Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor de aardigheid een paar foto's van een forumjachttraining gisteren met een groepje gelijkgezinden :wink:

De foto's zijn door anderen gemaakt.
Ik ben er erg blij mee :D

Rana
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 35#3322335

Ita
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 39#3322339
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Naar aanleiding van onze forumtraining heb ik aan de fokker een paar foto's opgestuurd van een apporterende Ita (ook het waterapport) met de vraag of Ita wel in de juist groep was ingedeeld.
Ik kreeg bericht terug dat er na de training van gisteravond een herindeling zou komen van de groepen.

Gisteravond dus nog getraind in de oorspronkelijke groep.
Dat was volgen, afliggen, vooruitsturen en over water sturen.
De eerste drie onderdelen gingen bij Ita prima.
Daarna het over water.
Het was al zo ongeveer donker toen dat aan de beurt kwam.
De bedoeling was dat de honden aan de lijn zouden worden overgetrokken als ze zouden aarzelen om te water te gaan.
Aan de overkant dan zitten met hulp van de hulptrainer en vervolgens weer terugroepen.

Ik ben een lastig mens :mrgreen:
Ik zie geen enkele reden om een hond over water te sturen en weer terug te roepen zonder dat er over water iets te doen is (zoek apport bijvoorbeeld? :idea: ).
Ik heb Ita wel over gestuurd................. dat deed ze :ok: en weer terug geroepen. Maar zonder lijn er aan.
Het zitten aan de overkant ging niet , en de assistent zou haar even assisteren bij het zitten.
Dat leek me niet zo'n geweldig idee. Dus snel teruggeroepen :mrgreen:

Als ik Ita over water stuur ligt er wat. Daar kan ze op rekenen.
Dat is voor mijn gevoel ook de juiste benadering.
Zo heb ik het ook geleerd in mijn jachttrainingsgroep in Haarlem.
Zij zeiden dat de hond daarin op je moest kunnen vertrouwen.
Kennelijk wordt daar verschillend over gedacht :?

Aan het einde van de les werd gevraagd wie van mening was dat hij in een meer gevorderde groep thuis hoorde.
Drie mensen uit de groep (waaronder ik dus ook) hebben gezegd dat we dat beter vonden. Een Draadhaar, een Cesky Fousek en een Griffon dus :cool:
En nu eens kijken waar we volgende week in terecht komen ;)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Zij zeiden dat de hond daarin op je moest kunnen vertrouwen.
En andersom? :denken: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

ranetje schreef:Als ik Ita over water stuur ligt er wat. Daar kan ze op rekenen.
Ben het helemaal met je eens.
Hoop dat je in de aangegeven groep komt, dat maakt het trainer wel leuker.

Ik heb dat hele over het water sturen met een lange lijn nooit zo zien zitten.
Nilsson wilde eerst ook absoluut niet IN het water laat staan erover en toen is inderdaad geopperd om het met de lange lijn te doen :N: ik heb gezegd dat ik dat nu nog niet wilde, wat als hij in paniek raakt ??

Ik wilde hem dat niet aandoen, hij vertrouwt mij,hij was doodsbang om het water over te gaan en dan moet dat zonder baas met een lijn? nee dacht het niet.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Zij zeiden dat de hond daarin op je moest kunnen vertrouwen.
En andersom? :denken: :wink:
:mrgreen:
Ik vertrouw ook op mijn hond Jaap :wink:
Als ik weet dat er wat ligt aan de overkant en ik stuur mijn hond, dan weet ik dat ze zal zoeken tot ze met dat apport terugkomt.

Deze "over water" voor Ita was natuurlijk idioot, maar ik had mijn doosje met lekkers bij de hand :wink:
Ik heb er een spelletje van gemaakt voor deze ene keer.
Heb ik ook eens gedaan met de hoogtesprong voor Rana.
Daar had Cynophilia voor de G&G 1 bedacht dat de hond heen en terug moest springen zonder verdere opdrachten :denken:
Naderhand hebben ze daar toch maar een hoogtesprong apport van gemaakt :ok:

Verder zal Ita niet meer over water gaan zonder apport.
Beloofd :F: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:[ :ugh: :ugh: :ugh:

bij dit soort 'trainingsstrategieën' vraag ik me dus altijd af of ze - als ze héél erg hard hun best zouden doen - nog iets zouden kunnen verzinnen dat nóg fouter is :ugh: ?

