Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

anaalklier

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MarijeEnBoomer
Actief

anaalklier

Ongelezen bericht door MarijeEnBoomer »

Boomer heeft last van haar anaalklieren. Ze zijn ontstoken geweest en dat is na een AB kuur over gegaan maar ze blijven veel anaalkliervocht :denken: aanmaken. Boomer leegt ze zelf niet en dus moet ik dit zelf doen of laten doen. Als ik ze niet leeg dan gaat ze op haar billen bijten tot daar wondjes zitten dus dat is ook geen optie. Ik heb haar al met woorden uit proberen te leggen dat ze ze met het poepen moet legen maar gek genoeg werkt dat ook niet :smile:
Iemand tips hoe ze geleegd kunnen worden?!
Ze eet KVV en heeft stevige poep. Maar misschien zijn er dingen die ik kan geven of doen zodat ze van dit vervelende probleem af is! :N:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zelf legen?
Een keer naar een trimmer gaan, die leert het je wel.
Tis heel simpel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MarijeEnBoomer
Actief

het moet nu elke 2 weken anders bijt ze zichzelf kapot.. lijkt me niet helemaal de ideale situatie. Tenminste heb van horen zeggen dat het niet goed is als ze zo vaak geleegd worden. Maar misschien zijn daar ook weer heel veel meningen over..
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

gekookt kipgehakt eens in de week
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Rosita Compagner schreef:gekookt kipgehakt eens in de week
Wil je eens uitleggen waarom dit zou kunnen helpen?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Bij onze Blacky hielp een bot. Echt een met weinig vlees hierdoor werd zijn ontlasting wit en kei hard. Hierdoor moest hij echt moeite doen om te poepen maar het hielp wel. Vooral een lekker groot koeien rip. Die dag kreeg hij niets anders.

Hierna kon hij er weer even tegen tot hij weer begon te bijten. (ook hier werd heftig gebeten zo erg dat hij eens zijn heup helemaal kaal gebeten had) :N:
Afbeelding
gevni havanezers
MarijeEnBoomer
Actief

dat had de dierenarts ook gezegd. maar omdat ze pas een jaar oud is wil ik eerst kijken of ik door middel van bijvoorbeeld voeding iets kan doen zodat ze ze gaat legen :N:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Bij onze Blacky hielp een bot. Echt een met weinig vlees hierdoor werd zijn ontlasting wit en kei hard. Hierdoor moest hij echt moeite doen om te poepen maar het hielp wel. Vooral een lekker groot koeien rip. Die dag kreeg hij niets anders.
Met het bot van Blacky is het kipgehakt te vergelijken. Het doel is de ontlasting te verstevigen zodat er nog iets meer druk gezet wordt op die zakjes. Het kipgehakt moet wel voor de hond zijn en 1 stapje 'heftiger' is het te koken. Kipgehakt voor de hond zijn gemalen karkassen, wanneer je dat kookt wordt het heel erg stoppend. Ook geweldig bij diarree dus.

Het opereren brengt een redelijk risico van ontlasting incontinentie met zich mee dus daar zou ik over een jaar of 3 weer eens aan denken?

Kipgehakt proberen en eventueel zelf gaan legen als het niet anders kan.
Angel_Devil
Actief
Mijn ras(sen): 2 Staffords
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angel_Devil »

Gewoon bot geven! Vind ik persoonlijk het beste. :mrgreen:

Na het eten van een bot, zie je vocht meekomen met poepen.
Dus je kunt op een normale natuurlijke manier de anaalklieren legen. Ipv dat je ze zelf leeg moet knijpen.

:wink:
Afbeelding
Elke gek heeft z'n eigen gebrek
Website van Angel_Devil
MarijeEnBoomer
Actief

Gewoon bot geven! Vind ik persoonlijk het beste. mrgreen
Klinkt goed maar Boomer durft al amper op een kippennekje te bijten.. die moet ik al in 2 stukjes knippen voor mevrouw. Zou ik haar dan gewoon een hoop kippennekken kunnen geven??
En waar haal ik dat kippengehakt voor de hond vandaan?! En mag dat wel gekookt?! Ik heb braaf het bottendocument gelezen en goed opgeslagen dat gekookt nooit mag. Of is dat anders als het gemalen is?!
Een hoop vragen maar ben een beginnend versvoerder en dus nog een beetje onzeker :|
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier bij diaree smuldier kip met rijst. Ik denk dat als je dus die smuldier kip dan kookt je het zelfde hebt als kipgehakt. Smuldier kip is te koop bij de C1000 en kost hier ongeveer €o,59.

Veel succes.

Je hond zal wel even moeite moeten doen met poepen hoor! Is voor hem best wel een beetje pijnlijk. (was het voor Blacky in iedergeval) maar uitknijpen vinden ze ook niet fijn.
Afbeelding
gevni havanezers
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

rex had ook altijd een echte stevige keutel
telkens zaten de anaal klieren vol
heb ze ook telkens zelf geleegd , wat geen pretje is

wij hebben hem er aan laten opereren , maar het was geen pretje
hij heeft zelfs een nachtje in de kliniek moeten blijven

maar gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden
en laat dus niet zomaar zijn keutel vallen

maar nogmaals de operatie en de eerste dagen was geen pretje :jank:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

