Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blij met sterilisatie honden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

malinois schreef: ja hoe vaak eigenlijk?
23 tot 24% van de teven ontwikkelt baarmoederontsteking voor het tiende levensjaar. Dit cijfer is afkomstig uit een grootschalige Zweedse studie (waar heel erg weinig teven preventief gecastreerd worden).
in de africhting zijn zo goed als alleen maar intacte honden (reu en teef) en ik hoor daar weinig tot niks over baarmoederontstekingen... dus ik denk dat het best wel meevalt over het algemeen.
De kans op baarmoederontsteking neemt toe met de leeftijd, en af indien er eens een nest gefokt is met een teef. Indien in de 'africhting' relatief veel jonge teven rondlopen waar ook nog een relatief vaker (in vergelijking met huishonden) mee gefokt wordt is dat een afdoende verklaring waarom jij er blijkbaar weinig mee geconfronteerd wordt.

Kees
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
malinois schreef: ja hoe vaak eigenlijk?
23 tot 24% van de teven ontwikkelt baarmoederontsteking voor het tiende levensjaar. Dit cijfer is afkomstig uit een grootschalige Zweedse studie (waar heel erg weinig teven preventief gecastreerd worden).
in de africhting zijn zo goed als alleen maar intacte honden (reu en teef) en ik hoor daar weinig tot niks over baarmoederontstekingen... dus ik denk dat het best wel meevalt over het algemeen.
De kans op baarmoederontsteking neemt toe met de leeftijd, en af indien er eens een nest gefokt is met een teef. Indien in de 'africhting' relatief veel jonge teven rondlopen waar ook nog een relatief vaker (in vergelijking met huishonden) mee gefokt wordt is dat een afdoende verklaring waarom jij er blijkbaar weinig mee geconfronteerd wordt.

Kees
oke duidelijk :ok: maar er lopen genoeg honden van boven de 6 jaar rond hoor... je mag blij zijn als je met 4 jaar al je papieren hebt dan moet je nog beginnen in de wedstrijden zeg maar. :wink: Voor wat betreft het fokken kan het idd. meespelen.

ik vind overigens 23% niet enorm veel...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

23% ? Wat veel !
Maakt ras nog uit overigens ? Ik heb me eens laten vertellen dat doggen sneller baarmoederontsteking kunnen krijgen doordat ze vaak een holle rug/hangbuik hebben. Bloed zou daardoor tijdens de loopsheid langer in de baarmoeder blijven dan bij rassen met een rechte rug :denken:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
Voornamelijk als het omdraait ook niet. Dat betekent dan ook dat 77% het niet krijgt. Ik vind dat een behoorlijk hoog percentage, en met deze cijfers snap ik de beweringen ook niet zo goed dat je zo'n enorm risico zou nemen met je hond door niet te castreren (ook aangezien van die 23% een behoorlijk deel er op tijd bij zal zijn neem ik aan. Zijn daar ook cijfers over wellicht?).
Uiteraard als het je zelf overkomen is of overkomt doen die hele cijfers er nog maar weinig toe, maar dat is altijd zo met dit soort cijfertjes... :(: :wink:

En voor de duidelijkheid ik ben helemaaal niet anti castratie, Saar is ook gecastreerd.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Bullenmama schreef:23% ? Wat veel !
Maakt ras nog uit overigens ? Ik heb me eens laten vertellen dat doggen sneller baarmoederontsteking kunnen krijgen doordat ze vaak een holle rug/hangbuik hebben. Bloed zou daardoor tijdens de loopsheid langer in de baarmoeder blijven dan bij rassen met een rechte rug :denken:
Er is bij datzelfde onderzoek niet een duidelijke genetische aanleiding gevonden. Wel leek het er op dat teckels en kruisingen een iets kleiner risico lopen. Dat doggenverhaal lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Baarmoederontsteking heeft namelijk niets met het bloed te maken maar komt doordat de baarmoeder onder invloed van hormomen een hele rijke voedingsbodem geeft. Dat is fijn als er nieuwe vruchtjes (pups) in moeten gaan groeien maar niet als daar misbruik van gemaakt wordt door de bacteriën die daar normaal ook leven.

