Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

entingen, kan iemand even helpen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

entingen, kan iemand even helpen?

Ongelezen bericht door Shibby »

Shibs entingen moeten volgende week weer gebeuren, maar waar moet ik hem nu tegen laten enten?

vorig jaar heeft hij: parvo, hondenziekte, leverziekte en weil gehad met een Eurican enting.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
mwillow

Re: entingen, kan iemand even helpen?

Ongelezen bericht door mwillow »

Als je het nergens voor nodig hebt (sportclub, uitlaatservice, pension), dan zou je nu alleen Weil kunnen vaccineren. Elk levend virus vaccin heeft een langere immuniteitsduur dan die 3 jaar, ongeacht wat voor merk daaraan verbonden is. Dan zou je over 3 jaar eventueel de DHP (titeren is een goede optie om nog meer op maat te vaccineren) kunnen zetten. En bijvaccineren met het merk Nobivac, aangezien deze in heel Europa erkend wordt voor wat betreft de 3-jarige registratie.
Shibby
Zeer actief

Weil moet dus ieder jaar de rest in principe om de 3 jaar?
En alleen bij Nobivac is de DHP enting ook officieel 3 jaar geldig? Bij de andere merken alleen onofficieel?

Sporten doe ik namelijk wel met Shib, hoewel ik nog nooit om zijn entingen ben gevraagd, maar ik heb geen zin om straks ineens bij een wedstrijd of wat dan ook geweigerd te worden. Maar dan zou ik dus met de Nobivac enting voor 3 jaar goed zitten en alleen Weil ieder jaar moeten herhalen?

En als ik nu van de zomer naar Schotland wil? Wordt dan ook gekeken naar de rest van de entingen? Of alleen naar de rabies? (in de hoop dat je dit toevallig ook weet anders ga ik verder zoeken :wink: )

Sowieso al bedankt voor de antwoorden, ben het een beetje zat om maar gewoon achteloos stoffen in mijn Shibje te laten spuiten. :wink:
Afbeelding
mwillow

Shibby schreef:Weil moet dus ieder jaar de rest in principe om de 3 jaar?
En alleen bij Nobivac is de DHP enting ook officieel 3 jaar geldig? Bij de andere merken alleen onofficieel?
Weil 'moet' ook niet ieder jaar. Ik vaccineer mijn honden absoluut nooit meer met Weil, maar geef hiervoor de nosodes Weil. Er zijn varianten op wat regulier is en wat 'moet'. Nobivac en Vanguard staan voor 3 jaar geregistreerd. Alleen is het lastig als je naar het buitenland moet en je hebt de 3 viralen Parvo/Distemper/HCC met Vanguard gevaccineerd, omdat de 3-jarige registratie van dit merk nog niet zo bekend is in Europa (pas zomer 2008):
registratie.http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... dbocIraNgA" onclick="window.open(this.href);return false; De Nobivac inmiddels wel vanaf 2006.
Shibby schreef:Sporten doe ik namelijk wel met Shib, hoewel ik nog nooit om zijn entingen ben gevraagd, maar ik heb geen zin om straks ineens bij een wedstrijd of wat dan ook geweigerd te worden. Maar dan zou ik dus met de Nobivac enting voor 3 jaar goed zitten en alleen Weil ieder jaar moeten herhalen?
Ja, kennelhoest en parainfluenza zijn geen verplichte vaccinaties en hoef je ook op sportclubs en wedstrijden niet verplicht te laten zetten. En je zou overeen kunnen komen dat men titerbepaling accepteert. Bij honden met auto-immune aandoeningen worden hier wel uitzonderingen op gemaakt. Eigenlijk zou dit standaard voor elke hond een mogelijkheid moeten zijn.
Shibby schreef:En als ik nu van de zomer naar Schotland wil? Wordt dan ook gekeken naar de rest van de entingen? Of alleen naar de rabies? (in de hoop dat je dit toevallig ook weet anders ga ik verder zoeken :wink: )