hoe komen ze daar toch in godsnaam bij :jank: :boos: ?!
Dit heet "appèl hebben op de hond" :mann:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef: :ugh: :ugh: :ugh:

bij dit soort 'trainingsstrategieën' vraag ik me dus altijd af of ze - als ze héél erg hard hun best zouden doen - nog iets zouden kunnen verzinnen dat nóg fouter is :ugh: ?

hoe komen ze daar toch in godsnaam bij :jank: :boos: ?!
Dit heet "appèl hebben op de hond" :mann:
ik hèb appèl op mijn hond, maar ik hoop het ook te houden, en dat zou op deze manier niet het geval zijn vrees ik :N: :boos: :mrgreen: .
Ik heb het niet verzonnen :mrgreen: :wink:

Het zijn trainingsgedachten/manieren die al vrij lang geleden zo bedacht zijn. :wink:
En er zijn nog ruim genoeg trainers die er helemaal achter staan in volle overtuiging.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:
ranetje schreef:Als ik Ita over water stuur ligt er wat. Daar kan ze op rekenen.
Ben het helemaal met je eens.
Hoop dat je in de aangegeven groep komt, dat maakt het trainer wel leuker.

Ik heb dat hele over het water sturen met een lange lijn nooit zo zien zitten.
Nilsson wilde eerst ook absoluut niet IN het water laat staan erover en toen is inderdaad geopperd om het met de lange lijn te doen :N: ik heb gezegd dat ik dat nu nog niet wilde, wat als hij in paniek raakt ??

Ik wilde hem dat niet aandoen, hij vertrouwt mij,hij was doodsbang om het water over te gaan en dan moet dat zonder baas met een lijn? nee dacht het niet.
Wil hij nu al wel in het water?
Of vindt hij het nog steeds een slecht idee :wink:
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

Het is nu een echt waterrat :smile:
Ook sinds kort hoor.

Zo zie je maar, niets overhaasten, geef je hond de tijd.
Helaas hebben wij er teveel druk opgelegd maar ja dat is achteraf.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Het is nu een echt waterrat :smile:
Ook sinds kort hoor.

Zo zie je maar, niets overhaasten, geef je hond de tijd.
Helaas hebben wij er teveel druk opgelegd maar ja dat is achteraf.
Fijn, nou ja................. meestal :wink:

Rana ging het eerste jaar ook absoluut niet verder dan haar teennagels :mrgreen:
In haar tweede jaar is het helemaal goed gekomen (zelfs af en toe een beetje té goed :N: ) :ok:
Ik heb er nooit wat aan gedaan.

Waaraan zie jij dat je achteraf gezien te veel druk hebt gelegd op dat zwemmen?
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

:smile: hier net zo, Nilsson was bang dat zijn buikhaar in de war kwam maar nu plonst hij in alles wat water is, of erop lijkt :N:

Druk op het zwemmen hebben wij nooit gelegd want hij was echt doodsbang als zijn pootjes de grond niet meer raakten dus daar hebben wij niet zoveel aandacht aan geschonken.
Wij hebben te veel druk gelegd op de training in het algemeen, alles moest perfect.
Veel Golden Retrievers in de groep en die zijn toch anders, Nilsson liep bijna altijd met de neus IN de grond, terwijl de Goldens de neus IN de baas zijn knie hadden.
Omhoog naar de baas kijken daar had Nilsson nog nooit van gehoord, op de grond daar gebeurt het!
Die druk die ik erop gelegd heb was te merken aan het feit dat hij zenuwachtig was bij de training, niet alleen van de andere honden werd hij nerveus maar zeker van mijn gedrag.
Ik werd gefrustreerd omdat hij niets netjes afwerkte en dat merkte hij aan mij.
Ik zag hem soms echt denken: wat wil je nu van mij :denken:

Het is allemaal achteraf maar als ik het over moest doen met Nilsson zou ik een trainingsgroep kiezen waar meer,of alleen maar Staande honden zitten.
Gelukkig is het goed gekomen hoor :ok:
Hij vind apporteren geweldig, vooral een verborgen apport :ok: dus wij oefenen lekker samen en wie weet gaan wij in de toekomst wel weer naar jachttraining.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef::smile: hier net zo, Nilsson was bang dat zijn buikhaar in de war kwam maar nu plonst hij in alles wat water is, of erop lijkt :N:

Druk op het zwemmen hebben wij nooit gelegd want hij was echt doodsbang als zijn pootjes de grond niet meer raakten dus daar hebben wij niet zoveel aandacht aan geschonken.
Wij hebben te veel druk gelegd op de training in het algemeen, alles moest perfect.
Veel Golden Retrievers in de groep en die zijn toch anders, Nilsson liep bijna altijd met de neus IN de grond, terwijl de Goldens de neus IN de baas zijn knie hadden.
Omhoog naar de baas kijken daar had Nilsson nog nooit van gehoord, op de grond daar gebeurt het!
Die druk die ik erop gelegd heb was te merken aan het feit dat hij zenuwachtig was bij de training, niet alleen van de andere honden werd hij nerveus maar zeker van mijn gedrag.

