Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bloedende bobbel onder de staart

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Bloedende bobbel onder de staart

Ongelezen bericht door Muk »

Jaymz bloedt sinds vandaag uit zijn kont. Aangezien zijn anaalklieren geleegd moesten worden dacht ik dat het daaraan lag en ben direct naar de da gegaan vanmorgen. Die kon niks constateren en dacht dat het met een dag wel over zou gaan.
Jaymz poept normaal en er zit geen slijm bij zijn ontlasting. Hij heeft ook geen verhoging en slechte eetlust.

Nu keek ik net weer en hij bloedt daar nog steeds. Ik ontdekte dat de knobbel (gezwel, wild vlees of whatever) die hij daar al ongeveer een half jaar heeft zitten open is gegaan en die zorgt voor de bloeding. De bobbel zit net boven zijn anus, vandaar dat het leek alsof er bloed uit zijn kont kwam.

Mijn vraag is: gaat zo'n wondje snel dicht of is dit iets dat vaker bij gezwellen voorkomt en zo snel mogelijk verholpen moet worden? Jaymz is bijna 9 jaar en heeft meerdere bobbels in zijn lichaam.
Een keer heb ik zo'n bobbel laten onderzoeken en dat leverde niks op, het was niet kwaadaardig, maar een abces. Bloedonderzoek (nu ongeveer een half jaar geleden gebeurt) wees ook niks uit wat op kanker lijkt. Dus vandaar dat ik niet zo snel die bobbels laat weghalen, want hij heeft er meerdere én hij is oud.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Bloedende bobbel onder de staart

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

dan zou ik toch deze verwijderen want deze gaat wrss open ..

weet niet hoe snel het heelt
maar als ie poept staat er natuurlijk wel druk op
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Muk schreef:Jaymz bloedt sinds vandaag uit zijn kont. Aangezien zijn anaalklieren geleegd moesten worden dacht ik dat het daaraan lag en ben direct naar de da gegaan vanmorgen. Die kon niks constateren en dacht dat het met een dag wel over zou gaan.
Jaymz poept normaal en er zit geen slijm bij zijn ontlasting. Hij heeft ook geen verhoging en slechte eetlust.

Nu keek ik net weer en hij bloedt daar nog steeds. Ik ontdekte dat de knobbel (gezwel, wild vlees of whatever) die hij daar al ongeveer een half jaar heeft zitten open is gegaan en die zorgt voor de bloeding. De bobbel zit net boven zijn anus, vandaar dat het leek alsof er bloed uit zijn kont kwam.

Mijn vraag is: gaat zo'n wondje snel dicht of is dit iets dat vaker bij gezwellen voorkomt en zo snel mogelijk verholpen moet worden? Jaymz is bijna 9 jaar en heeft meerdere bobbels in zijn lichaam.
Een keer heb ik zo'n bobbel laten onderzoeken en dat leverde niks op, het was niet kwaadaardig, maar een abces. Bloedonderzoek (nu ongeveer een half jaar geleden gebeurt) wees ook niks uit wat op kanker lijkt. Dus vandaar dat ik niet zo snel die bobbels laat weghalen, want hij heeft er meerdere én hij is oud.
Ehhhhh......... niet om het een of ander, maar heeft de DA dan niet gekeken naar die bobbel? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Muk

ranetje schreef:
Muk schreef:Jaymz bloedt sinds vandaag uit zijn kont. Aangezien zijn anaalklieren geleegd moesten worden dacht ik dat het daaraan lag en ben direct naar de da gegaan vanmorgen. Die kon niks constateren en dacht dat het met een dag wel over zou gaan.

Ehhhhh......... niet om het een of ander, maar heeft de DA dan niet gekeken naar die bobbel? :denken:
Dat klopt helaas, daarom zijn wij de dag erop naar een andere DA gegaan. Want dit had die DA zeker moeten zien (mijns inziens).

Er is inmiddels een punctie van de bobbel genomen en het is een goedaardig gezwel. Opereren is lastig, aangezien het gezwel volgens de DA op een rotplek zit en ook flink doorloopt in de huid. Hij zou hiervoor volledig onder narcose moeten en dat raadde de DA af. Nu heeft hij een antibioticakuur gekregen (tegen eventuele infecties, aangezien de wond wel erg dicht bij zijn anus zit) en hopelijk heelt de wond goed. Tot nu toe lijkt het erop dat de wond dichtgaat. Het gezwel moeten wij de komende weken / maanden in de gaten houden. Zolang het niet al te hard groeit en zolang Jaymz er geen last van heeft zal er niet geopereerd worden, vanwege de risico's bij volledige narcose.

