Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! [url=https://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=338121]Klik hier om te reageren


Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!


Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Akita

Wat is dat nu voor een ras?

Moderator: moderatorteam

Gebruikersavatar
Caro.
Zeer actief
Berichten: 31794
Lid geworden op: 23 apr 2002 03:52
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Akita

Ongelezen bericht door Caro. »

Akita
(met dank aan **Tamara** )

Afbeelding
Kajitsu No Esashigun Go

De Akita was de eerste van zeven rassen die behoren tot het Nationaal Erfgoed van Japan.
Het is alweer 60 jaar geleden dat de Akita is uitgeroepen tot Nationaal Monument van Japan, dit gebeurde in juli 1931.

Algemeen

Hij is goed waaks, een goede jager, geschikt voor vele taken, vrij onverstoorbaar,
past zich aan in nieuwe situaties.
De Akita is een jager op groot wild zoals het wild zwijn,de zwarte beer en het hert.
Hij is een goede werker, indien gemotiveerd en in eigen tempo.
In de omgang met volwassenen is hij vriendelijk, maar afstandelijk tegen vreemden.
Hij heeft graag gezelschap, maar dringt zich niet op.
In de omgang met kinderen is hij goed. Kinderen natuurlijk nooit alleen laten met een hond.

In de omgang met andere honden is een Akita overheersend.
Hij benadert honden op natuurlijke wijze en legt ze graag zijn wil op,
hetgeen tot problemen kan leiden.
Binnenshuis is een Akita rustig. De meeste zijn fervente jagers.
Mits goed opgevoed een gehoorzame hond, echter niet onderdanig. Gaat zijn eigen gang.
Een Akita moet regelmatig flink beweging krijgen.
In de ruiperiode regelmatig borstelen en kammen.

De opvoeding van de Akita moet duidelijk en consequent gebeuren, met veel geduld.
Enig fysiek overwicht is noodzakelijk, maar een (te) harde opvoeding heeft een averechts effect.

Bron: www.akitaclub.com


Historie van de Akita

De geschiedenis van de Akita is ongeveer 4000 jaar geleden begonnen, afgaande van de vondst van een hondenskelet in het noorden van Japan, terwijl de eerste echte getuigenissen over het bestaan van de Akita dateren van ongeveer 300 jaar geleden, vanaf het begin van de Edo-periode (1616-1868). Japanse deskundigen zijn het er over eens dat de voorvaderen van deze hond chinees moet zijn.
De Matagi-inu heeft in de 8e eeuw in het berggebied rond Odate bestaan, hier was het ras zuiver gebleven, de Matagi was een voortreffelijke jachthond op beren, wilde zwijnen en ander groot wild.

Afbeelding

Rond 1700 kreeg shogun Tsunayoshi belangstelling voor deze honden, er werd snel een wet uitgevaardigd waarbij het verboden was een hond te verwonden of te doden, en dat op straffe van gevangenisstraf of…..ter dood veroordeling.
Vanaf die tijd werd de Akita geassocieerd met religieuze feesten.
Sommige Akita,s kregen hun eigen huis met bedienden, er wordt zelfs verteld dat een shogun 530.000m2 van zijn land aan zijn honden had geschonken.

Deze Gouden Tijden eindigden met de Meiji-periode(1868-1912 en de opkomst van de honden gevechten, die werden georganiseerd om de krijgslust van de samoerai te stimuleren. Voor deze honden gevechten werden de Tosa-inu, een afstammeling van de Kochi gebruikt. Maar deze honden die speciaal met dit doel was gekruist met onder andere Bulldogs, Duitse Doggen, St.Bernhardhonden en Mastiff's kregen al gauw de Akita tegenover zich in de vechtring.
Deze rassen werden weer met elkaar gekruist.
Sommige nakomelingen werden Shin Akita (nieuwe Akita) genoemd.
Het klakkeloos kruisen van de rassen veroorzaakte een ware degeneratie van het ras.