Kees
Laatst gewijzigd door CKS op 18 okt 2008 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
Voornamelijk als het omdraait ook niet. Dat betekent dan ook dat 77% het niet krijgt. Ik vind dat een behoorlijk hoog percentage, en met deze cijfers snap ik de beweringen ook niet zo goed dat je zo'n enorm risico zou nemen met je hond door niet te castreren
precies :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Anatomie heeft dus geen invloed, okee.
CKS
Zeer actief

Moos schreef:
malinois schreef:
Voornamelijk als het omdraait ook niet. Dat betekent dan ook dat 77% het niet krijgt.
Wat 'veel' of 'weinig' is, is voor iedereen persoonlijk. Ik vind een kans van bijna 1 op 4 dat mijn hond gaat lijden aan een levensgevaarlijke ziekte die ik makkelijk kan voorkomen heel erg groot. Het is wel de eerste doodsoorzaak van intacte teven, en bovendien een die heel gemakkelijk te voorkomen is. De kans dat een hond tijdens een narcose overlijdt, bijwerkingen krijgt van inentingen of slecht reageert op een ontwormingsmiddel is ongelovelijk veel kleiner en zie hoe daar op gereageerd wordt op dit forum ;)
Of stel dat er cijfers beschikbaar komen dat 12% van de honden voor het tiende levensjaar kanker krijgt van commerciële brokken- ik denk dat dan het forum echt te klein zou zijn ;) Terwijl dat dan nog steeds maar de helft is van die o-zo kleine kans van 23% op baarmoederontstekingen ;)

Mocht je trouwens voor de tweede loopsheid steriliseren dan maak je de kans op mammatumoren (de tweede doodsoorzaak onder teven) ook veel kleiner.

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
Voornamelijk als het omdraait ook niet. Dat betekent dan ook dat 77% het niet krijgt.
Wat 'veel' of 'weinig' is, is voor iedereen persoonlijk. Ik vind een kans van bijna 1 op 4 dat mijn hond gaat lijden aan een levensgevaarlijke ziekte die ik makkelijk kan voorkomen heel erg groot. Het is wel de eerste doodsoorzaak van intacte teven, en bovendien een die heel gemakkelijk te voorkomen is. De kans dat een hond tijdens een narcose overlijdt, bijwerkingen krijgt van inentingen of slecht reageert op een ontwormingsmiddel is ongelovelijk veel kleiner en zie hoe daar op gereageerd wordt op dit forum ;)
Of stel dat er cijfers beschikbaar komen dat 12% van de honden voor het tiende levensjaar kanker krijgt van commerciële brokken- ik denk dat dan het forum echt te klein zou zijn ;) Terwijl dat dan nog steeds maar de helft is van die o-zo kleine kans van 23% op baarmoederontstekingen ;)

Mocht je trouwens voor de tweede loopsheid steriliseren dan maak je de kans op mammatumoren (de tweede doodsoorzaak onder teven) ook veel kleiner.

Kees
tja en ik vind dat voor dit relatieve kleine percentage er maar heel makkelijk voorbij wordt gegaan aan het grote aantal nadelen.
Je mikt gewoon de gehele hormoonhuishouding in de kliko...
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Casey schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:

Kees
Er vanuit gaande dat deze cijfers kloppen voor wat betreft baarmoederontstekingen, kan ik me volledig aansluiten, bij je hele stuk trouwens :wink:

1 op 4 vind ik trouwens schrikbarend hoog :N:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Het is mij, en Bowie helemaal, ontzettend goed bevallen, het in de kliko gooien van haar hormonen :ok: Heb nu geen hond meer die ruim de helft van het jaar op een negatieve manier gestuurd werd door haar hormonen, ze heeft nu 12 maanden per jaar haar levenslust :cheer:

En ze is zelfs een kilo afgevallen sinds ze vorig jaar november is gecastreerd :pffff:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

malinois schreef: Je mikt gewoon de gehele hormoonhuishouding in de kliko...
Hm, in dit geval doe ik dat maar wat graag! Want die hormoonhuishouding brengt mijn honden van de wap! Ze zijn nog erg van slag en gedragen zich anders dan anders. Nu ook weer. Ik zit hier achter de computer en zowel Sokkie als Peppie liggen onder aan mijn voeten. Dat doen ze anders nooit! Ze liggen wel heel vaak samen, maar dan in de mand of in het groene stoeltje.
De tepels van Sokkie zijn opgezet, alsof de melkklieren geactiveerd zijn. Ik weet niet of de baarmoederontsteking daar debet aan is, of de castratie.

Ik zou willen dat ze weer zichzelf waren. Helaas durt het een 6 tal weken voordat de aanwezige hormonen het lichaam verlaten hebben.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Er bestaan drie verschillende soorten baarmoederontstekingen bij de hond

Metritis: ontsteking van de hele baarmoeder

Endometritis: onsteking van het baarmoederslijmvlies

Pyometra: opeenhoping van etter in de baarmoeder

De laatste is de ernstigste vorm en vaak is dan alleen verwijdering van de baarmoeder een optie.

De eerste twee vormen zijn uitstekend met medicijnen te behandelen, ik noem een baarmoeder ontsteking dan ook geen levensgevaarlijke ziekte, vind ik nogal stemmingmakend.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ik haak even in op het artikel waaruit blijkt dat 23% van de teven baarmoederproblemen krijgt.
Sterilisatie heeft niet alléén maar voordelen. Vlak ook de nadelen niet uit...waaronder incontinentie. Dan lach je ook echt niet.

Uit hetzelfde onderzoek een stukje tekst:
Bij teven is de situatie iets ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie kan in sommige gevallen, maar niet alle, groter zijn dan de nadelen. In het algemeen kan worden gesteld dat het voordeel afhangt van de gezondheid en de leeftijd van de teef en het risico op rasgebonden ziektes.

Voordelen van sterilisatie van de teef kunnen zijn:
Aanzienlijke verlaging van het risico op mammatumoren mits voor de leeftijd van 2,5 jaar gesteriliseerd;
Het risico op pyometra, dat bij ongeveer 23% van de niet gesteriliseerde teven voorkomt, wordt praktisch uitgesloten;
Het risico op peri-anale fistels wordt verkleind;
Het heel kleine risico, minder dan of gelijk aan 0,5%, op tumoren van de baarmoeder, baarmoederhals en eierstokken wordt uitgesloten.

Als nadelen kunnen worden genoemd:
Indien sterilisatie plaats vindt voordat de teef volwassen is, is er verhoogd risico op botkanker (osteosarcoma)
Verhoogd risico op hemangiosarcoma van de milt en sterk verhoogd risico op hemangiosarcoma van het hart;
Verdrievoudigd risico op vetzucht met alle daaraan verbonden gezondheidsproblemen;
Sterilisatie-incontinentie bij 4 tot 20% van alle teven;
Verhoogd risico op steeds terugkerende ontstekingen aan urinewegen;
Verhoogd risico op afwijkingen aan de vulva, vaginale dermatitis en vaginitis, vooral bij teven die op zeer jonge leeftijd zij gesteriliseerd;
Verdubbeld risico op tumoren aan de urinewegen;
Vergroot risico op botafwijkingen;
Vergroot risico op schadelijke reacties op vaccinaties.
Eén ding is duidelijk: veel van de beschikbare informatie over castratie en sterilisatie is niet sluitend en bevat conclusies die overtrokken zijn of niet door feiten worden gestaafd. Hiermee is de eigenaar niet geholpen en ontstaan er op den duur alleen maar meer misverstanden over de effecten van castratie van honden.
Het castreren op zeer jong leeftijd van zes maanden en het castreren van oudere honden lijkt de honden bloot te stellen aan gezondheidsrisico’s die vermeden hadden kunnen worden als zou zijn gewacht met de castratie totdat de hond volwassen is of – in het geval van reuen – als er gewoon van was afgezien.

