine hond die overhoop gerend wordt, of gebeten, wordt namelijk ook niet bepaald socialer.
- Marie-Josée
- Erelid
Nee inderdaad, daar heeft niemand zich mee te bemoeien, het is een probleem van de eigenaar van de hond die naar de kleine hond toekomt.Valerie schreef:Honden optillen heeft wel degelijk invloed op de hond en de andere honden. Dat wil niet zeggen dat niemand het dan maar zou moeten doen.
Een hond die er op uit is om opgetilde hondjes dood te bijten zou niet los moeten.
Als ik het niet vertrouw til ik mijn pup ook op ( is pas een keer voorgekomen en alleen vanwege de lompheid van de hond), ik moet er niet aan denken dat mijn hondje dan doodgebeten kan worden. En ik vraag me af of zo'n hond die neiging helemaal niet heeft als het hondje op de grond staat, ik vind dat nogal een vage scheidingslijn.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Maar toch is er wel iets als 'het beste plekje' en vaak is dat van de grond af. Als ik teefje Silka bij me op de bank uitnodig, dan ligt ze daar prima tot oude reu Bill er bij komt. Dan weet ze niet hoe snel ze van die bank af moet. Terwijl Billy niets doet, nauwelijks kijkt. Sil vindt blijkbaar dat ze zelf niet op zo'n 'bevoorrechte' plek hoort.Kelev de oude schreef:Ik zal het even uitleggenElmo/maureen schreef: Dus als iemand mij optilt zodat ik boven bv. mijn vriend uitkomt dan heb ik een hogere positie
Waarom zitten koningen op een troon?
Of waarom zit een beklaagde zo laag?
Wij verhogen onze status door letterlijk een hoge plaats in te nemen.
Maar de status van een hond wordt niet verhoogd door op de tafel te gaan staan.
Over wel of niet optillen: daar loopt al een topic over. En ik blijf er bij dat als er zich een situatie voordat waarin je je kleine (of kwetsbare of oude) hond in bescherming moet nemen en als dat gaat 't beste gaat door je hond op te tillen, dan moet je dat vooral doen.
- Marie-Josée
- Erelid
Nee dat is ook zo maar Bruno was toen een nog jonge Heidewachtel en wat te enthousiast. Ze sloeg hem niet, ze sloeg náár hem en op dat moment was ik boos al heb ik dat niet laten merken maar ik sprak haar later en toen kwam dat verhaal eruit. Vrouwtje was gewoon in paniek.En dat kan ik me heel goed voorstellen!Valerie schreef:Mijn honden mogen niet op andere honden afdenderen dus hier zou zoiets waarschijnlijk niet gebeuren maar een oud vrouwtje hoeft ook niet met een stok te gaan meppen. Wat haar reden dan ook is.Marie-Josée schreef:In dit geval zeker geen handige actie maar verder moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Een kleine hond die overhoop gerend wordt, of gebeten, wordt namelijk ook niet bepaald socialer.
- Valerie
- Zeer actief
Kan ik mij ook voorstellen maar daarmee hoef je niet andere mensen/honden tot last te zijn.Marie-Josée schreef:Nee dat is ook zo maar Bruno was toen een nog jonge Heidewachtel en wat te enthousiast. Ze sloeg hem niet, ze sloeg náár hem en op dat moment was ik boos al heb ik dat niet laten merken maar ik sprak haar later en toen kwam dat verhaal eruit. Vrouwtje was gewoon in paniek.En dat kan ik me heel goed voorstellen!Valerie schreef:Mijn honden mogen niet op andere honden afdenderen dus hier zou zoiets waarschijnlijk niet gebeuren maar een oud vrouwtje hoeft ook niet met een stok te gaan meppen. Wat haar reden dan ook is.Marie-Josée schreef:In dit geval zeker geen handige actie maar verder moet iedereen dat voor zichzelf uitmaken. Een kleine hond die overhoop gerend wordt, of gebeten, wordt namelijk ook niet bepaald socialer.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
O ze heeft er niet veel aan over gehouden hoor,even gekeken of ze gaten had,maar dat vier mee ze heeft een dikke vacht en liep gewoon veder,en in de avond was het wat gevoelig denk een beetje gekneustWilm@ schreef:twinkeltje schreef:Die vrouw kon jou hon niet ,kan bes begrijpen dat ze schikt als er een hond op haar hond af komt rennen.
Ruby is van de week ook weer in haar rug gehapt door een HederBarca wordt door veel mensen als groot ervaren, waardoor ze op afstand al angstig reageren, en hij heeft 'n bepaalde voorkeur voor 'n ras, (dogachtigen + zeer dominante honden) waarbij hij denkt het genoegen te mogen hebben om eens flink uit te halen. Vooraf zie ik zijn gedrag en lijn hem aan, hierin ben ik nog nooit te laat geweest.
Van een aanstormende Barca was dus geen sprake en dst is ook niet de insteek van mijn posting geweest.
Ik vind het voor jouw Ruby echt heel naar dat ze door een Herder is gebeten.
Beterschap met Ruby.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
als ik een klein hondje had en er kwam een aanstormende grote hond op af, dan tilde ik mijn hondje ook op hoor
De grote hond kan en mag enorm sociaal zijn, door de lompigheid kan er toch veel mis gaan. En daar ben ik niet zo voor te vinden.
Voor de rest zou mijn kleine hondje gewoon zijn pootjes mogen benuttigen
De grote hond kan en mag enorm sociaal zijn, door de lompigheid kan er toch veel mis gaan. En daar ben ik niet zo voor te vinden.
- Kelev de oude
- Actief
2 Galgo's
Dat hoeft niet te maken te hebben met een hogere plaats. De hond kan soms ook een correctie verwachten wanneer hij bij wijze van spreken uit de kelder komt. Niet ieder individueel geval kan een maatstaf zijn wanneer het gaat om het beschrijven en herkennen van dominant of onderworpen gedrag.laura86 schreef:Is dat zo ja?
Men Duitse herder Gibor snauwde naar mijn honden wanneer ze niet snel genoeg kwamen als ze geroepen werden. Toch was Gibor niet de hoogste in rang, want dat ben ik. En daarna was de verhouding heel difuus. De Duitse dog Baloe gaf leiding, maar hij handhaafde zijn gezag niet.
Hij wees nooit iemand zijn plaats binnen de groep. Maar iedereen respecteerde hem. Toch lag hij altijd in een lage positie. (Omdat hij niet in een stoel paste)
Voor mijn gevoel zijn wij zelf zo overdreven status bewust dat wij dit gedrag onwillekeurig projecteren op onze honden. Mijn ervaring is dat honden zich veel minder bezig houden met hun status dan mensen.
-
Ήυs
Is het dan niet mogelijk om dan vóór je hondje te gaan staan en zo de grote hond blokkeerd? Dan zou ik daar persoonlijk eerder voor kiezen.maart schreef:als ik een klein hondje had en er kwam een aanstormende grote hond op af, dan tilde ik mijn hondje ook op hoor![]()
- Marie-Josée
- Erelid
Die mevrouw was toch niemand tot last? Ze was alleen geschrokken van een rennende hond en wilde haar eigen hondje beschermen al was dat volstrekt overbodig.Valerie schreef: Kan ik mij ook voorstellen maar daarmee hoef je niet andere mensen/honden tot last te zijn.
Ik had Bruno simpelweg bij me moeten houden maar ik had niet verwacht dat iemand zo bang zou zijn van een heidewachtel van een maand of 8-9
- Moos
- Zeer actief
Voor een hondje gaan staan dat tot aan je scheenbeen komt is al veel lastiger dan voor een hond gaan staan die je zelf ook echt met je lichaam achter je kan houden. En daarnaast, moet dat blokken dan dus ook maar lukkenKrengetje schreef:Is het dan niet mogelijk om dan vóór je hondje te gaan staan en zo de grote hond blokkeerd? Dan zou ik daar persoonlijk eerder voor kiezen.maart schreef:als ik een klein hondje had en er kwam een aanstormende grote hond op af, dan tilde ik mijn hondje ook op hoor![]()

