Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Algemene check up
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Algemene check up
Laten jullie wel eens een algemene check up bij jullie honden? Kira is nu 9 jaar oud en heeft nooit iets. Ze komt dan ook nooit bij de dierenarts. We zitten er nu aan te denken om Kira haar gebit te laten reinigen onder narcose (na haar wortelpuntontsteking) en dan meteen bloed af te laten nemen voor algemeen onderzoek, nieren, schildklier etc.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Re: Algemene check up
Met mijn katten heb ik besloten na hun tiende elk jaar controle te doen (tijdens entmoment), maar met oudere katten zelfs 2 x per jaar. We hebben afgelopen donderdag voor onze twee nieuwe katten (13 en 15 jaar) een seniorencheck gedaan, inclusief bloedonderzoek, erg uitgebreid consult (we zijn er echt 5 kwartier geweest), we krijgen er zelfs een verslag van. We zijn er achtergekomen dat een paar van de dingen die we dachten dat ze zouden hebben, niet erg zijn en andere kwaaltjes zijn gevonden. Nu moet Cindy d'r tanden inleveren onder narcose en Poemba moet aan speciaal voer, want die man heeft overal artrose (vorige eigenaar heeft hem moddervet gemaakt). Bij Cindy hebben we ontdekt dat ze een klein beetje nierfunctie aan het inleveren is. Nog geen reden voor speciaal voer of medicijnen, maar wel reden om over een half jaar weer bloed te checken. Ik was helemaal weg van deze nieuwe dierenkliniek (we zijn overgestapt) en de tijd en aandacht voor de beestjes. En ik ben superblij dat ik nu weet dat ik me niet zorgen hoef te maken over bepaalde dingen (Cindy's bolle buik bijvoorbeeld is gewoon haar manier van vet zijn...) en dat we andere dingen helemaal onder controle hebben. Kost ons inclusief Cindy's narcose/tanden trekken straks een klein duizendje, maar whatever, dan kunnen ze weer jaren mee. Ik deed het met mijn vorige katten ook en dan ben je echt veel beter op tijd met dingen. En geruster.
Ik ben dus voor..
Ik ben dus voor..
- Carmen
- Zeer actief
Ik twijfel omdat ze dan toch onder narcose moet en daar blijf ik altijd wat huiverig voor, maar ja aan de andere kant kan het idd veel voorkomen. Dus ga het maar doen denk ik
- DebbieZ
- Zeer actief
Bij Cindy is er ook wel risico natuurlijk, maar als haar nieren echt achteruit gaan, wordt narcose steeds spannender. Daarbij heeft deze dierenkliniek de narcose volgens mij wel goed in de smiezen. Ik zou sowieso bloedonderzoek laten doen voor narcose, en ervoor zorgen dat je een dierenkliniek hebt die de boel voor elkaar heeft. Zo intubeert deze kliniek bij alle dieren die onder narcose gaan. Heel vaak krijgt een dier een prikje en moeten ze tijdens de behandeling zelf blijven ademen en dergelijke. Ik heb daar nooit over nagedacht, maar deze meneer heeft ons alles verteld en laten zien en dat helpt wel enorm met je vertrouwen. Alles gaat met gasnarcose, ze krijgen allemaal zuurstof tijdens behandelingen.
Vond het natuurlijk wel eng, maar Cindy's rotte tanden kon je zelfs in haar bloed terug zien en dat is natuurlijk wel heftig.
Vond het natuurlijk wel eng, maar Cindy's rotte tanden kon je zelfs in haar bloed terug zien en dat is natuurlijk wel heftig.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Heb bij Daisy een paar keer bloedonderzoek laten doen. Is toen niets uit gekomen. Er was iets, ze zat niet lekker in haar vel, maar kon er niet echt de vinger op leggen. Is gelukkig ook weer over gegaan.
Bij Kelly hebben we vorige maand bloedonderzoek laten doen. Was ook gelukkig alles goed, gewoon oud worden.
En zekerheid heb je nooit natuurlijk.
Bij Kelly hebben we vorige maand bloedonderzoek laten doen. Was ook gelukkig alles goed, gewoon oud worden.
En zekerheid heb je nooit natuurlijk.