De risico’s op langere termijn zullen per hond verschillen. Het advies om alle huishonden te castreren, lijkt niet te worden ondersteund door de bevindingen in de veterinaire literatuur.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Lindsey schreef:Ik haak even in op het artikel waaruit blijkt dat 23% van de teven baarmoederproblemen krijgt.
Sterilisatie heeft niet alléén maar voordelen. Vlak ook de nadelen niet uit...waaronder incontinentie. Dan lach je ook echt niet.

Bij teven is de situatie iets ingewikkelder. Het aantal voordelen van sterilisatie kan in sommige gevallen, maar niet alle, groter zijn dan de nadelen. In het algemeen kan worden gesteld dat het voordeel afhangt van de gezondheid en de leeftijd van de teef en het risico op rasgebonden ziektes.

Aanzienlijke verlaging van het risico op mammatumoren mits voor de leeftijd van 2,5 jaar gesteriliseerd;
Het risico op pyometra, dat bij ongeveer 23% van de niet gesteriliseerde teven voorkomt, wordt praktisch uitgesloten;
Het heel kleine risico, minder dan of gelijk aan 0,5%, op tumoren van de baarmoeder, baarmoederhals en eierstokken wordt uitgesloten.

Indien sterilisatie plaats vindt voordat de teef volwassen is, is er verhoogd risico op botkanker (osteosarcoma)
Verhoogd risico op hemangiosarcoma van de milt en sterk verhoogd risico op hemangiosarcoma van het hart;
Verdrievoudigd risico op vetzucht met alle daaraan verbonden gezondheidsproblemen;
Verhoogd risico op afwijkingen aan de vulva, vaginale dermatitis en vaginitis, vooral bij teven die op zeer jonge leeftijd zij gesteriliseerd;
Eén ding is duidelijk: veel van de beschikbare informatie over castratie en sterilisatie is niet sluitend en bevat conclusies die overtrokken zijn of niet door feiten worden gestaafd. Hiermee is de eigenaar niet geholpen en ontstaan er op den duur alleen maar meer misverstanden over de effecten van castratie van honden.
Het castreren op zeer jong leeftijd van zes maanden en het castreren van oudere honden lijkt de honden bloot te stellen aan gezondheidsrisico’s die vermeden hadden kunnen worden als zou zijn gewacht met de castratie totdat de hond volwassen is of – in het geval van reuen – als er gewoon van was afgezien.

De risico’s op langere termijn zullen per hond verschillen. Het advies om alle huishonden te castreren, lijkt niet te worden ondersteund door de bevindingen in de veterinaire literatuur.
Zou je bij het laatste gedeelte van de tekst ook percentages kunnen plaatsen? Lijkt me wel intressant om dat met de bovenste helft te vergelijken.
Afbeelding
gevni havanezers
iones
Zeer actief

Al 4 honden met baarmoeder ontsteking laten opereren, waarvan niet een incontinent geworden is.

Overigens, Peppie lijkt nu ook schijnzwanger op sommige momenten. Leuren met een piepbeestje en piepen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

blacky schreef:
Lindsey schreef:Ik haak even in op het artikel waaruit blijkt dat 23% van de teven baarmoederproblemen krijgt.

Zou je bij het laatste gedeelte van de tekst ook percentages kunnen plaatsen? Lijkt me wel intressant om dat met de bovenste helft te vergelijken.
LIjkt me ook heel verstandig anders valt er niets te vergelijken. Dit lijkt meer op 'n lijstje van bijwerkingen van 'n medicijn. Daar staan er meestal ook tientallen op die misschien 'n keer kunnen voorkomen, maar waarop de kans heel erg klein is.

