Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie en agressie
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Castratie en agressie
Bij Luka zitten de balletjes dus halverwege, in zijn lies.
Castratie is mogelijk doch wil de DA uitstellen vanwege
toename van agressie.
Hebben jullie dit ook zo ondervonden.
Ik heb zelf al gehoord dat het net andersom kan zijn.
Met Luka moet ik dan wel rekening houden met zijn angst.
Zou hij door castratie dan milder worden van karakter of andersom.
Of hangt dat van hond tot hond af ?
Zeer graag jullie ervaringen hiermee.
Sanneke
Castratie is mogelijk doch wil de DA uitstellen vanwege
toename van agressie.
Hebben jullie dit ook zo ondervonden.
Ik heb zelf al gehoord dat het net andersom kan zijn.
Met Luka moet ik dan wel rekening houden met zijn angst.
Zou hij door castratie dan milder worden van karakter of andersom.
Of hangt dat van hond tot hond af ?
Zeer graag jullie ervaringen hiermee.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ik denk dat het per hond verschilt, ik heb begin dit jaar Fangio op medische gronden moeten laten castreren, hij was altijd al een moeilijke hond in de omgang met andere volwassen! reuen, maar teven klein, groot, lief, agressief, maakte hem niet uit, hij vond ze allemaal leuk en hij heeft nooit agressie naar teven vertoond, WAT ze ook deden....
Na zijn castratie is dat echter drastisch veranderd, hij moest ook niets meer van teven hebben en hij toonde hetzelfde gedrag naar hun als naar de reuen...
Dit werd veroorzaakt (hoogst waarschijnlijk) door het nu ontbreken van hormonen is mij verteld.
Fangio was trouwens 7.5 jaar toen hij gecastreerd werd.
Na zijn castratie is dat echter drastisch veranderd, hij moest ook niets meer van teven hebben en hij toonde hetzelfde gedrag naar hun als naar de reuen...
Dit werd veroorzaakt (hoogst waarschijnlijk) door het nu ontbreken van hormonen is mij verteld.
Fangio was trouwens 7.5 jaar toen hij gecastreerd werd.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Nou, ik ben verbaasd. Een dierenarts die ergens de klok heeft horen luiden!
Ik denk inderdaad dat je voorzichtig moet zijn met castratie bij Luca. Luca is een onzekere bange hond. Zijn mannelijke hormonen zijn belangrijk voor hem, voor zijn gevoel van status. Een gecastreerde reu zakt in rang en zoals je van een teef kan zeggen dat het zelfvertrouwen groeit kan je van een reu gemiddeld zeggen dat zelfvertrouwen iets afneemt. Hij kan zich dus onzekerder gaan voelen en als hij neigt naar angstagressie is dus ook happen een risico.
Ik vind veel probleemgedrag voornamelijk een probleem van eigenaren en vaak hebben honden zelf niet eens last van hun probleemgedrag en hebben soms zelfs dikke pret met het gedrag wat wij als probleem zien.
Met angst vind ik dat anders. Van angst van onze honden hebben wij niet altijd last, maar de hond des te meer. Ik vind dat dus echt zielig.
Ik zou dus inderdaad alleen castreren om echt medische redenen bij Luca en anders echt niet.
Ik vind veel probleemgedrag voornamelijk een probleem van eigenaren en vaak hebben honden zelf niet eens last van hun probleemgedrag en hebben soms zelfs dikke pret met het gedrag wat wij als probleem zien.
Met angst vind ik dat anders. Van angst van onze honden hebben wij niet altijd last, maar de hond des te meer. Ik vind dat dus echt zielig.
