Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over coursing

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hutsje schreef: in de jachttraining worden ze natuurlijk ook opgejut om wild te zoeken en te halen, en dat mag in het veld tijdens de wandeling ook niet.
ik denk dat een fritz echt wel het verschil ziet tussen lekker uit zijn dak gaan op een afgesloten baan en de gewone wandelingen. hij heeft ontzettend veel jachtdrift, dat zal er nooit uit gaan, stroomband of niet. het is dus altijd uitkijken geblazen en het zien voor hij het ziet en zijn gedrag goed in de gaten houden. het loopt ook absoluut niet relaxed met fritz omdat je hem dus altijd in de gaten moet houden, en geen hij seconde uit het zicht mag want dan is hij weg. ik hou hem dus op mijn stem bij me en dat is op een coursing baan natuurlijk ook heel anders.
Nouhouwwwwwwwww
Opgejut op jachttraining? Echt niet hoor :N:
Tenzij ze anders niet van hun plek te branden zijn :mrgreen:

Je kunt altijd eens een gesprek aangaan op de coursingbaan met de deskundigen of het verstandig is of niet om te gaan coursen.
Daar zitten de deskundigen neem ik aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ranetje schreef: Je kunt altijd eens een gesprek aangaan op de coursingbaan met de deskundigen of het verstandig is of niet om te gaan coursen.
Daar zitten de deskundigen neem ik aan :wink:
dat is natuurlijk zowieso de bedoeling voor ik er uberhaupt aan begin ;), hoe bezopen het ook mag zijn dat ik er uberhaupt al aan denk........

tot zover dus het negeren van elkaar, nogmaals?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ranetje schreef:Nouhouwwwwwwwww
Opgejut op jachttraining? Echt niet hoor :N:
Tenzij ze anders niet van hun plek te branden zijn :mrgreen:
dan heb jij kennelijk andere training dan ik jaren gehad heb ;). ik heb mijn hond toch wel moeten aanmoedigen een spoor te zoeken en te aporteren hoor.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:ik zit heel hard te denken of ik een verschil vind tussen een hond met veel jachtinstinct die in dagdagelijkse situaties niet zomaar mag jagen maar dat wel in vastomlijnde omstandigheden mag zoals op een coursingbaan en een hond met veel buitdrift die in het dagdagelijkse leven ook niet achter rennende kindertjes en flapperende ledematen/kledij van mensen aanmag maar die buitdrift tijdens ipo-spelletjes wel mag botvieren.

ik vind dus geen verschil, maar misschien zie ik wat over het hoofd?
wij zijn vast wat over het hoofd ;)
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:ik zit heel hard te denken of ik een verschil vind tussen een hond met veel jachtinstinct die in dagdagelijkse situaties niet zomaar mag jagen maar dat wel in vastomlijnde omstandigheden mag zoals op een coursingbaan en een hond met veel buitdrift die in het dagdagelijkse leven ook niet achter rennende kindertjes en flapperende ledematen/kledij van mensen aanmag maar die buitdrift tijdens ipo-spelletjes wel mag botvieren.

ik vind dus geen verschil, maar misschien zie ik wat over het hoofd?
Jawel, je ziet wel wat over het hoofd. Honden die niet jagen kunnen niet coursen. Honden die coursen pakken ook wild als je ze loslaat. Honden die niet in kindertjes bijten en geen vreemde mensen in de kleren hangen kunnen prima IPO. IPO is appel en een spelletje. Coursing is jagen vanuit de genen en geen enkele hond is tijdens een coursing onder appel. Maargoed, wat maakt het uit. Mijn mening is bekend en daar doet iedereen het maar mee. Waarom moet ik die tot in den treure gaan verdedigen? O ja, ik moet en zal gelijk hebben zegt Noor. Voorlopig lijkt dat eerder andersom zo maar dat zal wel aan mij liggen :wink:

Wat kan mij het schelen dat iemand die vindt dat de hond absoluut niet mag jagen wel gaat coursen met die hond. Mijn probleem is het niet hoor, wel jammer dat hij er hard voor gecorrigeerd wordt in de ene situatie en in de andere bejubeld. Ik zie het als lekker rollen met je pittbull en dan boos worden en hem met een prikker bewerken als hij vecht op het hondenpleintje met een labrador. Die hond moet dan zeker beter weten want hij mag alleen vechten met andere pitjes in de ring en niet met een labrador op het uitlaatveldje? Zoiets?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Met mijn zeer geringe kennis zie ik IPO ook als iets anders. De hond mag tijdens pakwerk niet in het wilde weg de pakwerker gaan bijten, maar moet dat op de mouw doen. Als mensen op straat allemaal met zo'n mouw zouden lopen en de hond uitdagen tot bijten, zou je het de hond wellicht niet kwalijk kunnen nemen dat hij het onderscheid niet ziet. Coursing en jagen in het wild lijkt me veel moeilijker van elkaar te onderscheiden als hond. Zeker omdat je als baas bij beide volledig uit beeld bent.