Sowieso al bedankt voor de antwoorden, ben het een beetje zat om maar gewoon achteloos stoffen in mijn Shibje te laten spuiten. :wink:
Ik had je de link met landeninfo van het KNMD willen geven, maar helaas ligt die site er uit. Hier stond alle info op omtrent vaccinatiebeleid van elk land. Voor de meeste Europese landen geldt dat vaccineren volgens het vaccinatieschema voldoende is. Dat zou inhouden dat je gewoon aan de geldende normen voldoet als je met Nobivac elke 3 jaar vaccineert. Jouw dierenarts moet dat ook zo weg schrijven in de boekjes. Wat de Rabies voor Schotland betreft, is deze vaccinatie verplicht en moet er ook een recente titerbepaling overlegd kunnen worden.
Misschien heb je hier iets aan: http://www.dogsincluded.nl/invoer/gb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Ik heb ook een vraagje over inentingen.
Diesel is in december geent tegen rabies. HIj ging toen mee naar Duitsland. In oktober tegen de andere ziektes (toen hebben we hem uit het asiel gehaald)
Nu gaat mijn vriend 15 april weer naar Duitsland, moet hij nu weer een rabies enting hebben ??
En anders om de hoeveel tijd moet je rabies enten. Wij gaan namelijk 2 a 3x per jaar naar Duitsland (mijn schoonouders wonen daar)
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Judith-Diesel schreef:Ik heb ook een vraagje over inentingen.
Diesel is in december geent tegen rabies. HIj ging toen mee naar Duitsland. In oktober tegen de andere ziektes (toen hebben we hem uit het asiel gehaald)
Nu gaat mijn vriend 15 april weer naar Duitsland, moet hij nu weer een rabies enting hebben ??
En anders om de hoeveel tijd moet je rabies enten. Wij gaan namelijk 2 a 3x per jaar naar Duitsland (mijn schoonouders wonen daar)
Diesel hoeft nu niet opnieuw gevaccineerd te worden tegen rabies aangezien het een heel jaar geldig is, maar je hebt tegenwoordig ook rabiesvaccins van bijv. Nobivac die voor drie jaar geregistreerd staan.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,
Als je met Shib wedstrijden loopt zou ik daar informeren hoe of wat.

Mijn beste advies is om 'm nu in ieder geval met entingen van nobivac/intervet te enten; die hebben namelijk officieel een geldigheid van 3 jaar en dan hoef je dus volgend jaar echt alleen maar Weil te enten. Daar kan geen wedstrijdleiding tegen protesteren ;-)

Kijk/vraag ook na of specifiek een enting tegen kennelhoesst verplicht is. Sommige verenigingen stellen dat verplicht.
(Omdat ik die enting niet wil laten zetten kan ik bij sommige verenigingen niet terecht).

Rabies is in 99 v/d 100 gevallen door DA's voor 3 jaar geent. Er zijn vast nog entstoffen die maar een geldigheid hebben van 1 jaar, maar die zijn er niet veel.

Let wel: ik bedoel de officiele geldigheid, niet de feitelijke werkzaamheid. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste reguliere entingen langer werkzaam zijn dan de 1 jaar die ervoor staat. Maar, behvale Nobivac / Intervet (en nog 1 merk/soort) hebben die NIET een erkenning voor langer dan een jaar. Vandaar dat ik Nobivac/Intervet aanraadt.

Suzanne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Shibby schreef:Weil moet dus ieder jaar de rest in principe om de 3 jaar?

Sporten doe ik namelijk wel met Shib, hoewel ik nog nooit om zijn entingen ben gevraagd, maar ik heb geen zin om straks ineens bij een wedstrijd of wat dan ook geweigerd te worden. Maar dan zou ik dus met de Nobivac enting voor 3 jaar goed zitten en alleen Weil ieder jaar moeten herhalen?