Afbeelding

In 1910 werden de honden gevechten verboden, maar het lot sloeg opnieuw toe in de vorm van een ingevoerde hondenbelasting, waardoor duizenden honden werden afgeslacht, en daar kwamen nog eens ontelbare slachtoffers van een andere ramp –hondsdolheid- bij.
Pas tegen 1930 namen de Japanse autoriteiten maatregelen door de Akita op de lijst van Nationaal Erfgoed te zetten.

Edelman Ichinoseki ging aan de slag om de Akita van weleer te doen herleven, er ging onmiddellijk een uitvoer verbod van deze honden van kracht.
Er werd zo selectief gefokt, dat binnen de kortste keren het oorspronkelijke type weer terug was, het type waar generaal Tsunayoshi langer dan 200 jaar geleden zo trots op was.
Helaas werd alles in een keer teniet gedaan door het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog.
Ook de Akita moest er aan geloven, vanwege zijn eetbare vlees en warme vacht.

In 1946 bestonden er nog maar enkele exemplaren van het eens zo geliefde ras.
En weer was Ichinoseki, die stiekem een paar mooie honden verborgen hield, om direct na de oorlog het ras nieuw leven in te blazen.
Tegelijkertijd kruiste een zekere Ito Akita inu teven met een Duitse herdershond, en verkocht de resultaten daarvan heel duur aan Amerikaanse soldaten.
Op die manier kwam de “Akita inuâ€
Gebruikersavatar
Demi01
Vaste gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 feb 2005 19:38
Locatie: Opheusden

Ongelezen bericht door Demi01 »

:N:
Gebruikersavatar
Demi01
Vaste gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 feb 2005 19:38
Locatie: Opheusden

Ongelezen bericht door Demi01 »

:N:
Gebruikersavatar
little-wolf
Zeer actief
Berichten: 5824
Lid geworden op: 31 dec 2003 14:03
Aantal honden: 1
Locatie: Ergens bij tholen

Ongelezen bericht door little-wolf »

:denken:

post jij niet verkeerd?
chrico
Zeer actief
Berichten: 22604
Lid geworden op: 22 apr 2002 06:08
Locatie: IJmuiden

Ongelezen bericht door chrico »

Levensgevaarlijke honden :eek: :eek:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Ongelezen bericht door Kyra- »

Wanneer puppen jong zijn, moet je, je rol als baas vastleggen.
Een Akita kiest zelf zijn baas de rest mag eigenaar zijn.
Wanneer je je gelukkig mag prijzen dat je een "baas" mag zijn heb je er een geweldige hond aan maar owee wanneer je dat niet bent dan heb je een groot probleem. Akita is NIET voor beginners. (alhoewel ik het van het fokprodukt van vandaag de dag niet zo zeker meer weet zijn meer op uiterlijk dan karakter, gangwerk en andere spec. gefokt)

Het oorspronkelijke karakter van de Akita is anders dan de AKita van vandaag. Wanneer een Akita in huis is en er visite komt dan zal de Akita deze niet gaan begroeten maar wacht tot hij begroet word. Een Akita is in alle opzichten dominant, door de ZEER minimale tekens welke hij/zij geef is het heel moeilijk te zien of ze een andere hond accepteren. Vaak worden ze uitgemaakt voor vechtersbazen maar wanneer je het ras echt kent en daarmee je hond kan je alles aan zien komen goed of fout.

Dat de Akita gebruikt werd voor de jacht is bekend maar ook word de Akita gebruikt als politiehond in oa. Japan en UK. Nederland is de Akita helaas niet erkend om er dit soort trainingen mee te doen en te gaan gebruiken voor het werk. Datwil niet zeggen dat ze dan ook makkelijk te trainen zijn en dat komt door de zeer hoge drempel die ze hebben om te bijten. Ze zullen pas bijten als ze vinden dat ze voldoende gewaarschuwd hebben of als ze pijn gedaan worden of puur als de baas word aangevallen. Daarin tegen een team van reu en teef die werken samen en kunnen een hoop aan.