- Bever
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruizing Teckel - Jack Russel
- Contacteer:
Nee ik heb nog nooit een algemene check up laten doen bij Takkie.
naja ik weet niet of dat helemaal waar is want een vriendje van mij is dierenarts en die zit natuurlijk wel regelmatig aan Takkie te trekken
naja ik weet niet of dat helemaal waar is want een vriendje van mij is dierenarts en die zit natuurlijk wel regelmatig aan Takkie te trekken
-
Marion.
Zo denk ik er ook over. Miep heeft zelfs nog nooit een dierenarts gezien, behalve voor entingen. Ze wordt over een paar dagen 8.Inge O schreef:nee, hier is het motto (ook voor mezelf overigens) : nakijken als er aanwijzingen voor zijn is vroeg genoeg en geeft je ook meer idee in welke richting je zoeken moet.
- Carmen
- Zeer actief
Ook geen gebitsreiniging nav haar wortelpuntontsteking? Dat komt toch ergens vandaan? Ik ga ook half jaar preventief naar de tandarts.Inge O schreef:nee, dat doe ik niet, ik vind het redelijk zinloos. uit een onderzoek kan 'iets' komen waar ze in de praktijk weinig last van hebben en net zo goed vind je met een (uiteindelijk toch oppervlakkig) onderzoek net niet datgene wat wel niet goed zit.
nee, hier is het motto (ook voor mezelf overigens) : nakijken als er aanwijzingen voor zijn is vroeg genoeg en geeft je ook meer idee in welke richting je zoeken moet.
-
roksefloks
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
- Aantal honden: 4
Onze Judy heeft vorig jaar voor het eerst een geriatrische check-up gehad. Ze was toen twaalf.
Volgende maand laat ik het weer doen.
Volgende maand laat ik het weer doen.
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
- Aantal honden: 3
nee, ik laat ook geen check up doen.
Swift is nu 12 jaar en ze heeft denk ik in geen 10 jaar een dierenarts gezien.
Swift is nu 12 jaar en ze heeft denk ik in geen 10 jaar een dierenarts gezien.
- Carmen
- Zeer actief
Nee maar dat bloedonderzoek is dan preventief. Maar goed dan is al wel onder narcoseInge O schreef:maar dat vind ik al niet meer preventief : of ze heeft een gebit dat nodig moet gereinigd worden of er is een indicatie dat er iets mis is maar met een kerngezond hondengebit ga ik ook niet preventiefCarmen schreef:Ook geen gebitsreiniging nav haar wortelpuntontsteking? Dat komt toch ergens vandaan? Ik ga ook half jaar preventief naar de tandarts.Inge O schreef:nee, dat doe ik niet, ik vind het redelijk zinloos. uit een onderzoek kan 'iets' komen waar ze in de praktijk weinig last van hebben en net zo goed vind je met een (uiteindelijk toch oppervlakkig) onderzoek net niet datgene wat wel niet goed zit.
nee, hier is het motto (ook voor mezelf overigens) : nakijken als er aanwijzingen voor zijn is vroeg genoeg en geeft je ook meer idee in welke richting je zoeken moet..
bij mensen ligt dat anders, die zijn nou eenmaal veel cariësgevoeliger en dan loont het wel om regelmatig op nieuwe kleine gaatjes te checken.
-
mwillow
1 van mijn honden ondergaat om de 2-3 jaar een algemeen blaas- en nieronderzoek. Dit jaar hebben ze allebei in mei een grote checkup gehad. Bloedonderzoek op met name nier- en leverfunctie en evt. andere afwijkingen en urineonderzoek plus een chiropractisch onderzoek.
Ik vind het dus wel de moeite waard, met name ook het chiropractische deel.
Ik vind het dus wel de moeite waard, met name ook het chiropractische deel.
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Hier worden ze in ieder geval elk jaar chiropractisch onderzocht. En om de 2 jaar een groot onderzoek waarbij alles wordt gecontroleerd.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Met Nanni heb ik dat nooit gedaan, als ze iets mankeert kan je alsnog naar de DA. Je kan een onderzoek doen en week later kunnen ze alsnog wat onder de leden krijgen
-
Neeltje
Maar voor alleen een bloedonderzoek hoeft ze toch niet onder narcose? Dat bloed kan toch zo afgenomen worden? Tenminste bij mijn katten wel.