Bedankt voor het meedenken.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

joh, wat vervelend zeg, ik hoop dat de ab aanslaat!
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Inge O schreef:ik vind een gezwel met een wondje toch een niet té positieve aangelegenheid. ofwel is het puur toeval dat daar een wondje zit (maar hoe dan?) ofwel is het een gevolg van dat gezwel en dan durf ik toch niet te zeggen dat het zondermeer makkelijk zal genezen (blijven).

is jaymz al zo oud dat opereren riskant wordt?
Mee eens, en los daarvan zit het op een plaats waar infecties een héél groot risico zijn. Ik denk niet dat antibiotica echt een oplossing zijn hier.
Is Jamyz gecastreerd overigens? Tumoren in de streek rond de anus zijn vaak volledig afhankelijk van testosteron. Vaak is het voldoende om de hond te castreren, de tumor verdwijnt dan uit zichzelf zonder dat die ook nog operatief verwijderd hoeft te worden. En als hij niet helemaal verdwijnt wordt ie meestal toch veel kleiner zodat hij geen problemen meer geeft.
Castreren kan wellicht een stuk sneller dan de tumor zelf verwijderen, wellicht is dat dus wel een optie?

Kees
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Inge O schreef:ik vind een gezwel met een wondje toch een niet té positieve aangelegenheid. ofwel is het puur toeval dat daar een wondje zit (maar hoe dan?) ofwel is het een gevolg van dat gezwel en dan durf ik toch niet te zeggen dat het zondermeer makkelijk zal genezen (blijven).

is jaymz al zo oud dat opereren riskant wordt?
Hier ben ik t mee eens.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

De ziel, ook ik hoop dat de AB aanslaat.
Beterschap voor de lieve man.
Muk

Aan castreren als oplossing hiervoor heb ik niet gedacht als oplossing en de da helaas ook niet.
Jaymz is bijna 9 jaar en groot, hij weegt 66 kilo. Zelf zie ik het liefst dat het gezwel weggehaald wordt, maar ik zie vreselijk op tegen de narcose, omdat hij groot en al op leeftijd is (voor het ras). De da's hier zijn wel terughoudend met opereren vanwege de leeftijd, is er een da die jullie hiervoor aanraden?

Stel dat ik Jaymz zou laten castreren, is die operatie dan niet groter en zwaarder dan het verwijderen van het gezwel? Moet hij daarvoor ook volledig onder narcose? En verdwijnen de andere gezwellen (Jaymz heeft er meerdere) dan ook sneller? En is het zeker dat het gezwel verdwijnt of is de kans toch nog aanwezig dat hij alsnog onder het mes zou moeten om het gezwel te verwijderen?

Ik heb bij knaagdieren vaak genoeg opengebarsten gezwellen gezien en zoiets ging zelden uit zichzelf dicht. Ik neem aan dat dit met honden ook het geval is?

Op dit moment is het wondje praktisch dicht. Jaymz heeft er weinig tot geen last van, dus dat scheelt.

Bedankt voor het meedenken. :ok:
Muk

Inge O schreef:zijn gezwel zal alleen krimpen/verdwijnen als het om een perianaalklier adenoom gaat, maar die kans is zeer reëel. hebben ze er na dat onderzoek geen naam op geplakt, alleen dat het goedaardig was?

zijn overige bobbels hoeven zeker niet minder te worden na castratie, dat zijn waarschijnlijk totaal andere gezwellen.

ik zou toch nog even overleggen, want 9 jaar is toch ook nog relatief jong om met zo'n (groeiende) tumor te blijven lopen :wink: .
Er is geen naam aan het gezwel gegeven, behalve dat het goedaardig was, maar ik kan het nog wel verder laten analyseren. Het gezwel zit overigens aan de onderkant van de staart, tegen zijn anus aan zeg maar. Kan dat ook bij perianaalklier adenomen, dat die op de staart zitten?

