Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spuit halen na een beet?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

spuit halen na een beet?

Ongelezen bericht door mariaa »

Mijn hond ( 8 maanden) heeft mij per ongeluk "gebeten"
Ik had een pensstaafje in mijn hand en liet haar daar van eten terwijl ik ondertussen haar oren borstelde, ze had niet in de gaten dat ze in mijn duim beet...helemaal nier slim dus :ugh:

Er zit nu een klein gaatje/sneetje naast mijn duim, het bloede behoorlijk en de duim is nu iets dikker en rood ( het klopt ook een klein beetje)
Ik heb het heel goed en lang uitgespoeld onder de kraan. Inmiddels is het bloeden ook gestopt,kan ik het zo laten of moet er een spuit aan te pas komen. Ik hou niet zo van onnodig dokterbezoek :wink:
Laatst gewijzigd door mariaa op 18 feb 2011 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: spuit halen na een beet?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

net wanneer je voor het laatst tetanus hebt gehad, :klaar: anders zou ik het goed uitspoelen evt. ontsmetten en dan goed in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Ik zou de HA even bellen om te vragen of het nodig is :wink:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

mariaa schreef:Mijn hond ( 8 maanden) heeft mij per ongelijk "gebeten"
Ik had een pensstaafje in mijn hand en liet haar daar van eten terwijl ik ondertussen haar oren borstelde, ze had niet in de gaten dat ze in mijn duim beet...helemaal nier slim dus :ugh:

Er zit nu een klein gaatje/sneetje naast mijn duim, het bloede behoorlijk en de duim is nu iets dikker en rood ( het klopt ook een klein beetje)
Ik heb het heel goed en lang uitgespoeld onder de kraan. Inmiddels is het bloeden ook gestopt,kan ik het zo laten of moet er een spuit aan te pas komen. Ik hou niet zo van onnodig dokterbezoek :wink:
als het goed gebloed heeft dan is alle vuiligheid er ook wel uit. Ik zou er persoonlijk geen spuit voor halen maar ik ben er dan ook vrij makkelijk mee.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ligt eraan of je tetanus nog geldig is, zo niet; dan ging ik die wel even halen.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Zoiets heb ik enkele weken geleden nog gehad. Bloedde even behoorlijk, maar behalve fatsoenlijk uitspoelen heb ik er niets aan gedaan. M'n vinger klopte wel een paar dagen heel irritant en was wat stijf, maar daarna werd dat ook al minder. Inmiddels is er niets meer van te zien. Ben vroeger ook een keer in m'n been gebeten door een hond. Niets aan overgehouden, zonder voor een tetanusspuit te gaan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
mariaa
Zeer actief

Ik ben ook niet zo van onnodige behandelingen maar net toch maar de huisarts gebeld voor advies. De tetanus spuit heb ik schijnbaar voor het laatst 20 jaar geleden gehad, dus hij raade het mij met klem aan :hmmm: Vanmiddag om 14.30 uur kan ik terecht, het voelt een beetje overdreven maar toe maar....
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Tetanus is niet leuk, en dan ben je weer 10 jaar zorgeloos, dus best handig met huisdieren, veel succes vanmiddg :ok:
mariaa
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Tetanus is niet leuk, en dan ben je weer 10 jaar zorgeloos, dus best handig met huisdieren, veel succes vanmiddg :ok:
dank je, ik ben namelijk best een schijtluis als het gaat om spuiten :oeps:

misschien wel goed dat ik straks weer beschermd ben, kunnen ze me weer lekker bijten :mrgreen:
Afbeelding
Riguus
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duiste herder, jack russels, Bull terriërs
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Riguus »

kiki78 schreef:
mariaa schreef:Mijn hond ( 8 maanden) heeft mij per ongelijk "gebeten"

als het goed gebloed heeft dan is alle vuiligheid er ook wel uit. Ik zou er persoonlijk geen spuit voor halen maar ik ben er dan ook vrij makkelijk mee.

