Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Yoghurt

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

perla
Vaste gebruiker

Yoghurt

Ongelezen bericht door perla »

Mijn puppie had laatst een bakje leeg maar nog wel wat restjes er in met yoghurt gevonden, het viel me op dat hij het erg lekker vond hoe goed of slecht is dit voor mijn puppie???
Friese Stabij Tom-Tom
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hartstikke goed :ok:
Een hond mag best zure zuivel hebben zoals kwark,yoghurt,karnemelk,huttenkase enz.
Natuurlijk niet in megahoeveelheden maar gewoon een beetje.Mensen die barfen en/of anderszins rauw voeren geven het de honden regelmatig(ik ook).
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
perla
Vaste gebruiker

bedankt voor je reactie,

hij krijgt gewoon puppie brokjes van het merk: Premium dog food frank's progold
Friese Stabij Tom-Tom
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Geef je pup ook maar kvv, bijvoorbeeld Rodi compleet (o.a. bij de C1000 in de vriezer). Is goed voor hem, beter dan de brokjes... :wink:
Yoghurt krijgen ze hier ook, ze zijn er dol op.
Veel plezier met je pupje.
marian*
Erelid
Contacteer:

perla schreef:bedankt voor je reactie,

hij krijgt gewoon puppie brokjes van het merk: Premium dog food frank's progold
Daar zou ik hem niet zo lang meer op laten staan en over gaan op ander voer.
Afbeelding
perla
Vaste gebruiker

waarom graag argumenten!
Friese Stabij Tom-Tom
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hier krijgen ze biogarde en geitenyoghurt...
Niets mis mee...
marian*
Erelid
Contacteer:

perla schreef:waarom graag argumenten!
Als je de zoekfunctie hier gebruikt en zoekt op puppybrokken/puppyvoer kun je heel veel argumenten vinden om er snel mee te stoppen.
Veel honden krijgen er bijvoorbeeld een enorme groeispurt door die dan weer geremd moet worden omdat het helemaal niet goed is om zo snel te groeien.
Een hond kan veel beter wat trager maar gelijkmatiger groeien.
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

perla schreef:waarom graag argumenten!
ik draai hem, misschien heel flauw, even om naar jou hoor..
Waarom je hondje een verhit afval product geven terwijl zijn hele lichaam erop gebouwd en gemaakt is om onverhit, rauw vlees en botten te eten?

Verder hoef ik geen enkel argument meer aan te voeren als ik eerlijk ben en anders kijk inderdaad maar in de zoekfunctie hier naar puppy brokken etc
Als je brok wilt blijven voeren zou ik in ieder geval van die puppybrok afgaan
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Zoals al gezegd is krijgen honden met puppyvoer inderdaad vaak een groeispurt. En daar is hun lichaam niet op berekend met alle gevolgen (zoals groeipijnen bijvoorbeeld, maar dat is nog maar een kleine kwaal in vergelijking met wat ze nog meer kunnen krijgen zoals skeletproblemen) van dien. En dan ben je verder van huis. Als je puppybrok blijft geven dan zou ik dat hooguit tot een maand of 4 doen en dan overgaan op volwassen voer, om zo'n groeipsurt te geven. Zo'n groeispurt komt omdat er veel meer eiwitten in puppyvoer zitten dan in volwassenvoer. Bij de grotere hondenrassen komt dit probleem overigens vaker voor dan bij de kleinere hondenrassen.

Puppyvoer verschilt van gewone brokken om dat er extra stoffen (zoals onder andere de eiwitten) inzitten die de groei bevorderen. Maar dat is helemaal niet nodig. Als je persé brok wilt blijven geven, dan heeft die aan een volwassen brok ook voldoende. Daarin zitten ook alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft.

