Misschien knallen een hoop IPO mensen er liever een teletact of prikband om hun hond die overdreven reageren op loopse teven. Ik denk dat het voor een hoop mensen ook is castratie daar ook meer een teken is van dat ze hun hond niet aankunnen en daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten. (en nee niet iedereen)MARC_S schreef:
Ik vind gecastreerde reuen niks. Die mening heeft evenveel bestaansrecht als al die "goede" redenen om het wel te doen. Het hangt zover ik merk van je manier van honden houden af. Bij mensen die met hun hond werken zie je nooit gecastreerde honden. Mensen die niks met hun honden doen castreren vooral bij de vleet. Ik ken geen enkele gecastreerde hond op de reddingshondenclub. Bij IPO ook nooit een gezien en bij schapendrijven ook niet. Honden die werken of sporten zijn vrijwel nooit gecastreerd en worden op hun waarde geschat. Fokkers en rasliefhebbers castreren ook zelden. Huishonden zonder bezigheid die "erbij" hangen worden vooral allemaal gecastreerd en bij die honden vindt men redenen bij de vleet. Daarom stoort het mij. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ik een reden had bij een van onze honden om te castrenen. Vooral andere mensen hebben dat geloof ik
Medische redenen, prima, castreer lekker. Maar om gedrag ed vind ik het onzin. Neem gewoon een hond die je kan mannen of een teefje als je daar geen zin in hebt. MP staat vol huis-herders van 1 jaar gecastreerd. Op hondenclubs en bij liefhebbers zie je ze nooit en dat zegt mij alles en meer.
Benno is gecastreerd in een tijd dat ik 3 keer in de week met hem trainde en hij ook iedere dag minstens een uur in het bos liep. Hij is zeker niet slomer geworden, wel relaxter. En dik krijg ik hem ook niet makkelijk, Ziva wordt sneller te dik dan Benno of Jip