Oorsprong Akita

Afbeelding
Meervoudig Kampioen Shirotomi of Murotomi Kensha

Afbeelding
Meervoudig Kampioen Aikyo of Dharani -Go

Afbeelding
Chikara No Izumi of Dharani-Go

Afbeelding

Afbeelding
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ik wilde deze site al eens plaatsen maar er was een probleem met de server
Nu deze is opgelost plaats ik deze link voor de mensen die baat hebben bij info over de Japanse hondenrassen.



Afbeelding
Gebruikersavatar
angelmelati
Zeer actief
Berichten: 677
Lid geworden op: 25 okt 2004 00:54

Re: Akita

Ongelezen bericht door angelmelati »

en Nederlands kampioen (gewoon aanwezig hier op het forum)

Daiki Go Kiyama

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Angelina
blondie
Zeer actief
Berichten: 30331
Lid geworden op: 29 jun 2007 23:44
Aantal honden: 2

Re: Akita

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vind ze erg mooi om te zien, er loopt hier een rood bruine akita teef erg mooi en voorheen liep ze samen op met een akita reu donker bruin gestroomd.. groot en imposant.. ben hem al een paar keer ook op straat tegengekomen (los) en dan verzocht ik de eigenaar toch wel even de hond bij zich te roepen net zoals ik dat met mijn reu deed :mrgreen: de manier van op Finn aflopen vond ik niet bepaald prettig... traag.. starend en zelfverzekerd..weet ook dat de hond een paar keer andere honden heeft gegrepen en wel eens mensen heeft gebeten..niet echt een lieverdje dus.. maar zijn baas heeft ook een bepaald verleden.. :wink: had hem al een tijd niet meer gezien tot gister overdag.. en in de avond liep ik met mijn duo in het bosparkje en prompt lopen we de hoek om en staat de akita recht voor ons.. draaide me gelijk (na een groet hallo..)met een Finn hier om en liep de andere kant uit onderwijl het lijntjevastpakkend.. Bluf heeft wel nog even met hem kennis gemaakt en kwam achter ons aan terwijl hij zijn hond die toch ook Finn even wilde aftasten bij zich riep.. dat vind ik dan wel netjes..beetje respect voor elkaar en elkaars honden..

Verders vind ik het echt een mooi ras.. maar erg imposant en denk dat dat op andere honden ook zo overkomt.. ze hebben een bepaalde air en houding al van zichzelf, en misschien onterecht.. denk ik dat het lelijk knokken wordt tussen die van hem en mij als ze echt om elkaar heen gaan draaien.. al was met een andere castraat akita waar Finn door een hek mee geconfronteerd werd Finn wel weer degene die zijn kop afwende, toch de houding van het ras denk en het imposante..
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Re: Akita

Ongelezen bericht door Kyra- »

Hey Angelina hoe gaat tie met je hondje, Staat volgens mij nog foto van jou op mijn Japanner site. Jammer dat je Japanner zo verkloot word in Nederland en ik denk overal wel spoeling wordt erg dun om nog een goede combi te vinden
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
Shita
Zeer actief
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 jan 2004 19:31
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Locatie: Loenen GLD
Contacteer:

Re: Akita

Ongelezen bericht door Shita »

Dit is en blijft een ras waar ik bewondering voor heb. Vooral deze kleurslag vind ik erg mooi om te zien:
Afbeelding
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Angelique.

Re: Akita

Ongelezen bericht door Angelique. »

Dat is een Amerikaan :wink:
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Re: Akita

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ja lol .. de Japanner is niet wat het geweest is .. zelfs de Amerikanen gaan snel berg afwaarts erg jammer

Er zijn niet veel AK met nog een goede bone en gangwerk.

1 teef waar ik weg van ben en nog steeds is Lana.
Heeft nu een nest
Afbeelding
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
angelmelati
Zeer actief
Berichten: 677
Lid geworden op: 25 okt 2004 00:54

Re: Akita

Ongelezen bericht door angelmelati »

Kyra- schreef:Hey Angelina hoe gaat tie met je hondje, Staat volgens mij nog foto van jou op mijn Japanner site. Jammer dat je Japanner zo verkloot word in Nederland en ik denk overal wel spoeling wordt erg dun om nog een goede combi te vinden

Heeey, wat is de link van je site ook alweer?