Zelf zou ik persoonlijk liever kvv geven (van bijvoorbeeld van Rodi, Smuldier, Carnibest enz.) om mee te beginnen om daarna eventueel rustig over te stappen op rauw vlees. Een hond is namelijk een carnivoor en die eten het liefst vlees. En in brok zit eigenlijk helemaal geen vlees. Wel de voedingsstoffen die in vlees zitten met een voor honden lekker gerutje en smaakje er chemisch doorheen gemengd, maar het blijft geen vlees.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier zijn ze dol op yoghurt. Ik heb het zelf nooit in huis maar krijg regelmatig yoghurt van het werk mee omdat die dan iets over de datum is. Kom ik binnen met de yoghurt heb ik 3 kwijlende meiden bij het aanrecht staan. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
MarijeEnBoomer
Actief

Ongelezen bericht door MarijeEnBoomer »

Muk schreef:Zoals al gezegd is krijgen honden met puppyvoer inderdaad vaak een groeispurt. En daar is hun lichaam niet op berekend met alle gevolgen (zoals groeipijnen bijvoorbeeld, maar dat is nog maar een kleine kwaal in vergelijking met wat ze nog meer kunnen krijgen zoals skeletproblemen) van dien. En dan ben je verder van huis. Als je puppybrok blijft geven dan zou ik dat hooguit tot een maand of 4 doen en dan overgaan op volwassen voer, om zo'n groeipsurt te geven. Zo'n groeispurt komt omdat er veel meer eiwitten in puppyvoer zitten dan in volwassenvoer. Bij de grotere hondenrassen komt dit probleem overigens vaker voor dan bij de kleinere hondenrassen.

Puppyvoer verschilt van gewone brokken om dat er extra stoffen (zoals onder andere de eiwitten) inzitten die de groei bevorderen. Maar dat is helemaal niet nodig. Als je persé brok wilt blijven geven, dan heeft die aan een volwassen brok ook voldoende. Daarin zitten ook alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft.

Zelf zou ik persoonlijk liever kvv geven (van bijvoorbeeld van Rodi, Smuldier, Carnibest enz.) om mee te beginnen om daarna eventueel rustig over te stappen op rauw vlees. Een hond is namelijk een carnivoor en die eten het liefst vlees. En in brok zit eigenlijk helemaal geen vlees. Wel de voedingsstoffen die in vlees zitten met een voor honden lekker gerutje en smaakje er chemisch doorheen gemengd, maar het blijft geen vlees.
:offt: geld dat dan ook voor energique puppy?!?!? dat werd mij namelijk aangeraden en dan daarna overstappen op een gewoon kvv. Wat ik dus ook gedaan heb.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

energique puppy is alleen wat fijner gemalen. wat mij betreft dus ook onzin want ook kleine puppies hebben tandjes.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hutsje schreef:energique puppy is alleen wat fijner gemalen. wat mij betreft dus ook onzin want ook kleine puppies hebben tandjes.
Mee eens. En of pupjes tandjes hebben! :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Muk schreef:Mee eens. En of pupjes tandjes hebben! :mrgreen:
Mijn pups hebben geen tandjes :pffff:

Maar dat komt nog, denk ik :N:

En dan krijgen ze leker KVV inderdaad. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
miko
Zeer actief

Ongelezen bericht door miko »

off topic en zinloos.

en bedankt voor de persoonlijke mails, schieten we wat mee op :roll:
Laatst gewijzigd door miko op 21 okt 2008 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ik geef Diego wel eens Yakult. En smullen dat hij dan doet!
Ook een beetje yoghurt heeft hij wel eens gehad.

En ik weet dat de hond bij mijn ouders vroeger wel eens als de pak met yoghurt leeg was de pak yoghurt kreeg. Mijn moeder knipte deze dan door midden en de hond kreeg dan het onderste gedeelte. En smullen dat ze deed!
miko
Zeer actief

o.t.
Laatst gewijzigd door miko op 21 okt 2008 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

miko schreef:
Sonnie1983 schreef:Ik geef Diego wel eens Yakult. En smullen dat hij dan doet!
Ook een beetje yoghurt heeft hij wel eens gehad.