Als het nodig is dat het gebit gereinigd wordt, zou ik dat laten doen, maar alleen dan maar.
Met mijn oudere kat Floortje ben ik dit jaar nog een keer geweest (was al 'n paar jaar niet meer geweest) eigenlijk omdat ik dacht dat ze iets aan haar oortjes had. Ze had volgens de DA een zeer verhoogde hartslag. Tja, en dan?? Ja er waren tabletjes voor. Ja ja, ik ga daar de rest van haar leventje iedere dag pilletjes naar binnen proppen??? Nee dus.
Ik ga dus niet meer met haar naar de dierenarts tenzij nodig.
Als het nodig is dat het gebit gereinigd wordt, zou ik dat laten doen, maar alleen dan maar.
Met mijn oudere kat Floortje ben ik dit jaar nog een keer geweest (was al 'n paar jaar niet meer geweest) eigenlijk omdat ik dacht dat ze iets aan haar oortjes had. Ze had volgens de DA een zeer verhoogde hartslag. Tja, en dan?? Ja er waren tabletjes voor. Ja ja, ik ga daar de rest van haar leventje iedere dag pilletjes naar binnen proppen??? Nee dus.
Ik ga dus niet meer met haar naar de dierenarts tenzij nodig.
- DebbieZ
- Zeer actief
Euh, dat zou ik dus wel doen met een hartafwijking, als ze dan hartmedicijnen nodig hebben. Mijn overleden Mickey heeft wel tien jaar aan de medicijnen gestaan voor een schildklierafwijking. Twee keer per dag een pil erin. Waarom zou je dat eigenlijk niet doen?
- Daantjeln4
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Bij Tease heb ik afgelopen jaar wel zoiets gedaan. Bloedonderzoek en laten onderzoeken.
Meneer wordt 5 en is al jaren niet meer bij de DA geweest.
Ik geef hem vanaf pup af aan al zelf samen gesteld eten ( NRV )
Dus was benieuwd naar de waardes enz.
Conclusie: super gezond!! Dus ik was trots!
Bij mijn oudere dame doe ik het niet.
Zoveel stress en ik hoef niet alles te weten
Meneer wordt 5 en is al jaren niet meer bij de DA geweest.
Ik geef hem vanaf pup af aan al zelf samen gesteld eten ( NRV )
Dus was benieuwd naar de waardes enz.
Conclusie: super gezond!! Dus ik was trots!
Bij mijn oudere dame doe ik het niet.
Zoveel stress en ik hoef niet alles te weten
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010

-
mwillow
- Carmen
- Zeer actief
We hebben besloten het wel te doen. Gebitsreiniging en als ze toch al onder zeil is, bloedonderzoekje erbij. Het is een kleine moeite dan
- Vince
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
- Contacteer:
Ik ga sowieso één keer per jaar naar de DA voor de entingen dus dan doen zel ook altijd een algemene checkup. Verder onderzoek vind ik alleen op aanwijzing nodig.
Je hebt gelijk dat als je het gebit laat doen en Kira is toch al onder zeil om het dan er gelijk erbij te laten doen. Geen idee wat de kosten zijn eigenlijk?
Je hebt gelijk dat als je het gebit laat doen en Kira is toch al onder zeil om het dan er gelijk erbij te laten doen. Geen idee wat de kosten zijn eigenlijk?
- CKS
- Zeer actief
Ik zou dit andersom doen. Even een bloedonderzoekje, vóórdat ze onder narcose gaat. Hier is dat trouwens gewoon standaard: als een ouder dier onder narcose gaat wordt er even een (beperkt) bloed- en urineonderzoekje gedaan om te hoe lever en nieren ervoor staan.Carmen schreef:We hebben besloten het wel te doen. Gebitsreiniging en als ze toch al onder zeil is, bloedonderzoekje erbij. Het is een kleine moeite dan
Kees
- CKS
- Zeer actief
Oh, ik peins er ook niet over om jaarlijks een bloedonderzoek te doen! Zelfs niet bij een oudere hond die nergens last van heeft. Maar Carmens hond is 9 én moet onder narcose, dat zou voor mij absoluut wél reden zijn even tevoren een 'pre-chirurgisch' pakketje te doen. Juist vanwege de narcose dus. Áls de nieren dan niet helemaal 100% blijken te zijn kun je te voren vocht toedienen en rekening houden wbt. het te gebruiken protocol.Inge O schreef:lever en nieren bij een ouder dier vind ik weer heel wat anders, al helemaal als er toch al een (andere) ingreep moet gebeuren. dat valt voor mij toch niet onder hetzelfde als (nu even algemeen, niet over carmens honden) bij een jonge hond zonder klachten jaarlijks een bloedonderzoek doen.Casey schreef: als een ouder dier onder narcose gaat wordt er even een (beperkt) bloed- en urineonderzoekje gedaan om te hoe lever en nieren ervoor staan.
