Rami schreef:Zoie schreef:ik weet niet om welk deel van de geit het is gegaan, maar ik moet zeggen dat ik over de ribben ook vaak twijfels heb. Ze breken soms zo raar scherp af.
Terwijl het bottendocument toch zegt dat ribben safe zijn

Dat zijn ze ook wel, mits afkomstig van jonge, niet al te grote dieren (dus geen rund, geen paard, wel geitenlam, schapenlam) en mits ze goed bevleesd zijn. Als ik die niet kan krijgen of mijn leverancier kan me niet garanderen dat ze afkomstig zijn van jonge dieren, dan geef ik ze niet.
En ik weet niet of het in het bottendocument staat maar één los ribje geven is ook niet verstandig. Geef altijd meerdere ribben aan elkaar. Je kunt ze nog beter in de breedte in twee stukken zagen/snijden (als één stuk te groot is voor je hond) dan in de lengte.
zo staat het er:
-Geef alleen zachte botten met vlees. Dit zijn botten die geen lichaamsgewicht dragen zoals nekken, wervels, ribben, koppen. Kippenvleugels zijn ook dragende botten, veel honden verdragen ze niet goed in het begin.
Maar sommige mensen geven hele kip, of dragende delen van de kip,waaronder ik blijkbaar ook vleugels moet rekenen ( wij geven ze ze trouwens ook.)
Ik hak b,v, ribben met een hakmes, en als je dan op een rib hakt, kan je je voorstellen dat ze er in het stenentijdperk dolken van maakte
Nog iets: ik lees veel over verteren, maar scherpe stukken bot kunnen toch ook ergens in gaan steken, en dat lijkt mij vooral het risico te zijn. Of zie ik dat verkeerd ?