Ik probeer mijn best te doen om de juiste combinatie te vinden.

De combinatie die ik nu heb gemaakt is al eerder goed uitgepakt met het zusje van Daiki.
Ik heb een brindel gebruikt in de hoop dat het rooie donkerder wordt, en zo heb ik de negatieve dingen van daiki gezocht naar een reu die dat natuurlijk niet heeft, een reu die al vererft heeft en heb het nageslacht gevolgd. Niet alleen van de buiten\kant maar ook kwa al dan niet erfelijke ziektes etc dat wat elke goede fokker doet.

Momenteel wordt er ook weinig gefokt met de japanse akita in nederland.

Met Daiki en met Djago gaat het goed, Daiki is op 5 juni dus gedekt en onze Djago is een lekkere gezellige huishond.
Gebruikersavatar
angelmelati
Zeer actief
Berichten: 677
Lid geworden op: 25 okt 2004 00:54

Re: Akita

Ongelezen bericht door angelmelati »

Ik heb je site al gevonden via je profiel, ben ik daar al lid van het forum? Ik kan me niet herinneren.
anders wordt ik wel lid.

Groetjes angelina
Gebruikersavatar
angelmelati
Zeer actief
Berichten: 677
Lid geworden op: 25 okt 2004 00:54

Re: Akita

Ongelezen bericht door angelmelati »

Ik heb je site al gevonden via je profiel, ben ik daar al lid van het forum? Ik kan me niet herinneren.
anders wordt ik wel lid.

Groetjes angelina
Gebruikersavatar
angelmelati
Zeer actief
Berichten: 677
Lid geworden op: 25 okt 2004 00:54

Re: Akita

Ongelezen bericht door angelmelati »

Ik heb je site al gevonden via je profiel, ben ik daar al lid van het forum? Ik kan me niet herinneren.
anders wordt ik wel lid.

Groetjes angelina
Gebruikersavatar
Sjoera
Zeer actief
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2010 16:06
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 2

Re: Akita

Ongelezen bericht door Sjoera »

Mijn vriend had vroeger ook een Akita gehad. Helaas is die met 9 maanden overleden aan een zeldzaam ziekte die bij poolhonden voorkomen.
Zijn broer heeft nu ook een Akita Suyii en een Collie Ayla.
Zie hieronder de Akita Suyii van mijn zwager.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Angelique.

Re: Akita

Ongelezen bericht door Angelique. »

Sjoera schreef: Helaas is die met 9 maanden overleden aan een zeldzaam ziekte die bij poolhonden voorkomen.

SA ?
Gebruikersavatar
Sjoera
Zeer actief
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2010 16:06
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 2

Re: Akita

Ongelezen bericht door Sjoera »

Nuyvilaq schreef:
Sjoera schreef: Helaas is die met 9 maanden overleden aan een zeldzaam ziekte die bij poolhonden voorkomen.

SA ?
Ik heb geen idee hoe het heet. De pup werd van het een op de andere dag blind. Het bleek een ziekte te zijn in het imumsysteem. Mijn vriend had er onderzoek naar gedaan en kwam er achter dat er bloedlijnen in Zweden zaten. Een van de fokkers daar melde hetzelfde geval. Mijn vriend had een tijd contact met haar. Ik begreep dat er eigenlijk niet meer gefokt mocht worden met die bloedlijn.
Die Akita had best veel geleden. Hij had nog een paar dagen in Utrecht door gebracht.
Maar die waren meer bezig met proeven dan met het genezen van de hond.
En niet te vergeten een rekening waar je :O: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Akita

Ongelezen bericht door sirene »

VKH-syndroom misschien ? Gebeurde er niets maar haar en huid ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gebruikersavatar
Sjoera
Zeer actief
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2010 16:06
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 2