Het is allemaal achteraf maar als ik het over moest doen met Nilsson zou ik een trainingsgroep kiezen waar meer,of alleen maar Staande honden zitten.
Hij vind apporteren geweldig, vooral een verborgen apport :ok: dus wij oefenen lekker samen en wie weet gaan wij in de toekomst wel weer naar jachttraining.
Of je daar beter zou zitten is nog maar de vraag :wink:
Gewoon rustig rondkijken tegen die tijd of je diverse groepen kunt vinden en kunt bekijken waar je het prettigste kunt trainen. :wink:
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

ranetje schreef:
Langhaar schreef::smile: hier net zo, Nilsson was bang dat zijn buikhaar in de war kwam maar nu plonst hij in alles wat water is, of erop lijkt :N:

Of je daar beter zou zitten is nog maar de vraag :wink:
Gewoon rustig rondkijken tegen die tijd of je diverse groepen kunt vinden en kunt bekijken waar je het prettigste kunt trainen. :wink:
Ik heb weleens gelezen dat er verschil zit in het trainen van de verschillende jachthonden, vooral tussen Retrievers en de Staande honden.
Wil dat boek van Anke Bogaerts nog een keer kopen.
Ken jij dat boek? zo ja: hoe vind je het?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Ik heb weleens gelezen dat er verschil zit in het trainen van de verschillende jachthonden, vooral tussen Retrievers en de Staande honden.Wil dat boek van Anke Bogaerts nog een keer kopen.
Ken jij dat boek? zo ja: hoe vind je het?
Er zit ook wel verschil tussen.
Paul de Vos ("Wat een jachthond moet weten") heeft het daar ook over gehad in een artikeltje in het Jagertje.

Het boek van Anke, De Drie Karakters" heb ik meteen gekocht toen het uit kwam :wink: en ik vind het een uitstekend boek. :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:Naar aanleiding van onze forumtraining heb ik aan de fokker een paar foto's opgestuurd van een apporterende Ita (ook het waterapport) met de vraag of Ita wel in de juist groep was ingedeeld.
Ik kreeg bericht terug dat er na de training van gisteravond een herindeling zou komen van de groepen.

Gisteravond dus nog getraind in de oorspronkelijke groep.
Dat was volgen, afliggen, vooruitsturen en over water sturen.
De eerste drie onderdelen gingen bij Ita prima.
Daarna het over water.
Het was al zo ongeveer donker toen dat aan de beurt kwam.
De bedoeling was dat de honden aan de lijn zouden worden overgetrokken als ze zouden aarzelen om te water te gaan.
Aan de overkant dan zitten met hulp van de hulptrainer en vervolgens weer terugroepen.

Ik ben een lastig mens :mrgreen:
Ik zie geen enkele reden om een hond over water te sturen en weer terug te roepen zonder dat er over water iets te doen is (zoek apport bijvoorbeeld? :idea: ).
Ik heb Ita wel over gestuurd................. dat deed ze :ok: en weer terug geroepen. Maar zonder lijn er aan.
Het zitten aan de overkant ging niet , en de assistent zou haar even assisteren bij het zitten.
Dat leek me niet zo'n geweldig idee. Dus snel teruggeroepen :mrgreen:

Als ik Ita over water stuur ligt er wat. Daar kan ze op rekenen.

Aan het einde van de les werd gevraagd wie van mening was dat hij in een meer gevorderde groep thuis hoorde.
Drie mensen uit de groep (waaronder ik dus ook) hebben gezegd dat we dat beter vonden. Een Draadhaar, een Cesky Fousek en een Griffon dus :cool:
En nu eens kijken waar we volgende week in terecht komen ;)
Even het hele bericht gequote omdat er veel in staat waar ik op wil reageren :wink:
Ik heb echt een afkeer van die methode van 'over water trekken' :N: . Zoals je weet is het mij bij Dante nooit gelukt om hem enthousiast te maken voor zwemmen. Vind ik erg jammer, maar zou toch nooit díe methode er voor over hebben gehad :roll: . En ook die andere rare methodes.. Dat is wel iets waar ik tegenop zie als ik wat serieuzer zou willen trainen met mijn a.s pup. Als ik dat zo lees bij jouw training met Ita, moet je zó alert zijn dat er geen rare dingen gebeuren (zoals dat 'helpen' :N: met zitten :roll: ). En ook dat 'loos' over water sturen :denken: , snap ik echt niets van. Wat voor doel zou dát nou kunnen dienen...
Ik denk er hard over om het maar bij apporteersport te houden...
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Druk ik al op 'verzenden', maar ik ben nog niet klaar :wink: .