En als ik nu van de zomer naar Schotland wil? Wordt dan ook gekeken naar de rest van de entingen? Of alleen naar de rabies? (in de hoop dat je dit toevallig ook weet anders ga ik verder zoeken :wink: )

Als je naar Schotland gaat, zou ik goed uitzoeken welke inentingen je hond moet hebben en welke papieren je bij de grens moet overhandigen om met je hond binnen te mogen. Voor zover ik weet kost dat nogal wat tijd en het is al bijna zomer
Shibby
Zeer actief

Neeltje schreef:Als je naar Schotland gaat, zou ik goed uitzoeken welke inentingen je hond moet hebben en welke papieren je bij de grens moet overhandigen om met je hond binnen te mogen. Voor zover ik weet kost dat nogal wat tijd en het is al bijna zomer
Shib is vorig jaar al mee geweest, dus dat papierwerk is al bijna 2 jaar geleden allemaal geregeld. :wink:

En voor de rest ik ga morgen de dierenarts bellen om te vragen of ze met Nobivac enten, zo niet ga ik verder zoeken! :ok:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

En vergeet de landen van doorreizen niet, zoals bijv. Engeland... daar zijn de regels nogal streng en als er dingen niet kloppen sturen ze je terug. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is wat ik "keer op keer" terug hoor van diverse kanten.

Wel mooi lijkt me... Schotland....

Suzanne
Shibby
Zeer actief

Suzanne123 schreef:En vergeet de landen van doorreizen niet, zoals bijv. Engeland... daar zijn de regels nogal streng en als er dingen niet kloppen sturen ze je terug. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is wat ik "keer op keer" terug hoor van diverse kanten.

Wel mooi lijkt me... Schotland....

Suzanne
De boottocht gaat sowieso over Engeland dus daar is ook de controle en van voorgaande keren weet ik inderdaad dat die streng is. Gelukkig heb ik een hele fijne dierenarts in Hilversum die alles voor de reis perfect regelt, dus dat is het probleem ook niet. Als de DHP-enting van Nobivac gewoon officieel 3 jaar geldig is (en dat is ie dus) zal dat de komende jaren ook geen probleem geven.

Als je hier klikt zie je wat foto's van afgelopen zomer. Mooi is het zeker! :lol1:
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Bel je da inderdaad even.
Voor die van mij om naar engeland te gaan moeten ze een geldige rabies hebben. Da zet dat in het boekje. Verder staat er al in dat de titer goed is. Als je de enting niet laat verlopen hoeft er ook geen nieuwe test gedaan te woren. Ik heb wel altijd het labrapport bij, maar dat is niet verplicht, wel handig als je een douane hebt die het zelf niet snapt.
Test van maddy is 3 jaar oud.
Ze moeten wel 24 - 48 voor de grensovergang naar uk behandeld zijn tegen wormen en teken. De da moet dat noteren in het boekje. Andere entingen zijn voor de uk niet belangrijk.
mwillow

Judith-Diesel schreef:Ik heb ook een vraagje over inentingen.
Kijk eens in het vaccinatieboekje met welk merk hij gevaccineerd is. Als dat Nobivac is, dan zou je kunnen kijken wat voor verloopdatum de DA heeft neer gezet. Dat moet dan 3 jaar zijn. Zo niet, dan zou je hem daarop aan kunnen spreken en het laten veranderen, want met name de Rabies is een vaccinatie die vreselijke bijwerkingen kan geven en die wil je niet elk jaar in je hond laten zetten.
Shibby
Zeer actief

Nou, ik heb de dierenarts gebeld en ze enten met Vanguard. ze vertelde dat hun zelf adviseren om het ene jaar dhp en weil en het andere jaar alleen parvo/weil, maar omdat het vaccin wel 3 jaar geldig is zetten het zo ook in Shibs boekje. :ok:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Shibby schreef:Nou, ik heb de dierenarts gebeld en ze enten met Vanguard. ze vertelde dat hun zelf adviseren om het ene jaar dhp en weil en het andere jaar alleen parvo/weil, maar omdat het vaccin wel 3 jaar geldig is zetten het zo ook in Shibs boekje. :ok:
Parvo hoeft ook maar eens in de 3 jaar. Weil alleen is genoeg.

Edit: aanvulling

Uit de bijsluiter van Vanguard:

Hervaccinaties:
Voor het handhaven van de immuniteit worden de volgende
intervallen voor hervaccinatie aanbevolen:
- een jaarlijkse hervaccinatie tegen Leptospira interrogans
- een hervaccinatie met een interval van 3 jaar tegen de virale
componenten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Shibby
Zeer actief

Nog meer duidelijkheid! Bedankt! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”