Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Op de een of andere manier heb ik dit topic gemist (kreeg even geen mails meer als er werd gereageerd). Ik moet dus (huiswerk! :wink: ) hevig bijlezen!

Over training met Dante kan ik kort zijn; geen training helaas. Ik kan het nog niet opbrengen om iets anders met hem te doen dan (lange) wandelingen maken.. Hopelijk kan ik me binnenkort ertoe zetten om weer eens wat met hem te doen. Zelfs spelen met hem moet ik me echt toe zetten. Misschien is dat de reden dat hij enorm aan het 'schaduwjagen' is :roll: :(: . Het kan ook komen omdat doordat de katten de eerste week in mijn nieuwe huis niet naar buiten mochten, de keukendeur erg vaak snel open en dicht ging. Dit gaf natuurlijk (heel zonnig weer) veel flitsen :roll: . Ik kan nu niet richting keukendeur lopen of Dante staat in de 'jachtmodus'. Als ik hem dan niet naar zijn mand of richting kamer stuur, staat hij gerust een uur in die houding :N:
Heel erg vervelend in ieder geval. Af en toe kan het me nogal irriteren als hij bijvoorbeeld lekker in de kamer ligt en ik richting keuken loop, hij dan als een speer aan komt rennen om te 'bevriezen' voor de keukendeur...
Moet me dan echt inhouden om niet boos te reageren..
Iemand nog suggesties?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:Moet me dan echt inhouden om niet boos te reageren..
Iemand nog suggesties?
misschien geen tip die bij jou past, maar ik zóu dus ook boos reageren :wink: . niet buiten proporties gefrustreerd boos - maar gewoon de emotie uiten die je dan voelt : je wil niet dat hij zo reageert, punt :L: .

dat natúúrlijk gekoppeld aan heel vriendelijk belonen als hij een volgende keer wel blijft liggen (al is het in eerste instantie nog na een korte verwittiging).
dat zou ik dus zo uitbouwen : dit wil ik niet :hmmm: en dat wel :lief: .
Misschien geloof je het niet maar ik kan heus wel streng zijn :devil:
De ellende is dat ondanks dat het zo'n gevoelige hond is die normaal gesproken reageert op elke stemverheffing of spanning in huis; zodra hij in de 'jachtmodus' zit dan lijkt hij niets te horen of te merken :19: . Als ik dan (streng) zeg 'af' dan blijft hij kijken naar de plek waar hij de flits verwacht, laat zich door de knieën zakken en gaat liggen :roll: . Wil ik hem echter verplaatsen (naar zijn mand of elders) dan moet ik hem echt fysiek verplaatsen, dus wegduwen. Soms duw ik hem met mijn knieën weg naar de richting die ik hem hebben wil. Hij is dan echt in 'trance' en loopt achterstevoren (aldoor kijkend naar bijv. de keukendeur) mee omdat ik hem duw. Mijn stem lijkt hij dan niet te horen :19: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:[

kan je hem niet uit die trance halen door hem tijdelijk het uitzicht op die plek te belemmeren? desnoods door er een handdoek over te gooien of zo?
Da's een goeie! Heb ik nog nooit geprobeerd.. Ik zal er een klaar leggen.
Verder is hij niet uit die trance te halen, zelfs snoepjes (ondanks zijn eeuwige honger) reageert hij verstrooit op. Hij wil ze wel aannemen, maar alleen als hij kan blijven kijken naar de plek waar de flits misschien wel kan komen :roll: :roll: Het gaat nu echt een beetje richting 'obsessief gedrag'..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Overigens krijgt hij wel genoeg kans om achter geurtjes e.d aan te 'jagen'. Ik ga dagelijks naar gebieden waar hij zijn hart op kan halen wat dat betreft. Dus het is volgens mij niet zo dat hij zijn jachtlust niet kan botvieren :19: omdat er niet met hem getraind wordt.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:kan je niet ergens iets van het glas afplakken met één of andere matte plakstrook, zodat die flits verdwijnt? bij dit soort obsessies is vermijden vaak het allermakkelijkste :wink: .
Ja, weet ik. In mijn vorige huis deed hij het vooral bij de openslaande deuren naar de tuin toe. Dan deed ik hem eerst naar de gang, deed de deuren open en dan mocht hij pas uit de gang. Ik ben bang dat ik nu niet alert genoeg ben geweest de afgelopen weken. Het is enorm zelfbelonend. Als de zon weer schijnt ga ik eens kijken of en wat ik er aan kan doen om de flitsen te voorkomen.. Hopelijk dooft het dan weer uit..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana heeft een periode gehad dat ze op een bepaalde plek bleef liggen ondanks mijn bevel om terug te gaan in de mand waar ze net uit was gesprongen.
Ik had haar jachtlijn in de buurt en zodra het probleem opdoemde even aanlijnen en hoppa terug de mand in.
En dan de deur dicht zodat ze niet nog eens dezelfde sprint zou trekken.
Duwen had bij haar het tegenovergestelde effect :mrgreen:

