Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gevraagd.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Re: Hulp gevraagd.

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

mixy schreef: En stel dat ik wel een hond zou aanschaffen in mijn situatie.. wat voor hond past daar dan wel in? Want ik heb wel meerdere testen gedaan en heb ook al boeken bij de bieb geleend.. maar daar kwamen toch vaak gezelschapshonden uit en die kunnen dus sowieso niet goed alleen zijn..
Als je de goede boeken hebt geleend, en als je ze goed hebt gelezen, dan zou je moeten weten dat alle honden gezelschap-honden zijn. De hond is net als de mens een sociaal dier. Langdurig alleen zijn bekomt hem slecht.
Zeker een jonge hond moet gewoon veel aandacht krijgen. Kan je dat niet geven dan haal je niet uit een hond wat er in zit. De kans is niet ondenkbaar dat hij te weinig prikkels ontvangt, en uiteindelijk versuft. Dan geeft hij verder geen last, vandaar dat er altijd mensen zullen zijn die zeggen dat het met wat hulp best kan allemaal, want de buren hebben ook een hond die lang alleen is, en dat gaat toch goed?
Maar wat heb je aan een versuft beest dat niets anders weet te bedenken dan sloom in zijn mand te liggen wachten tot hij dood gaat?
Ik kan je niet anders adviseren dan wachten, tot jouw situatie perspectieven biedt die wel ideaal zijn om een hond te houden. En terwijl je wacht zoveel mogelijk ervaring opdoen door honden uit te laten in een asiel.
Door te wachten oefen je geduld. Geduld is een onmisbare eigenschap bij het grootbrengen van honden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

sterredag schreef:<knip>
.. en ik zal mijn geld liever besteden aan de verzorging van het dier dan aan de aanschaf van het dier.
Als je inderdaad bij de broodfok uitkomt heb je grote kans dat daar ook inderdaad al je geld heengaat.... naar de DA namelijk en vaak nog meer dan de aankoopprijs van een goedgefokte rashond ;
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

renee-uk schreef:
.. en ik zal mijn geld liever besteden aan de verzorging van het dier dan aan de aanschaf van het dier.
Als je inderdaad bij de broodfok uitkomt heb je grote kans dat daar ook inderdaad al je geld heengaat.... naar de DA namelijk en vaak nog meer dan de aankoopprijs van een goedgefokte rashond ;
en waarom haal je nou die broodfok er weer bij?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

sterredag schreef:
renee-uk schreef:
omdat de kans ernstig aanwezig is dat je daarbij uitkomt als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sterredag
Zeer actief

renee-uk schreef: Als je inderdaad bij de broodfok uitkomt heb je grote kans dat daar ook inderdaad al je geld heengaat.... naar de DA namelijk en vaak nog meer dan de aankoopprijs van een goedgefokte rashond ;
omdat de kans ernstig aanwezig is dat je daarbij uitkomt als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Ik kan je garanderen dat mijn puppie niet van een broodfokker komt er zijn ook zat oepsnestjes zoals dat hier genoemd wordt, of gewoon het huistuin en keukennestje dan. Bovendien broodfokkers vragen dan wel minder, maar ook nog steeds toch een hoop centjes voor een pup
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pupprijzen vind ik een heel lastig onderwerp.
Aan de ene kant begrijp ik dat fokken met inachtneming van een aantal factoren een dure aangelegenheid is, en aan de andere kant vind ik ook wel een beetje dat ik niet hoef te betalen voor wat fokkers zelf verkloot hebben.
Het is niet mijn schuld dat elke ouderhond door een, vaak best extreme, onderzoeksmolen moet om het kaf van het koren te scheiden. Daar zijn fokkers vooral zelf verantwoordelijk voor geweest lijkt me.
Terwijl het ook weer lastig is om dat persoonlijk te maken.

Maarja, hoe dan ook, ik vind 1000+ euro voor een hond ook absurt. Niet omdat ik niet van mijn geld af wil, maar omdat ik het gewoon niet reeel vind.
Een fokker die met regelmaat fokt spreidt de kosten, en mensen die 'wel eens een nestje hebben' omdat ze het leuk vinden kunnen die kosten wat minder goed spreiden. Tja, ik hoef andermans hobby niet te betalen vind ik.
Ik wil, als ik een rashond zou willen hebben, best betalen voor een goed product. Maar ik zou geen goed gevoel hebben als een hond 1000 euro of meer zou moeten kosten. Ik ben niet zo kampioensgevoelig. Goed is goed.

