Gertje schreef:Als je steeds je kind weg gaat houden bij de honden dan leert hij helemaal niks.
Mijn buurmeisje waar ik op pas is nu 5 maar toen ze hier voor het eerste kwam was ze 3 jaar en toen begreep ze ook gewoon dat ze niet bij de hond mocht komen.
Dus ik vind ook dat een kind van 4 dit moet begrijpen. Ik vind wel dat de volwassene verantwoordelijk is maar het kind ook. En kindjes van 4 begrijpen echt wel wat je bedoelt en als ze dit niet doen dat ze gestraft worden dat begrijpen ze ook.
Natuurlijk is het mogelijk dat je hond bijt maar dit kan ook gebeuren waar je bij bent. Mijn hond heeft eens een kind gebeten en ik stond er gewoon bij. Heb niks zien aankomen en kon het ook niet voorkomen. Het meisje knuffelde mijn hond en blijkbaar deed iets pijn want mijn hond piepte en hapte. Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren maar niet alleen als je er niet bij bent.
Zoiezo vind ik het belachelijk dat je nu tegen manon gaat zeggen dat ze geen goede oppas moeder is alleen hier om. hallo fouten maken we zodat we kunnen leren!
Vind dat je niet meer van haar kan verwachten dan dat ze er nu van geleerd heeft en het anders doet.
Wat ze duidelijk aangegeven heeft dat ze gaat doen.
Misschien dan kindjes maar niet meer over hondjes heen laten hangen?
Het is wel fijn als je ook een beetje idee hebt hoe het werkt met hondjes, zeker als je daar kinderen bij laat
En nee een hummel van 4 jaar is nooit verantwoordelijk, die kan die verantwoording helemaal nog niet aan en heeft geen idee van consequenties. Dat moeten ze nog leren namelijk.
Ik heb de liefste hond van de wereld voor kinderen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar ooit met een kind alleen te laten, of om kinderen over haar heen te laten hangen.
Aaien mag, maar alleen onder toezicht van mij en ook alleen daar waar ik zeg dat ze geaaid mag worden.
Verantwoordelijkheid nemen heet dat, tegenover zo'n kind, maar ook tegenover je hond. Want als het wel misgaat heb je grote kans dat die er de dupe van is!