Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door ranetje »

Rinne Roos schreef:Geen idee of RR mee gaat doen met anderen. Ze is erg zacht van karakter, dus ik denk dat ze niet zoveel drang tot competitie heeft en buitdrift heeft ze ook niet zo sterk.

We trainen met allerlei jachthonden, toevallig zit ik dit seizoen in een groepje met 4 flatcoats, 3 uit hetzelfde nest en één een beetje ouder. Maar regelmatig voegt zich een andere groep bij ons, met Weimaraners, labs, en een springer.
Ik train bij deze groep: http://www.jachthondenopleidingfryslans ... /page1.php" onclick="window.open(this.href);return false;
weet niet of de link werkt?
Van harte uitgenodigd om eens te komen kijken!

Hm, herinner me net een keer trainen dat we aan het eind achter elkaar om de beurt snel een dummy in het water gooiden en de honden (flats) erin lieten plonzen, zonder steadyness of wat dan ook. gewoon om het plezier en de snelle aktie. Toen raakte Rinne Roos wel aangestoken door het enthousiasme en plonsde op een gegeven moment ook mee en ging dieper dan ze eigenlijk wilde om een kleine eendendummy op te halen. Dus dat werkte wel.
De stabij's zijn vaak te truttig, deinzen al terug na één natte teen, dat heeft RR toch een beetje overgenomen. Maar dreutel lijkt een uitzondering op de regel te worden...
Ginden de honden toen tegelijk het water in?
Of toch nog één voor één voor een apportje waarbij ze mochten inspringen?
@ranetje: je hoeft niet met een stok te lopen schouderen, hoor, zondag gaan de proeven veel professioneler en zijn er veel helpers! :wink:
:mrgreen: :smile:
Zo lang ik zelf niet X dingen tegelijk hoef te doen zal het wel lukken :wink:
Ik heb geen bezwaar tegen het schouderen van een stok .............................. geloof ik :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

@ranetje: jij mag je helemaal en uitsluitend bezig houden met Ita, hoor! verder nergens zorgen over maken, het is leuk en de proeven zijn een combinatie van allerlei vaardigheden. het is gewoon heel erg leuk om te doen! :E:

dat plonzen deden ze min of meer na elkaar, zodra de ene hond z'n dummy had gepakt en terugzwom/liep, gooide een andere vj z'n dummy voor z'n eigen hond. Niet te ver, zodat het echt allemaal heel erg snel ging. RR vond dat zo leuk om te doen!
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk is natuurlijk geen jachthond, maar ook hij vond echt zwemmen in het begin eng. Ik heb dat aangepakt door lol te maken in het water. Baasje en vrouwtje in het water en als je mee wil doen, dan moet je maar komen, zoiets. :mrgreen: Nou kan hij al zwemmen als het water tot m'n knieen komt, dus ik heb wel iets gemakkelijker praten :engel:
Maar goed, veel spelletjes, lekker met de bal. Zwemmen is niet eng, het is leuk, dat idee. Maar nu heb ik mezelf ermee, want Frenk plonst nu zonder nadenken het water in als we water tegenkomen. Dus nou moet ik hem weer gaan leren dat hij dat mag als ik het zeg, want anders hebben we als het koud wordt een probleem. Hij heeft namelijk echt geen zwemvacht :F:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Rinne Roos schreef:@ranetje: jij mag je helemaal en uitsluitend bezig houden met Ita, hoor! verder nergens zorgen over maken, het is leuk en de proeven zijn een combinatie van allerlei vaardigheden. het is gewoon heel erg leuk om te doen! :E:
Lijkt me zeker leuk :ok:
Ik ben heel benieuwd!
dat plonzen deden ze min of meer na elkaar, zodra de ene hond z'n dummy had gepakt en terugzwom/liep, gooide een andere vj z'n dummy voor z'n eigen hond. Niet te ver, zodat het echt allemaal heel erg snel ging. RR vond dat zo leuk om te doen!
Is ook leuk denk ik.
Zo lang er nergens herrie kan ontstaan of een andere hond een dummy wegpikt :wink:
De ene hond wordt er sneller van en zal eerder in het water gaan en de andere hond blijft "comfortabel" op de kant bij een dergelijk spelletje.