Goed idee om die foto's op te sturen :mrgreen: ; beter bewijs van haar kunnen bestaat niet!
Het lijkt me een leuk groepje met leuke hondjes om mee samen te trainen. Ik hoop voor je dat dat gaat lukken!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ik denk er hard over om het maar bij apporteersport te houden...
Kijken bij de groep waar je zou kunnen trainen en aan de hand daarvan beoordelen of je dat wilt of niet :ok:
Bij apporteertraining moeten ze toch ook over water?
Als je dat wilt natuurlijk.
Niemand moet echt. :wink:
Moon schreef:Druk ik al op 'verzenden', maar ik ben nog niet klaar :wink: .

Goed idee om die foto's op te sturen :mrgreen: ; beter bewijs van haar kunnen bestaat niet!
Het lijkt me een leuk groepje met leuke hondjes om mee samen te trainen. Ik hoop voor je dat dat gaat lukken!
Dat zijn de hondjes van het groepje waar ik in zat.
Er zijn nog 3 eerstejaars groepen.
Daar zal ook wel wat uit komen denk ik.

We zullen het wel zien volgende week :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Ik denk er hard over om het maar bij apporteersport te houden...
Kijken bij de groep waar je zou kunnen trainen en aan de hand daarvan beoordelen of je dat wilt of niet :ok:
Bij apporteertraining moeten ze toch ook over water?
Als je dat wilt natuurlijk.
Niemand moet echt. :wink:
Moon schreef:Druk ik al op 'verzenden', maar ik ben nog niet klaar :wink: .

Dat zijn de hondjes van het groepje waar ik in zat.
Er zijn nog 3 eerstejaars groepen.
Daar zal ook wel wat uit komen denk ik.

We zullen het wel zien volgende week :ok:
Ik bedoel de apporteertraining die ik deed met Dante (na de verhuizing ben ik een tijdje gestopt, maar ze beginnen weer eind april). Ik had eigenlijk het idee om met a.s. pup jachttraining te gaan zoeken. Maar als ik dat soort dingen dan weer hoor...
De werkwijze van deze apporteercursus ken ik en is helemaal zoals ik het wil. Er wordt naar de hond gekeken en de manier om deze te motiveren.
Ik doelde dus niet enkel op het over water gaan, maar de methodes.. Ik weet niet hoe ze bij die cursus dat aanleren want bij Dante heb ik het een beetje opgegeven en heb niet meer meegedaan met waterapporten (en ik wil hem alleen maar in het water laten gaan bij heel goed weer). Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er met lijnen overgetrokken wordt, en zo.
Ik weet wel dat ik er zelf bij ben en zelf bepaal wat er gebeurt, maar zou er tegenop zien om bij allerlei dingen tegen de trainer in te moeten gaan..
Dat zou mijn trainings-plezier erg verminderen denk ik.

Wat jouw groepje betreft; het is te hopen dat het een niet al te grote groep wordt. Maar nogmaals, positief dat er nu verandering in komt!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Bij mijn trainingsgroep in Haarlem hadden ze niet eens lijnen :wink:
Wij hebben de honden daar over geroepen in het begin.
Dus het hondje stond aan de ene kant van het water bij de trainer en de baas aan de andere kant......................en dan riep je de hond.
Smal water en eigenlijk kwamen ze allemaal wel :ok:
Dat was het begin.
Verder nooit druk of forceren meegemaakt.
Ik was erg verbaasd toen ik ze hier bezig zag, had het nog nooit gezien bij een jachtgroep.

Wel bij een herdergroep heeeeeeeeeeeeel lang geleden.

