Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen met slipketting

Moderator: moderatorteam

piendepien
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): kruising bordeauxdog/ bouvier

trainen met slipketting

Ongelezen bericht door piendepien »

Hallo,

Ik heb Pien opgegeven voor de hondenschool, we gaan 19 augustus beginnen en ik heb er veel zin in.

We gaan naar een hondenschool in Arendonk (belgie) en het is hier verplicht om de hond te trainen met een slipketting.

Ik heb daar geen problemen mee, want Pien wordt een grote sterke hond, maar ik hoor in mijn omgeving veel negatieve opmerkingen over trainen met slipketting.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes, Karin
marjoleinn
Actief

Re: trainen met slipketting

Ongelezen bericht door marjoleinn »

Persoonlijk vind ik het niet nodig om met een pup direct al te beginnen met het trainen met een slipketting. Zij hebben dit nog helemaal niet nodig. Daarbij heeft het niets te maken of je hond later sterk en groot wordt. Pups zijn erg leerzaam en (meestal) erg baasgericht. Hier moet je gebruik van maken. Naar mijn mening is het trainen op beloning veel positiever dan trainen op straf (want dat doe je als het ware met de slipketting).
Heb je ook bij de hondenschool gevraagd waarom zij gebruik maken van de slipketting?
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Het hoeft geen enkel probleem te zijn hoor.

Voor het IPO programma is het trouwens verplicht dat de hond een slipketting om heeft.

Zo'n ketting is op 2 manieren te gebruiken. Je kan hem laten rijgen en je kan de musketon ook aan het andere oog vastzetten (waar de ketting doorheen gaat dus). Je hebt dan een ketting die als gewone halsband werkt.
Hier zit de lijn altijd aan dat vaste oog omdat ik zelf op die manier het prettigste er mee kan omgaan.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Hoe oud is Pien?

Voor de rest, over trainen met de slipketting maar vooral over gaan trainen bij een hondenschool die alleen maar wil trainen met een slipketting:

:N: :N: :N: :N: :N:

Ga alsjeblieft met je pup naar een hondenschool die met moderne trainingsmethoden werkt. Wist je dat Martin Gaus die vroeger zo dol was op trainen met de slipketting nu volledig om is en dat er op zijn hondenscholen alleen maar getraind wordt met de clicker? En je hoeft echt geen ram met een slipketting te geven om een hond 'Zit' aan te leren hoor. Daarbij produceren dit soort hondenscholen vaak 'opvoedingsadviezen' waarvan de honden - letterlijk - geen brood lusten.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk dat je hier net zoveel verschillende meningen zult krijgen als in je omgeving. ;)

Los van de slipketting (want die kan je inderdaad ook gebruiken zonder te wurgen) zou ik veel geinteresseerder zijn in de trainingsopvattingen van de school. Welke trainingsmethoden gebruiken ze?
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

christo schreef:Hoe oud is Pien?

Voor de rest, over trainen met de slipketting maar vooral over gaan trainen bij een hondenschool die alleen maar wil trainen met een slipketting:

Ga alsjeblieft met je pup naar een hondenschool die met moderne trainingsmethoden werkt. Wist je dat Martin Gaus die vroeger zo dol was op trainen met de slipketting nu volledig om is en dat er op zijn hondenscholen alleen maar getraind wordt met de clicker? En je hoeft echt geen ram met een slipketting te geven om een hond 'Zit' aan te leren hoor. Daarbij produceren dit soort hondenscholen vaak 'opvoedingsadviezen' waarvan de honden - letterlijk - geen brood lusten.
Ik ben geen voorstander van slipkettingen bij pups. De meeste pups kun je prima trainen met een gewoon halsbandje of tuigje.

Er zijn wel meer hondvriendelijke methoden dan de clicker. Jij noemt Gaus als voorbeeld hoe het wel moet. Op Martin Gaus scholen smeren ze mensen met jonge pups hulpmiddelen als halti's aan. Hier ben ik ook geen voorstander van :engel:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik begrijp het hele "standaard hulpmiddelen concept" niet eigenlijk. Of het nu een snuitband, een clicker of een slipketting is.
Soms kan een hulpmiddel wel eens handig zijn. Maar in mijn ogen is een hulpmiddel geen standaard attribuut :19:
Misschien smeert Gaus iedereen wel een snuitband aan omdat hij een "gehoorzame" hond binnen een paar weken voorspiegelt :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn mening is dat een pup nog zo vrolijk en speels is, dat je die heel goed kan trainen op een positieve manier. Zo blijft het voor de hond ook leuk en wil hij ook echt gehoorzamen, in plaats van dat hij word gedwongen om te gehoorzamen. Kijk, als jou hond het later nodig blijkt te hebben okay, maar een pup een slipketting om doen vind ik gewoon een slecht idee.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Maeve schreef:maar een pup een slipketting om doen vind ik gewoon een slecht idee.
Ik ook. Natuurlijk kun je een slipketting gebruiken als gewone halsband. Maar ik heb niet de indruk dat zulks bij de beoogde school van TS de bedoeling is.
Een pup met een slipketting vind ik net zoiets als zo'n maaitractortje op een postzegel gazon.
Beetje overdreven.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het feit dat het verplicht is, geeft voor mij aan dat ze het ook gaan gebruiken. Oftewel: je gaat je pup fysiek corrigeren. Je moet zelf bedenken of je dat wilt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

EstherK schreef:
christo schreef:Hoe oud is Pien?