Kees
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Luka heeft vorige week een check-up gehad.
Had vorig jaar verhoogde lever en gal waarden.
Is nu al een half jaar gestopt met Gardinal, en ik wou toch even laten nakijken of hij
nu inderdaad verbeterd is. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
Hij is nu trouwens niet ziek of zo hoor.
Alleen is het zo moeilijk om bloed af te nemen bij Luka en daarom zag ik er wel op tegen.
Vanavond weet ik het resultaat.
Had vorig jaar verhoogde lever en gal waarden.
Is nu al een half jaar gestopt met Gardinal, en ik wou toch even laten nakijken of hij
nu inderdaad verbeterd is. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
Hij is nu trouwens niet ziek of zo hoor.
Alleen is het zo moeilijk om bloed af te nemen bij Luka en daarom zag ik er wel op tegen.
Vanavond weet ik het resultaat.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Carmen
- Zeer actief
Casey schreef:Oh, ik peins er ook niet over om jaarlijks een bloedonderzoek te doen! Zelfs niet bij een oudere hond die nergens last van heeft. Maar Carmens hond is 9 én moet onder narcose, dat zou voor mij absoluut wél reden zijn even tevoren een 'pre-chirurgisch' pakketje te doen. Juist vanwege de narcose dus. Áls de nieren dan niet helemaal 100% blijken te zijn kun je te voren vocht toedienen en rekening houden wbt. het te gebruiken protocol.Inge O schreef:lever en nieren bij een ouder dier vind ik weer heel wat anders, al helemaal als er toch al een (andere) ingreep moet gebeuren. dat valt voor mij toch niet onder hetzelfde als (nu even algemeen, niet over carmens honden) bij een jonge hond zonder klachten jaarlijks een bloedonderzoek doen.Casey schreef: als een ouder dier onder narcose gaat wordt er even een (beperkt) bloed- en urineonderzoekje gedaan om te hoe lever en nieren ervoor staan.
Kees
ik vind 9 voor zo'n hondje nog niet echt oud maar goed, da's bediscussiëerbaar
overigens vind ik het in dit specifieke geval - als kira dan toch onder narcose gaat - geen raar iets hoor, mijn reacties waren eerder richting carmen's startvraag
nee dus, tenzij ik er aanleiding toe zie (en een oudere hond onder narcose zou dat in bepaalde gevallen kunnen zijn)Carmen schreef:Laten jullie wel eens een algemene check up bij jullie honden?
Ja misschien niet helemaal goed verwoord. Maar goed, haar wortelpuntontsteking is nu weg, maar ik vind haar tanden er niet zo mooi uitzien dus misschien dan toch...
Kira is 9 jaar maar leek altijd wel een pup en ineens lijkt ze wel een wat oudere hond, zou er iets zijn...
Die twee misschien-gevoelens (onderbuikgevoelens) maakten samen dat ik dacht moet ik haar niet gewoon eens laten onderzoeken en gebitsreiniging doen? 2 vliegen in een klap, maar beide niet strikt noodzakelijk en los van elkaar had ik het ws even aangekeken. Vandaar mijn daarop volgende wat algemene vraag.
Maar ik heb besloten dat ik op mijn gevoel af ga. Die heeft he tal eens eerder bij het rechte eind gehad. Ook onderbuikgevoelens, de DA wilde geen bloedonderzoek doen, de kat had toch een flink nierprobleem.
En tandjes schoonmaken kan geen kwaad en bloedonderzoek voor die tijd is idd wel handig, Kees