En ik weet dat de hond bij mijn ouders vroeger wel eens als de pak met yoghurt leeg was de pak yoghurt kreeg. Mijn moeder knipte deze dan door midden en de hond kreeg dan het onderste gedeelte. En smullen dat ze deed!
onze vroegere draadhaar heeft eens een pak met 10 bevroren frikandellen van het aanrecht gepikt en opgevreten, smullen dat ie deed ! :mrgreen:
:mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

miko schreef: Overigens begrijp ik niet goed hoe de echte BARF aanhangers dan toch een produkt kunnen geven wat in de natuur niet voorkomt (yoghurt), wat gemaakt is uit verhitte melk (verhitten was toch niet goed ?) ik heb nooit gehoord van een wilde buffeluier waar roeryoghurt in zit.

Over vers vlees; onze slachtdieren zijn geen wilde dieren en het vlees van deze slachtdieren is dan ook zeer anders van samenstelling dan vlees van een wilddier wat door wolven gegeten wordt.
Onze slachtdieren worden nl. opgefokt met antibiotica, hormonen, granen, genetisch gemodificeerde gewassen, afval van menselijk voedsel etc. etc......niet echt natuurlijk.
het gevolg hiervan is : vlees dat bol staat van o.a. linolzuur, iets dat de balans tussen omega vetten verstoord, kromme fosfor/calciumverhouding met als gevolg dat calcium aan het lichaam onttrokken wordt. Juist een optimale calcium/fosfor verhouding is enorm belangrijk voor een goede groei, eiwitten spelen daar een VEEL kleinere rol in. TE veel eiwitten hebben niet direct iets te maken met te snelle groei, een teveel aan eiwitten kan er wel voor zorgen dat een hond overgewicht gaat krijgen omdat het teveel aan energie wordt opgeslagen in vet, dat vet/extra gewicht is WEL slecht voor het skelet en de gewrichten van de hond.
Vandaar dat bv. wolven (en andere wilde dieren) in dierentuinen naast hun kadavers ook nog haffels vol vitaminen en mineralen in poedervorm krijgen toegediend, met wat vlees en gepureerde groenten voldoe je bij lange na niet aan het voedingspatroon van een wolf, als je dat zo graag na wilt bootsen. Een wolf is een opportunist en eet ENORM gevarieerd, als je dat na wilt bootsen.....succes...
Ik wil absoluut niet beweren dat BARF niet goed is of net zo goed is of beter of slechter dan brokken, dan laat ik lekker in het midden.
Ik ben geen voedingsexpert, en ik denk dat je dat wel moet zijn om te BARFen.
verder kan ik alleen zeggen dat al onze honden enkel brokken hebben gehad :
2 bouviers beide 14 jaar geworden zonder problemen op brokken.
Duitse dog, bijna 12 jr. geworden op brokken, zonder problemen
Duitse staande draadhaar bijna 13 jr. geworden zonder problemen op brokken, zijn vader nationaal/europees/wereldkampioen, moeder wereldkampioen, broer en 1 zus europees/wereldkampioen, diverse halbroers nationaal/europees/wereldkampioen, op brokken.
Volgens een keurmeester die bij ons in de buurt woonde met meer dan 20 jaar ervaring zou onze draadhaar die we destijds hadden, met 2 nagels in zijn neus alles winnen op exterieur waar me aan mee zouden doen, op brokken.

ieder zijn ding zal ik maar zeggen, ik heb prima ervaringen met brokken en diverse honden er oud mee zien worden, net als mensen dat met BARF zien en hebben gezien....
Ik vroeg me al af waar het bleef :mrgreen:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

miko schreef: ieder zijn ding zal ik maar zeggen, ik heb prima ervaringen met brokken en diverse honden er oud mee zien worden, net als mensen dat met BARF zien en hebben gezien....
prima toch :ok: maar wat was nu je punt :denken:
Hutsje
Zeer actief

miko schreef:mijn hondje (boomer) krijgt jeuk van roeryoghurt en gaat zich kale plekken bijten. Die krijgt dus geen yoghurt meer.

