Ik denk dat je het dan niet helemaal goed begrepen hebt.
Waar het (mij in ieder geval) met name om gaat, is dat jij de nadruk legt op het aanleren van bepaalde commando's en dat ik dat al behoorlijk pittig vind voor een puppycursus. Je somde een behoorlijk aantal commando's op waarvan ik denk dat je die niet in de korte tijd van de puppycursus allemaal perfect kunt aanleren, en ik vind dat je dan zeker niet zou moeten verwachten dat zoiets wordt getoetst door middel van een examen.
Het spelenderwijs aanleren van dingetjes, met name gericht op aandacht voor de baas, en het jezelf leuk maken als baasje van je pup moet in mijn beleving bovenaan staan. De ene pup is sneller in het begrijpen van dingetjes die je van hem wil dan de andere, en heb je zo'n snel lerende pup kun je natuurlijk spelenderwijs wel dingetjes gaan uitbouwen, dat heb ik zelf ook gedaan.
Maar nooit met druk, dus het verlangen van 100% gehoorzaamheid en opvolgen van bevelen in een puppycursus gaat mijns inziens gewoon té ver.
Bij onze puppycursus was er geen afsluitend examen en daar ben ik heel blij om. Bij ons wordt er in de puppycursus én in de basiscursus geen examen gedaan, pas in de A-cursus moet je voor het eerst examen doen. En ik denk dat dat een hele goede reden heeft, in mijn ogen het zet je met een examen te veel druk op jonge en beginnende honden en niet te vergeten hun baasjes.
Een hond moet eerst leren dat het bezig zijn met de baas op de hondenclub iets leuks is, en dat iets niet goed doen helemaal niet zo erg is. Als je te veel gaat sturen, train je er in veel gevallen de zin om bezig te zijn met de baas uit.
En juist in het begin is het van het grootste belang om de band tussen hond en baas aan te leggen en te verstevigen, zodat je daar later in de meer gevorderde lessen profijt van hebt, en met een blije hond en niet met een gedrukte of gedemotiveerde hond aan je lijntje loopt.