In wezen geldt gewoon dat je eerst moet kijken bij trainingsgroepen.
Hoe werken ze en hoe zijn de trainers bezig.
Aan de hand daarvan kan je bepalen wat je wilt en waar :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Zonder rijbewijs is er weinig keus denk ik... Al kan ik me haast niet voorstellen dat er geen jachttraining in mijn buurt gegeven wordt. Midden-delfland lijkt me echt de ideale omgeving om te trainen; watertjes, bosjes, grasveldjes, noem maar op... Maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Zonder rijbewijs is er weinig keus denk ik... Al kan ik me haast niet voorstellen dat er geen jachttraining in mijn buurt gegeven wordt. Midden-delfland lijkt me echt de ideale omgeving om te trainen; watertjes, bosjes, grasveldjes, noem maar op... Maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Ik geloof dat ik wel eens in dat gebied geweest ben jaren geleden.
Kijken bij een kennis die er trainde met zijn Labrador.
Dat was een trainingsgroep die overal en nergens trainde in Noord en Zuid Holland :wink:
Gewoon steeds wisselen van lokatie :ok:
Het is absoluut een mooi stuk om met de hond te trainen!

In het laatste Jagertje stond een bespreking door keurmeester Marcel van Rooijen, van de proef over water.
Hij tipt ook even aan hoe hij het zijn honden leert..........................
Dat is een dummy over het water gooien en dan de hond over sturen. 8)
Dus zoals ik het in de groep Haarlem ook heb geleerd :ok:
Toch leuk om te lezen :D
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

Ben ik de kast aan het opruimen en wat vind ik :
het boek "wat een jachthond moet weten " van Paul de Vos :N:
Lag zomaar in de kast te liggen, wel in gebladerd maar nog niet echt in gelezen.
Ik heb destijds een paar boeken gekregen over jachthonden en over de DSL/ Duitse Staande en heb die eerst gelezen.

Prachtige boek , echt een aanrader :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Zonder rijbewijs is er weinig keus denk ik... Al kan ik me haast niet voorstellen dat er geen jachttraining in mijn buurt gegeven wordt. Midden-delfland lijkt me echt de ideale omgeving om te trainen; watertjes, bosjes, grasveldjes, noem maar op... Maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Ik geloof dat ik wel eens in dat gebied geweest ben jaren geleden.
Kijken bij een kennis die er trainde met zijn Labrador.
Dat was een trainingsgroep die overal en nergens trainde in Noord en Zuid Holland :wink:
Gewoon steeds wisselen van lokatie :ok:
Het is absoluut een mooi stuk om met de hond te trainen!

In het laatste Jagertje stond een bespreking door keurmeester Marcel van Rooijen, van de proef over water.
Hij tipt ook even aan hoe hij het zijn honden leert..........................
Dat is een dummy over het water gooien en dan de hond over sturen. 8)
Dus zoals ik het in de groep Haarlem ook heb geleerd :ok:
Toch leuk om te lezen :D
Ha wat leuk; die keurmeester die het 'over water' zo aanleert. Ik zou het artikel nonchalant laten slingeren op je training :mrgreen: .

En ook leuk dat jij weleens in 'mijn gebied' bent geweest! Weet je een beetje waar ik over praat :wink: . Ik geniet er dagelijks van :ok: .

Heb al zitten bedenken dat als ik geen puppy-jachttraining kan vinden, ik dan de pup meeneem naar Dante's apporteertraining. De trainster had me gezegd dat er dan met de pup ook wat getraind kan worden. Verder kan ik dan 'gewoon' puppytraining doen..
Nou ja, we zien wel; nog tijd genoeg helaas :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Langhaar schreef:Ben ik de kast aan het opruimen en wat vind ik :
Lag zomaar in de kast te liggen, wel in gebladerd maar nog niet echt in gelezen.
Ik heb destijds een paar boeken gekregen over jachthonden en over de DSL/ Duitse Staande en heb die eerst gelezen.

Hoe kun je zo'n boek nou zomaar ongelezen in de kast hebben liggen :19: :denken: :mrgreen: . Ik heb zoiets dezelfde dag al gelezen :mrgreen:
Maar idd het is een mooi boek. Alleen word ik altijd een beetje kriegel dat er niet met voer gewerkt wordt en het afkatten van de clicker terwijl duidelijk is dat hij niet precies weet hoe die werkt.
Maar goed, dat zijn kleine dingen, verder staat er veel wetenswaardigs in :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gisteravond training in de nieuwe groepssamenstelling.
5 Staande honden (1Griffon, 2 langharen, 1 Draadhaar, 1 Cesky Fousek) een Chesapeake Bay Retriever, een Labrador en een Engelse Springer.
Een groepje dat inderdaad iets beter bij elkaar past duim

We hebben echt prettig getraind.
Even volgen,
afliggen,
vooruitsturen,
over water met apport ;) ,
een verloren zoek,
even af uit zicht en
een apportje uit de "schapenpin" ("hoog" apport, over een hindernis springen).

