Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bono's teen moet worden geamputeerd :-(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Bono's teen moet worden geamputeerd :-(

Ongelezen bericht door Scooby »

MARC_S schreef:Hoi Karen, ik vind de wond er net als Alma helemaal niet slecht uitzien. Ik zie een wond die al heel ver dicht aan het trekken is en ik denk dat Bono dus inderdaad iets heeft wat maakt dat hij slecht geneest. Hoe is de doorbloeding in zijn huid? Niet dat je dat zo kan weten maar dit lijkt op wat mensen met suikerziekte hebben. Slechte haarvaten in de extremiteiten. Dus een iets verminderde doorbloeding waardoor wonden aan tenen, staartpunt en oorpunten ed slechter gaan genezen. Ik vraag me ook af of je er wel goed aan doet om nu een nieuwe wond te maken met veel meer infectiegevaar ivm weghalen van koten ed want als dat ook niet wil genezen heeft hij straks een groter probleem en trekt het door naar zijn hele voet.

Ik denk dat dit in principe beter moet kunnen worden als een operatiewond dat ook kan. Want dit is al zo goed als dicht want je ziet dat de wondranden naar binnen kruipen en niet actief en slecht zijn. Het gat wordt ook niet groter meer toch?
Het gat wordt niet groter, maar wordt dus ook absoluut niet kleiner. De wond is helemaal niet aan het dichttrekken. Het is al 5,5 maand dezelfde wond, waar niets mee gebeurt. Niet van binnenuit en niet vanuit de randen.
Gisteren heb ik Bono's bloedsuikerspiegel laten bepalen, inderdaad om uit te sluiten dat hij iets van suikerziekte zou hebben, maar zijn bloedsuiker is normaal. Het was 3,8 en het mag tussen de 3 en de 8 zijn. Een bloedsuikerspiegel schommelt daartussen op de dag. Pas bij een bloedsuikerspiegel van boven de 20 wordt gesproken van suikerziekte, dus daar is (gelukkig) bij Bono geen sprake van.
Maar het gat zit dus absoluut niet 'zo goed als dicht'.
Laatst gewijzigd door Scooby op 11 dec 2010 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik zou toch eerst biopten laten nemen van de teen , tis niet niks een teen amputatie. Leg haar teen is toen ze 6 jaar was geamputeerd , maar dat was echt een ellende . Haar voet was zo dik geworden van vocht dat al de hechtingen eruit sprongen. Ja uitendelijk is het goed gekomen dat wel.
Sterkte met hem :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Probeer ook eens iets ouderwets :mrgreen:

IJzen en fohnen. Koud en warm afgewisseld dus.
Wondranden met ijsblokjes bepaalde tijd inwrijven en daarna de fohn erop (voor de doorbloeding) 2x per dag. Daarna groene leem en dat een tijd volhouden. ZO op de foto zou ik als er verder niets anders aan de hand is nog niet amputeren.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Groene leem is een goede tip, maar je moet het niet in combinatie met medicatie gebruiken. Groene leem heeft nl. de eigenschap om het lichaam te ontgiften en dus ook de ab te verwijderen. Dan geef je het dus voor niets.
Wat je ook kunt doen is groene leem inwendig en uitwendig gebruiken. Dus als papje er opsmeren en voor het inwendig gebruik doe je een eetlepel of zo in een glas, water er op en 24 uur laten staan en dan zeven en het water aan de hond geven. Het fijne hiervan is dat de hond zelf bepaald of het nodig is of niet. Als Lyndie weer last heeft van hotspots maak ik het voor haar klaar en als ze veel last heeft, drinkt ze het op. Als het meevalt dan draait ze haar kop weg en dan gooi ik het weg. Op de een of andere manier hebben honden het zelf door of het nodig is of niet.
Toen Kyra haar hechtingen na de sterilisatie er uit had getrokken en er een gapend gat zat heb ik het ook gebruikt. Binnen een paar dagen zat het gat dicht en was zelfs nauwelijks een litteken zichtbaar.

Veel sterkte met Bono's teen!
Afbeelding
chrico
Zeer actief

lieke schreef:Groene leem is een goede tip, maar je moet het niet in combinatie met medicatie gebruiken. Groene leem heeft nl. de eigenschap om het lichaam te ontgiften en dus ook de ab te verwijderen. Dan geef je het dus voor niets.
Wat je ook kunt doen is groene leem inwendig en uitwendig gebruiken. Dus als papje er opsmeren en voor het inwendig gebruik doe je een eetlepel of zo in een glas, water er op en 24 uur laten staan en dan zeven en het water aan de hond geven. Het fijne hiervan is dat de hond zelf bepaald of het nodig is of niet. Als Lyndie weer last heeft van hotspots maak ik het voor haar klaar en als ze veel last heeft, drinkt ze het op. Als het meevalt dan draait ze haar kop weg en dan gooi ik het weg. Op de een of andere manier hebben honden het zelf door of het nodig is of niet.
Toen Kyra haar hechtingen na de sterilisatie er uit had getrokken en er een gapend gat zat heb ik het ook gebruikt. Binnen een paar dagen zat het gat dicht en was zelfs nauwelijks een litteken zichtbaar.