Overigens begrijp ik niet goed hoe de echte BARF aanhangers dan toch een produkt kunnen geven wat in de natuur niet voorkomt (yoghurt), wat gemaakt is uit verhitte melk (verhitten was toch niet goed ?) ik heb nooit gehoord van een wilde buffeluier waar roeryoghurt in zit.

Over vers vlees; onze slachtdieren zijn geen wilde dieren en het vlees van deze slachtdieren is dan ook zeer anders van samenstelling dan vlees van een wilddier wat door wolven gegeten wordt.
Onze slachtdieren worden nl. opgefokt met antibiotica, hormonen, granen, genetisch gemodificeerde gewassen, afval van menselijk voedsel etc. etc......niet echt natuurlijk.
het gevolg hiervan is : vlees dat bol staat van o.a. linolzuur, iets dat de balans tussen omega vetten verstoord, kromme fosfor/calciumverhouding met als gevolg dat calcium aan het lichaam onttrokken wordt. Juist een optimale calcium/fosfor verhouding is enorm belangrijk voor een goede groei, eiwitten spelen daar een VEEL kleinere rol in. TE veel eiwitten hebben niet direct iets te maken met te snelle groei, een teveel aan eiwitten kan er wel voor zorgen dat een hond overgewicht gaat krijgen omdat het teveel aan energie wordt opgeslagen in vet, dat vet/extra gewicht is WEL slecht voor het skelet en de gewrichten van de hond.
Vandaar dat bv. wolven (en andere wilde dieren) in dierentuinen naast hun kadavers ook nog haffels vol vitaminen en mineralen in poedervorm krijgen toegediend, met wat vlees en gepureerde groenten voldoe je bij lange na niet aan het voedingspatroon van een wolf, als je dat zo graag na wilt bootsen. Een wolf is een opportunist en eet ENORM gevarieerd, als je dat na wilt bootsen.....succes...
Ik wil absoluut niet beweren dat BARF niet goed is of net zo goed is of beter of slechter dan brokken, dan laat ik lekker in het midden.
Duitse staande draadhaar bijna 13 jr. geworden zonder problemen op brokken, zijn vader nationaal/europees/wereldkampioen, moeder wereldkampioen, broer en 1 zus europees/wereldkampioen, diverse halbroers nationaal/europees/wereldkampioen, op brokken.
Volgens een keurmeester die bij ons in de buurt woonde met meer dan 20 jaar ervaring zou onze draadhaar die we destijds hadden, met 2 nagels in zijn neus alles winnen op exterieur waar me aan mee zouden doen, op brokken.

ieder zijn ding zal ik maar zeggen, ik heb prima ervaringen met brokken en diverse honden er oud mee zien worden, net als mensen dat met BARF zien en hebben gezien....
kan je nagaan wat er in brok zit, pulp als vulmiddel van vaak granen of aardappels, dat is meestal zo'n 80%. nu is de hond geen wolf inderdaad maar nog steeds carnivoor. en zo'n dier een dieet voorzetten waar 80% spul inzit wat hij niet hoort te eten? lama. dan zit er vleesMEEL in, en ik weet zeker dat ik dat zelf de bronnen daarvan nooit zou willen geven. waarmee ik niemand veroordeel die brok voert, iedereen moet dat voor zich weten, maar ik ben zelf geen brokkenpiloot.
ik geef overigens geen yoghurt als maaltijd, ik ken ook geen versvoerders die dat wel doen.
en wanneer ben je eigenlijk voedingsexpert dan volgens jou?

edit: nog even dit:

Melamine duikt op in hondenvoer

PEKING - Ongeveer 1500 honden zijn overleden na het eten van met melamine besmet hondenvoer in China. Dat meldden Chinese media maandag.