Ik zou dus inderdaad alleen castreren om echt medische redenen bij Luca en anders echt niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Golden Stanley
Sluit me hier helemaal bij aan wat de angstagressie betreft. Probleemgedrag moet je zelf aanpakken.Eline* schreef:Nou, ik ben verbaasd. Een dierenarts die ergens de klok heeft horen luiden!Ik denk inderdaad dat je voorzichtig moet zijn met castratie bij Luca. Luca is een onzekere bange hond. Zijn mannelijke hormonen zijn belangrijk voor hem, voor zijn gevoel van status. Een gecastreerde reu zakt in rang en zoals je van een teef kan zeggen dat het zelfvertrouwen groeit kan je van een reu gemiddeld zeggen dat zelfvertrouwen iets afneemt. Hij kan zich dus onzekerder gaan voelen en als hij neigt naar angstagressie is dus ook happen een risico.
Mijn gecastreerde reu is nog steeds op en top reu en weet z'n status nog steeds goed te bevestigen.
Heb ik een opmerking over de niet ingedaalde teelballen. Ook ik heb een reu van 1 jr. en 4 mnd. met 2 niet ingedaalde teelballen. Heb inmiddels bij div. DA's info ingewonnen over het wel of niet castreren. Het is een linke operatie, omdat je de buikholte in moet met een risico op complicaties maar veelal goed te doen. Alle DA's adviseren pas wat te doen op het moment dat een symptoom van teelbalkanker aanwezig is. Dan nog ben je er op tijd bij.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat men terugkomt van castreren, daar reuen idd errrug oud kunnen worden zonder ziek te worden.
Persoonlijk zou ik Luca niet laten castreren, alleen al om bovenstaande reden niet. Hoop dat het gauw goedkomt met jullie.
-
tineke
Wij hebben Orson op jonge leeftijd om medische redenen laten castreren en hebben daar toen niet zo moeilijk over gedaan met in onze achterhoofd de rad regeling en denkend dat hij toch zoiezo gecastreerd zou moeten worden maar hij heeft in zijn roedeltje nog wel een hoge positie.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe zijn gedrag zou zijn zonder castratie maar aan zijn gedrag naar andere honden toe merk ik niet dat hij nu gecastreerd is en honden die op hem willen duiken maakt hij ook nog korte metten mee dus hij is geen milde hond geworden omdat hij gecastreerd is wat vaak wel gedacht word en als motivatie word genomen.
De reactie van jou dierenarts bevreemd mij wel enigzins en ik zou zeker voor een second opinion gaan en het alleen doen met een dringende medische reden zeker gezien zijn angstige gedrag.
Nou weet ik natuurlijk niet hoe zijn gedrag zou zijn zonder castratie maar aan zijn gedrag naar andere honden toe merk ik niet dat hij nu gecastreerd is en honden die op hem willen duiken maakt hij ook nog korte metten mee dus hij is geen milde hond geworden omdat hij gecastreerd is wat vaak wel gedacht word en als motivatie word genomen.
De reactie van jou dierenarts bevreemd mij wel enigzins en ik zou zeker voor een second opinion gaan en het alleen doen met een dringende medische reden zeker gezien zijn angstige gedrag.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ik begrijp je uitleg niet zo goed hoor !tineke schreef:Wij hebben Orson op jonge leeftijd om medische redenen laten castreren en hebben daar toen niet zo moeilijk over gedaan met in onze achterhoofd de rad regeling en denkend dat hij toch zoiezo gecastreerd zou moeten worden maar hij heeft in zijn roedeltje nog wel een hoge positie.
Wat vind je bevreemd aan de reactie van mijn dierenarts ?
Zij heeft aangewezen dat castratie op dit moment niet nodig is, enkel moeten we in het oog houden
dat de balletjes niet groter worden met het risico op tumor.
Ze heeft wel gewezen op het angstgedrag van LUka en het risico dat hij agressief "zou kunnen worden" na de castratie.
Sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ze heeft ook duidelijk gezegd dat het nu nog niet hoeft, enkel alsEline* schreef:Nou, ik ben verbaasd. Een dierenarts die ergens de klok heeft horen luiden!Ik denk inderdaad dat je voorzichtig moet zijn met castratie bij Luca. Luca is een onzekere bange hond. Zijn mannelijke hormonen zijn belangrijk voor hem, voor zijn gevoel van status. Een gecastreerde reu zakt in rang en zoals je van een teef kan zeggen dat het zelfvertrouwen groeit kan je van een reu gemiddeld zeggen dat zelfvertrouwen iets afneemt. Hij kan zich dus onzekerder gaan voelen en als hij neigt naar angstagressie is dus ook happen een risico.
de balletjes zouden groter worden is er risico op tumor en dan moet
pas ingegrepen worden.
Dat zou mijn grote schrik zijn dat ons lieve angsthaasje een angstbijter zou worden.
Inderdaad, van zijn angst heb "ik" geen last, maar ik vind het erg jammer voor hem.
sanneke

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik en je bent er ook mee bezig!Mama Sanneke schreef:Inderdaad, van zijn angst heb "ik" geen last, maar ik vind het erg jammer voor hem.
sanneke
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik ben het met de damens eens, twee van mijn drie reuen zijn gecastreerd wegens medische gronden, maar er is totaal geen verschil in mannetjes gedrag en omgang vergeleken met vroeger voor de castratie.Golden Stanley schreef:Sluit me hier helemaal bij aan wat de angstagressie betreft. Probleemgedrag moet je zelf aanpakken.Eline* schreef:Nou, ik ben verbaasd. Een dierenarts die ergens de klok heeft horen luiden!Ik denk inderdaad dat je voorzichtig moet zijn met castratie bij Luca. Luca is een onzekere bange hond. Zijn mannelijke hormonen zijn belangrijk voor hem, voor zijn gevoel van status. Een gecastreerde reu zakt in rang en zoals je van een teef kan zeggen dat het zelfvertrouwen groeit kan je van een reu gemiddeld zeggen dat zelfvertrouwen iets afneemt. Hij kan zich dus onzekerder gaan voelen en als hij neigt naar angstagressie is dus ook happen een risico.
Mijn gecastreerde reu is nog steeds op en top reu en weet z'n status nog steeds goed te bevestigen.![]()
Heb ik een opmerking over de niet ingedaalde teelballen. Ook ik heb een reu van 1 jr. en 4 mnd. met 2 niet ingedaalde teelballen. Heb inmiddels bij div. DA's info ingewonnen over het wel of niet castreren. Het is een linke operatie, omdat je de buikholte in moet met een risico op complicaties maar veelal goed te doen. Alle DA's adviseren pas wat te doen op het moment dat een symptoom van teelbalkanker aanwezig is. Dan nog ben je er op tijd bij.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat men terugkomt van castreren, daar reuen idd errrug oud kunnen worden zonder ziek te worden.
Persoonlijk zou ik Luca niet laten castreren, alleen al om bovenstaande reden niet. Hoop dat het gauw goedkomt met jullie.
Gr Bertus.
- Rossi
- Zeer actief
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
-
Marja
- Zeer actief
-
tineke
Sorry las je verkeerd en dacht dat hij juist wel een castratie adviseerdeMama Sanneke schreef:Ik begrijp je uitleg niet zo goed hoor !tineke schreef:Wij hebben Orson op jonge leeftijd om medische redenen laten castreren en hebben daar toen niet zo moeilijk over gedaan met in onze achterhoofd de rad regeling en denkend dat hij toch zoiezo gecastreerd zou moeten worden maar hij heeft in zijn roedeltje nog wel een hoge positie.
Wat vind je bevreemd aan de reactie van mijn dierenarts ?
Zij heeft aangewezen dat castratie op dit moment niet nodig is, enkel moeten we in het oog houden
dat de balletjes niet groter worden met het risico op tumor.
Ze heeft wel gewezen op het angstgedrag van LUka en het risico dat hij agressief "zou kunnen worden" na de castratie.
