Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een tijd geleden is er een stuk van Ben z'n tand afgegaan. Je ziet een zwart puntje,
maar heb geen flauw idee of hij er last van heeft. Hij eet gewoon normaal, en ook varkensoren gaan er nog met liefde in. Zou
er wat aan gedaan moeten worden?
Geen idee zou dat aan de da vragen want misschien kunnen ze het afschermen, dan smeren ze er iets op dat er een laagje overheen zit., heet geloof ik sealen...
Moyodo schreef:Geen idee zou dat aan de da vragen want misschien kunnen ze het afschermen, dan smeren ze er iets op dat er een laagje overheen zit., heet geloof ik sealen...
Ik weet dat sealen kan bij kiezen, heb het zelf ook maar daar heb ik nog nooit van gehoord bij een tand?
ik zou toch wel even naar de dierenarts gaan, het kan zijn dat de zenuw bloot ligt of dat er een ontsteking vormt door het vuil.
Wanda had het (gelukkig) bij haar melkhoektand wat goed afgelopen is maar anders kan ook
Kali heeft dat ook, al jaren. Die ving een steen op die een jongetje gooide. Niet voor haar bedoelt maar de steen kwam in haar buurt en ze dacht waarschijnlijk dat het een bal was ofzo. Ze heeft het al een jaar of 5, en nog nooit last van gehad. Ik laat er pas naar kijken als ik denk dat ze er last van heeft.
LongFields schreef:Het lijkt me niet dat er een zenuw blootligt als ik de tand zo zie. Maar je dierenarts kan dat vast met meer zekerheid zeggen.
Is dat zwarte puntje geen zenuwuiteinde?
Volgens mij niet. Sjefke haar hoektand is in de lengte in tweeën gespleten en bij haar zie je dus precies hoe een tand er van binnen uitziet. Bij haar is er niets aan gedaan en zij heeft er in al die jaren dat deze tand zo is als hij is, nog nooit last van gehad.
Ik ben onlangs nog met onze Mechelaar naar de dierenarts geweest die dus beide ondertanden (hoek) totaal afgesleten heeft van de tennisbal waar hij altijd mee moet spelen.
Maar ze zei dat hij geen pijn heeft, dat kun je anders merken aan het moeilijk of niet kunnen eten. Ze gaf als advies om gewoon standaard elk jaar zijn tanden te laten controleren en het zelf natuurlijk in de gaten te houden. Er kon wel wat aan gedaan worden maar dat was nogal een ingreep, begreep ik.
LongFields schreef:Het lijkt me niet dat er een zenuw blootligt als ik de tand zo zie. Maar je dierenarts kan dat vast met meer zekerheid zeggen.
Nou heeft Ben trouwens sowieso vrij slechte tanden, enorme slijtage, Osa had dat helemaal niet.
Nee dat zwarte puntje is geen zenuwuiteinde.
César heeft precies hetzelfde. Al jarenlang.
Oorzaak, de tennisballen. Om de tennisbal zit een laagje glaswol/steenwol. Dat slijt de tanden.
Sinds een aantal jaren hier geen gewone tennisballen meer, maar rubberen ballen.
Nou heeft Ben trouwens sowieso vrij slechte tanden, enorme slijtage, Osa had dat helemaal niet.
Nee dat zwarte puntje is geen zenuwuiteinde.
César heeft precies hetzelfde. Al jarenlang.
Oorzaak, de tennisballen. Om de tennisbal zit een laagje glaswol/steenwol. Dat slijt de tanden.
Sinds een aantal jaren hier geen gewone tennisballen meer, maar rubberen ballen.
Nou daar zit ook een grote erfelijke factor bij denk ik zo, Osa onze golden
heeft echt van haar 6 maanden tot 13,5 jaar met tennisballen gespeeld er erop gekauwd, maar haar tanden waren nog aardig goed aanwezig toen ze oud en bejaard was. Ze at ook brokken en knaagde enorm veel op stokken. Ben eet KVV, en kauwt niet op tennisballen maar speelt er alleen mee, en heeft nu al bijna geen tanden meer over.
Nou hier ook een gevalletje bijna geen ondertanden meer en dat komt door het strippen van zo'n tennisbal. Ik ben er een aantal jaren geleden mee naar de DA geweest maar die zei eigenlijk hetzelfde als hierboven al gezegd werd: zolang ze er geen pijn van hebben, lekker laten gaan.
*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)* **Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**