Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frans bulletje maagdilatatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Frans bulletje maagdilatatie

Ongelezen bericht door Riboet »

Ik ben deze middag weer een paar jaar ouder geworden. Mijn Franse bulldog Noa (6 maanden oud, 8,5 kilo) had een maagdilatatie.

Na het eten (eerste maaltijd van de drie, carnibest 125 gram) was ze eerst lekker rustig, zoals ze altijd is, want het is het rustigste bulletje hier. Maar een minuut of 20 later begon ze te speekselen en te slikken. Spugen deed ze niet. Ja, er kwam wat slijm maar dat was het wel. Het speekselen bleef en Noa begon alles wat ze maar tegenkwam te likken: de vloer, de bank, de deken op de bank, de kast. En ondertussen nam haar buik de vorm van een ballonnetje aan. Toen ze een keer probeerde wat slijm te spugen, zakte het buikje weer in om vervolgens binnen enkele seconden weer op te zwellen.

Ik heb geen ogenblik getwijfeld. Dierenarts gebeld en Noa in de auto geladen en samen met Leo naar de praktijk. Noa bleef in de auto likken, speekselen en een dikke buik houden. In de laatste bocht voor we bij de praktijk waren, kwam ineens zonder enige waarschuwing, haar maaginhoud alsnog naar buiten. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een auto vol overgeefsel.

Op de rontgenfoto was de dilatatie nog te zien. Nog een klein beetje gasophoping en je kon nog zien welke omvang de maag had gehad. Ze heeft nu een prik gehad om de doorstroming van maag naar darmkanaal goed te laten verlopen. Ze mag om 20:00 uur en om 02:00 uur nog een prik (deze mag ik zelf geven, dat heb ik vanmiddag geleerd) en we hebben isogel meegekregen en nog wat tabletten voor een paar dagen.

Noa ligt nu vredig te slapen. We moeten haar uiteraard wel in de gaten houden. Ik hoop dat dit de enige en laatste keer is dat ik met een maagdilatatie te maken krijg en ik ben blij dat het bij Noa goed is afgelopen en geen maagtorsie is geworden.

Vaak wordt beweerd dat deze enge aandoening alleen bij grote honden voorkomt. Dat is dus niet zo. Noa heeft het tegendeel bewezen.
Afbeelding
Eva-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Eva-Joy »

gelukkig dat het allemaal is goedgekomen! las wel ergens dat 71% van de honden die dit eerder hebben gehad het nog eens terugkrijgen, behalve als ze na de maagdilatatie geopereerd worden en de maag is vastgezet..dan is dat percentage nog maar 15%..

dat zal in elk geval schrikken zijn geweest! succes met Noa de komende dagen:)
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tjemig, dat is schrikken. Zoiets verwacht je niet zo gauw bij kleine(re) honden.
Sterkte, ik hoop dat ze snel opknapt en het nooooooooit meer krijgt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Getver de getver wat een schrik :N: :N: :N: Wel ontzettend fijn dat je erbij was en dat je meteen wist wat het kon zijn.

Het is mijn grote angst dat zoiets gebeurt als ik naar m'n werk ben of in bed lig. :N:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”