Mwaa dat dacht ik ook toen in goed 2 maand geleden gebeten was door een van mn cavia's. Ik ben er meteen mee naar de HA geweest, omdat het niet wilde stoppen met bloeden. Goede zaak dacht ik nog, kreeg alleen een tetanusspuit. Na 2 dagen kon ik terug, want wondje was flink dik en ontstoken. Kreeg toen advies om een nat verbandje om te doen. Een dag later was het nog dikker, warm en kwam een sliert met dikke witte pus uit. Kreeg een AB met de mededeling, als het niet snel beter wordt kan het best zijn dat het topje van de pink er af gehaald moest worden. Zo ver kwam het niet gelukkig, de AB sloeg snel aan, maar wat een ellende was dat en wat een pijn heb ik gehad. (foto's zal ik je besparen :(, ik wil niemand bang maken maar ik dacht dus ook ach klein beetje van een klein beestje, valt wel mee. Overigens ben ik ook niet echt ene HA platloper. Ben wel blij met mn tetanus prik, kreeg er 1 in mn bovenarm geen centje pijn. Ik werk alle dagen met honden en vieze beestjes, kan nooit geen kwaad!
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb een tijdje terug ook gemoeten, het valt mee. Maar denk er wel aan de spuitplek direct even te masseren, anders blijft die spier een paar dagen stijf. (dat waren ze bij mij vergeten te zeggen)

Overigens moest ik al binnen de 10 jaar, maar ik had ook een behoorlijk hevige reactie op de beten van de cavia's (de ene hand een allergische reactie, de andere hand ontstoken)
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

In de tijd dat mijn hond nog krokodil was, waren er altijd wel eens een paar van die krasjes ontstoken. Ik deed er fusidin zalf op. Voor mijn werk ben ik tegen tetanus injectie gehad.
mariaa
Zeer actief

nyckle schreef:In de tijd dat mijn hond nog krokodil was.
:F:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn huisarts geeft altijd antibiotica na een hondenbeet. mijn hondentrainste kon iemand die gestorven was na een hondenbeet in zijn hand. Hij had er ook voor in het ziekenhuis gelegen, zelf ben ik er ook makkelijk in en ga echt niet voor elk gaatje naar de huisarts.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

mariaa schreef:
hee.. zo een hond had ik ook :mrgreen:
maar als het nodig is echt even de injectie halen hoor en het valt allemaal hardstikke mee... alles beter dan straks een infectie waar je nog meer ellende van krijgt.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Hoe vaak komt Tetanus nu eigenlijk voor? Ik ken niemand die dat heeft of heeft gehad. Ik haal nooit een spuit als ik een wond heb. En ben wel een paar keer flink gebeten, door een kat (die hing echt aan mijn hand :N: ) en door een tamme rat. Honden ook wel, maar er is nooit bewust doorgebeten o.i.d. Laat het lekker bloeden en misschien ontsteekt het nog wat en dan ontsmet ik het. Dan gaat het vanzelf wel over.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

Toen ik door een van mijn (zieke!) ratten gebeten was en mijn vinger 2 keer zo dik was, kreeg ik nog geen eens een tetanusinjectie. Voor mijn opleiding moest ik er wel een hebben en ik vond het erg meevallen.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
S@ndr@
Zeer actief

-Gaby- schreef:Hoe vaak komt Tetanus nu eigenlijk voor? Ik ken niemand die dat heeft of heeft gehad. Ik haal nooit een spuit als ik een wond heb. En ben wel een paar keer flink gebeten, door een kat (die hing echt aan mijn hand :N: ) en door een tamme rat. Honden ook wel, maar er is nooit bewust doorgebeten o.i.d. Laat het lekker bloeden en misschien ontsteekt het nog wat en dan ontsmet ik het. Dan gaat het vanzelf wel over.
Tetanus komt bijna niet meer voor om dat ze er echt heel erg scherp op zijn met vaccineren, een beetje straatvuil is genoeg.
het is echt een hele nare aandoening
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