Maar goed, de coursing mensen weten ongetwijfeld hoe het gedrag wel of niet veranderd is in de dagelijkse praktijk mbt jagen. Ik zou met een hond met een flinke jachtdrift absoluut eerst gaan kijken en horen wat ze vertellen, maar dat is Jessica ook van plan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zullen we de zelfstandige jagers even niet betrekken in een discussie over wel of niet hetzen?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
laeken
Zeer actief

Jaap* schreef:Zullen we de zelfstandige jagers even niet betrekken in een discussie over wel of niet hetzen?
Coursen is zelfstandig jagen....... :denken:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Jaap* schreef:Zullen we de zelfstandige jagers even niet betrekken in een discussie over wel of niet hetzen?
Dat weet ik niet, ik weet niet hoe de start verloopt en of ik daarbij mag zijn. Maar van een windhond mag je geen appél verwachten qua najagen. Van de rest wel.
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik had net discussie hierover met Daphne en op zich vond ik het argument wat zij gaf, namelijk dat een hond die behendigheid doet ook niet op straat opeens over hekjes gaat springen, wel een goede. Het is niet in de natuurlijke omgeving waar het gebeurt.
Maar als ik dan toch ook weer het argument lees dat het coursen voornamelijk de natuurlijke aanleg of het instinct trickert, tja, dan is dat natuurlijk niet zo handig. Vooral als ik het stukje van Nanna erbij neem dat het bij haar bekende whippets wel degelijk tot versterking van het jachtgedrag heeft geleid.
:denken:

Goed gesprekje met de course vereniging is denk ik het beste wat je kan doen. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Juist wel ;-)
Feit is dat veel showwhippets wèl loskunnen en heel veel renwhippets NIET. Ik weet niet of dat nou komt door ingefokte/weggesleten aanleg maar feit is dat het jagen op de baan/veld de jachtdrift in hoge mate aanwakkert.
Ja, maar als het gaat over wel of niet mogen hetzen is het onzinnig om daar windhonden in te betrekken. Of heb jij Topsi zo goed onder appél als er een knijn langszoeft omdat ze nooit op een renbaan is geweest? :wink:
laeken
Zeer actief

Jaap* schreef:
MARC_S schreef:
Dat weet ik niet, ik weet niet hoe de start verloopt en of ik daarbij mag zijn. Maar van een windhond mag je geen appél verwachten qua najagen. Van de rest wel.
Je jut je hond op een lapje dat door het gras gaat, laat hem los en zoef, weg appel, weg invloed, weg hond en je kan je hond moe ophalen daar waar de lap stopt. Dat is coursing. Niks van invloed op de hond door de baas. Het is de zelfstandige jacht die niemand in zijn hond wil zien. Daarom snap ik het dus ook niet. Honden die dat al doen en die daarvoor gefokt zijn ala. Maar je hond leren zelfstandig te jagen, dat kan ik niet begrijpen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Ik had net discussie hierover met Daphne en op zich vond ik het argument wat zij gaf, namelijk dat een hond die behendigheid doet ook niet op straat opeens over hekjes gaat springen, wel een goede. Het is niet in de natuurlijke omgeving waar het gebeurt.
Maar als ik dan toch ook weer het argument lees dat het coursen voornamelijk de natuurlijke aanleg of het instinct trickert, tja, dan is dat natuurlijk niet zo handig. Vooral als ik het stukje van Nanna erbij neem dat het bij haar bekende whippets wel degelijk tot versterking van het jachtgedrag heeft geleid.
:denken:

Goed gesprekje met de course vereniging is denk ik het beste wat je kan doen. :wink:
Ook dat klopt niet helemaal. Coursings vinden plaats in uitlaatgebieden, op hondenstranden, in de duinen op de hei en op braakliggende bouwterreinen om maar wat te noemen. Er zit alleen een lint om het veld als dat er al zit. Het is dus gewoon daar waar je normaal je hond uitlaat en niet op een omheind terrein met felle kleuren en een baan oid. Dan wordt er een prooi geintrocuceerd, de honden worden op de prooi gejut en dat ding beweegt snel en zigzaggend door het gras of over het zand. Dat bootst de haas na en de hond mag een zelfstandige jacht uitvoeren. De prooi wordt zo bewogen dat hij zoveel mogelijk als een haas beweegt. Daarna ga je wandelen met je hond, doet de riem af en er loopt ineens een konijntje op het veld. 3 keer raden wat er dan gebeurd :mrgreen: :N:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Roelfien schreef:Ik had net discussie hierover met Daphne en op zich vond ik het argument wat zij gaf, namelijk dat een hond die behendigheid doet ook niet op straat opeens over hekjes gaat springen, wel een goede. Het is niet in de natuurlijke omgeving waar het gebeurt.