De chemische stof veroorzaakte nierstenen bij de dieren die voor de bontindustrie werden gefokt. Het is nog niet duidelijk hoe de melamine in het voer is terechtgekomen.

China is al een paar maanden in de ban van het schandaal rond melkpoeder dat met melamine is vervuild. De vervuiling leidde al tot de dood van vier kinderen en tot ongeveer 54.000 zieken.

Vorig jaar werd in China geproduceerd dierenvoer massaal teruggeroepen in de westerse wereld, nadat bekend was geworden dat er melamine in zat. De Amerikaanse voedings- en gezondheidsautoriteiten registreerden ten minste 8500 door het verontreinigde voer gestorven huisdieren.

bron telegraaf / nos.

niet de eerste keer, zie ook:

VEGHEL - Door een brand in een grote loods van veevoederbedrijf CHV aan de N.C.B-laan in Veghel zijn in de nacht van maandag op dinsdag twintig woningen ontruimd. Zo'n veertig mensen moesten hun huis verlaten, meldde de politie.

In de loods van 4000 vierkante meter ligt afgekeurd voedingsmateriaal opgeslagen zoals chocolade van de fabriek van Mars in Veghel. CHV verwerkt dat tot diervoer. Ook staan er heftrucks, een kraan en twee vrachtwagens binnen.

De brandweer laat het gebouw gecontroleerd uitbranden. Een aangrenzende loods met chemicaliën wordt uit voorzorg natgehouden.

Tijdstip
Het is onduidelijk op welk tijdstip de brand is ontstaan. Twee medewerksters van een bijbehorend BSE-onderzoekslab roken al ruim voor middernacht een brandgeur, maar zagen niks. Pas veel later zagen zij rook en alarmeerden ze de brandweer.

Volgens de politie duurt het blussen nog uren. De oorzaak van de brand is onbekend. De bewoners van de ontruimde panden worden opgevangen in de kantine van een nabijgelegen bedrijf.

bron: (c) ANP

zoals je ziet worden er allerlei zaken toegevoegd die niets met hondenvoer te maken hebben. en dan heb ik het nog niet gehad over de (giftige) houdbaarheidsmiddelen als bht en bha ed. en dit zijn de dingen waarvan je het wéét ;).
Laatst gewijzigd door Hutsje op 21 okt 2008 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

