Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vers en brok combineren..
Moderator: moderatorteam
-
Eva-Joy
- Zeer actief
vers en brok combineren..
Op het moment krijgt Baco brokken van eukanuba (puppy large breed) . Ik wil toch heel erg graag ook wat vers voer erbij geven. Ik vraag me af hoe ik dat het beste kan combineren? ik heb namelijk nog geen vriezer(ja echt vreselijk onhandig maar die komt nog wel)..
Welk merk kunnen jullie aanraden?
En hoeveel minder brok moet ik dan gaan geven? baco is nu 18weken oud ongeveer en ben bang dat hij of teveel of te weinig voeding krijgt (weeg het ook altijd keurig af). wil hem 2 of 3keer in de week vers erbij gaan geven en hij krijgt nu 120gr brok per maaltijd 3x per dag..
Alvast bedankt!
Welk merk kunnen jullie aanraden?
En hoeveel minder brok moet ik dan gaan geven? baco is nu 18weken oud ongeveer en ben bang dat hij of teveel of te weinig voeding krijgt (weeg het ook altijd keurig af). wil hem 2 of 3keer in de week vers erbij gaan geven en hij krijgt nu 120gr brok per maaltijd 3x per dag..
Alvast bedankt!
-
Aphraell
- Zeer actief
geen geexpandeerde brokken geven in combinatie met vers.. en minimaal 8 uur tussen een vleesmaaltijd en een brokken maaltijd houden...
De geperste brok
Tijdens het persen loopt de temperatuur van het voer, onder invloed van druk en toegevoegde warmte, op tot tot maximaal 75 oC.
Bij een goede, geperste brok komen de voedingsstoffen gelijkmatiger vrij. Dit komt omdat deze brok in de maag langzaam, vanaf de buitenkant, oplost.
Een geperste brok lost langzaam vanaf de buitenkant op.
Gaat niet "zweven" in de maag maar zakt naar beneden.
Omdat een geperste brok (maar ook vlees) zakt naar de onderkant van de maag ligt het zwaartepunt onderin de maag. Een geexpandeerde brok daarentegen gaat zweven, waardoor het zwaartepunt bovenin de maag komt te liggen. Indien een hond zwakke onder maagbanden heeft kan dit een versterking geven tot kantelen.
Wanneer er dan ook nog een combinatie geexpandeerde brokken met vlees wordt gegeven, is het feest compleet. De brokken komen bovenin de maag terwijl het vlees onderin de maag komt te liggen. Dit kan elkaar gaan versterken waarbij een kanteling eventueel kan gaan ontstaan
bron: http://www.xs4all.nl/~jheming/GZers_bes ... rokken.htm
-
Eva-Joy
- Zeer actief
dankje! goed dat je me daarop wijst! ik vraag me alleen af,hoe zit dat dan met drinken(water) en geexpandeerde brokken?
maar ik kan natuurlijk wel gewoon geexpandeerde brokken geven en de volgende dag dus een hele dag vers? en dan de volgende dag weer geexpandeerde brokken.. als ik er maar 8uur tussen houdt.. Ik weet trouwens niet eens of eucanuba wel geexpandeerde brokken zijn.. even googlen
maar ik kan natuurlijk wel gewoon geexpandeerde brokken geven en de volgende dag dus een hele dag vers? en dan de volgende dag weer geexpandeerde brokken.. als ik er maar 8uur tussen houdt.. Ik weet trouwens niet eens of eucanuba wel geexpandeerde brokken zijn.. even googlen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja want eukanuba heeft geen geperste brok

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Eva-Joy
- Zeer actief
-
Aphraell
- Zeer actief
-
Eva-Joy
- Zeer actief
ik heb ook wat meer informatie gezocht over de verschillen, en ga ook overstappen op andere brokken zodra deze zak op is
eukanuba gaven mijn schoonouders altijd aan de hond en die ziet er super goed uit! plus de dierenarts van mij raadde ook eukanuba aan..(maar dat kan zijn dat hij dat met hen heeft afgesproken
)
dus binnenkort geperste brok en vers voer, dat zal hij wel lekker gaan vinden denk ik!
dus binnenkort geperste brok en vers voer, dat zal hij wel lekker gaan vinden denk ik!