Ik vind overigens de dekreu-kosten die ik wel eens voorbij hoor komen ook echt belachelijk. Daar begint het al.
Wat maakt de reu eigenaar nou voor kosten? :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Als ik het zo eens lees, raad ik je ook aan om voorlopig geen hond te nemen. Tenzij je van te voren zorgt voor opvang in de vorm van een hondenuitlaatservice of een hondenopvang. 4 dagen 7 uur alleen is echt niet ideaal. Ook niet voor een collie die over het algemeen een zeer makkelijke hond is die niet gauw 'protesteert' als hij eens een keer (of 2) een dagje niet uitgebreid wordt uitgelaten.
Nou werk ik zelf fulltime en kan helaas in mijn halfuur durende lunchpauze aan de andere kant van de stad niet even snel de honden uitlaten, maar ik zal de laatste zijn om te beweren dat deze situatie ideaal is. Maar mijn honden zijn in ieder geval niet alleen. Ze zijn met z'n drieën en ze waren alledrie al ruim volwassen (de jongste ruim 3 en de oudste 7) toen ze hele dagen alleen kwamen te zitten. Als ik het van te voren had geweten dat het zo zou lopen, had ik geen honden genomen. Ook al omdat het echt geen sinecure is om 's morgens voor het werk eerst een uur met ze te lopen en direct uit werk weer een drie kwartier tot een uur met ze te lopen. En 's avonds nóg een keer. Naast mijn zoon en huishouden. En soms ben ik echt wel eens moe. Of het regent. Of ik voel me niet lekker. Of mijn zoon heeft aandacht nodig.
Maar de honden gaan voor. Daar hebben ze recht op. Maar God hoort me wel eens brommen :mrgreen:

Maar goed, als je al deze dingen goed hebt overdacht, kan ik je nog één advies geven. Focus niet alleen op zo'n schattige pup. Een jaar is niet lang om een hond goed op te voeden. Een éénjarige hond is nog een onvolwassen puber, vol streken. Ja, ook zo'n lieve collie. Die kan net zo goed je meubelen aan gort kauwen omdat-ie zich verveelt als welk ander ras dan ook. Kijk eens naar collie in nood. Daar heb je hele leuke herplaatsers. Ook op bij de collieclub en de schotse herdershonden staan herplaatsers. En die kosten echt niet veel. Ik weet toevallig van één fokker dat hij een hele leuke tricolorreu in de herplaatsing heeft zitten en bij de collieclub zit een sable teef in de herplaatsing. :wink: .
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Jaap* schreef:Pupprijzen vind ik een heel lastig onderwerp.
Aan de ene kant begrijp ik dat fokken met inachtneming van een aantal factoren een dure aangelegenheid is, en aan de andere kant vind ik ook wel een beetje dat ik niet hoef te betalen voor wat fokkers zelf verkloot hebben.
Het is niet mijn schuld dat elke ouderhond door een, vaak best extreme, onderzoeksmolen moet om het kaf van het koren te scheiden. Daar zijn fokkers vooral zelf verantwoordelijk voor geweest lijkt me.

Maarja, hoe dan ook, ik vind 1000+ euro voor een hond ook absurt. Niet omdat ik niet van mijn geld af wil, maar omdat ik het gewoon niet reeel vind.
Een fokker die met regelmaat fokt spreidt de kosten, en mensen die 'wel eens een nestje hebben' omdat ze het leuk vinden kunnen die kosten wat minder goed spreiden. Tja, ik hoef andermans hobby niet te betalen vind ik.
Ik wil, als ik een rashond zou willen hebben, best betalen voor een goed product. Maar ik zou geen goed gevoel hebben als een hond 1000 euro of meer zou moeten kosten. Ik ben niet zo kampioensgevoelig. Goed is goed.