Denk je nu echt dat dierenartsen de castraties zo veelvuldig zouden uitvoeren als deze lijst aandoeningen zich veelvuldig zouden voordoen?

Wat ik niet begrijp is dat de felle tegenstanders altijd zo goed op de hoogte zijn van alles wat met het wezen hond te maken heeft, hier totaal niet van op de hoogte zijn wat de meest voorkomende doodsoorzaken zijn bij intacte teven?? Dat ze dit maar achteloos afschrijven als grote onzin? Als je toch maar enigszins fatsoenlijke literatuur leest over honden, van wie of waarvandaan dan ook, kom je dit tegen.

Als we dit dan vergelijken met de belangrijkste doodsoorzaak bij mensen, die ook hier volgens mij toch wel voor waar wordt aangenomen. 26% van de mensen sterft aan kanker, is dat dan ook iets wat je niet serieus moet nemen?? Scheelt niet veel met het percentage teven dat aan baarmoederontsteking overlijdt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Al 4 honden met baarmoeder ontsteking laten opereren, waarvan niet een incontinent geworden is.

Overigens, Peppie lijkt nu ook schijnzwanger op sommige momenten. Leuren met een piepbeestje en piepen.
moet je die niet geven :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Wat ik niet begrijp is dat de felle tegenstanders altijd zo goed op de hoogte zijn van alles wat met het wezen hond te maken heeft, hier totaal niet van op de hoogte zijn wat de meest voorkomende doodsoorzaken zijn bij intacte teven?? Dat ze dit maar achteloos afschrijven als grote onzin? Als je toch maar enigszins fatsoenlijke literatuur leest over honden, van wie of waarvandaan dan ook, kom je dit tegen.
waar haal je dat vetgedrukte vandaan?
Maar mijn da is gelukkig ook een da die niet maar zo in een gezonde hond wil snijden, en ook deze haalt deze nadelen eerst naar voren... zouden er meer van moeten zijn :ok: ipv
Is ook grote onzin in mijn ogen, ik zie heel veel intacte teven en ik zie maar heel weinig (bij lange na niet die 23% die ik overigens weinig vind gezien het aantal honden) terug van intacte teven die overlijden hieraan.
Sterker nog, ik ken er geen enkele gelukkig op dit moment... en ik ken toch behoorlijk wat fokkers, eigenaren etc. van intacte teven.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