miko schreef:mijn hondje (boomer) krijgt jeuk van roeryoghurt en gaat zich kale plekken bijten. Die krijgt dus geen yoghurt meer..
Dat kan heel goed, sommige honden reageren slecht op lactose dat in koeienmelk voor komt.
miko schreef:Overigens begrijp ik niet goed hoe de echte BARF aanhangers dan toch een produkt kunnen geven wat in de natuur niet voorkomt (yoghurt), wat gemaakt is uit verhitte melk (verhitten was toch niet goed ?) ik heb nooit gehoord van een wilde buffeluier waar roeryoghurt in zit. ....
De hoofdvoeding van de hond moet bestaan uit rauwe producten.
Een extraatje mag best eens iets anders zijn, en yoghurt is een extraatje.
Overigens heeft yoghurt hele goede eigenschappen die een gunstige werking op de darmen hebben.
miko schreef:Over vers vlees; onze slachtdieren zijn geen wilde dieren en het vlees van deze slachtdieren is dan ook zeer anders van samenstelling dan vlees van een wilddier wat door wolven gegeten wordt.
Onze slachtdieren worden nl. opgefokt met antibiotica, hormonen, granen, genetisch gemodificeerde gewassen, afval van menselijk voedsel etc. etc......niet echt natuurlijk.....
Klopt, maar onze honden zijn ook geen wilde dieren meer.
Maar ze zijn nog steeds wel een stukje natuur, en hun voedsel moet zo natuurlijk mogelijk zijn als kan.
Vlees uit de bio-industrie is altijd nog vele malen beter dan brokken.
miko schreef:het gevolg hiervan is : vlees dat bol staat van o.a. linolzuur, iets dat de balans tussen omega vetten verstoord,.....
Daarom voeren we ook verse vette vis bij hun menu, zodat ze weer voldonde omega 3 binnenkrijgen.
miko schreef:kromme fosfor/calciumverhouding met als gevolg dat calcium aan het lichaam onttrokken wordt. Juist een optimale calcium/fosfor verhouding is enorm belangrijk voor een goede groei,.....
Nee, dit klopt niet!
Als je zowel bot als vlees voert is de verhouding prima in orde.
Het grootste probleem is juist dat bij brokken de calcium niet meer op een natuurlijke wijze opgenomen kan worden.
De calcium is ook een verhit product en het lichaam van een hond kan hierdoor niet meer zelf regelen hoeveel calcium het opneemt, en wordt gedwongen om ook een deel van het teveel aan calcium op te nemen.
Daarnaast bindt onnatuurlijk calcium zich aan andere belangrijke elementen in de voeding die de hond dan niet meer op kan nemen.
Bij rauwe natuurlijke voeding ontstaat dit probleem niet.
De hond neemt alleen maar het calcium op dat hij nodig heeft, en de rest wordt simpelweg uitgepoept, zonder zich aan andere mineralen te binden.

miko schreef:met wat vlees en gepureerde groenten voldoe je bij lange na niet aan het voedingspatroon van een wolf, als je dat zo graag na wilt bootsen. Een wolf is een opportunist en eet ENORM gevarieerd, als je dat na wilt bootsen.....succes....
Een hond is geen wolf, maar heeft wel hetzelfde spijsverteringsstelsel.
Maar onze honden leven niet als een wolf, in weer en wind, hongersnood, zelf hun eten vangen dat ontzettend veel energie kost enz enz enz.
Dus we geven ze wel dezelfde soort voeding omdat hun maag/darmstelsel en hun lichaam daarop is gemaakt, maar ze hoeven niet precies het zelfde te eten, we laten onze honden toch ook geen weken lang vasten? We geven ze zo afwisselend mogelijk te eten, en ook wild is een onderdeel van het menu, zoals hert, haas, zelfs antilope!!!

Maar met deze reactie geef je dus toe dat een hond ontzettend gevarieerd moet eten.
Dus je weet zelf heel goed dat een brok die dag in dag uit het zelfde is helemaal niet zo gezond is, maar je denkt dat je onmogelijk de juiste voeding kunt samenstellen en daarom kies je voor brok.
miko schreef:Ik ben geen voedingsexpert, en ik denk dat je dat wel moet zijn om te BARFen..
Nee hoor, dat hoef je helemaal niet te zijn.
Moet je voedings-expert zijn om je kinderen groot te laten worden????
Of geef je die ook kant en klare brokken waar 'alles in zit'
miko schreef:ieder zijn ding zal ik maar zeggen, ik heb prima ervaringen met brokken en diverse honden er oud mee zien worden, net als mensen dat met BARF zien en hebben gezien....
Natuurlijk, dat zal ik nooit ontkennen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook gezond is.
Ik heb ook diverse mensen heel oud en zelfs gezond oud zien worden die jarenlang rookten, elke dag patat of pizza aten en elke dag alleen maar koffie en cola dronken.
:zweep:
marian*
Erelid
Contacteer:

Afbeelding
miko
Zeer actief

o.t.
Laatst gewijzigd door miko op 21 okt 2008 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
miko
Zeer actief

weleens gehoord van dioxines, hormonen, antibiotica etc. waarmee runderen/kippen opgefokt worden en waar barf en brokken van gemaakt worden ? heb niet de illusie dat barf schoon, natuurlijk puur vlees is :wink:
Mojuan
Zeer actief

Je vertelt ons je ervaringen, en die ervaring hebben vast meer mensen samen met jou.
Niets mis mee.
Ontkennen zal ik het ook niet.