Ik ben geen voorstander van slipkettingen bij pups. De meeste pups kun je prima trainen met een gewoon halsbandje of tuigje.

Er zijn wel meer hondvriendelijke methoden dan de clicker. Jij noemt Gaus als voorbeeld hoe het wel moet. Op Martin Gaus scholen smeren ze mensen met jonge pups hulpmiddelen als halti's aan. Hier ben ik ook geen voorstander van :engel:
Ik denk dat jij minstens één topic van mijn kant over mijn ervaringen met de MG school in Rotterdam gemist hebt :F:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ene hondenschool een slipketting verplicht maak ik erop uit dat ze idd ook fysiek corrigeren... ik ben daar zeer zeker geen voorstander van en zal ook niet met mijn hond bij zo een hondenschool gaan trainen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zoek stok! schreef:Het feit dat het verplicht is, geeft voor mij aan dat ze het ook gaan gebruiken. Oftewel: je gaat je pup fysiek corrigeren. Je moet zelf bedenken of je dat wilt.
Voor mij zou dit een reden zijn om hier NIET, nu niet en nooit niet te gaan trainen.

Ik vind het zeker voor een pup een NO GO, maar je moet je eigen keuzes maken. Voor mij is het geven van fysiekeke correcties tijdens het leren absoluut niet de bedoeling.

Nou train ik mbv clickertraining dat is voor sommige het andere uiterste ;-) maar IK voel me daar veel beter bij. Nou past dat ook beter bij het ras wat ik heb, dat scheelt.

Voor mij zou een positieve trainingsschool de voorkeur hebben boven 1 die VERPLICHT met correctie werkt. Zeker en absoluut niet mijn idee van "prettig met de hond aan de gang".. je wilt toch dat die plezier heeft in het leren? Waarom dan niet het goede belonen?

(Kijk, luistert, ook ik gebruik "nee" en "foei" en ik duw weg als er iets echt niet door de beugel kan, maar NIET tijdens les/training..... oh nee, niet waar, "nee" gebruik ik ook tijdens training)

Ga er eerst 's kijken hoe de lessen zijn, neem een proefles (of 2). Zeker met een pup vraag ik me ten zeerste af of je dit moet willen.

Suzanne
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

Charles vd B schreef:Het hoeft geen enkel probleem te zijn hoor.

Voor het IPO programma is het trouwens verplicht dat de hond een slipketting om heeft.
dat heb ik nog niet eerder gehoord...bron?

ik zou dus ook niet trainen waar het verplicht is...
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

piendepien schreef:Hallo,

Ik heb Pien opgegeven voor de hondenschool, we gaan 19 augustus beginnen en ik heb er veel zin in.

We gaan naar een hondenschool in Arendonk (belgie) en het is hier verplicht om de hond te trainen met een slipketting.

Ik heb daar geen problemen mee, want Pien wordt een grote sterke hond, maar ik hoor in mijn omgeving veel negatieve opmerkingen over trainen met slipketting.

Wat vinden jullie ervan?

Groetjes, Karin
en een grote en sterke hond kun je alleen onder controle houden met dit soort hulpmiddelen ?
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe ze bij een pup een SK gaan gebruiken....
ik zou hier nooit heen gaan.... jij hebt er geen probleem mee zeg je ... waarom niet ? waarom niet eerst zonder proberen ?

ik vind het echt heel raar....
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Dongo schreef:

dat heb ik nog niet eerder gehoord...bron?

ik zou dus ook niet trainen waar het verplicht is...
Ik weet wel dat je tijdens KNPV? / IPO wedstrijden en examens een slip om moet hebben. dit is volgens mij omdat de keurmeester dan toch kan zien dat je geen spijkers door de halsband hebt zitten :N:
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Zo'n ketting is op 2 manieren te gebruiken. Je kan hem laten rijgen en je kan de musketon ook aan het andere oog vastzetten (waar de ketting doorheen gaat dus). Je hebt dan een ketting die als gewone halsband werkt.
Hier zit de lijn altijd aan dat vaste oog omdat ik zelf op die manier het prettigste er mee kan omgaan.
Voor het IPO examen is het verplicht dat hij een ketting om heeft maar absoluut niet op de slipstand!!! Dus dat is geen excuus :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is die slipketting verplicht of staat dat ding als standaard-attribuut op het lijstje van zaken die je mee moet nemen?

