Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

laten jullie bultjes altijd onderzoeken?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: laten jullie bultjes altijd onderzoeken?

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier word standaard door de dierenarts in elke bult(je) geprikt en direct bekeken onder de microscoop (indien nodig word het dan verder gestuurd maar dat is nog nooit nodig geweest).
Als ik een nieuw bultje voel, ga ik naar de dierenarts, ook al weet ik 99% zeker wat het is, bij Lotje zijn het voornamelijk vochtcystes. Maar sinds ze daar last van krijgt als er meer druk op komt, verwijderd de dierenarts ook telkens met het prikken de kapseltjes zodat ze niet terugkomen.
Lotje heeft 1 bultje dat niet kan onderzocht worden zonder dat ze onder narcose gaat, ze heeft sinds vorig jaar een kleine verdikking (echt heel klein, een speldenkopje groot) op haar schedel, het is een soort botaangroei, om te kunnen kijken wat het is moet de dierenarts onder de huid kijken. De dierenarts gaf aan dat als het kwaadaardig is, er niets aan kan gedaan worden op zo'n plek, dus laat ik het zo.

Dus ja ik laat elk bultje onderzoeken, als het doenbaar is. :wink:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Wat ik wel lastig vind in deze is dat ik ook gehoord heb en gezien heb dat een bultje kwaadaardig kan worden als je erin prikt. Dus beter er af blijven dan, of direct weg laten halen.. :denken:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

AnneMarie schreef:Wat ik wel lastig vind in deze is dat ik ook gehoord heb en gezien heb dat een bultje kwaadaardig kan worden als je erin prikt. Dus beter er af blijven dan, of direct weg laten halen.. :denken:
Kwaadaardig worden niet zozeer, maar een al kwaadaardig bultje kan wel uit gaan zaaien (hoewel die kans klein is hoor). Waar ik persoonlijk meer mee zit is dat het erg moeilijk is een goede diagnose te stellen op basis van maar een paar cellen. Dus als een bultje er maar een klein beetje kwaadaardig uitziet zal ik het altijd wel laten halen ipv aanprikken. De patholoog krijgt dan een heel stukje weefsel en het is dan veel makkelijk tot de juiste diagnose te komen.

Groetjes,

Kees
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Casey schreef:
AnneMarie schreef:Wat ik wel lastig vind in deze is dat ik ook gehoord heb en gezien heb dat een bultje kwaadaardig kan worden als je erin prikt. Dus beter er af blijven dan, of direct weg laten halen.. :denken:
Kwaadaardig worden niet zozeer, maar een al kwaadaardig bultje kan wel uit gaan zaaien (hoewel die kans klein is hoor). Waar ik persoonlijk meer mee zit is dat het erg moeilijk is een goede diagnose te stellen op basis van maar een paar cellen. Dus als een bultje er maar een klein beetje kwaadaardig uitziet zal ik het altijd wel laten halen ipv aanprikken. De patholoog krijgt dan een heel stukje weefsel en het is dan veel makkelijk tot de juiste diagnose te komen.

Groetjes,

Kees
En als er nou 2 keer een biopt uit dezelfde bultjes zijn genomen? Cujo heeft ondertussen 5 flinke bulten en een aantal zijn er 2 keer aangeprikt met een tijdsverschil van 3 mnd ertussen. 2 maal kwam er vet uit. Is de kans dan nog groot dat ze net "mis" prikken?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”