Maar je hebt geen onderbouwde feiten over hoe de spijsvertering van een hond werkt, wat de ingrediënten doen met het lichaam en hoe bepaalde voedingsstoffen zich in het lichaam van een hond gedragen.
Ik hoopte dus werkelijk dat je inhoudelijk in zou gaan op de rest van mijn reacties, en niet alleen het citaatje over roken en slecht eten erbij zou halen.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

miko schreef:mijn hondje (boomer) krijgt jeuk van roeryoghurt en gaat zich kale plekken bijten. Die krijgt dus geen yoghurt meer.

Sommige honden kunnen gevoelig zijn voor lactose, vooral uit koeienmelk. Vaak wordt dat beter verdragen als je geitenyoghurt of geitenkarnemelk geeft. Overigens is een kort procedee van gefermenteerde zuivelproducten beter, dan hetgeen dat standaard in een super wordt verkocht. Boerderijyoghurt, rauwe melk, melk- en kaaswei etc.

Overigens begrijp ik niet goed hoe de echte BARF aanhangers dan toch een produkt kunnen geven wat in de natuur niet voorkomt (yoghurt), wat gemaakt is uit verhitte melk (verhitten was toch niet goed ?) ik heb nooit gehoord van een wilde buffeluier waar roeryoghurt in zit.

Zoals al eerder gemeld door Paulala is het een kortwerkende probiotica, dat veel gezonde darmbacteriën nabootst. Net zoals zuurkool en gefermenteerde groentes dat doen, je simuleert iets wat dicht staat bij die 'prooidiertheorie'. Daarnaast bevatten producten zoals cottage cheese als bijvoeding een bron van mineralen om het zout- en calciumgehalte mee aan te vullen. Dat het 'niets' doet volgens jou, is dus totale nonsens.

Ondanks dat ik geen fan ban van het gangbare bio-industrievlees, ben ik er van overtuigd dat dit een stuk gezonder voor je dier is dan de meuk die in brok wordt verwerkt.

het gevolg hiervan is : vlees dat bol staat van o.a. linolzuur, iets dat de balans tussen omega vetten verstoord, kromme fosfor/calciumverhouding met als gevolg dat calcium aan het lichaam onttrokken wordt.

Vergelijk wat generaties brokkenhonden met barfhonden voor wat betreft opgroei en problemen met het bottenstelsel, zoals groeipijnen etc. Ik ken daarvan minder probleemgevallen vanuit de barf/NRV hoek dan vanuit de brokkenhoek. Je hebt geen idee hoe de opnames van de verschillende soorten aminozuren en mineralen met elkaar samenwerken, dus zo'n uitspraak slaat kant noch wal.

Juist een optimale calcium/fosfor verhouding is enorm belangrijk voor een goede groei, eiwitten spelen daar een VEEL kleinere rol in. TE veel eiwitten hebben niet direct iets te maken met te snelle groei, een teveel aan eiwitten kan er wel voor zorgen dat een hond overgewicht gaat krijgen omdat het teveel aan energie wordt opgeslagen in vet, dat vet/extra gewicht is WEL slecht voor het skelet en de gewrichten van de hond.

Juist voor die optimale groei is het zo ontzettend belangrijk eiwitten, mineralen en vitaminen te ontvangen van NATUURLIJKE bronnen, onverhit en onbewerkt bij voorkeur. Het voordeel van zelf samenstellen is dat al die natuurlijke bouwstoffen in het lichaam van een hond worden omgezet in spiermassa en NIET zoals jij beweert in vet. Het heeft dus alleen maar voordelen voor de verdere opgroei van je pup, omdat alles in zijn volledigheid kan worden opgenomen en uitgescheiden, zonder verstoringen doordat voeding verhit is en daardoor erg vaak onbalans in brokvoeding is opgetreden. Graan en overige pulp uit brokvoeding zorgt voor vetomzet, koolhydraatrijke voeding aan een carnivoor verstrekken is vragen om problemen. Juist dat is slecht voor het skelet en de gewrichten van welk eender dier die brok gevoerd krijgt.