Ik vind overigens de dekreu-kosten die ik wel eens voorbij hoor komen ook echt belachelijk. Daar begint het al.
Mee eens hoor Jaap. Op het moment dat ik voor een colliepup meer dan 800 euro moet betalen, haak ik ook af. Gelukkig ligt de prijs voor een collie nog steeds op ca. 600 à 650 euro en dat vind ik alleszins redelijk. Hogere bedragen zullen vast wel te verklaren zijn, maar IK heb het er niet voor over.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

@TS
Vroeger, toen ik als kleine Muk nog bij mijn ouders woonde, wilde ik ook een hond. En niet alleen ik, ook mijn broertje en mijn vader vonden dat een goed idee. Alleen mijn moeder was daar op tegen, omdat die de bui al zag hangen (lees "de dagelijkse verzorging op zich zou moeten nemen"). Wij hebben gezeurd, maar de hond is er niet gekomen. En terecht als ik het achteraf terugkijk.

Een hond is niet zomaar een dier dat je kunt aanschaffen, het beïnvloedt je hele leven. Klinkt overdreven, maar het is zo!
Een kat hoef je niet uit te laten, een konijn kun je prima alleen laten zitten (met een soortgenoot natuurlijk) en vissen hebben ook niet veel aandacht nodig, maar een hond wel! En hoe! Een hond is een roedeldier en heeft menselijk gezelschap nodig, alleen zitten is slecht voor een hond, zeker als dat zo lang is als wat jij voorstelt.

En stel dat je eens moe bent na je werk en lekker op de bank wilt neerploffen? No way, de hond moet er eerst uit en die heeft ook aandacht nodig. Of wat als jij een avondje weg wilt (feesten, bios, winkelen, vriendin enz?), wie past er dan op de hond? Want de hond kun je natuurlijk niet én overdag én 's avonds ook nog eens alleen laten. En dan noem ik maar een paar dingen, maar reken erop dat je je leven moet aanpassen voor de hond. Het is niet alleen leuk knuffelen. Ik zou zeggen, wacht totdat de tijd rijp is en neem dan weloverwogen een hond. Een hond waarvoor je de tijd hebt en die je alle hondenbehoeftes kan geven die de hond nodig heeft.
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

lieke schreef:
Jaap* schreef:Pupprijzen vind ik een heel lastig onderwerp.

Mee eens hoor Jaap. Op het moment dat ik voor een colliepup meer dan 800 euro moet betalen, haak ik ook af. Gelukkig ligt de prijs voor een collie nog steeds op ca. 600 à 650 euro en dat vind ik alleszins redelijk. Hogere bedragen zullen vast wel te verklaren zijn, maar IK heb het er niet voor over.
Bij de meeste colliefokkers betaal je al tussen de €700 en de €800
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Jaap* schreef:Ik vind overigens de dekreu-kosten die ik wel eens voorbij hoor komen ook echt belachelijk. Daar begint het al.
Niet veel... wat tijd, kopje koffie met wat lekkers of wat ik ook wel gedaan heb, lekker eten gemaakt. Soms houd je er ook nog vrienden aan over :wink:

Maar ik vind wel dat een dekreu betaald mag worden voor zijn bewezen diensten, oké hij een lolletje en de teef zit met de gebakken peren :D En ik weet ook wel dat teef-eigenaren veel meer geld uitgeven, maar als ik naar de Stabyhoun kijk daar zijn het merendeel wat grotere nesten en wanneer je voor het eerst een nestje neemt zul je nooit uit de kosten komen omdat er heel veel aanschaf bij komt kijken (wat je ook weer zo duur kunt maken als je zelf wilt). Gelukkig is het bij onze vereniging goed geregeld :ok:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ik heb Tascha gekregen toen ik mijn Mavo diploma had gehaald..
Tijdens je opleiding is een hond heel leuk, veel vrije tijd om met de hond bezig te zijn enzo.. echt super.