MarijeEnBoomer schreef:
Klinkt goed maar Boomer durft al amper op een kippennekje te bijten.. die moet ik al in 2 stukjes knippen voor mevrouw. Zou ik haar dan gewoon een hoop kippennekken kunnen geven??
En waar haal ik dat kippengehakt voor de hond vandaan?! En mag dat wel gekookt?! Ik heb braaf het bottendocument gelezen en goed opgeslagen dat gekookt nooit mag. Of is dat anders als het gemalen is?!
Een hoop vragen maar ben een beginnend versvoerder en dus nog een beetje onzeker :|
Ja, omdat het gemalen is kan het geen kwaad. Kipgehakt haal ik bij de poelier maar die Smuldier zal inderdaad wel vergelijkbaar zijn.
MarijeEnBoomer
Actief

Rosita Compagner schreef:
MarijeEnBoomer schreef:
Ja, omdat het gemalen is kan het geen kwaad. Kipgehakt haal ik bij de poelier maar die Smuldier zal inderdaad wel vergelijkbaar zijn.
Ik zal het bij de poelier vragen maar die keek me al heel raar aan toen ik om kippennekjes vroeg :smile:
smuldier kip zal ik iniedergeval meenemen van de supermarkt..
Ik hoop dat ze dan net iets hardere poep krijgt en de boel leegt :N:
En dat dan maar regelmatig herhalen denk ik...
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ja, 1, 2 per week mag gerust. Geef d'r maar een heel bakje he? 400 gram kan ze best hebben, een pond ook maar da's weer lastig.

Poeliers (of poelieren?) verkopen die nekjes ook voor de soep en buitenlandse mensen eten ze volgens mij als snack dus hij moet niet zo wereldvreemd doen :mrgreen:
MarijeEnBoomer
Actief

Ik woon een beetje in een kakbuurt dus vandaar dat de poelier me gek aankeek denk ik.. de kippennekjes haal ik nu lekker op de markt.. zal de volgende keer als ik op de markt ben vragen of hij misschien ook kippengehakt heeft.. ik ga Boomer in ieder geval deze week smuldier kip geven en dan s avonds nog wat kippennekjes.. en dan maar poepen :wink:
Afbeelding
Angel_Devil
Actief
Mijn ras(sen): 2 Staffords
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angel_Devil »

Rosita Compagner schreef:
MarijeEnBoomer schreef:
Waarom zou je het koken?

Gewoon rauw geven, smuldier moet je niet koken!
Geen enkele versvleesvoeding moet je koken.
Je kookt alle vitamine en mineralen eruit.

Je kan haar inderdaad rauwe kippennekken geven.

Als je echt vlees wilt voeren, geef haar dan gewoon smuldier wanneer het mogelijk is! De ene dag voer je kip, en dan weer eens compleet. Je hebt er diverse varianten in.
Afbeelding
Elke gek heeft z'n eigen gebrek
Website van Angel_Devil
MarijeEnBoomer
Actief

Ze krijgt al elke dag KVV dus ik denk dat ik er 1 dag in de week kip dag van maak. Lekker wat kippennekjes en smuldier kip en kijken of dat werkt. En mocht ik dat kippengehakt vinden kan ik dat ook een keer vinden. In ieder geval hartstikke bedankt voor al jullie tips!!
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Angel_Devil schreef:

Waarom zou je het koken?
Gewoon rauw geven, smuldier moet je niet koken!
Geen enkele versvleesvoeding moet je koken.
Je kookt alle vitamine en mineralen eruit.

Je kan haar inderdaad rauwe kippennekken geven.

Als je echt vlees wilt voeren, geef haar dan gewoon smuldier wanneer het mogelijk is! De ene dag voer je kip, en dan weer eens compleet. Je hebt er diverse varianten in.
Omdat je in dit geval wil dat het stoppend en ontlastingverstevigend werkt. Dat was de vraag. De vitaminen en mineralen zijn dan voor de volgende dag.
MarijeEnBoomer
Actief

nou voor het vervolg van het verhaal. Ze heeft gister smuldier kip gekregen en s avonds kippennekken en knarsjes (zijn kalfbotjes, weet niet precies welk deel maar niet dragend in iedergeval, die krijg ik hier altijd bij de slager mee voor Boomer). En vanochtend had ze hardere ontlasting als normaal en ook wat droger en het leek of ik iets nats zag vliegen. Dat zou dan toch het anaalkliervocht kunnen zijn?!
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

MarijeEnBoomer schreef:nou voor het vervolg van het verhaal. Ze heeft gister smuldier kip gekregen en s avonds kippennekken en knarsjes (zijn kalfbotjes, weet niet precies welk deel maar niet dragend in iedergeval, die krijg ik hier altijd bij de slager mee voor Boomer). En vanochtend had ze hardere ontlasting als normaal en ook wat droger en het leek of ik iets nats zag vliegen. Dat zou dan toch het anaalkliervocht kunnen zijn?!
klinkt al goed :ok:

misschien nog 1 tip, als je kip haalt op de markt, zijn het meestal van die rijdende kramen, vaak slachten en verwerken zij de kip zelf op hun bedrijf.
als je dan vraagt of ze de volgende week ( als er weer markt is) kipkarkassen etc voor je mee willen nemen, kunnen ze er rekening mee houden omdat het eigenlijk afval is
succes
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Je kunt ook een blik met ongezoete pompoen bij het eten doen. Mijn beide meiden hebben last van anaal klieren.
Je kunt ook metamucil erin doen, dat helpt met de stoelgang ook, maar het maakt de poep steviger. Maggie krijgt brokken en Emma nat voer..en toch..ik geef ze ook appel met schil om de andere dag, niks helpt, de DA staat gelukkig elke 4 maanden mar de handschoenen klaar..
Opereren doe ik beslist niet, is niet zonder risico, plus Emma heeft een hart afwijking dus combineer dat met een narcose..nee dank u..
Succes..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”