Ita zat even wat te klungelen voor ze het konijntje goed in de bek had bij de verloren zoek en ik was zelf zo stom om haar te laten zitten met het apport na het over water :oohja:
Ik moet haar daarbij niet laten zitten, want dan verliest ze het apport.
Ze vindt dat over water gaan al spannend genoeg ook al doet ze het keurig :ok:
Een leer voor de volgende keer ;)

Toen Ita af uit zicht moest, bleek zo ongeveer voor haar neus dat hoog apport te gebeuren.
Dat was na een minuut te moeilijk.
Ik had het niet direct in de gaten (ik stond achter een schot en had mijn gehoorapparaat niet in) anders was ik eerder terug gegaan.
Dat is nog te hoog gegrepen voor haar.
Af blijven uit zich kan ze prima als er iets minder afleiding is.
Deze verzwaring van de oefening is iets voor later ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
Langhaar schreef:Ben ik de kast aan het opruimen en wat vind ik :

Hoe kun je zo'n boek nou zomaar ongelezen in de kast hebben liggen :19: :denken: :mrgreen: . Ik heb zoiets dezelfde dag al gelezen :mrgreen:
Maar idd het is een mooi boek. Alleen word ik altijd een beetje kriegel dat er niet met voer gewerkt wordt en het afkatten van de clicker terwijl duidelijk is dat hij niet precies weet hoe die werkt.
Maar goed, dat zijn kleine dingen, verder staat er veel wetenswaardigs in :ok:
Wat de boer niet kent ................. :wink:
Het zou hem inderdaad sieren als hij zich er eerst in zou verdiepen voor hij er kritiek op heeft. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Ha wat leuk; die keurmeester die het 'over water' zo aanleert. Ik zou het artikel nonchalant laten slingeren op je training :mrgreen: .
Ik hoef het niet te laten slingeren :wink:
Alle trainers en veel van de cursisten zijn lid van de KNJV en krijgen het blad dus in de brievenbus :mrgreen:
En ook leuk dat jij weleens in 'mijn gebied' bent geweest! Weet je een beetje waar ik over praat :wink: . Ik geniet er dagelijks van :ok: .

Heb al zitten bedenken dat als ik geen puppy-jachttraining kan vinden, ik dan de pup meeneem naar Dante's apporteertraining. De trainster had me gezegd dat er dan met de pup ook wat getraind kan worden. Verder kan ik dan 'gewoon' puppytraining doen..
Nou ja, we zien wel; nog tijd genoeg helaas :mrgreen:
Als je met de pup t.z.t. naar Dante's apporteer training kan moet je dat zeker doen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: We hebben echt prettig getraind.
duidelijk leuker trainen zo :ok: .
:D
Ik kon zelf beslissen of Ita met of zonder apport over water zou worden gestuurd...........
Of ze wild of een dummy zou hebben bij de verloren zoek..............
Enz. :wink:
Dat werkt erg prettig :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat heerlijk dat je in een beter passende groep zit. Er moet wel uitdaging in zitten voor zowel jou als Ita. :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Trainingsupdate-je van Taro.

Vorige week hadden we echt een topdag. Eerste apport midden op een veld, in één rechte streep vooruit en al hollend ook weer terug. Netjes zittend afgeven. Nu nog leren dat ik hem dan niet meteen moet pakken, maar het afwisselend houden wanneer ik de dummy aanpak. Dus beetje over zijn koppie aaien, over zijn borst en pas bij het commando "los" de dummy aanpakken. Ben nu al zo blij dat hij in een vlot tempo terugkomt. Daarna wat volgoefeningen en ook dat ging perfect. Koppie omhoog en goed naast zowel los als aangelijnd. Met aangelijnd heb ik wat meer moeite om hem er goed bij te houden.

Daarna dummy in het bos gegooid en toen met het zoek apport commando laten zoeken. Er was heel weinig wind en had het luchtje van de vorige dummy in zijn neus. Maar hij bleef zoeken, was er echt mee bezig. Kwam een paar keer langslopen en ging zonder aanmoedigen door met zoeken. Wat is het dan moeilijk zeg om niets te zeggen! Instructeur heeft hem uiteindelijk wel geholpen om hem toch succes te laten hebben. Een goede afsluiting van onze training :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”