Fijn dat Rinne Roos bij de eerste soort hoort :D
Bovendien heb ik het idee dat jullie trainster die zaken nauwkeurig in het oog houdt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:Frenk is natuurlijk geen jachthond, maar ook hij vond echt zwemmen in het begin eng. Ik heb dat aangepakt door lol te maken in het water. Baasje en vrouwtje in het water en als je mee wil doen, dan moet je maar komen, zoiets. :mrgreen: Nou kan hij al zwemmen als het water tot m'n knieen komt, dus ik heb wel iets gemakkelijker praten :engel:
Maar goed, veel spelletjes, lekker met de bal. Zwemmen is niet eng, het is leuk, dat idee. Maar nu heb ik mezelf ermee, want Frenk plonst nu zonder nadenken het water in als we water tegenkomen. Dus nou moet ik hem weer gaan leren dat hij dat mag als ik het zeg, want anders hebben we als het koud wordt een probleem. Hij heeft namelijk echt geen zwemvacht :F:
Misschien vindt hij het zelf wel minder geslaagd als het koud is, dat kan ook nog :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ranetje schreef:Misschien vindt hij het zelf wel minder geslaagd als het koud is, dat kan ook nog :wink:
Haha, dat zou mooi zijn, inderdaad :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hallo,

Mag ik aansluiten bij dit topic?
Ik ben Renée en mijn hond heet Suzie (alias Suus of Grrrrretverrrrrdrie Suzel :D ).
Suus is een kruising labrador x duitse staande langhaar, met de passie en het hart van de langhaar en de haren van de labrador.
De afgelopen week heb ik dit topic helemaal doorgelezen op zoek naar de ultieme "hoe houd ik mijn passievolle staande hond ook op grote afstand bij de les-tip". (Die natuurlijk niet te vinden is :mrgreen: ).

Ik ben dit weekend begonnen met wat ik (voor het gemak) maar even de "Jaap-methode" noem.
Suus krijgt al haar voer nu buiten, uit een voerdummy.
Ik doe het iets anders dan Jaap, ik heb de dummy verbouwd tot een balvorm en noem 'm ook bal (weet zij veel :D ),
Moet zeggen dat het tot nog toe goed werkt voor haar, ik laat 'r naar de voerbal zoeken, ik gooi 'm als beloning voor het terugbrengen van een dummy of netjes zitten of hierkomen op de fluit.
En altijd eruit laten eten als ze 'm brengt, ze vindt de voerbal nu heeeeel interessant.

Zijn er nog meer mensen op deze manier (voerdummy) bezig en wat zijn jullie ervaringen?
ranetje
Zeer actief

Ha Renée wat leuk dat die voerdummy/bal effect heeft :cheer:
Fijn dat je een manier hebt gevonden om Suus meer bij de les te houden. :ok:

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd wie het nog meer doen zoals Jaap en jij (min of meer :wink: )

Ik gebruik de voerdummy wel, maar alleen als beloningsdummy tijdens het "werken".
Ita krijgt thuis ook nog wat te eten uit de bak.
Ik vind het hele voeren tijdens de wandeling nog wat moeilijk te organiseren met twee honden :oeps:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hey hoi,

Ja met 2 honden zou ik het ook niet weten hoor.
Vooral met die vorige labrador mix die ik had, zij had echt voernijd, dat zou knokken worden.

Met Suus alleen werkt het wel, eergisteren tijdens de thuistraining, wilde ze met de dummy aan de haal gaan, ik riep gelijk vrolijk Suus VAST en gooide de voerbal (voor mijn voeten) en ze ging er meteen op af, dat was wel braaf dus.
Gauw apport aangepakt en voerbal laten halen en belonen.