Grappig dat je het zegt. Niek kreeg hier groene leem inwendig toen hij zo ziek was en verbazend (grotere zeiksnor met eten is er niet) hij at het gewoon op. Dit was wel een paar dagen nadat de AB gestopt was (was dat vergeten te melden).
Voor hem maakte ik een papje met een eetlepel leem, druppel jeneverbes en een beetje smeerworst of zalm uit een blikje. Hij at zowat het schaaltje op :N:
Werd niet door de zeef gehaald en ook geen dag laten staan. Klaarmaken en geven zo deed ik het.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
lieke
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
lieke schreef:Groene leem is een goede tip, maar je moet het niet in combinatie met medicatie gebruiken. Groene leem heeft nl. de eigenschap om het lichaam te ontgiften en dus ook de ab te verwijderen. Dan geef je het dus voor niets.

Grappig dat je het zegt. Niek kreeg hier groene leem inwendig toen hij zo ziek was en verbazend (grotere zeiksnor met eten is er niet) hij at het gewoon op. Dit was wel een paar dagen nadat de AB gestopt was (was dat vergeten te melden).

Voor hem maakte ik een papje met een eetlepel leem, druppel jeneverbes en een beetje smeerworst of zalm uit een blikje. Hij at zowat het schaaltje op :N:
Werd niet door de zeef gehaald en ook geen dag laten staan. Klaarmaken en geven zo deed ik het.
Tja, waarschijnlijk kan je het idd. helemaal geven. Ik sta altijd als een debiel te zeven (met verstopte zeefjes die je heel moeilijk schoonkrijgt als resultaat :roll: ). Ik geloof dat ik dan weer aan het tutten ben.
Maar goed, de stelling van de homeopaat die ik had was: de hond weet heel goed wat wel en wat niet goed is en bepaald dus zelf of het homeopatische middel nodig is. Kennelijk werkte het met jouw Niek dus ook zo :wink: .

Edit: quote verpest en even hersteld en nog dit: de homeopaat vertelde mij dat als je het leemwater 24 uur laat staan, dat de heilzame stoffen sterker worden o.i.d.
Ik weet natuurlijk niet of dat klopt, maar ik doe altijd braaf wat me gezegd word. :mrgreen:
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Hai Karen,

Wat een narigheid allemaal jeetje..... Je hebt al heel veel geprobeerd, maar ik heb misschien ook nog een tip voor je moest de groene leem niet aanslaan.

Namelijk de wond deppen met colloïdaal zilverwater. dit is een natuurlijk antibioticum en wordt regelmatig ingezet als de gewone reguliere ab niet werken. En je zou dit ook inwendig kunnen geven. http://www.vitexnatura.com/a-14059124/c ... 0ppm-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan zou ik de wond insmeren met gewone baby zinkzalf van bijvoorbeeld zwitsal of de eigen zinkzalf van Etos, kruidvat. (wel de zinkzalf die niet gecombineerd met iets is) Zink heeft zo'n ontzettende genezende werking.
http://www.drogisterij.net/Verzorging-B ... e/P/183429" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is het proberen waard.

Succes

Groetjes
Sacha
Groetjes Charlie

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Kan het wel samen met pijnstilling gegeven worden? Bono krijgt namelijk pijnstilling in verband met de slijtage in zijn schouders...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Charlie schreef:Hai Karen,

Wat een narigheid allemaal jeetje..... Je hebt al heel veel geprobeerd, maar ik heb misschien ook nog een tip voor je moest de groene leem niet aanslaan.

Namelijk de wond deppen met colloïdaal zilverwater. dit is een natuurlijk antibioticum en wordt regelmatig ingezet als de gewone reguliere ab niet werken. En je zou dit ook inwendig kunnen geven. http://www.vitexnatura.com/a-14059124/c ... 0ppm-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan Colloidaal Zilverwater had ik ook al gedacht, maar ik las dat dat ook in Groene Leem zit?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Kan het wel samen met pijnstilling gegeven worden? Bono krijgt namelijk pijnstilling in verband met de slijtage in zijn schouders...