Re: Akita

Ongelezen bericht door Sjoera »

sirene schreef:VKH-syndroom misschien ? Gebeurde er niets maar haar en huid ?
Geloof dat het inderdaad VKH was.
De pup werd ineens blind. Tevens werd ze erg ziek.
De ziekte zit in de bloedlijn, maar ondanks dat wordt er toch mee gefokt.
De fokker vondt ook dat het niet naar buiten mocht komen en was erg kwaad toen mijn vriend contact had met mensen uit diezelfde bloedlijn. Want stel je voor dat men geen pups van hun willen kopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sirene
Zeer actief
Berichten: 14192
Lid geworden op: 29 aug 2003 20:57
Contacteer:

Re: Akita

Ongelezen bericht door sirene »

Sjoera schreef:
sirene schreef:VKH-syndroom misschien ? Gebeurde er niets maar haar en huid ?
Geloof dat het inderdaad VKH was.
De pup werd ineens blind. Tevens werd ze erg ziek.
De ziekte zit in de bloedlijn, maar ondanks dat wordt er toch mee gefokt.
De fokker vondt ook dat het niet naar buiten mocht komen en was erg kwaad toen mijn vriend contact had met mensen uit diezelfde bloedlijn. Want stel je voor dat men geen pups van hun willen kopen.
Tja, fijn zulke fokkers :jank: VKH is inderdaad een vreselijke ziekte die bij de Akita voorkomt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Angelique.

Re: Akita

Ongelezen bericht door Angelique. »

ja kon eigenlijk bijna alleen maar SA of VKH zijn...

Triest :(
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Re: Akita

Ongelezen bericht door Kyra- »

Sjoera weet je bij welke fokker de JA weg kwam? of welke bloedlijn. Ik ben wel benieuwd.

Tzt zal er hier ook weer een JA of een SI komen maar ik ben zeer kieskeurig wat bloedlijnen en type betreft.
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
Sjoera
Zeer actief
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2010 16:06
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Aantal honden: 2

Re: Akita

Ongelezen bericht door Sjoera »

Kyra- schreef:Sjoera weet je bij welke fokker de JA weg kwam? of welke bloedlijn. Ik ben wel benieuwd.

Tzt zal er hier ook weer een JA of een SI komen maar ik ben zeer kieskeurig wat bloedlijnen en type betreft.
Ja dat weet ik wel. Maar eerst wil ik wel zeggen dat ik niet wil oordelen. Toen mijn vriend contacten had met eigenaren van diezelfde bloedlijn, kreeg hij de wind van voren van die fokker. En zij waren erg kwaad omdat het slechte reklame voor hun was.
Mijn zwager heeft ook van diezelfde fokker een Akita, en daar is niets mee aan de hand.
Beide honden komen van een fokker uit Venray (L).
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 feb 2009 15:55

Re: Akita

Ongelezen bericht door Kyra- »

Sjoera schreef:
Kyra- schreef:Sjoera weet je bij welke fokker de JA weg kwam? of welke bloedlijn. Ik ben wel benieuwd.

Tzt zal er hier ook weer een JA of een SI komen maar ik ben zeer kieskeurig wat bloedlijnen en type betreft.
Ja dat weet ik wel. Maar eerst wil ik wel zeggen dat ik niet wil oordelen. Toen mijn vriend contacten had met eigenaren van diezelfde bloedlijn, kreeg hij de wind van voren van die fokker. En zij waren erg kwaad omdat het slechte reklame voor hun was.
Mijn zwager heeft ook van diezelfde fokker een Akita, en daar is niets mee aan de hand.
Beide honden komen van een fokker uit Venray (L).

Ik weet denk ik wel wie je bedoel.
Ik denk dat een goede fokker juist deze info wil hebben enzo vanuit een andere lijn verder gaan.
Wanneer een fokker dit stil wil houden en zo in de doofpot wil stoppen ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Natuurlijk zijn er een aantal bloedlijnen waar dit in voorkomt en wat nog niet bekend was toen er met deze lijnen gestart was te fokken. Ik ken een paar fokkers die, toen dit bekend werd, direct gestopt zijn met deze bloedlijnen.