Heeft uiteindelijk aardig gewerkt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Rana heeft een periode gehad dat ze op een bepaalde plek bleef liggen ondanks mijn bevel om terug te gaan in de mand waar ze net uit was gesprongen.
Ik had haar jachtlijn in de buurt en zodra het probleem opdoemde even aanlijnen en hoppa terug de mand in.

Het is eigenlijk meer een soort van 'drijven' :wink: . Ik loop op hem in en hij kan dan niet anders (smalle doorgang) dan meelopen. Dante is over het algemeen behoorlijk braaf en gehoorzaam in huis. Maar dat 'jagen' is een te grote verleiding.. Ik heb niet de illusie dat ik dat ooit nog afgeleerd krijg. Baal alleen dat hij nu in dit huis die gewoonte alweer heeft aangeleerd..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:Rana heeft een periode gehad dat ze op een bepaalde plek bleef liggen ondanks mijn bevel om terug te gaan in de mand waar ze net uit was gesprongen.

Het is eigenlijk meer een soort van 'drijven' :wink: . Ik loop op hem in en hij kan dan niet anders (smalle doorgang) dan meelopen. Dante is over het algemeen behoorlijk braaf en gehoorzaam in huis. Maar dat 'jagen' is een te grote verleiding.. Ik heb niet de illusie dat ik dat ooit nog afgeleerd krijg. Baal alleen dat hij nu in dit huis die gewoonte alweer heeft aangeleerd..
Ja iets wat er zo in zit kan altijd terug komen.
Maar als jij het meteen zo weer probeert te voorkomen heb je het denk ik vlot weer onder controle :ok:
Het is geen groot bietenveld met fazanten :wink: Daar is terugdrijven ietsje lastiger.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

ranetje schreef:
empyree schreef:Ze hebben hier in Frankrijk 2 brevet de chasse nodig dus er is nog iets te doen voor de dames ;-)

Ik snap wel dat ik best een jager kan vinden die de zweep niet daadwerkelijk zal gebruiken maar onze honden zijn 2 hele flauwe huis hondjes en een schreewende man (wat veel fransen doen tegen hun honden) kan misschien wel eens wat té veel voor ze zijn.

Ik zal dus misschien moeten afwegen of ik een titel wil voor de meisjes ten koste van een bange hond ?
In dat geval is de keuze voort mij snel gemaakt en voor jou ook denk ik? :wink:

Wat houdt een brevet de chasse in?
Is dat drijven uit dichte dekking
Luid op spoor
Zweetwerk
??????????????
Ik las dat hier nog geen antwoord op was, dus dacht, ga het je alsnog even geven ;)

Om het brevet de chasse te halen, kun je mee doen aan jachtproeven in Frankrijk. Het gaat er om dat de hond daar laat zien dat ze aanleg hebben. Het gaat echt om een proef, en er wordt dus ook niet echt geschoten op wild op dat moment. De manier van jagen is meestal met een meute van 4 honden.

Waar het op neer komt is dat het de bedoeling is dat ze met zijn 4en het wild op zoeken waar ze op moeten jagen. Over het algemeen is dat konijn, maar er wordt ook wel op haas, ree, & wild zwijn gejaagd.
Een belangrijk punt van de proef is dat ze goed samenwerken. Als ze eenmaal een spoor hebben, moeten ze het wild opstoten en opjagen (uit bosjes oa.) Daarbij dienen ze luid te geven op het spoor, zodat de jager weet waar de meute zich bevind.

Heel makkelijk is het niet om het brevet de chasse te halen, dus oefenen is absoluut een must, maar zeker weten doe je het nooit. Het is ook afhankelijk van de plek wat je terrein is voor de oefening, en of daar daadwerkelijk wild zit, of niet. Handig is wel dat ze ook wel wat luisteren zodat ze hem niet helemaal peren.

