Ik ben het geloof ik behoorlijk eens met de meeste posts van Jaap*
Ik vind dat je een hond verplicht bent leiding en vooral omgangsvormen te geven, en als je dat anders aanpakt dan die baasjes die op tv te zien zijn, dan zul je waarschijnlijk maar heel weinig "correcties" te hoeven geven. Thuis hoef ik dat eigenlijk nooit, meestal is kijken al genoeg, er worden hier geen honden op hun rug gegooid, ze zijn absoluut niet kruiperig en al helemaal niet angstig. Maar ze zijn wel alert op onze lichaamstaal, net zoals ze dat naar elkaar ook zijn. En dat komt denk ik omdat het heel duidelijk is wat er wel en niet kan, en dat ze er ook op kunnen rekenen dat ze goed aan hun trekken komen als ze zich gedragen. We weten allemaal wat we aan elkaar hebben, en net zoals wij de honden in de gaten houden zodat je met een woordje of blik o.i.d. kunt ingrijpen (de "snap") omdat je kunt voorspellen wat er aan ongewenste actie gaat komen, weten zij dat moment bij ons ook al vaak te detecteren. En dan zie je geen "ojee ze gaan me verrot slaan dus ik doe het maar niet en o wat ben ik zielig" reactie, maar een "oh nee, dat doen we niet, nou ja, ze zeggen wel wanneer het wel mag". Als je de "correctie" (technisch gezien is het in wezen nog steeds meer negatief bekrachtigen dan een correctie) meteen laat volgen door een vorm van beloning op het goede gedrag, zie ik het probleem niet zo van uberhaupt corrigeren. Het is vaak heel duidelijk voor de hond.
Bij een hond die al een heel repertoire van ongewenste interactie heeft opgebouwd met de baas, denk ik dat het zaak is om zo snel mogelijk een acceptabele omgang te bereiken en dat is iets wat je meestal niet in 1 dag bereikt. Was het alleen de hond, dan kon je soms nog wel eens verbaasd staan denk ik. Maar het betreft de interactie, en mensen zijn redelijk hardleers

en voelen zich aangevallen doordat hun eigen aanpak niet werkt. Ik denk dat dat deel van de "behandeling" veel lastiger is dan die van de hond op zich. Die hond heeft namelijk het voordeel dat hij zich niet van alles in de kop gaat halen. Als die de stress van de onduidelijkheid kwijt raakt en de kans krijgt lekker hond te zijn op de manier die bij de hond past en met de (inter)actie die bij de hond past, dan is het goed. Ik zie niet in waarom een hond dan kruiperig zou moeten zijn.