Ik kwam jaren geleden ook op een school waar de hond een slip om had (stond in de boekjes van die school).
Na één les ben ik verder gegaan met een gewone halsband.
Niemand heeft er iets over gezegd. :wink:
Op de puppy jachtcursus, vorig jaar, stond de slipketting er ook op.
Ik ben met een gewone halsband gegaan. Daar is na één kleine opmerking ("hoe moet jij je hond dan corrigeren???") niets over gezegd.
jacq1970 schreef:Als ene hondenschool een slipketting verplicht maak ik erop uit dat ze idd ook fysiek corrigeren... ik ben daar zeer zeker geen voorstander van en zal ook niet met mijn hond bij zo een hondenschool gaan trainen.
Dat is nog maar de vraag.

Op heel wat scholen moet die ketting om. Punt uit...........
Hoe je er mee om moet gaan wordt niet eens aangeleerd.
Dus de resultaten zijn op zijn zachtst gezegd nogal pover :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

Chezzies schreef:

Voor het IPO examen is het verplicht dat hij een ketting om heeft maar absoluut niet op de slipstand!!! Dus dat is geen excuus :wink:
heb het even nagekeken...het moet een halsketting zijn en mag idd absoluut niet op slip!
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Dongo schreef:heb het even nagekeken...het moet een halsketting zijn en mag idd absoluut niet op slip!

Ok dat scheelt mij weer even terugzoeken.

Er is maar 1 certificaat waar je ook aangelijnd moet volgen en dat is bij VZH. Bij de andere certificaten zijn alle oefeningen los en ja dan is het verplicht een ketting om te hebben.
Pas bij het bekend maken van de beoordeling zit je hond weer aangelijnd.
Voorschrift is dan weer dan de ketting niet op rijgen mag staan!

Dus waarom dan niet ook trainen met een ketting die niet op rijgen staat en dan kan je ook heel goed met een clicker trainen.
frank1985
Zeer actief

Charles vd B schreef:
Dus waarom dan niet ook trainen met een ketting die niet op rijgen staat en dan kan je ook heel goed met een clicker trainen.
maar dan is er toch geen verschil met een platte halsband ? das dan toch maar net wat je zelf wilt/mooier
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

hier ook grote sterke honden maar allemaal aan een zachte brede leren band ;).

ik zou een andere hondenschool gaan zoeken.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

frank1985 schreef:
Charles vd B schreef:
maar dan is er toch geen verschil met een platte halsband ? das dan toch maar net wat je zelf wilt/mooier
natuurlijk wel. zet maar eens een ketting op je scheenbeen en een leren band en trek er eens aan ;).
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Hutsje schreef:
frank1985 schreef:
Charles vd B schreef:
natuurlijk wel. zet maar eens een ketting op je scheenbeen en een leren band en trek er eens aan ;).
jah das waar :kotz:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Misschien dat je kunt beginnen met een halfslip? Dat doen wij ook, op onze hondenschool adviseren ze eigenlijk ook een slipketting maar ze weten ondertussen dat ik dat bij de pups toch niet doe.
Halfslip is in mijn ogen een prima gulden middenweg.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
frank1985
Zeer actief

Tulp schreef:Misschien dat je kunt beginnen met een halfslip? Dat doen wij ook, op onze hondenschool adviseren ze eigenlijk ook een slipketting maar ze weten ondertussen dat ik dat bij de pups toch niet doe.
Halfslip is in mijn ogen een prima gulden middenweg.
waarom ? waarom niet gewoon een halsband ?
Afbeelding
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

met een pup, die nog zo te kneden is, zou ik absoluut niet gaan trainen met een slipketting
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
Tulp
Zeer actief

Ze hebben hier allemaal halfslips om, omdat de nek dusdanig dik is dat een halsband zo strak net achter de oren omgedaan moet worden dat dat ook echt niet fijn zit. Doen we ze losser dan gaan ze over de kop af.
* * *
Tulp
Zeer actief

Hij zit overigens zo los dat hij over de kop af kan, dus als de ketting aangetrokken is wordt er geen keel dichtgeknepen.
* * *
Hutsje
Zeer actief

Tulp schreef:Ze hebben hier allemaal halfslips om, omdat de nek dusdanig dik is dat een halsband zo strak net achter de oren omgedaan moet worden dat dat ook echt niet fijn zit. Doen we ze losser dan gaan ze over de kop af.
de diknekken hebben hier ook halfchecks om die reden, maar wel brede leren. zie onderschriftfoto.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 14 aug 2009 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”