Ik zou de tumor weg willen laten halen (of castreren als dat in deze situatie beter zou zijn), maar zie enorm op tegen een eventuele narcose. Dus mocht iemand een hele goede da op dit gebied weten, dan hoor ik dat graag.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jurek heeft ook rond zijn anus tumoren gehad. Het werd toen door de da circumanaaltumoren genoemd.
Bij hem is het ook open gegaan maar dat bloedde echt enorm. Hij was drie maanden daarvoor al behandeld voor een vergroote prostaat en toen er tumoren sprongen, bleek hij weer een hele grote prostaat te hebben.
Onze dierenarts vond de anus ook erg riskant om te opereren, vanwege incontinentie, en opperde eerst voor een castratie te gaan omdat de kans groot was dat de tumoren zouden slinken en zelfs zouden verdwijnen. Dit laatste was gelukkig het geval. Nadat hij gecastreerd werd, is hij heel snel opgeknapt en genezen. Jurek was destijds net 4 jaar en fit en verder gezond, dus de keuze om te opereren was voor ons niet zo heel moeilijk.

Veel sterkte voor jullie. Ik begrijp dat het een moeilijke keuze is.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Muk schreef:
Inge O schreef:zijn gezwel zal alleen krimpen/verdwijnen als het om een perianaalklier adenoom gaat, maar die kans is zeer reëel. hebben ze er na dat onderzoek geen naam op geplakt, alleen dat het goedaardig was?

zijn overige bobbels hoeven zeker niet minder te worden na castratie, dat zijn waarschijnlijk totaal andere gezwellen.

ik zou toch nog even overleggen, want 9 jaar is toch ook nog relatief jong om met zo'n (groeiende) tumor te blijven lopen :wink: .
Er is geen naam aan het gezwel gegeven, behalve dat het goedaardig was, maar ik kan het nog wel verder laten analyseren. Het gezwel zit overigens aan de onderkant van de staart, tegen zijn anus aan zeg maar. Kan dat ook bij perianaalklier adenomen, dat die op de staart zitten?

Ik zou de tumor weg willen laten halen (of castreren als dat in deze situatie beter zou zijn), maar zie enorm op tegen een eventuele narcose. Dus mocht iemand een hele goede da op dit gebied weten, dan hoor ik dat graag.
wij hebben destijds deur laten castreren vanwege ernstige prostaatproblemen, hij was een bm van 10. we hebben er lang over gedubt vanwege zijn leeftijd maar zijn hart was prima en voor een normale castratie hoeven ze niet zo diep onderzeil. ik wilde gasnarcose maar het voorbereiden en het "nabereiden" ervan (dus het bijkomen of bij laten spuiten) was allemaal veel schadelijker dan de roes die hij kreeg voor de castratie. hij heeft er ook helemaal geen last van gehad.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Muk schreef: Ik zou de tumor weg willen laten halen (of castreren als dat in deze situatie beter zou zijn), maar zie enorm op tegen een eventuele narcose. Dus mocht iemand een hele goede da op dit gebied weten, dan hoor ik dat graag.
Ja, maar dat is voor jou wel een eindje vliegen helaas ;) Ik zou hem dus zeker wel laten castreren en afhankelijk van hoe de tumor eruit ziet en hoe stabiel hij onder narcose is, ook de tumor weg laten halen. Uiteraard bij een kliniek waar men over een gasnarcoseapparaat beschikt. Hoe groot is de tumor eigenlijk?

Groetjes,

Kees
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:oh hij zit op de staart :denken: ? zo had ik het niet begrepen uit je eerdere posts - geen idee of het dan ook nog zo'n perianale tumor kan zijn - ik zou eerder denken van niet want daar zitten die kliertjes niet.
Toen ik las dat het een bobbel op de staart was, dacht ik aan de bobbel die Finn op zijn staart heeft.. aan de onderkant vlakbij de staartaanzet.. ook dus vlakbij de anus als de staart hangt.. dat heb ik ook laten onderzoeken.. hij had toen ik hem pas kreeg op het lichaam op het lichaam ook talgbulten maar ik wilde deze bobbel onder de staart ook laten onderzoeken, da heeft toen een punctie gemaakt, spuitje erin en onderzocht en haar conclusie was dat het om een opgezette klier ging, ze zag geen noodzaak om het te verwijderen.. tenzij het groter zou worden of hij er last van zou gaan krijgen.. als hij eens onder narcose zou moeten dan zou ze het wel verwijderen.. dit is 4 jaar geleden onderzocht.. de bobbel zit er nog steeds, bij Finn nooit opengegaan..
Misschien is het in Jaynz zijn geval ook een klier maar is deze nu helaas open gegaan?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”