Voor zover ik weet zorgt groene leem ervoor dat het hele lichaam wordt ontgift inclusief alle medicatie. Vrouwen die de pil of een spiraaltje gebruiken mogen het dan ook niet oraal gebruiken omdat het lichaam het spiraaltje dan uitstoot en/of de pil onbruikbaar maakt. In- én uitwendig mag niet worden gebruikt door mensen met een pacemaker en het mag nooit op de hartstreek of de nierstreek worden gesmeerd omdat dit deze organen te veel belast.
Ik weet niet of Bono een paar dagen/week zonder pijnstilling kan? Want volgens mij werkt die dus niet meer. Het schijnt zelfs zo krachtig te zijn dat ik het advies kreeg om het pas bij Lyndie te gebruiken 2 weken nadat de prednison was afgebouwd en niet eerder.
Colloïdaal zilver heb ik wel van gehoord maar heb er zelf geen ervaring mee.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Scooby schreef:

Voor zover ik weet zorgt groene leem ervoor dat het hele lichaam wordt ontgift inclusief alle medicatie. Vrouwen die de pil of een spiraaltje gebruiken mogen het dan ook niet oraal gebruiken omdat het lichaam het spiraaltje dan uitstoot en/of de pil onbruikbaar maakt. In- én uitwendig mag niet worden gebruikt door mensen met een pacemaker en het mag nooit op de hartstreek of de nierstreek worden gesmeerd omdat dit deze organen te veel belast.
Ik weet niet of Bono een paar dagen/week zonder pijnstilling kan? Want volgens mij werkt die dus niet meer.
Bono kan niet echt zonder pijnstilling, maar ik mag het wel tegelijkertijd geven (dus de groene leem en de pijnstilling)? Dan kan ik altijd kijken in hoeverre het effect van de pijnstilling al of niet teniet wordt gedaan. Ik geef de groene leem in elk geval maar niet inwendig, maar smeer het alleen op de gaten.
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Ze zijn ook wel familie, alleen hebben ze niet dezelfde vader. Effendi is de opa van Bono (de vader van de moeder van Bono). Dus er zou sprake kunnen zijn van een erfelijke component, want het litteken van Bono's kruisband operatie genas toen ook zo moeilijk en Bono's lympheklieren zijn ook vaak opgezet...

Heb ff je vorige antdwoord gekopieerd Karen.
Maar als ik jou was zou ik die amputatie maar heel snel uit je hooft zetten, nu heeft hij zijn poot nog welleswaar met een wondje.
Maar ik vrees na amputatie dat je nog met een veel groter probleem komt te zitten met een grotere wond die niet geneest, en alle gevolgen van dien.
Er zit iets in die lijn met het afweersysteem en het genezen, lijkt me beter dat je je dan niet nog meer problemen op de hals haalt.
Ik heb 5 jaar zitten klooien met spike na een operatie wond aan zijn poot.. er kwam wel een korstje op maar echt gesloten is het nooit geweest.
Met slecht weer had hij een schoentje aan, en ik heb voor een kapitaal een verband en allerhande zalfjes uitgegeven.
Het sluit wel maar het duurt heeeel lang
Heel veel sterkte met Bono
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Jacqueline. schreef:Maar als ik jou was zou ik die amputatie maar heel snel uit je hooft zetten, nu heeft hij zijn poot nog welleswaar met een wondje.
Maar ik vrees na amputatie dat je nog met een veel groter probleem komt te zitten met een grotere wond die niet geneest, en alle gevolgen van dien.
Er zit iets in die lijn met het afweersysteem en het genezen, lijkt me beter dat je je dan niet nog meer problemen op de hals haalt.
Heb je de foto van het gat gezien op de vorige pagina? Het is een gat van ongeveer 2 x 2 cm. Ik vind dat geen 'wondje', het is bijna zijn hele voetzool aan die teen.
Bono heeft al eens een kruisbandoperatie gehad (met een wond van 30 cm. lengte) en een buikoperatie (toen zijn milt is verwijderd met een wond van 20 centimeter). De wond van de kruisband genas wat moeizaam, maar was na zes weken we helemaal dicht, de wond van de buikoperatie is goed genezen.
Ik ben me bewust van het risico als we wel tot amputeren besluiten, maar ik weet dat wonden bij Bono wel goed kunnen herstellen.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Karen, je kunt pijnstilling gewoon erbij blijven geven. Je loopt alleen de kans dat het niet/minder werkt. Ik denk overigens dat het risico dat de pijnstilling niet meer werkt minder is als je de groene leem uitsluitend uitwendig gebruikt. Al heb je wel kans dat Bono het in de eerste instantie er af wil likken. Ik zou dat ook gewoon toestaan, dat betekent gewoon dat hij er behoefte aan heeft.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Al heb je wel kans dat Bono het in de eerste instantie er af wil likken. Ik zou dat ook gewoon toestaan, dat betekent gewoon dat hij er behoefte aan heeft.
Toch vind ik het moeilijk om dat zo te kunnen zeggen, want Bono likt alles van zijn voet af wat je er op smeert en het lijkt me toch niet dat hij 'behoefte heeft' aan vaseline of anti-bioticazalf?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
lieke schreef:Al heb je wel kans dat Bono het in de eerste instantie er af wil likken. Ik zou dat ook gewoon toestaan, dat betekent gewoon dat hij er behoefte aan heeft.
Toch vind ik het moeilijk om dat zo te kunnen zeggen, want Bono likt alles van zijn voet af wat je er op smeert en het lijkt me toch niet dat hij 'behoefte heeft' aan vaseline of anti-bioticazalf?
:mrgreen: . Ik bedoelde ook de groene leem geen andere zaken die op de voet terecht komen. Normaal gesproken zorg je ervoor dat een hond (of kat) de smeerseltjes op het lichaam niet kan aflikken maar met groene leem kan dat absoluut geen kwaad. In feite doet de hond het alleen als hij instinctief weet dat zijn lichaam hier behoefte aan heeft.
Net zoals je wel eens ziet dat een hond weegbree eet, altijd laten gaan want weegbree verzacht buikpijn en de hond eet het alleen áls hij buikpijn heeft.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Scooby schreef:
:mrgreen: . Ik bedoelde ook de groene leem geen andere zaken die op de voet terecht komen. Normaal gesproken zorg je ervoor dat een hond (of kat) de smeerseltjes op het lichaam niet kan aflikken maar met groene leem kan dat absoluut geen kwaad. In feite doet de hond het alleen als hij instinctief weet dat zijn lichaam hier behoefte aan heeft.
Net zoals je wel eens ziet dat een hond weegbree eet, altijd laten gaan want weegbree verzacht buikpijn en de hond eet het alleen áls hij buikpijn heeft.
Ik snapte wel wat je bedoelde, maar ik vind het in dit geval moeilijk om te zeggen of Bono de groene leem er dan af zou likken, omdat hij instinctief weet dat hij het nodig zou hebben of omdat hij gewoon wil dat dat spul van zijn poot af moet. Bono zal het er namelijk waarschijnlijk zowiezo af likken (want dat wil hij met alles wat ik op zijn poot smeer), dus het is dan niet meer te zeggen met welke beweegreden hij dat doet. Ik vind dus niet dat je zomaar kunt stellen dat hij die groene leem er af zou likken, omdat hij weet dat hij dat nodig heeft. Ik weet namelijk vrijwel zeker dat hij het er zowiezo af zal gaan likken als ik hem zijn gang zou laten gaan.
Joke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu

Ongelezen bericht door Joke »

Al weer een tijdje geleden.
Hoe gaat het nu??
Wat heb je gedaan.....wat gebruikt(te) je??
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Joke,

Het gaat helaas nog steeds niet goed. :( Inmiddels zitten er gaten in drie voetzooltjes. Niets helpt (lopen met schoentjes, Groene Leem, de doorligzalf, enz.). We hebben bloedonderzoek laten doen om de schildklierwaarden te bepalen. De TSH was te hoog en de schildklierwerking te laag. Bono krijgt nu sinds 2,5 maand schildklierhormonen, maar ook dat heeft tot nu toe geen effect op de gaten in zijn voetzooltjes. Vorige week is de dosering opgehoogd na nieuw bloedonderzoek.
Ik heb nu een doorverwijzing gekregen naar een dermatoloog.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat ontzettend rot Karen. Vooral omdat het zo langdurig is en je niet weet wat het is.
Succes bij de dermatoloog. Ik hoop dat die de oorzaak kan vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

heel veel succes bij de dermatoloog
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
chrico
Zeer actief

Balen zeg, arme Bono. Hopelijk word het duidelijker bij de dermatoloog en kan die jullie verder helpen. het zou toch minder moeten zijn ondertussen ipv verergeren :roos:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mijn dierenarts had de foto's die ik gemaakt had van de gaten in Bono's voet doorgemaild naar de dermatoloog en die zegt dat dit inderdaad een moeilijk probleem is. Hij adviseert een biopt te nemen en bacteriologisch onderzoek te doen. De therapie, indien mogelijk, is vaak zeer langdurig antibioticum (naar aanleiding van het bacteriologisch onderzoek het gerichte antibioticum), vaak minimaal 8 weken en soms met langdurig atopica. Wat hij ook vaak doet is langdurig behandelen met zinkzalf of tacrolimuszalf. Dit laatste is misschien wel vast een goed idee?
Laatst gewijzigd door Scooby op 09 mei 2011 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

Dat kan je altijd doen, gewoon even bellen of je al met zinkzalf of wat ook kan beginnen. Soms wil een dermatoloog iets zien in alle heftigheid zeg maar. Gewoon even overleggen :ok:
Ik hoop echt dat Bono nu eindelijk eens van dat gedonder af komt met zijn poot
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”