Overigens heb ik het waterapport op de les vorige week nog opnieuw gedaan (dichterbij) en dat ging ook goed.
Daar had ik toch wel een te grote stap ineens gemaakt.
Ik moet zelf ook meer opletten dat ik een oefening daar aanpas (dichterbij) als dat nodig is. (niet te snel meegaan met de rest)
ranetje
Zeer actief

Je hebt wel een flinke stap vooruit gezet met Suus :ok: :D
Mooi dat ze de dummy kwam brengen bij het zien van de voerbal!
Renée1966 schreef:Ik moet zelf ook meer opletten dat ik een oefening daar aanpas (dichterbij) als dat nodig is. (niet te snel meegaan met de rest)
Dat is een valkuil voor vrijwel iedereen.
Als je er op bedacht bent zoals jij nu heb je meer kans dat je je niet mee laat slepen :razz:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

"Paar" foto's van de proef in Lage Mierde :mrgreen:

http://www.griffonkorthals.nl/cpg1416/t ... =14&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 3 een paar van Ita bij het uit water apport.

En deze van Ita op pagina 1 :D

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:ik wou al zeggen 'huhh, het lijken wel allemaal grifonnetjes daar', toen ik zag dat het van griffonclub was :oeps: :mrgreen: .

leuke foto's :ok: .
:mrgreen: :smile:
Het waren niet allemaal Griffonnetjes :mann:
Er zaten aardig wat Cesky Fousek's bij.
Inge O schreef:die stoppels waren wel hoog afgesneden zeg :19: .
Voor wat je er van zag ja, de rest stak (net) onder water.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Die kopfoto van Ita is echt práchtig! :I:
Allemaal mooie foto's op die site trouwens :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Die kopfoto van Ita is echt práchtig! :I:
Allemaal mooie foto's op die site trouwens :ok:
De foto's zijn heel mooi ja :ok:
Degene die de site beheert heeft de foto's ook gemaakt voor het grootste deel.
Als je haar apparatuur ziet!! :roll:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Vandaag hebben we de KNJVproef in Voorst gelopen.
We moesten deze keer beginnen met het houden van de aangewezen plaats.
Ita is blijven liggen, maar ze was knap onrustig (7)
De tweede proef was kort apport.
Ik had van de week nog geoefend om haar het konijn sneller te laten opnemen.
Ze pakte bijna direct op, maar legde ook meteen weer neer om beter op te pakken. Ze laat een konijn bijna uit de bek vallen, dus weer wat punten er af (6)
Daarna apport uit diep water gedaan. Ik heb haar daar niet laten zitten met het apport omdat ze bijna liet vallen (8)
Aangelijnd en los volgen ging volgens mij prima, maar de keurmeester zag wat oneffenheden (8)
Uitsturen ging redelijk. Eerst liep ze wat langzaam maar daarna zette ze er een spurt in richting hek :80: waardoor terugroepen ietsje minder eenvoudig ging (7)

Verloren apport te land deed ze prima.
Ietsje verpakt tijdens het brengen van de eend (9)
Markeerapport ging matig. Er stond een straffe wind waardoor ze zich behoorlijk liet afzakken, maar gelukkig stak ze wel op het goeie moment in op verwaaiing. Ze aarzelde daarbij niet, dus op zich wist ze behoorlijk goed waar die eend lag.
Het terugbrengen wederom met een paar keer bijna laten vallen.
De keurmeester wilde de eend zien omdat ze er in zou hebben gebeten.
De eend was niet beschadigd maar volgens hem zou aan de inhammen in de borstkas onder de vleugelaanzet te voelen zijn dat ze stevig over de rug had vastgepakt.
Ik kan me er niets bij voorstellen omdat ik haar de eend vast zag hebben aan de buikkant, maar misschien heb ik iets gemist? :denken:
Maar de eend was niet stuk, oefening werd goedgekeurd en we waren nog in de strijd (7)