Maar, wat doe je na je opleiding?
In mijn geval, ik ging werken. Ik vond geen baan in mijn huidige woonplaats bij mijn ouders maar veel verder weg en ging dus ook op mezelf wonen. Om dat te kunnen betalen ben ik full time gaan werken, 40 uur.
Tascha ging oorspronkelijk met me mee, maar die heb ik op een gegeven moment toch bij mijn ouders weer terug moeten herplaatsen omdat het gewoon niet ging. En dan ging ik wel ruim 1,5 uur flink met haar aan het werk voordat ik naar mijn werk ging (dus de wekker om 5 uur zodat je rond 8 uur naar het werk kan vertrekken) en als je thuis komt om 5 uur niet neerploffen in een bank maar hup met hond naar buiten en weer een ruim uur wandelen en werken.. en dan ga je pas eten koken en heb je eventjes tijd voor jezelf.
Helaas werd Tascha zo'n 3 jaar later ziek. Uiteindelijk heb ik haar terug gevraagd omdat ik zag dat ze een Dierenarts nodig had en mijn ouders dat helaas anders zagen.
Ze bleek de ziekte van Cushing te hebben. Ruim 4 jaar lang heb ik zo'n 200 euro per maand betaald voor haar medicijnen, elke 3 maanden naar de dierenarts voor controle, per keer ongeveer zo'n 150 euro, en dan heeft ze nog niet eens te eten..
Ze was haar gewicht letterlijk in goud waard. Ze is uiteindelijk 13,5 jaar geworden.

Tascha zat hele werkdagen alleen bij ons, wat gelukkig naar mate ze ouder werd en dankzij de vele uren voor en na mijn werkdag redelijk goed zijn verlopen maar ik kan het echt niemand aanraden. Ik zal er ook niemand om veroordelen, je moet het zelf weten maar denk goed na voordat je hiertoe besluit.
Denk vooral na over de tijd na je opleiding.. Hoe zie je de toekomst dan? Als je dat niet weet, zou ik voor een oudere herplaatser gaan.

Karen
Ik haal deze maar even aan, duidelijke helder verhaal.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja ik zie dat je je aan het verdiepen bent in het nemen van een hond, maar wat ik hier op forum zie, is dat nog niet zo heel erg lang dat je zo gedreven er in bent (aantal weken?) En dat je in die tijd nogal van de ene kant naar de andere kant schiet. En echt ik kan je wel volgen hoor, maar ik denk dat je eerst echt moet weten wat je wilt.

Ik ben ook nog studerende en ja heb een hond. Nu woonde ik al samen en dat maakt het sowieso al een stuk makkelijker en is mijn hobbie het sporten met de honden. Tja dan is het wel handig om een hond te hebben :denken: . Ik heb een pup genomen ook omdat ik een een rustige studieperiode zat van 1 jaar (inhalen van examens). Ik wist wel dat ik daarna nog een stage moest, waarin ik wel 32 uur moest werken, maar dat dat in een periode zou vallen dat mijn vriend bezig was met zijn scriptie en dit vanuit huis zou doen. Ik ben enkele jaren hondenloos geweest tijdens mijn studie, omdat een eigen hond gewoon echt niet kon, maar ik paste op honden van anderen. Wat geweldig was dat, maar wat was ik soms blij dat ik even geen hond naast de studie had.
Ik heb in die jaren ook niet stilgezeten hoor. Ik was vrijwilliger in asiel en er ging wel eens 1 mee naar huis. Maar er was op dat moment geen ideale hond voor ons. Geen probleem. Ik zocht ook informatie bij fokkers en was bezig om me in te schrijven bij een fokker voor een volgend nest. Ik heb nooit problemen ondervonden dat ik aan de studie ben en daarom geweigerd werd. Alle fokkers die ik heb gesproken waren dol enthousiast, dus ik denk dat er meer is, waarom jou situatie nu nog niet ideaal is.

Je moeder is ziek, je vader is niet laaiend enthousiast, maar gedoogd, jij zit niet lekker bij je huidige studie en wat de toekomst brengt is nog even giswerk. Tuurlijk kan niemand de toekomst voorspellen, maar ik denk dat die van jullie nu gewoon even iets roemoeirg is. Juist dan kan het verlangen voor jou naar een hond sterker worden, dat lijkt me heel normaal. Maar ik denk dat je je gewoon moet inormeren bij fokkers en nog even moet afwachten tot dat je situatie wat stabieler is. Denk dat je dan meer kan genieten van je droom die je hebt: het hebben van een collie. Collies zijn namelijk nogal gevoelig. Ik heb dat al zo veel ondervonden en je meot dus niet verkeerd inschatten hoeveel invloed een onstabiele situatie heeft op de ontwikkeling van een collie. Maak er niet zo'n haastwerk van, dat maakt ook dat serieuse okkers vraagtekens krijgen. Ik heb nog steeds wel contact met de fokker waar ik bijna 3 jaar gelden contact mee op nam en in de toekomst zal er nog steeds een pup van hen komen.