De ziekte komt bijna niet meer voor door vaccinatie inderdaad, bij paarden is het trouwens ook berucht. Op vrijwel alle stallen is er wel iets van tetanus te vinden. Zolang je voldoende gevaccineerd bent maakt het niet uit, behalve bij heel grote wonden.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb ook heel lang niks gedaan als ik was gebeten, maar toen ik stage liep in het dierenasiel ben ik flink gebeten door een hond. Iedereen was bang voor het dier, dus ik zou hem wel ontwormen en de oogjes beetje schoonmaken :mrgreen: Eerst een beetje slijmen met wat rodiworst en toen had ie me al vast. Toch maar tetanus gehaald.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

jacq1970 schreef:
mariaa schreef:
hee.. zo een hond had ik ook :mrgreen:
maar als het nodig is echt even de injectie halen hoor en het valt allemaal hardstikke mee... alles beter dan straks een infectie waar je nog meer ellende van krijgt.
Wij hadden een landhaai... Veel krasjes en dingetjes gehad en ik ben daar persoonlijk niet zo moeilijk in. Heb uiteindelijk toch een prik moeten halen omdat Poezeke m'n vingetopje tot op het bot had doorgebeten :Q:
Met huisdieren is het toch wel fijn en die injectie viel inderdaad erg mee.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als je tetanus niet meer geldig gewoon gaan halen en de wond een dag of 3 nat/vochtig houden met een gaasje. niet met een pleister want daar door sluit de wond en een beet van een dier loopt taps toe in de huid. als nu de bovenkant van de wond sluit dan zitten de bacterieën in het puntje en dat sluit niet maar gaat ontsteken. een vochtig gaasje houdt de wond open zodat het puntje eerst kan sluiten.
ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik heb nog nooit een tetanusspuit gehad en ik ben toch al wat in mn vingertjes gebeten met balletjes/bijtrolletjes...
Nadat ik voor jan met de korte achternaam 2 uur in het ziekenhuis heb gezeten nadat ik gebeten was toen ik mijn 2 knokkende honden uit elkaar moest halen en onverrichterzake dus weer naar huis kon vind ik het wel helemaal gescheten... dat was echt een duidelijke diepe beet maar was niet nodig want er zat een broek tussen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik ben er ook te laks mee, omdat ik bang ben voor prikken :jank: Als peuter heb ik een tetanusinjectie gehad na een hondenbeet, toen ik rond mijn elfde ben gebeten door een pony hoefde ik dus geen tetanus injectie.
Maar van de katten heb ik toch wel wat (per ongelukke) halen gehad met spelen, en ook van de honden wel eens een hap in ontvangst genomen, of scherpe nagels die mijn huid open krasten.
Vooralsnog is het bij mij niet gaan ontsteken, maar toen pa wat te wild speelde met mijn hond en er een tand bleef hangen in zijn pols was de hand de volgende ochtend enorm dik :80: die heeft toen wel een injectie gekregen.

TS, viel het mee de prik?
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Na dit gelezen te hebben ben ik toch wel blij dat ik mijne een paar maand geleden heb gehaald! Heb altijd de domste wondjes overal, en ben veel met paarden en de honden.
De prik deed overigens echt geen pijn, beetje stijve arm de dag erna maar valt allemaal mee hoor!
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

He vervelend he zo'n beet. Wat je kan doen om ontsteking tegen te gaan is je hand minimaal 10 min. weken in de soda. En dit 1 of 2 x per dag. Heb bijna dagelijks wondjes op mijn vingers (ben niet zo handig af en toe) en dat werkt perfect tegen ontstekingen.
mariaa
Zeer actief

nou de prik is gezet, het viel met 100% mee :D

Ik heb ook een antibioticakuur gekregen, schijnbaar is de kans op een ontsteking van een bijtwond aan de duim erg groot. De doorbloeding is daar slecht.

Ik neem eigenlijk nooit antibiotica maar ik heb al een slechte doorbloeding dus neem hierin maar geen risico.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Beter het zekere voor het onzekere bij dit soort beten.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

mariaa schreef:nou de prik is gezet, het viel met 100% mee :D

Ik heb ook een antibioticakuur gekregen, schijnbaar is de kans op een ontsteking van een bijtwond aan de duim erg groot. De doorbloeding is daar slecht.

Ik neem eigenlijk nooit antibiotica maar ik heb al een slechte doorbloeding dus neem hierin maar geen risico.
He, gelukkig viel het mee :ok:

Beterschap!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”