-
Ayurveda
- Zeer actief
Ik til ze nooit op!
Hier loopt wel een man met 2 labradors altijd super strak bij mij weg houdend, blijkt dat die dit doet omdat ze wel is wild zijn met kleine hondjes... Nou heb m uitgelegd dat mijn kleine hondjes best wel wat kunnen hebben hoor en ze hebben dan ook heerlijk gespeeld
en ja ach iedereen moet het voor zich weten, hier zullen ze enkel opgepakt worden als ze echt zouden worden aangevallen.
Hier loopt wel een man met 2 labradors altijd super strak bij mij weg houdend, blijkt dat die dit doet omdat ze wel is wild zijn met kleine hondjes... Nou heb m uitgelegd dat mijn kleine hondjes best wel wat kunnen hebben hoor en ze hebben dan ook heerlijk gespeeld
en ja ach iedereen moet het voor zich weten, hier zullen ze enkel opgepakt worden als ze echt zouden worden aangevallen.

-
Noeska
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua - Aantal honden: 4
Hu...zit net een antwoord te typen over hetzelfde onderwerp maar dan elders
Nou ja dan hier nog maar eens
Ja ik til ze wel op. Maar ben niet zo onhandig als de mevrouw in het voorbeeld. Die zou sowieso beter eerst aan de relatie met ahar hond kunnen gaan werken voor ze een hondenpark opzoekt
Nou ja dan hier nog maar eens
Ja ik til ze wel op. Maar ben niet zo onhandig als de mevrouw in het voorbeeld. Die zou sowieso beter eerst aan de relatie met ahar hond kunnen gaan werken voor ze een hondenpark opzoekt
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij tilt het gros van de mensen die zeggen wel op te tillen ook alleen dan op hoor. En ach, het ligt er ook maar net aan waar je woont en waar je loopt natuurlijk. Als je heel veel in losloopgebieden loopt die ook nog eens vaak behoorlijk druk zijn, dan zal je wat vaker optillen dan als je je hond niet elke dag 1-2 uur door losloopgebied laat struinen, en/of als losloopgebieden waar je loopt niet zo erg druk met honden zijn.Ayurveda schreef:Ik til ze nooit op!![]()
Ik vind die meneer met de Labjes overigens uitermate netjes. Jij kan dan inderdaad gewoon zeggen dat het met jouw honden wel prima kan, maar andere hondjes die zich wel door twee woeste Labjes laten overdonderen hebben dan geen last van ze.

- Marie-Josée
- Erelid
Ik zie mensen dat eigenlijk ook nooit doen, dus ik begrijp niet waar men zich druk over maakt. Of zou het streekgebonden zijn? Of toch aan de naderende baas-hondcombinatie liggen?Ayurveda schreef:Ik til ze nooit op!![]()