Ik denk dat jij je maar iets meer moet inlezen over de pakkansen van een wolf, wat een wolf nodig heeft en wat de huidige carnivoor aan opportunity heeft om in deze maatschappij natuurlijk gevoerd te worden. De honden, katten en fretten van nu op zelf samengestelde voeding worden als Alpha-dieren gevoerd, in tegenstelling van wat de gemiddelde wolf aan prooi te pakken kan krijgen. Onze honden eten dus ENORM gevarieerd, volgens het nabootsen van de prooidiertheorie, in dit geval van Lonsdale. En geloof me, ik denk dat de gemiddelde brokkenhond, laat staan de gemiddelde wolf met grotere tekorten kampt dan de huidige dieren van nu op BARF/NRV. Overigens zijn er wolvencentra zowel in Duitsland, België en een opvang in Nederland die wolven karkassen voeren en maar erg weinig tot niets (dat weet ik zeker van Duitsland) aan supplementen bijvoeren, omdat die wolven dat niet nodig hebben.

Dat beweer je wel. Ik beweer dat de kans dat brokkenhonden met grotere tekorten en 'onverklaarbare' ziektes rondlopen vele malen groter is. Dat is nl. al uit onderzoek gebleken, in tegenstelling tot hetgeen wat jij dus beweert, daar zijn nl. geen onderzoeken van bekend.

Zelf samenstellen is erg simpel. Als je de interesse er in hebt om wat te lezen en vragen te stellen, dan kan elke hond op een natuurlijke manier zeer verantwoord worden gevoerd. De theorie is echt niet moeilijk, het aanvechten tegen dit soort stellingen echter wel.

Zo zijn er zat fokkers/eigenaren die dit niet kunnen onderschrijven en de vele enorme voordelen hebben ontdekt toen ze van brok naar zelf samengestelde voeding zijn overgestapt.

Mensen worden ook oud op patat en pakkies shag. Geef je carnivoor waar het recht op heeft en ze zullen wellicht nog ouder worden of met minder problemen hun oude dag tegemoet gaan. Inderdaad ieder zijn ding, hier komt niets uit een zak gekunstelde brokjes. :wink:
Laatst gewijzigd door Golden Stanley op 21 okt 2008 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Mojuan
Zeer actief

miko schreef: weleens gehoord van dioxines, hormonen, antibiotica etc. waarmee runderen/kippen opgefokt worden en waar barf en brokken van gemaakt worden ? heb niet de illusie dat barf schoon, natuurlijk puur vlees is :wink:
Die illusie heb ik absoluut niet, maar het is tenminste wel echt vlees.
En nog wel in de natuurlijke vorm, daarmee bedoel ik dus onverhit en daardoor met onbeschadigde eiwitten en alle andere voordelen die daar nog bij komen.
Hutsje
Zeer actief

miko schreef: weleens gehoord van dioxines, hormonen, antibiotica etc. waarmee runderen/kippen opgefokt worden en waar barf en brokken van gemaakt worden ? heb niet de illusie dat barf schoon, natuurlijk puur vlees is :wink:
wel eens gehoord van vleeskeuringen? al het vlees wat ik voor mijn honden gebruik is geschikt voor menselijke comsumptie. dus het zal wel mee vallen met al die zooi die erin zit, denk je niet? en dan daarbij is er ook nog zoiets als scharrelvlees en wild, ook onderdeel van de voeding die ik aan mijn honden geef. die keus heb je alvast bij brok niet ;).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”