In frankrijk wordt er echt nog gejaagd (volop) met de BGV's. Een brevet de chasse is in Frankrijk noodzakelijk om de werkklasse ingeschreven te kunnen worden. En in frankrijk is dit absoluut nog een belangrijk punt. Een franse keurmeester gaat namelijk voor een grand die kan jagen, schoonheid is van ondergeschikt belang. Als ze het brevet de chasse hebben, kunnen ze overigens ook internationaal kampioen worden. Daarvoor is dat niet mogelijk.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
ranetje
Zeer actief

Dank je wel P!nki :ok: :D
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

topic ligt al een aantal dagen stil dus kom ik ook even hier kijken.
volgend jaar een pup erbij om weer helemaal mee opnieuw te beginnen en ik heb er zin an :cheer:
nou heb ik met ruby en in het verleden ook met canyon jachttraining gedaan en zeker met ruby was dat niet geheel onverdienstelijk.niet dat wij nou de sterren van de hemel liepen maar dat was(is)een kanjer van een werker.ruby is niet een echte rashond maar als dat wel zo was geweest was een knjv-a niet geheel onmogenlijk met haar.

nu wil ik met de pup ook weer jacht gaan doen,het kriebelt toch te veel en ik vindt het erg gaaf om een hond mooi aan het werk te zien samen met de voorjager. alleen ben ik met ruby vrij laat begonnen(denk met 6jaar ofzo)en heb eigenlijk nergens moeite voor hoeven doen.canyon was een ander verhaal :N: ......maar ook zij had toch wel door dat ze een jachthond was.

maar op welke leeftijd beginnen jullie met alles,en doe je dan alleen jachttrainen of ook nog puppentraining ok b.v een KC? en met welke leeftijd ga je er serieus mee verder voor de proefen? ik neus hier en daar wel is op bepaalde site's en ik kom wel is honden tegen waar de eigenaren dan helemaal vol lof over schrijven dat ze met krap 2 jaar al aardig te dirigeren zijn,er al een aantal knjv-b's en WT's op zitten.dan krab ik me wel is achter m'n oren om mezelf af te vragen of die hondjes niet met een jaar of 5 al kapot getraind zijn en of ze wel normaal pup hebben kunnen zijn.

ik ken ook zo'n iemand die een pup/jonge hond flink traint en die met een jaar of 5 niet meer willen,doet ze vervolgens weg om met een nieuwe weer van voor af aan te beginnen :denken: (dit is een knjv trainer en daar hoef ik dus absoluut geen les van)

ik wil dat dus niet,zo zit ik niet in elkaar maar ik zou een MAP-B of een knjv-A toch best leuk vinden maar niet in gehaast tempo wat de hond niet bij kan houden.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:maar op welke leeftijd beginnen jullie met alles,en doe je dan alleen jachttrainen of ook nog puppentraining ok b.v een KC? en met welke leeftijd ga je er serieus mee verder voor de proefen? ik neus hier en daar wel is op bepaalde site's en ik kom wel is honden tegen waar de eigenaren dan helemaal vol lof over schrijven dat ze met krap 2 jaar al aardig te dirigeren zijn,er al een aantal knjv-b's en WT's op zitten.dan krab ik me wel is achter m'n oren om mezelf af te vragen of die hondjes niet met een jaar of 5 al kapot getraind zijn en of ze wel normaal pup hebben kunnen zijn.
Met Rana ben ik pas begonnen met jachttraining toen ze 1,5 jaar oud was.
Voor die tijd op een KC getraind en bij een particulier schooltje.
Ze kon apporteren en op de plaats blijven voor ze op jachttraining kwam :wink:

Met mijn nieuwe pup (nu alweer bijna 8 maanden oud) ben ik meteen naar puppyjachttraining gegaan.
De fokker is op die KNJV groep trainer.
Van haar training kan je in dit topic vanaf pagina 38 de verslagen lezen :wink:

Of je de hond overtraint ligt aan jezelf.
Als je niets forceert en geen zware druk op je hond legt hoef je niet bang te zijn dat de nieuwe pup over een paar jaar kapt met werken.

Heb je al een trainingsgroep op het oog?
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ik snap je vraag helemaal, want het is wel oppassen geblazen wat mij betreft dat je met een jonge hond niet te veel doet.
Zeker geen druk de eerste 7 a 8 maanden.
Ik denk dat je na een maand of 8 wel echt serieus aan de slag kunt en voor die tijd de aandacht op puur apel (weet niet waar het streepje zit).
Dirigeren vind ik apart verhaal omdat het dan wat mij betreft uitmaakt wat voor een hond je hebt, een retriever kun je perfect laten dirigeren omdat die de opdracht echt samen met de baas uitvoert. Ik heb verschillende trainers gehoord die van mening waren dat je een staande hond ook heel goed kunt dirigeren maar dat je daarbij op moet passen niet het initiatief uit de hond zelf te halen, hond is immers gefokt om behoorlijk zelfstandig opdrachten voor de baas uit te voeren voor en na het schot.