En het feit dat je alleen de mogelijkheid al openhoud dat het dan maar een broodfokpup moet worden :kotz: , nee sorry daar kan ik dan echt helemaal geen begrip voor op brengen. Ik moet en zal nu die pup hebben, koste wat het kost. Dat mamacollie een klote leven heeft, maakt me dan even geen reet uit :piew: . Het feit dat je er al alleen over nadenkt vind ik dan weer niet getuigen van echt willen gaan voor wat je wilt, je echt willen verdiepen en er enigzins ook maar iets voor op wil offeren.

Je zult ongetwijeld harstikke leuk zijn voor je hond, maar ik denk dat je je nu iets te hard vastbijt in iets wat je ineens op zeer korte termijn wil gaan realiseren. En dat vertroebelt wel een beetje je realistische kijk. Ik hoop echt voor je dat je een leuk maatje vind! En ook ik wil je best helpen (zit ook in collie wereld, maar ook in herplaatscollies ben ik bekend)
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Inge O schreef:
sterredag schreef: Dus nee, ik vind prijzen als 1000 euro voor een hond echt zwaar overdreven en ik zal dat er nooit voor betalen,
ja, je wordt steeds maar duurder, dan kom je stilaan uit op bedragen die ik ook nergens voor nodig vind hoor.
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik zelf een bedrag invult, de andere was een quote, maar als ik 800 veel te veel vind, vind ik 1000 ook veel te veel. Sterker nog ik vind 600 ook veel te veel. Om er nog maar een extra bedrag bij te gooien. Ik vind zelfs de 135 die ik voor deze pup heb betaald aan de hoge kant, maar goed. We wouden wel graag een hond en dat is dan nog een overzichtelijk bedrag. Als het enigszins mogelijk is, ligt mijn grens al op 200 euro zelfs. En nu kan ik begrijpen dat dat bedrag voor een goede stamboomhond echt te weinig kan zijn. Daarom zou mijn voorkeur dus nooit bij een stamboomhond liggen.

Zelfs kans dat als ik met deze meer in het honden gebeuren zit. Een volgende hond een herplaatser zal worden of een dier uit het asiel.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

sterredag schreef: Volgens mij is dit de eerste keer dat ik zelf een bedrag invult, de andere was een quote, maar als ik 800 veel te veel vind, vind ik 1000 ook veel te veel. Sterker nog ik vind 600 ook veel te veel. Om er nog maar een extra bedrag bij te gooien. Ik vind zelfs de 135 die ik voor deze pup heb betaald aan de hoge kant, maar goed. We wouden wel graag een hond en dat is dan nog een overzichtelijk bedrag. Als het enigszins mogelijk is, ligt mijn grens al op 200 euro zelfs. En nu kan ik begrijpen dat dat bedrag voor een goede stamboomhond echt te weinig kan zijn. Daarom zou mijn voorkeur dus nooit bij een stamboomhond liggen.