malinois schreef:[
Sterker nog, ik ken er geen enkele gelukkig op dit moment... en ik ken toch behoorlijk wat fokkers, eigenaren etc. van intacte teven.
Toch worden teefjes erg vaak na hun laatste nestje gestereliseerd. Vaak vraag ik me dan af waarom :denken: om broodfok tegen te gaan hoor ik wel eens, maar dat kan toch ook met een 2 jarige teef?
Ik ken trouwens geen oude teven die nog loops zijn (10 plus noem ik oud) Ze zullen er uiteraard zijn hoor, alleen ik ken ze persoonlijk niet zelf, alleen jonge teven die loops zijn
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:
Neeltje schreef:Wat ik niet begrijp is dat de felle tegenstanders altijd zo goed op de hoogte zijn van alles wat met het wezen hond te maken heeft, hier totaal niet van op de hoogte zijn wat de meest voorkomende doodsoorzaken zijn bij intacte teven?? Dat ze dit maar achteloos afschrijven als grote onzin? Als je toch maar enigszins fatsoenlijke literatuur leest over honden, van wie of waarvandaan dan ook, kom je dit tegen.
Maar mijn da is gelukkig ook een da die niet maar zo in een gezonde hond wil snijden, en ook deze haalt deze nadelen eerst naar voren... zouden er meer van moeten zijn :ok: ipv
Is ook grote onzin in mijn ogen, ik zie heel veel intacte teven en ik zie maar heel weinig (bij lange na niet die 23% die ik overigens weinig vind gezien het aantal honden) terug van intacte teven die overlijden hieraan.
Ik kan lezen, gelukkig zijn er nog geen statistieken voor wat betreft wat er geschreven staat op internet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
malinois schreef:[
Toch worden teefjes erg vaak na hun laatste nestje gestereliseerd. Vaak vraag ik me dan af waarom :denken: om broodfok tegen te gaan hoor ik wel eens, maar dat kan toch ook met een 2 jarige teef?
Ik ken trouwens geen oude teven die nog loops zijn (10 plus noem ik oud) Ze zullen er uiteraard zijn hoor, alleen ik ken ze persoonlijk niet zelf, alleen jonge teven die loops zijn
vaak worden de teven als ze niet geschikt meer zijn voor de fok gesteriliseerd of indien ze niet meer sporten of voor de aanwezige reuen...
Dat die er minder 'last' van hebben als de teef die er ook woont loops is.
Ik ken de oudere teven ook wel, mn fokker heeft zelf een paar oudere teven (gehad) en die bleven allemaal intact of er moest een medische reden zijn.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
malinois schreef:
Ik kan lezen, gelukkig zijn er nog geen statistieken voor wat betreft wat er geschreven staat op internet.
waar haal je dat vetgedrukte vandaan dan? met 'ik kan lezen' daar heb je niks an...
Afbeelding
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Van mijn 12 teven die inmiddels overleden zijn liggen er twee zonder baarmoeder onder de grond. Een heb ik laten castreren omdat ze patella had (achteraf heb ik daar spijt van gehad) en de ander is niet bepaald netjes dicht gemaakt na een keizersnee en omdat ze later toch weer open moest omdat ze steeds last van haar buik had heb ik de baarmoeder maar later verwijderen. Dus tien teven zijn gestorven die nog helemaal compleet waren en geen daarvan is gestorven aan een baarmoederonsteking. Een ervan heeft in haar jonge jaren eens baarmoederonsteking gehad maar als ze jong zijn dan reageren ze meestal wel goed op medicatie. Ik heb nu nog 7 teven en 2 daarvan kregen toen ze 8 jaar waren baarmoederontsteking. Daar heb ik toen meteen alles uit laten halen. De andere vijf zijn nog compleet, mochten die wat krijgen dan gaat het spul er uit. Wil ik ook nog vermelden dat de teven met 14 jaar nog netjes loops zijn al zijn er bij waar de tijd tussen de loopsheden ietsje langer wordt.
iones
Zeer actief

malinois schreef:
iones schreef:Al 4 honden met baarmoeder ontsteking laten opereren, waarvan niet een incontinent geworden is.

Kalm aan een beetje he!
Deze lag al maanden in de tuin, keken ze niet naar om. Komt ze er ineens binnen mee aanleuren! Maar ik heb hem inderdaad al afgenomen.

Overigens, ik ken buiten mijn eigen honden toch wel een aantal honden van andere mensen waarbij ze ook hebben moeten ingrijpen t.g.v. baarmoederontsteking. En bij eentje was het te laat. Nog een betrekkelijk jonge hond, een schnauzer van misschien 4 of 5 jaar. Onderweg naar de dierenarts gestorven aan een inwendige bloeding.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
malinois schreef:

Kalm aan een beetje he!
Deze lag al maanden in de tuin, keken ze niet naar om. Komt ze er ineens binnen mee aanleuren! Maar ik heb hem inderdaad al afgenomen.