Wel leuk om er al weer zo mee bezig te zijn , lekker voorpret :mrgreen:
kimsy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kimsy »

mijn ouders hebben duitse staandes, ben er mee opgegroeid

hier een fototje

Afbeelding
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

ja ik heb al een trainingsgroep op het oog,weet alleen niet of die al met de kleinste puppen beginnen dus dat moet ik nog even navragen. weet wel dat ze alleen met dummy's werken en niet met wild,zit dus nog te twijfelen tussen deze groep en knjv-training.heb gelukkig nog alle tijd omdat uit te zoeken.
naar een kc wil ik eigenlijk zo ie zo niet meer,en al helemaal niet naar die hier in de buurt :N: niet dat de trainingen daar zo slecht zijn maar heb zelf daar ook voor de klas gestaan en er zijn daar een aantal dingen die ik zat ben.als ik al eerst voor een gg-cursus ga dan wordt het waarschijnlijk de golden opleiding,die zit hier in de buurt en eigenlijk lijkt mij dat veel leuker.binnenkort even kijken of mij dat aanspreekt.ergens denk ik ook wel dat ik het zelf zal redden met de basis dingen,van mij hoeft ie niet perse netjes naar z'n riem gestuurd te worden en plat te kunnen liggen maar voor de pup zou het wel leuker zijn denk ik om in een groep te trainen.
dat overtrainen heb je ook zelf in de hand,als het met de tijd lekker gaat zou ik daar ook mee verder gaan en serieuser gaan trainen maar zeker niet voor het eerste jaar.alleen kom ik wel is bij de jongehonden groep kijken en als ik dan hoor dat ze al lijnen lopen van 100-150 meter(niet tijdens de les hoor,maar zelf thuis)en ook al met de sturen bezig zijn dan vindt ik dat nog al wat voor die jonge dingen.
zondag ga ik bij een knjv-proef kijken en ik ben benieuwd wat ik daar allemaal zie.
voorheen met ruby op de proefen kreeg ik wel is te horen dat ze al zo oud was voordat ze meedeed,nou is het virus ook laat bij mij toegeslagen maar ruby werkte tot haar 11de jaar erg leuk en nu nog steeds met haar bijna 13.dat zie ik dan toch liever dan honden van 5 jaar die geen eigen inniatief laten zien en blokeren bij een dirigeer proef omdat de druk te hoog is.dat ligt aan de voorjager's,maar ik vindt dat soms wel sneu om te zien.
vanmiddag ga ik met shadow proberen een sleep te loopen met konijn,ben heel benieuwd wat ie daar mee doet en in hoeverre er bij ruby weer passie naar boven komt.
(voor wie het niet weten,shadow is blind en ik kan dus niet meer echt trainen met hem maar zijn neus werkt super dus die gebruiken we dan ook maar wat meer)
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

Ik wist al dat Shadow blind is geworden :wink:
Een sleep of zweetspoor lijkt me geweldig leuk voor hem :ok:
Loop je die met hem dan altijd aangelijnd?

Als ik goed luister op de Griffonclub, zeggen de meeste "oude rotten" in het vak dat je een Griffon niet voor zijn 4e jaar op moet laten gaan voor een A diploma.
Dat geeft naar mijn idee wel aan dat je niet moet forceren :wink:
Een Retriever kan je best goed lijnen laten lopen, maar als ze bij de jonge honden al 100 tot 150 meter lopen ben ik toch benieuwd hoe ze dat doen.