Zelfs kans dat als ik met deze meer in het honden gebeuren zit. Een volgende hond een herplaatser zal worden of een dier uit het asiel.
en ik kan dat heel goed begrijpen. Ik vind de prijzen van rashonden ook exorbitant hoog liggen. Met Kay ben ik ook ver te buiten mijn financiele boekje gegaan, ondanks dat hij voor zijn ras echt niet zo extreem duur was. Je kan niet in de financien van iemand anders kijken. En soms liggen prioriteiten eigens anders. Ik wilde graag een sporthond en dan is papier wel handig, maar voor een gewoon maatje vind ik sommige prijzen (voor soms hele ongezonde rassen) ook niet meer reeel.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sterredag schreef:
Inge O schreef:
sterredag schreef: Dus nee, ik vind prijzen als 1000 euro voor een hond echt zwaar overdreven en ik zal dat er nooit voor betalen,
ja, je wordt steeds maar duurder, dan kom je stilaan uit op bedragen die ik ook nergens voor nodig vind hoor.
Volgens mij is dit de eerste keer dat ik zelf een bedrag invult, de andere was een quote, maar als ik 800 veel te veel vind, vind ik 1000 ook veel te veel. Sterker nog ik vind 600 ook veel te veel. Om er nog maar een extra bedrag bij te gooien. Ik vind zelfs de 135 die ik voor deze pup heb betaald aan de hoge kant, maar goed. We wouden wel graag een hond en dat is dan nog een overzichtelijk bedrag. Als het enigszins mogelijk is, ligt mijn grens al op 200 euro zelfs. En nu kan ik begrijpen dat dat bedrag voor een goede stamboomhond echt te weinig kan zijn. Daarom zou mijn voorkeur dus nooit bij een stamboomhond liggen.

Voor een asielhond zit je ook al tegen de 200 euro.
Muk

De kosten voor een rashond van een goede fokker zijn nu eenmaal hoog. :19: En dat kan ik wel verklaren ook, goed fokken kost geld. Denk alleen al aan de gezondheidsonderzoeken bij de hond, de verplichte shows die je moet lopen en het goed opvoeden van de hond. Wat reëel is qua prijs weet ik niet, maar de prijzen van een Newfoundlanderpup variëren van zo'n 1200 tot ruim 2200 (voor een bonte newf) euro. Waarvan ik dat laatste bedrag persoonlijk veel te veel vind, dat heb ik er niet voor over.

Dat de aanschafprijs van een pup bij een goede fokker te hoog voor je is, dat kan. Maar om dan meteen over broodfokkers te beginnen vind ik triest. Tussen een raspup bij een goede fokker en een broodfokker zitten genoeg andere opties. Al dan niet met stamboom.

Ik heb het idee dat je thuis een beetje aan het drammen bent en dat er zo snel mogelijk een pup moet komen, of dat nu het beste is voor de hond (en jullie gezin) of niet. Moet je zelf weten, maar een goede fokker trapt daar gelukkig niet in.
sterredag
Zeer actief

Muk schreef: Dat de aanschafprijs van een pup bij een goede fokker te hoog voor je is, dat kan. Maar om dan meteen over broodfokkers te beginnen vind ik triest. Tussen een raspup bij een goede fokker en een broodfokker zitten genoeg andere opties. Al dan niet met stamboom..
TS vind de prijzen niet te hoog... dat vind o.a. ik... en ik begin niet over broodfokkers, dus ik snap deze reactie totaal niet.
sterredag
Zeer actief

dagmar88 schreef: Voor een asielhond zit je ook al tegen de 200 euro.
Wat ik tot nu toe ben tegengekomen was onder de 150.
Muk

sterredag schreef:
Muk schreef: Dat de aanschafprijs van een pup bij een goede fokker te hoog voor je is, dat kan. Maar om dan meteen over broodfokkers te beginnen vind ik triest. Tussen een raspup bij een goede fokker en een broodfokker zitten genoeg andere opties. Al dan niet met stamboom..
TS vind de prijzen niet te hoog... dat vind o.a. ik... en ik begin niet over broodfokkers, dus ik snap deze reactie totaal niet.
Ik heb het ook niet over jou, maar over TS. Haar vader vindt de prijzen te hoog en aangezien de hond misschien door haar ouders wordt gekocht is het aan haar gericht.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

larissa85 schreef:ps: welleens op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; gekeken?
en neem NOOIT een hond uit de broodfok, zet dat ECHT uit je hoofd!
Kijk ook eens op http://dierenasiel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ach ja, ik kocht een hond toen ik samenwoonde. Dat was ook onzeker want je weet natuurlijk nooit of je nog wel 15 jaar bij elkaar zou blijven maar we hadden alles wel zo'n beetje ingedenkt. Oppas en opvang geregeld, ziektekostenverzekering (oh daar was ik zo blij mee met een terror-labradorpup) en langzaam een begin maken met het trainen van alleen zijn. Mijn toenmalige vriend en ik draaiden wisseldiensten dus zoveel oppas hadden we eigenlijk niet nodig.
Maar na 1,5 gingen we uit elkaar en nam ik Gollum mee. Tja en dan word het wel lastig hoor, alleen de verantwoordelijkheid hebben voor een hond. Uitlaatservice geregeld want ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om Gol 9 uur alleen te laten zitten. Na het werk niet meer zonder de hond op pad want die had me al de hele dag niet gezien. Nooit meer uitslapen, de hond moet er toch uit en eten. En alleen alle kosten dragen, en dat kan flink in de papieren lopen met een uitlaatservice.