Helaas, voor zover ik weet, is SA (Sebaceous Adenitis) en VKH (VOIGT-KOYANAGI-HARADA) beide erfelijk.
Dat het bij de hond van jou zwager niet te zien is wil niet zeggen dat het nooit zal komen of wanneer er mee gefokt word de nakomelingen niet zullen krijgen.
Ik denk dat de fokker de verantwoordelijkheid voor zijn ras moet nemen en dit niet achterhouden en zo meewerken aan verbetering van het ras.
Si vis pacem, para bellum
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Akita

Ongelezen bericht door ArCee »

Klopt het (dit heb ik meen ik ergens gelezen) dat er een hemelsbreed verschil zit, qua karakters, tussen de Akita Inu en de American Akita of Great Japanes Dog?

Ik meen mij te herinneren (geen 100% zekerheid meer) dat een American Akita qua karakter meer richting de duitse herder gaat, in vergelijking tot de orginele Akita, waarvan ik dan weer las, dat het 1 van de weinige rassen is die zichzelf in leven zou kunnen houden als deze in een bos/oerwoud zou worden los gelaten?


Geen idee waar ik gelezen heb, maar is dit zo, of weer een verzinsel van iemand?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gebruikersavatar
Minhie
Zeer actief
Berichten: 11848
Lid geworden op: 18 feb 2005 00:27
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1
Locatie: Groningen

Re: Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

ArCee schreef:Klopt het (dit heb ik meen ik ergens gelezen) dat er een hemelsbreed verschil zit, qua karakters, tussen de Akita Inu en de American Akita of Great Japanes Dog?

Ik meen mij te herinneren (geen 100% zekerheid meer) dat een American Akita qua karakter meer richting de duitse herder gaat, in vergelijking tot de orginele Akita, waarvan ik dan weer las, dat het 1 van de weinige rassen is die zichzelf in leven zou kunnen houden als deze in een bos/oerwoud zou worden los gelaten?


Geen idee waar ik gelezen heb, maar is dit zo, of weer een verzinsel van iemand?
Mwuah.. ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt eigenlijk. De amerikaanse akita is inderdaad wel gekruist met de duitse herder. Het zou dus goed kunnen dat er af en toe wat trekjes van de duitse herder inzitten. De (japanse) akita zou misschien wel wat gereserveerder kunnen zijn. Maar het hangt heel erg af van waar je de hond vandaan haalt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArCee
Zeer actief
Berichten: 1655
Lid geworden op: 17 nov 2010 12:27
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1
Locatie: Heerhugowaard.

Re: Akita

Ongelezen bericht door ArCee »

Mijn verwarring komt door berichtjes als deze:

Citaat:

Oorsprong

In oorsprong is de geschiedenis van de American Akita identiek aan de ontwikkeling van de Japanse Akita. Sinds 1603 werden in de provincie Akita, de Akita Matagi (middelgrote hond) gebruikt als vechthonden. Vanaf 1868 werd dit ras gekruist met de Tosa inu, de Mastiff, Duitse Dog, Sint Bernard en Duitse Herder. Daardoor nam het formaat van deze honden toe, maar karakteristieken als opstaande oren en de gekrulde staart, die kenmerkend zijn voor de Akita (Spitz type), gingen verloren (gelukkig is dit later hersteld). Toen de tweede Wereldoorlog eindigde was het aantal Akita's drastisch verminderd. Er bestonden op dat moment drie typen: Matagi Akita (middelgrote Akita), Fighting Akita (vechthonden), Shepherd Akita (hoeders). Dit gaf de nodige verwarring in de situatie. Gedurende de wederopbouw van dit ras na de oorlog genoot Kongogo, van de Dewa-lijn een enorme populariteit. Veel Akita's van deze lijn, die zowel karaktertrekken hadden van de Mastiff en de Duits Herdershond, werden na de Tweede Wereldoorlog door militairen naar de Verenigde Staten meegenomen. Deze Akita's trokken de aandacht van Amerikaanse fokkers en de honden namen toe.

Bron: http://www.creamperfection.nl/american-akita.html
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Rasstandaards”