Samen met andere honden trainen vind ik zelf heel prettig.
Ik moet daardoor wel goed mijn best doen om de aandacht van mijn pup bij mij te houden :mrgreen:
Er is een trainer die kan kijken waar ik een fout maak als er iets niet lukt en ik heb hulp bij de hand om een oefening te kunnen doen.
Verloren zoek regelen als je alleen bent is toch lastiger dan je denkt :wink:
Als je op een groep traint die over wild beschikt kan de pup daar ook vast mee kennis maken. Ook gunstig :ok:
Als ik er nog aan denk hoe lang het duurde voor Rana een eend op wilde pakken :N:
En Ita pakt gewoon alles wat ze dragen kan :D

Naar de riem sturen ga ik Ita waarschijnlijk zelf wel leren :wink:
Het is een handig onderdeel van het vooruitsturen uit de C proef.
En zo lang die stomme oefening nog in de C proef zit moet ik er wat mee :mrgreen:

In welk deel van het land woon je?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

kimsy schreef:mijn ouders hebben duitse staandes, ben er mee opgegroeid

hier een fototje

Afbeelding
Leuke foto :ok:
Een Korthaar en een Draadhaar zo te zien?
Wordt er met de honden gejaagd?
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

ranetje:wij hadden inderdaad al contact gehad met elkaar dus wist jij al van zijn blind zijn.de sleep ga ik zo met ze doen,beide aangelijnd(10meter)aangezien ze in dat deel van het bos ook niet los mogen maar er lopen daar verder ook niet veel mensen en dan werk ik daar dus liever met wild.anders had ik ruby los gelaten en shadow denk ik ook aangezien het een open stuk is.

heb ooit is samen getraind met een griffon en die meneer wist mij te vertellen dat je ze voor het eerste jaar niks moet laten doen want dan luisteren ze toch niet en loslopen kon al helemaal niet,met een jaar of 2 konden ze dan wel loslopen.uiteindelijk liep deze hond bij ons met een tt,je kon hem standaart aan de andere kant van den-helder weer ophalen en wild was ook niet veilig(schapen ook niet)
ik zelf woon nu trouwens in alkmaar.

ja die c-oefening vooruit sturen en hier komen vonden wij altijd een hel! wat heb ik dat geoefend zeg,en dan gingen ze soms wel is zo ver dat ik hem zat te knijpen of ze wel in 1 fluitsignaal terug zouden komen.
nu we het toch over fluiten hebben:welke gebruiken jullie voor het hier fluiten?ik moet hier eigenlijk een nieuwe voor,ik heb nu een stukje gewei dat omgetoverd is tot fluit maar deze geeft een beetje de geest na een aantal jaar.nu zag ik op hondenwebshop leuke fluiten in kleurtjes maar ik weet eigenlijk niet of deze goed werken en ook ver klinken.de stop fluit heb ik appart dus het gaat alleen om de hier fluit.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

Waar zie jij die gekleurde fluiten? :denken:
Ik heb zelf als fluit een dubbele (ene kant hoge toon, andere kant rolfluit).
Ze zijn ook apart te krijgen.
Deze 211,5
Afbeelding
Heeft dezelfde toon als mijn hoge toon fluit
Die gebruik ik het meest :wink:
Zowel voor "hier" komen als voor het territoriumsignaal.
En ook als ik in de uiterwaarden loop en Ita of Rana een signaal geef dat ze door moet zoeken en niet moet blijven hangen :wink:
De rolfluit is alleen om af te stoppen. Bij jou ook?

Leuk hoor een Griffon luistert het eerste jaar toch niet :ugh: :mrgreen:
Mijn beide hondjes zijn dan kennelijk geen Griffons :wink:
En al die andere jonge honden op de vereniging zijn dan ook geen Griffons :smile:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Leuk hoor een Griffon luistert het eerste jaar toch niet :ugh: :mrgreen:
Nou da's dan lekker makkelijk (ik vul voor het gemak ook maar even de Bracco hierbij in); hoef je het eerste jaar niets te doen :smile: Had ik me aaal die moeite kunnen besparen :wall:

Naast dat het me handig lijkt om al met de puppycursus gericht bezig te zijn met je jachthond, lijkt het mij persoonlijk ook leuk om contact te hebben met andere jachthondbaasjes (en expertise van de trainer). Ik heb dat wel gemist bij de algemene puppycursus (en de rest) die Dante en ik hebben gevolgd. Vooral toen Dante iets ouder werd en zijn neus ontdekte. Het lijkt me fijn om dan een cursus te volgen waar ze daar raad mee weten. Ík liep als enige in de cursus met een hond die meer met zijn neus op de grond liep (konijntjes!) dan met volgen naar mij keek. De trainster wist ook niet genoeg van jachthonden om me daar goed mee te helpen (laat staan toen zijn jachtinstinct 'ontwaakte'...). Ik hoop dan ook heel erg dat ik hier in de buurt zo'n soort cursus vinden kan als mijn pup 'in zicht komt'.. Ik leg mijn oor al te luisteren :mrgreen: . Ik kwam laatst iemand tegen met twee Weimpjes, waarvan één een pup. Helaas deed het baasje niets aan training... Maar mocht dat niet lukken dan misbruik ik Nettie tegen die tijd gewoon als online trainer :pffff: :mrgreen:

Maar zonder dollen; er lijkt me niets mis mee om met een jachthondpup al vanaf week 8 gericht aan de gang te gaan. Heerlijk toch voor zo'n pup om te kunnen doen wat ie het leukste vindt ('neusdingen'). Maar het maakt m.i (leek op jachttrainingsgebied) wel heel veel uit hóe je dat doet. Ik kan me haast niet voorstellen dat je als je op een voor de pup leuke ontspannen manier aan de gang gaat, hem kunt 'overtrainen'. Het zou kunnen dat als je wedstrijdambities hebt, je te snel mee zou kunnen laten slepen als het goed gaat en daardoor steeds een stapje te ver zou gaan (zoals dat voorbeeld van die 100 m.)..
Het lijkt me echt leuk om met mijn volgende hond wat meer serieus aan de gang te gaan met jachttraining. Met Dante heb ik altijd zelf maar wat aangeklungeld en ik heb pas laat een echt gerichte cursus gevonden (apporteercursus, geen wild). Ik heb Dante nog best e.e.a kunnen leren en we hebben samen daar ook veel plezier in. Maar met Dante moet ik altijd goed kijken naar zijn lich. kunnen. Het lijkt me heerlijk om daar geen rekening (lees zorgen maken :roll: :roll: ) mee te hoeven houden :wink: .

Toen ik aan een jachthond begon wist ik dat ik met een werkhond te maken had, dus dat ik 'iets' met hem zou moeten gaan doen. Jachttraining had ik wat aarzelingen over, ik hoorde verhalen dat dat de jachtlust alleen maar zou aanwakkeren :eek: :roll: Ik had geen idee dat ik het zó leuk zou vinden om te doen :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
kimsy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kimsy »

ranetje schreef:
kimsy schreef:mijn ouders hebben duitse staandes, ben er mee opgegroeid

hier een fototje

Afbeelding
Leuke foto :ok:
Een Korthaar en een Draadhaar zo te zien?
Wordt er met de honden gejaagd?
idd een korthaar en een draadhaar, ze doen jachttraining idd, maar ook alleen dan doen ze jagen, dus meer voor de fun voor de honden zeg maar. 1x in de week op zondag zijn ze een middag ermee bezig
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef: Leuk hoor een Griffon luistert het eerste jaar toch niet :ugh: :mrgreen:
Nou da's dan lekker makkelijk (ik vul voor het gemak ook maar even de Bracco hierbij in); hoef je het eerste jaar niets te doen :smile: Had ik me aaal die moeite kunnen besparen :wall:
Nee, nee, want dan had je nu een tt om de nek van Dante gehad.
Dat schijnt er dan ook bij te horen :mrgreen:
En dat wil je niet.................... dussss :wink:

@fabienne
Lekker ontspannen oefeningetjes doen in waar de hond zijn plezier ligt kan prima in de puppytijd.
Als je er een groep voor kunt vinden tenminste.
Geen idee over Noord Holland.
Er is bij de KNJV een puppytraining (in de buurt van Beverwijk) ergens in het weekeinde. Maar ik weer niet of die nog regelmatig plaats vindt?
Voor zweetwerk zou je naar Den Helder kunnen als die er nog is tenminste.
Ik raak er uit. Ben nu te lang weg uit N-H om het nog precies te weten :wink:
Misschien heeft de KNJV groep in Enkhuizen ook nog mogelijkheden.
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

Moon schreef: Toen ik aan een jachthond begon wist ik dat ik met een werkhond te maken had, dus dat ik 'iets' met hem zou moeten gaan doen. Jachttraining had ik wat aarzelingen over, ik hoorde verhalen dat dat de jachtlust alleen maar zou aanwakkeren :eek: :roll: Ik had geen idee dat ik het zó leuk zou vinden om te doen :ok:
zo zijn wij ook begonnen.dat ik 12 was kregen we ruby en daar zijn wij meteen mee bij de KC gaat trainen.van alles gedaan met haar daar.toen kwam canyon en die zou eigenlijk voor de fok en omdat het via de RV ging moest er toen een knjv-c op zitten.dat hebben we gehaald maar ik kwam er al snel achter dat ruby het veel leuker vond en dat met haar werken ook veel makkelijker was.zwom in een van de eerste lessen zo over water(niet blind).nu ben ik helemaal om en vindt ik dat gg gebeuren een beetje duf en ga ik liever samen aan het werk met m'n hondje.