Overigens, ik ken buiten mijn eigen honden toch wel een aantal honden van andere mensen waarbij ze ook hebben moeten ingrijpen t.g.v. baarmoederontsteking. En bij eentje was het te laat. Nog een betrekkelijk jonge hond, een schnauzer van misschien 4 of 5 jaar. Onderweg naar de dierenarts gestorven aan een inwendige bloeding.
kalm aan een beetje :19: :smile2: voor wat?
dat ik zeg dat je die weg moet halen :denken: :mrgreen:

Wat ik hier lees zijn de enige honden waar ik het zo van hoor... verder ken ik er gelukkig tot op heden geen enkele (en dat hoop ik ook zo te houden)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

bulletjebe schreef:Er bestaan drie verschillende soorten baarmoederontstekingen bij de hond

Metritis: ontsteking van de hele baarmoeder

Endometritis: onsteking van het baarmoederslijmvlies

Pyometra: opeenhoping van etter in de baarmoeder

De laatste is de ernstigste vorm en vaak is dan alleen verwijdering van de baarmoeder een optie.

De eerste twee vormen zijn uitstekend met medicijnen te behandelen, ik noem een baarmoeder ontsteking dan ook geen levensgevaarlijke ziekte, vind ik nogal stemmingmakend.
De 23 tot 24% die ik aanhaalde gaat specifiek over pyometra. Niet over de andere ontstekingen die jij noemt. Hier wordt alleen het woord pyometra gebruikt, ik meen dat in Nederland het woord baarmoederontsteking vaak gebruikt wordt als synoniem voor pyometra, maar dat weet ik niet precies. Maar het is in ieder geval niet zo dat ik een hele hoop andere dingen samen op 1 hoop gooi om het erger te doen voorkomen, zoals jij een beetje lijkt te suggereren.

Kees
CKS
Zeer actief

malinois schreef: Is ook grote onzin in mijn ogen, ik zie heel veel intacte teven en ik zie maar heel weinig (bij lange na niet die 23% die ik overigens weinig vind gezien het aantal honden) terug van intacte teven die overlijden hieraan.
Hmm... iets boven jouw bericht op pag 2 heb ik je een sluitende verklaring gegeven waarom je juist bij fokteven relatief weinig pyometra tegenkomt... ;)
CKS
Zeer actief

Nog even voor iedereen die denkt dat DA's alleen maar willen castreren omdat dat geld oplevert: gisteravond laat zijn vriendin + ik weer uit bed gebeld ivm een noodoperatie wegens pyometra bij een 5-jarige St. Bernard. De 'vorige' DA van deze mensen had dit niet goed gezien en de baarmoeder stond nu op knappen (letterlijk).
Als jullie eens wisten hoe lucratief dit soort operaties om zondags 1 uur 's nachts is... en dan valt dat hier, in vergelijking met Nederland, nog druk mee met de extra kosten ivm nachtwerk in het weekend.
Deze hond is overigens nog niet klaar: ze heeft namelijk bij twee tepels mammatumoren zitten, die binnenkort ook nog geopereerd mogen worden. Omdat we niet wisten hoe de nieren er aan toe waren hebben we ze nu niet meteen weggehaald, dus ze mogen nog terug komen over een paar weken. Tja.....

Kees
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Casey schreef:Nog even voor iedereen die denkt dat DA's alleen maar willen castreren omdat dat geld oplevert: gisteravond laat zijn vriendin + ik weer uit bed gebeld ivm een noodoperatie wegens pyometra bij een 5-jarige St. Bernard. De 'vorige' DA van deze mensen had dit niet goed gezien en de baarmoeder stond nu op knappen (letterlijk).
Als jullie eens wisten hoe lucratief dit soort operaties om zondags 1 uur 's nachts is... en dan valt dat hier, in vergelijking met Nederland, nog druk mee met de extra kosten ivm nachtwerk in het weekend.
Deze hond is overigens nog niet klaar: ze heeft namelijk bij twee tepels mammatumoren zitten, die binnenkort ook nog geopereerd mogen worden. Omdat we niet wisten hoe de nieren er aan toe waren hebben we ze nu niet meteen weggehaald, dus ze mogen nog terug komen over een paar weken. Tja.....

Kees
Als je in een dierenkliniek werkt hoor je ook wel meer van dit soort gevallen dan in het dagelijks leven :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”