Je kan nooit bedenken wat er gaat gebeuren in de toekomst maar je kunt wel achter je drive komen om altijd voor de hond te kunnen blijven zorgen. Hoeveel heb je er voor over? Ik vind wel dat je een hond moet aanschaffen met de intentie om er ook de rest van zijn leven er voor hem te zijn.

Als ik jou was zou ik op http://www.dierenasiels.com" onclick="window.open(this.href);return false; kijken, daar staan asiels door heel Nederland op. Er zal vast wel een leuke herplaatser bijzitten ;)
sterredag
Zeer actief

Inge O schreef:
sterredag schreef:Ik vind zelfs de 135 die ik voor deze pup heb betaald aan de hoge kant, maar goed.
voor dat bedrag heb je tegenwoordig met moeite nog een paar broden - zoals ik het dan begrijp mag alles geld kosten maar een hond liefst niet?
Voor 135 euro kan ik 2 weken boodschappen halen!.

Je stelling daarna vind ik ook scheef... alles mag geld kosten behalve een hond? Ik geef per jaar nog niet eens 135 euro uit aan mijn eigen kleding. Sterker nog denk dat ik daar zelfs in 2 jaar tijd amper aan kom. Bovendien zei ik al wel dat mijn grens zo'n beetje op 200 zit, dat vind ik nog steeds aan de hoge kant, maar dat zal ik er nog wel voor betalen.

En een hond mag wel geld kosten, natuurlijk! Verzorging zal zeker ook geld kosten, dierenarts etc. Aanschaf vind ik een ander verhaal. Hier betekent wel een dier in huis halen, dat je er goed voor moet zorgen. Dat betekend ook dat op gebied van financieën de hond voorrang krijgt op ons, er is er maar 1 die qua dat stukje boven de hond staat en dat is mijn zoontje. Dus als ik een spaarpotje heb van 1000 euro, leg ik daar liever 800 euro van apart voor eventuele dierenarts, dan dat ik dat uitgeef aan aanschaf.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

sterredag schreef:
Inge O schreef:
sterredag schreef:Ik vind zelfs de 135 die ik voor deze pup heb betaald aan de hoge kant, maar goed.
voor dat bedrag heb je tegenwoordig met moeite nog een paar broden - zoals ik het dan begrijp mag alles geld kosten maar een hond liefst niet?

Je stelling daarna vind ik ook scheef... alles mag geld kosten behalve een hond? Ik geef per jaar nog niet eens 135 euro uit aan mijn eigen kleding. Sterker nog denk dat ik daar zelfs in 2 jaar tijd amper aan kom. Bovendien zei ik al wel dat mijn grens zo'n beetje op 200 zit, dat vind ik nog steeds aan de hoge kant, maar dat zal ik er nog wel voor betalen.

En een hond mag wel geld kosten, natuurlijk! Verzorging zal zeker ook geld kosten, dierenarts etc. Aanschaf vind ik een ander verhaal. Hier betekent wel een dier in huis halen, dat je er goed voor moet zorgen. Dat betekend ook dat op gebied van financieën de hond voorrang krijgt op ons, er is er maar 1 die qua dat stukje boven de hond staat en dat is mijn zoontje. Dus als ik een spaarpotje heb van 1000 euro, leg ik daar liever 800 euro van apart voor eventuele dierenarts, dan dat ik dat uitgeef aan aanschaf.
Ik vind het ook nogal een hap geld hoor, ik geef nooit zomaar ergens 800 euro voor uit. Volgens mij heb ik niet eens iets wat 800 euro heeft gekost, het duurste wat ik bezit is de hond :F:
Muk

sterredag schreef:
Inge O schreef:
Inge eet heel speciaal brood. :mrgreen:

Maar wil je een raspup hebben van een goede fokker dan moet je wel degelijk zulke bedragen ervoor over hebben. Dat is de consequentie van een raspup nemen bij een goede fokker. Iemand die de aanschafprijs er niet voor over heeft kan ik begrijpen, maar dan valt een raspup bij een goede fokker af. Is niet erg, maar dan moet je gewoon verder kijken naar een andere hond.
sterredag
Zeer actief

Muk schreef: Inge eet heel speciaal brood. :mrgreen:

Maar wil je een raspup hebben van een goede fokker dan moet je wel degelijk zulke bedragen ervoor over hebben. Dat is de consequentie van een raspup nemen bij een goede fokker. Iemand die de aanschafprijs er niet voor over heeft kan ik begrijpen, maar dan valt een raspup bij een goede fokker af. Is niet erg, maar dan moet je gewoon verder kijken naar een andere hond.
:D

Ik besef ook wel dat wij heel veel mazzel hebben gehad om een pupje te vinden van een oepsnestje voor dat bedrag, omdat broodfok idd geen optie was, daar had ik inmiddels al genoeg over gelezen om gewaarschuwd te zijn. Ik zie het als lot. Lara is voorbestemd voor ons :)

Inge O schreef:maar ik vind het wel gek dat mensen (veel) geld geven aan pc's, laptops, fotoapparaten, gps'en en mobieltjes maar een hond die wat kost, nèhh, dat is plots een soort van decadent :denken: .
Dat kan ik begrijpen... dat zou ook tegenstrijdig zijn. En ik zal niet ontkennen dat we dergelijke apparaten hebben. Wel met de toevoeging dat deze dus ook zo goedkoop mogelijk worden aangeschaft. En we hierin zeker niet voorraan lopen met de mode. Dus wat voor de rest geldt, geldt voor de aanschaf voor een hond gewoon ook.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik denk dat de waarde van geld ook wel relatief is. Om het op die 135 te houden, ik kan daar een week boodschappen van doen terwijl er ook mensen zullen zijn die er mss wel 3 weken van moeten leven. Een paar jaar geleden zaten wij financieel veel krapper dan nu en ik merk dat ik nu 50 euro veel minder geld vind dan toen. Volgende week koop ik voor mijn zoontje van 4 een fiets, een paar jaar geleden had ik daar echt een aantal maanden voor moeten sparen. Wat ik wil zeggen is dat voor de een 800 euro voor een pup alleszins redelijk is terwijl er ook mensen zijn die zoveel geld echt nog nooit op hun spaarrekening hebben zien staan, bij wijze van. Ikzelf denk, dat hoewel je nooit garanties krijgt, juist bij een huisdier die basis heel belangrijk is. Het dier zelf dus. Ik vind het zelf een belangrijke meerwaarde wanneer er dingen bekend zijn over afstamming en gezondheid van ouderdieren wanneer ik een pup zou halen, dus ben ik ook bereid daar voor te betalen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Niet om het één of ander, maar hele Mixy reageert niet meer? Of is er elders weer een topic geopend?
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

sterredag schreef:
Inge O schreef:

ik mag toch hopen dat de fokker van jou hond al was hij dan maar 135 euro, haar pupjes ook maar niet zo aan elke willekeurige koper mee geeft. En dat ze ook goed heeft gekeken waar en hoe dat hondjes terecht komt. Hier zou je een pup ook niet zomaar mee krijgen. of het nu om een van 800 euro zou gaan of een van 100.
Afbeelding
gevni havanezers
sterredag
Zeer actief

blacky schreef: ik mag toch hopen dat de fokker van jou hond al was hij dan maar 135 euro, haar pupjes ook maar niet zo aan elke willekeurige koper mee geeft. En dat ze ook goed heeft gekeken waar en hoe dat hondjes terecht komt. Hier zou je een pup ook niet zomaar mee krijgen. of het nu om een van 800 euro zou gaan of een van 100.
Tja dat weet ik natuurlijk niet. Wij zijn toen met het hele gezin wezen kijken en waren de eerste die langs kwamen. Toen waren ze 2 weken oud.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”