dat ik op cursus ga met de kleine is zeker,juist omdat het ook goed is voor de socialisatie maar dan ga ik liever voor een cursus waar al meteen wat met dummy's wordt gedaan en niet een wedstrijdje wie het langst blijft zitten.

ranetje:mijn fluiten heb ik inderdaad appart,ik had voorheen wel zo'n fluit waar je aan de ene kant de stop fluit had en aan de andere kant de hier fluit maar dat vond ik wel zo onhandig.ik wil blind de goede fluit kunnen pakken en niet per ongeluk zit fluiten terwijl ze moeten komen. bij hondenwebshop staan ze volgens mij onder bracco produkten(bracco is het merk)
dat territorium fluiten heb ik inderdaad wel is gehoord,wordt dat op proeven ook gebruikt of is het dan een extra comm?en hoe leer je ze dat aan?mijn honden zijn er in elk geval niet bekend mee.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

ranetje schreef:
@fabienne
Lekker ontspannen oefeningetjes doen in waar de hond zijn plezier ligt kan prima in de puppytijd.
Als je er een groep voor kunt vinden tenminste.
Geen idee over Noord Holland.
Er is bij de KNJV een puppytraining (in de buurt van Beverwijk) ergens in het weekeinde. Maar ik weer niet of die nog regelmatig plaats vindt?
Voor zweetwerk zou je naar Den Helder kunnen als die er nog is tenminste.
Ik raak er uit. Ben nu te lang weg uit N-H om het nog precies te weten :wink:
Misschien heeft de KNJV groep in Enkhuizen ook nog mogelijkheden.
zweetwerk in den helder ken ik,ik heb met die meneer nog voor een puppengroep gestaan.hij heeft mij het lesgeven geleerd,en dan vooral hoe je in een groep je stem moet gebruiken :blah: was de eerste keren zo verlegen en zo vol spanning dat niemand mij kon verstaan.
de knjv heeft nu ook een trainings groep in alkmaar maar volgens mij geen puppen,zondag ga ik kijken bij de proef in anna-pauwlona en daar lopen wel wat bekenden voor mij rondt dus kan ik het hier en daar is vragen tussen hun zenuwen door.

o heb er zo'n zin :cheer: en dan heb ik straks een pup die geen dummy wil aanraken :smile2: :jank: (ben ik niet bang voor hoor)
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:ranetje:mijn fluiten heb ik inderdaad appart,ik had voorheen wel zo'n fluit waar je aan de ene kant de stop fluit had en aan de andere kant de hier fluit maar dat vond ik wel zo onhandig.ik wil blind de goede fluit kunnen pakken en niet per ongeluk zit fluiten terwijl ze moeten komen. bij hondenwebshop staan ze volgens mij onder bracco produkten(bracco is het merk)
dat territorium fluiten heb ik inderdaad wel is gehoord,wordt dat op proeven ook gebruikt of is het dan een extra comm?en hoe leer je ze dat aan?mijn honden zijn er in elk geval niet bekend mee.
Met de hoge fluit kan je op verschillende manieren signalen geven.
Bij mij is kort "tuut-tuut,tuut-tuut"het signaal voor "Hier"
Eenmaal korte tuut is "loop door" in het veld.

Het territoriumsignaal geeft aan dat de hond op de plek gekomen is waar hij binnen korte afstand het wild kan vinden dat geapporteerd moet worden. (dirigeren A proef bijv.)
Ik heb dat getraind met de oefening van Tineke Antonisse uit "De Drie Apporten".
Vier dummy's op de vier windstreken en zelf met de hond in het midden gaan staan. (een soort wagenwiel met ons tweeën in het midden)
De hond vooruitsturen richting dummy en dan zodra hij hem wil oppakken het signaal geven (bij mij een soort "zwevende" (luider en zachter afwisselend) langgerekte hoge toon)
Daardoor leren ze dat bij die toon het op te pakken apport bijna onder hun neus ligt.
Werkt bij Rana perfect.
Welke problemen ik ook met haar had, als ik die toon blies ging accuut haar neus aan het werk en vond ze het apport :ok:

Oh ja, ik heb die (bracco)fluitjes gevonden :wink:
Dat is de 211,5 fluit hoge toon, maar dan met een kleurtje.
Blitz hoor 8) :wink:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

zoals jij het me nu zo uitlegd(heb het boek ook dus kan het zo nakijken)zou ik dit inprinciepe met shadow ook kunnen leren? maar je kan dit dus alleen doen als jij zelf weet waar het apport zich bevind? anders heeft de hond geen succes als je verkeerd fluit toch?ik ben shadow ook aan het vooruit sturen leren in een rechte lijn maar dat wordt toch wat lastig met een hond die niet ziet.doe het nu zo dat hij naast mij zit en dat ik het apport recht voor hem gooi op nu nog 5 meter.hij hoort de plof van het apport recht voor hem en dan zeg ik vooruit.gaat nu best aardig maar verder wordt het moeilijker denk ik.

sleep is trouwens niks geworden,konijn was nog wat bevroren dus doen we het van de week.

een fluit met kleurtje leek mij wel hip,binnenkort maar is bestellen dan.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:zoals jij het me nu zo uitlegd(heb het boek ook dus kan het zo nakijken)zou ik dit inprinciepe met shadow ook kunnen leren? maar je kan dit dus alleen doen als jij zelf weet waar het apport zich bevind? anders heeft de hond geen succes als je verkeerd fluit toch?ik ben shadow ook aan het vooruit sturen leren in een rechte lijn maar dat wordt toch wat lastig met een hond die niet ziet.doe het nu zo dat hij naast mij zit en dat ik het apport recht voor hem gooi op nu nog 5 meter.hij hoort de plof van het apport recht voor hem en dan zeg ik vooruit.gaat nu best aardig maar verder wordt het moeilijker denk ik.

sleep is trouwens niks geworden,konijn was nog wat bevroren dus doen we het van de week.

een fluit met kleurtje leek mij wel hip,binnenkort maar is bestellen dan.
Ik weet niet of je het Shadow nog kan leren.
Misschien als je het eens uitprobeert op een veilig grasveld, en dan goed op de wind letten.
beginnen met wind van voren of zijwind.
Ja, je moet weten waar het apport ligt.
Dat is ook de essentie van dirigeren :wink:
Als je niet weet waar iets ligt wordt het altijd een "verloren zoek" opdracht.
Dan moet de hond het helemaal zelf verder verzinnen :wink:

Ik weet niet of Shadow nog een rechte lijn kan lopen?
Blinde mensen hebben soms moeite met gevoel voor richting.
Geen idee hoe dat bij honden is, maar ik vermoed toch vergelijkbaar?
Misschien kan je kleine stukjes wel sturen als je zijn kop (en ook zijn lichaam) in de juiste richting zet? :denken:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Vandaag was het dan zover, de proefles jachttraining. Eerst even kennismaken en werden er wat algemene dingen verteld over jachttraining. Daarna gingen we naar een veld, waar we eerst even konden inlopen met de hondjes. Taro had gelukkig veel aandacht voor mij, dus dat was een goed begin. Groep verdeeld in tweeën en gingen we eerst wat appèl oefeningen doen. Voor en achterlangs volgen ging geweldig. Hij liep goed mee en had goed zijn aandacht bij mij. Daarna hierkomen op bevel. Onderweg rook hij iets lekkers en kwam helaas dus niet in één rechte lijn naar mij toe. Daarna kwam het apporteren. Dit was voor mij de grootste vraag of hij het wel leuk genoeg vindt. Eerste keer, stopte hij halverwege om even te ruiken, liep toen wel weer door, maar het was nog lastig om de dummy op te pakken. Na wat aanmoediging lukte het en kwam hij na weer een kleine stop te maken met de dummy terug. Met het wachten werd hij steeds enthousiaster. Het geluidje wat gemaakt werd bij het gooien van de dummy gegooid, werkt heel goed bij hem. Tweede aport liep hij als een speer naar de dummy, pakte hem goed op, helaas niet in één keer naar mij toegelopen, maar heb de dummy toch van hem aan kunnen nemen. Ben helemaal trots op mijn ventje :cheer:

Vanaf 20 september gaan we echt trainen. Lekkere kleine groepjes en enthousiaste instructeurs, die ervaring hebben met stabijtjes. Ik heb er nu al weer zin in :ok:
Laatst gewijzigd door Sita op 06 sep 2008 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zo, klinkt echt leuk Yvette! :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:Zo, klinkt echt leuk Yvette! :ok:
Was ook helemaal enthousiast. Taro ook, die heeft bijna de hele les lopen kwispelen en met een blij koppie rondgelopen :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”