Toen kwam de laatste proef.
Over water.......................
Een schuin talud, maar niet overdreven steil.
Aan de overkant moest de hond over de dijk waarop een fietspad lag heen gaan en dan door een "slootachtig" iets het weiland in om de eend te zoeken.
Ik had er een hard hoofd in eerlijk gezegd.
De fokker van Ita was er ook en zei dat als ik haar de dijk op kon krijgen de rest vanzelf zou gaan vanwege een mooie windrichting (snel verwaaiing).
Ik zette haar in en in het water ging ze direct rechtsaf het riet in...............
Meteen een kort nee, en binnen twee tellen zat ze weer naast me.
Daardoor wel al een keer inzetten verspeeld. De volgende inzet moest goed gaan..............................
Ik heb haar even duidelijk gezegd dat ze er over moest.
Daarna naast, commando "over" en toen ging ze :ok:
Zodra ze de poten op het droge had aan de overkant heb ik mijn stem er op gezet.
Vóóruit zoek!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ze ging als een speer de dijk op en ..................de rest kon ik niet zien :mrgreen:
Ze was erg snel terug............. met de eend :D
De keurmeester, die boven op een boerenkar stond om over de dijk te kunnen kijken, vertelde me dat het gedoe voor ze over water was me punten had gekost, maar dat Ita aan de overkant vastberaden en goed aan het werk ging. (7)
En toen was alles binnen en dus het B diploma :cheer: :D
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Renee1966 schreef:Hallo,

Mag ik aansluiten bij dit topic?
Ik ben Renée en mijn hond heet Suzie (alias Suus of Grrrrretverrrrrdrie Suzel :D ).
Suus is een kruising labrador x duitse staande langhaar, met de passie en het hart van de langhaar en de haren van de labrador.
De afgelopen week heb ik dit topic helemaal doorgelezen op zoek naar de ultieme "hoe houd ik mijn passievolle staande hond ook op grote afstand bij de les-tip". (Die natuurlijk niet te vinden is :mrgreen: ).

Ik ben dit weekend begonnen met wat ik (voor het gemak) maar even de "Jaap-methode" noem.
Suus krijgt al haar voer nu buiten, uit een voerdummy.
Ik doe het iets anders dan Jaap, ik heb de dummy verbouwd tot een balvorm en noem 'm ook bal (weet zij veel :D ),
Moet zeggen dat het tot nog toe goed werkt voor haar, ik laat 'r naar de voerbal zoeken, ik gooi 'm als beloning voor het terugbrengen van een dummy of netjes zitten of hierkomen op de fluit.
En altijd eruit laten eten als ze 'm brengt, ze vindt de voerbal nu heeeeel interessant.

Zijn er nog meer mensen op deze manier (voerdummy) bezig en wat zijn jullie ervaringen?
De vorm maakt niet uit :mrgreen:
Wat leuk dat je al resultaat ziet :ok:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:En toen was alles binnen en dus het B diploma :cheer: :D
:80: Da's snel :ok:
Gefeliciteerd!! :cheer:

Als ik je verslag lees weet ik wel weer waarom je mij dóód nog niet op zo'n dag zou zien overigens :wink:
Ik zou er geheid slaande ruzie krijgen :N:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wow, Nettie, wat goed!!! :cheer: :cheer: :cheer:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

@ranetje: :cheer: gefeliciteerd!!! echt knap met zo'n jonge hond! :cheer:

Ik denk dat je de proeven zondag zóveel leuker zult vinden, dan wil je nooit meer die van de knjv :Q:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Knap hoor :ok:
Gefeliciteerd :cheer: :cheer:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:Als ik je verslag lees weet ik wel weer waarom je mij dóód nog niet op zo'n dag zou zien overigens :wink:
Jij moet gewoon gezellig bij ons komen trainen en zo.
Wedden dat je hier geen ruzie krijgt? ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:Als ik je verslag lees weet ik wel weer waarom je mij dóód nog niet op zo'n dag zou zien overigens :wink:
Jij moet gewoon gezellig bij ons komen trainen en zo.
Wedden dat je hier geen ruzie krijgt? ;)
Wij hebben óók een hele leuke trainingsgroep hoor :pffff: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
:80: Da's snel :ok:
Gefeliciteerd!! :cheer:

Als ik je verslag lees weet ik wel weer waarom je mij dóód nog niet op zo'n dag zou zien overigens :wink:
Dank je Jaap :wink:

Ik weet ook weer waarom het lopen van proeven niet mijn grootste vreugde is :mrgreen:
Man wat een zenuwslopende toestand is dat.
Plus dat vanwege het grote aantal inschrijvingen (117 :80: ) waarvan 100 waren toegelaten, het over water voor een enorme opstopping zorgde.
Daarom heb ik die proef als laatste gedaan.
Mijn bedoeling was om zodra Ita nat was van apport uit water die "over water" proef te doen.
Als ze al nat is gaat ze vaak beter :wink:
Er was toen een wachttijd van 1,5 tot 2 uur :N:
Dus toen heb ik eerst maar de andere proeven gelopen.

En die ruzie die jij zou krijgen?
Ach, zoals een keurmeester laatst zei, elke keurmeester heeft zijn eigen ideeën bij het keuren en ze zijn allemaal legitiem.
Als ik me dat nou in de kop kon timmeren zou ik misschien minder last van zenuwen hebben :F:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wow, Nettie, wat goed!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Rinne Roos schreef:@ranetje: :cheer: gefeliciteerd!!! echt knap met zo'n jonge hond! :cheer:

Ik denk dat je de proeven zondag zóveel leuker zult vinden, dan wil je nooit meer die van de knjv :Q:
Dank jullie wel :D
Ik ben erg nieuwschierig naar de proeven bij jullie
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Ranetje van harte en herinnert u zich deze nog: de mens lijdt het meest van het lijden wat hij vreest

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Wow!!! Wat goed :cheer:
Hartstikke gefeliciteerd!
Ik weet nu al dat ik op 10 oktober ook strak ga staan van de zenuwen, dus ik kan het me heeeel goed voorstellen maar een knappe prestatie voor zo'n jonge hond. :ok:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Oo Nettie wat goed!! Van harte gefeliciteerd met jullie B diploma :balon: :cheer: . Heeel erg knap van Ita en heeel erg knap van jou!! Op naar de Nimrod :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:"Paar" foto's van de proef in Lage Mierde :mrgreen:

http://www.griffonkorthals.nl/cpg1416/t ... =14&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 3 een paar van Ita bij het uit water apport.

En deze van Ita op pagina 1 :D

Afbeelding
Ooooh, deze foto :I:
Dat is er echt een om in te lijsten; práchtig!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Ranetje van harte en herinnert u zich deze nog: de mens lijdt het meest van het lijden wat hij vreest

Mvg Veenmug
Die herinner ik me nog prima.
Zenuwen laten zich helaas niet altijd bedwingen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: We moesten deze keer beginnen met het houden van de aangewezen plaats.
Ita is blijven liggen, maar ze was knap onrustig (7)
gefeliciteerd met jullie diploma, knap hoor :ok: :ok: !

maar, waarom maar een 7 voor het op de plaats blijven : is het al niet voldoende als ze blijven liggen dan :denken: ?
Vermoedelijk heeft ze zachtjes liggen piepen o.i.d. en misschien heeft ze wat in haar zij zitten knabbelen.
Ik heb het de keurmeester niet gevraagd.
Onrust op post tijdens de jacht kan niet, dus dat kost je punten :wink:

Rana heeft een keer op een proef het hele bos bij elkaar gezongen tijdens de blijf oefening :N:
De keurmeester was toen heel aardig en gaf er nog een 6 voor.
Dat was Rana's eerste proef.
De rest van de onderdelen waren toen O behalve het aangelijnd en los volgen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”