Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ontlasting probleem opgelost, toch giardia geweest. (pag.6)
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
-
miekmiek
-
miekmiek
the story continues. we zijn er helaas nog niet. de klachten blijven terugkomen.
inge, ik vond dit op internet;
Diarree door Giardia
Een oorzaak die vaak over het hoofd gezien wordt is diarree ten gevolge van Giardia. Giardia is een flagellaat en bestaat uit een meercellig organisme. 20% van de diarree bij honden wordt veroorzaakt door giardia. Vooral honden die bij een hondenfokker wonen of vandaan komen of die in een asiel of pension verblijven kunnen gemakkelijk met Giardia besmet raken. Jonge honden en honden met een verminderde weerstand, bijvoorbeeld als gevolg ziekte, lopen eerder diarree door giardia op dan gezonde volwassen honden. Denk hier aan als u een jong hondje opgehaald heeft die diarree heeft en als dit blijft aanhouden ondanks voer veranderingen en medicijnen.
Diarree als gevolg van giardia is vaak brijig en er kan slijm of bloed bij zitten. Over het algemeen zijn de besmette honden misselijk en geven ze makkelijk over. Omdat hier niet in eerste instantie aan gedacht wordt is er vaak sprake van een langdurige of chronische diarree voordat de juiste diagnose gesteld wordt.
Diagnose
Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.
Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd. Als u met uw hond die diarree heeft langskomt adviseren we altijd om wat van die dunne ontlasting mee te nemen.
betekend dat niet dat de test die mijn dierenarts gedaan heeft wel betrouwbaar is? dit is namelijk de test die ze gedaan heeft.
vanmiddag bel ik ze om verder te bespreken wat we gaan doen.
inge, ik vond dit op internet;
Diarree door Giardia
Een oorzaak die vaak over het hoofd gezien wordt is diarree ten gevolge van Giardia. Giardia is een flagellaat en bestaat uit een meercellig organisme. 20% van de diarree bij honden wordt veroorzaakt door giardia. Vooral honden die bij een hondenfokker wonen of vandaan komen of die in een asiel of pension verblijven kunnen gemakkelijk met Giardia besmet raken. Jonge honden en honden met een verminderde weerstand, bijvoorbeeld als gevolg ziekte, lopen eerder diarree door giardia op dan gezonde volwassen honden. Denk hier aan als u een jong hondje opgehaald heeft die diarree heeft en als dit blijft aanhouden ondanks voer veranderingen en medicijnen.
Diarree als gevolg van giardia is vaak brijig en er kan slijm of bloed bij zitten. Over het algemeen zijn de besmette honden misselijk en geven ze makkelijk over. Omdat hier niet in eerste instantie aan gedacht wordt is er vaak sprake van een langdurige of chronische diarree voordat de juiste diagnose gesteld wordt.
Diagnose
Met behulp van een sneltest, die we in onze dierenkliniek kunnen uitvoeren, kan direct en met zekerheid een besmetting met giardia worden aangetoond. Vroeger moesten we met behulp van een microscoop de Giardia aantonen. Omdat Giardia intermitterend (niet continue) uitgescheiden wordt was de kans op het vinden van de flagellaat met behulp van de microscoop minder groot.
Met de Idexx Giardia Snaptest kunnen we eenvoudig, snel en betrouwbaar de juiste diagnose stellen. De test reageert op DNA deeltjes van Giardia. Je hoeft ze dus niet levend aan te tonen. Dit is van belang omdat de Giardia snel dood gaat als ze buiten het lichaam komen. De test kan dus ook op iets oudere ontlasting worden uitgevoerd. Als u met uw hond die diarree heeft langskomt adviseren we altijd om wat van die dunne ontlasting mee te nemen.
betekend dat niet dat de test die mijn dierenarts gedaan heeft wel betrouwbaar is? dit is namelijk de test die ze gedaan heeft.
vanmiddag bel ik ze om verder te bespreken wat we gaan doen.
- Moos
- Zeer actief
-
miekmiek
- Moos
- Zeer actief
-
miekmiek
oh, dat weet ik al hoor. hypoallergeen voeren voor een week of vier/zes, als dat niet helpt medicijnen tegen een geïrriteerde dikke darm. En giardia heeft ze al uitgesloten. (zegt zei)
maar dat zei ze allemaal niet wetende dat tommie nu ook wat klachten heeft, dus ik wil wel horen wat ze daarvan zegt.
maar dat zei ze allemaal niet wetende dat tommie nu ook wat klachten heeft, dus ik wil wel horen wat ze daarvan zegt.
- Moos
- Zeer actief
-
miekmiek
maar ik geloof niet echt dat mijn twee honden allebei op hetzelfde moment allergisch zijn geworden voor het voer wat ze krijgen, wat ook geen slecht voer is.
ik ga haar eerst vragen of ze ook daadwerkelijk die sneltest gedaan heeft, of onder de microscoop.
ik ga haar vragen of we niet in ieder geval een anti giardia kuur mogen geven, om het uit te sluiten.
en verder ben ik heel benieuwd waar ze nog meer mee gaat aankomen.
ik ga haar eerst vragen of ze ook daadwerkelijk die sneltest gedaan heeft, of onder de microscoop.
ik ga haar vragen of we niet in ieder geval een anti giardia kuur mogen geven, om het uit te sluiten.
- Moos
- Zeer actief
Nee dat is waar. Maar Miah heeft al heel lang af en aan dat poep-probleem natuurlijk, dus ik speculeerde dan even dat dat van Tommie er los van staat zeg maar. Als speculatiemiekmiek schreef:maar ik geloof niet echt dat mijn twee honden allebei op hetzelfde moment allergisch zijn geworden voor het voer wat ze krijgen, wat ook geen slecht voer is.![]()
Ik ben ook benieuwd! Laat je het even weten dan?ik ga haar eerst vragen of ze ook daadwerkelijk die sneltest gedaan heeft, of onder de microscoop.

-
miekmiek
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- Moos
- Zeer actief
- Rossi
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Tuurlijk duim ik mee.
Hou wel in je achterhoofd dat het met een kuur nog niet over hoeft te zijn.
Jan had er wel voldoende aan, Gina niet die is pas volledig van de giardia afgekomen nadat ze ook nog een kuur heeft gehad met metrazol.
Hou wel in je achterhoofd dat het met een kuur nog niet over hoeft te zijn.
Jan had er wel voldoende aan, Gina niet die is pas volledig van de giardia afgekomen nadat ze ook nog een kuur heeft gehad met metrazol.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- stefanie
- Zeer actief
-
miekmiek
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- Rossi
- Zeer actief
-
miekmiek
Vijf dagen lang fenbendazol van panacur. Miah 1 pil per dag, Tommie 2 pillen.Maryanne schreef:Perfect Annemiek! Wat hebben ze eigenlijk voor middel gekregen tegen giardia? En hoe lang duurt zo'n kuur. Ik ontworm hier de honden met panacure en hoorde dat dit ook tegen giardia werkt.
zodra ik ook nog maar 1 slijmerige drol zie ren ik naar de DA en gaat er nog een kuur in.