Sanneke
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Een reu die gecastreerd wordt levert in aan status. Dat staat gewoon niet echt ter discussie al zal ik ongetwijfeld nu weer de arrogante troel zijn.
Redenen voor castratie zijn juist machogedrag en dominant gedrag zoals markeren in huis en bv onrust in de roedel omdat twee reuen ongeveer gelijk zijn wat dominantie betreft. Feit is dat als je de ranglaagste van de twee laat castreren deze zakt in de rangorde en de combi dus alsnog kan gaan werken.
Het is wat anders of je reu ook echt gedragsveranderingen laat zien ten opzichte van bv reuen buiten de roedel of in zijn agressiemotivatie naar andere honden. Dat hoeft dus inderdaad echt niet zo te zijn. Maar een bange hond ontdoen van zijn ballen is het weghalen van een stuk machogedrag wat een schijtebroek nou net zo goed kan gebruiken.
Het is wat anders of je reu ook echt gedragsveranderingen laat zien ten opzichte van bv reuen buiten de roedel of in zijn agressiemotivatie naar andere honden. Dat hoeft dus inderdaad echt niet zo te zijn. Maar een bange hond ontdoen van zijn ballen is het weghalen van een stuk machogedrag wat een schijtebroek nou net zo goed kan gebruiken.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
tineke
Ja daar heb je helemaal gelijk in wij weten het gedrag van Orson niet zonder castratie dus kunnen dat niet vergelijken want hij is jong gecastreerd.Eline* schreef:Een reu die gecastreerd wordt levert in aan status. Dat staat gewoon niet echt ter discussie al zal ik ongetwijfeld nu weer de arrogante troel zijn.Redenen voor castratie zijn juist machogedrag en dominant gedrag zoals markeren in huis en bv onrust in de roedel omdat twee reuen ongeveer gelijk zijn wat dominantie betreft. Feit is dat als je de ranglaagste van de twee laat castreren deze zakt in de rangorde en de combi dus alsnog kan gaan werken.
Mijn andere twee reuen zijn gewoon heel gelijkmatig van aard en neigen eerder naar onderdanig vandaar dat de combi ook gewoon werkt. want zou een van hun ook erg dominant zijn in het roedel zou het misschien ook niet gaan.
Mijn vorige combi reuen was er ook een die onderdanig was en werkte ook goed.(beide ongecastreerd)
-
Marja
- Zeer actief
Oh! O.k.Eline* schreef:Een reu die gecastreerd wordt levert in aan status. Dat staat gewoon niet echt ter discussie al zal ik ongetwijfeld nu weer de arrogante troel zijn.Redenen voor castratie zijn juist machogedrag en dominant gedrag zoals markeren in huis en bv onrust in de roedel omdat twee reuen ongeveer gelijk zijn wat dominantie betreft. Feit is dat als je de ranglaagste van de twee laat castreren deze zakt in de rangorde en de combi dus alsnog kan gaan werken.
groetjes Marja Zara en Stapper

- Carnivora
- Actief
Re: Castratie en agressie
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Dit topic is pas 5,5 jaar oud...Carnivora schreef:Mijn hond is aan de ene kant angstig en aan de andere kant aggresief naar vreemde mensen en vooral naar open reuen. Sinds kort begint hij te markeren in huis (hij is 3,5 jaar) ook rijd hij regelmatig op zijn knuffels. Ik ben al zo lang aan het tijwfelen of ik hem nou juist wel of niet moet laten castreren. Wat raden jullie me aan?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar de vraag is nog niet versletenmoosje schreef:Dit topic is pas 5,5 jaar oud...Carnivora schreef:Mijn hond is aan de ene kant angstig en aan de andere kant aggresief naar vreemde mensen en vooral naar open reuen. Sinds kort begint hij te markeren in huis (hij is 3,5 jaar) ook rijd hij regelmatig op zijn knuffels. Ik ben al zo lang aan het tijwfelen of ik hem nou juist wel of niet moet laten castreren. Wat raden jullie me aan?