Ik kan me daar ook wel in vinden. Ik denk dat dat met elke sport is die je beoefend met een hond, je stimuleerd wat erin zit in een andere omgeving waardoor je in het dagelijks leven de grip niet hoeft te verliezen. Of je hond er individueel geschikt voor is kom je achter door je goed te laten informeren en het een keer uit te testen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Topic opgeschoond, graag ontopic blijven nu
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
Roelfien
Zeer actief

Oh nou is ie weer open. :denken:
Roelfien
Zeer actief

chrico schreef:

Ik kan me daar ook wel in vinden. Ik denk dat dat met elke sport is die je beoefend met een hond, je stimuleerd wat erin zit in een andere omgeving waardoor je in het dagelijks leven de grip niet hoeft te verliezen. Of je hond er individueel geschikt voor is kom je achter door je goed te laten informeren en het een keer uit te testen.
maar ik kan me ook voorstellen dat jachtdrift zo ontzettend makkelijk getrickerd wordt, dat het daardoor wel verschilt met door een tunneltje rennen en over de A schutting gaan. Alhoewel mijn Toop dat ook zeer belonend vindt trouwens. :mrgreen: Maar goed, dat leidt natuurlijk niet tot gevaarlijke situaties terwijl jagen dat wel doet.

Ik dacht dat het ook op trainvelden werd gedaan, zoals de windhondenrennen op een baan plaats vinden, maar dat schijnt met coursing dus niet zo te zijn?
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Ik zou gewoon eens gaan praten met de mensen van de coursvereniging.
En als daaruit blijkt dat het jachtinstinct nog meer aangewakkerd wordt dan kun je twee dingen doen;
Of je doet het niet...
Of je doet het wel, maar dan kan je de hond tijdens het uitlaten en wandelen niet straffen voor zijn jachtgedrag :neenee:
Dan zul je de keus moeten maken om hem niet meer los te laten.

Doe je eigenlijk nog behendigheid met Fritz?
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Roelfien schreef:
chrico schreef:

maar ik kan me ook voorstellen dat jachtdrift zo ontzettend makkelijk getrickerd wordt, dat het daardoor wel verschilt met door een tunneltje rennen en over de A schutting gaan. Alhoewel mijn Toop dat ook zeer belonend vindt trouwens. :mrgreen: Maar goed, dat leidt natuurlijk niet tot gevaarlijke situaties terwijl jagen dat wel doet.

Ik dacht dat het ook op trainvelden werd gedaan, zoals de windhondenrennen op een baan plaats vinden, maar dat schijnt met coursing dus niet zo te zijn?
jawel :19:
chrico
Zeer actief

Roelfien schreef:

Die jachtdrift moet er al inzitten anders hoef je er niet eens aan te beginnen. Daarnaast denk ik dat als je je goed laat informeren over wat het inhoud en wat het kan doen met een hond dat er weinig kwaad inzit. Even Jaap als voorbeeld nemen. Die jaagt met de hond, hond is onder controle. Ik denk zelf dat een coursing geen kwaad kan, juist omdat hij normaal ook onder controle is. Zou ik dat mijn mijn honden doen heb je kans dat ik ergens wortel sta te schieten als ze los zijn en een prooi ontdekken maar dat doe ik toch al dus ook bij mijn honden kan dat geen kwaad. Dat is de reden dat ik ze vast hou als ik in een natuurgebied kom dus tijdens een cousing heb ik ze eigenlijk meer onder controle omdat het gecontroleerd gaat als in het wild. Klinkt even onlogisch maar snap je wat ik bedoel.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

opgeschoond door moderators hopelijk kan het nu on topic zo dat het gezellig blijft
Afbeelding
chrico
Zeer actief

twinkeltje schreef:opgeschoond door moderators hopelijk kan het nu on topic zo dat het gezellig blijft
Stond er al Twink :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

chrico schreef:
twinkeltje schreef:opgeschoond door moderators hopelijk kan het nu on topic zo dat het gezellig blijft
Stond er al Twink :wink:
ja ben er net achter me verbinding is echt super traag :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

yamie schreef:
Roelfien schreef:
chrico schreef:

jawel :19:
Kuch....de eerste twee plaatjes lijken wel verdacht veel op hier vindt je niet? :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Die baan word gemaakt, er word een parcour uitgezet die de honden moet volgen. Ze mogen niet zomaar in het wilde weg op jacht gaan naar een konijntje van de buurvrouw die net naast het uitlaatveld woont.
Het zijn geen ongeleide projectielen tijdens een coursing zoals honden wel kunnen zijn als je ze los laat in een natuurgebied
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Laatst had de RR vereniging ook een lure coursing dag georganiseerd.
Dat was bij een windhondvereniging in Leek, op een officiele baan, dus niet zomaar ergens op een strand, braakliggend terrein oid.

Het zal beide kunnen, denk ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Roelfien
Zeer actief

chrico schreef:
Roelfien schreef:

Die jachtdrift moet er al inzitten anders hoef je er niet eens aan te beginnen. Daarnaast denk ik dat als je je goed laat informeren over wat het inhoud en wat het kan doen met een hond dat er weinig kwaad inzit. Even Jaap als voorbeeld nemen. Die jaagt met de hond, hond is onder controle. Ik denk zelf dat een coursing geen kwaad kan, juist omdat hij normaal ook onder controle is. Zou ik dat mijn mijn honden doen heb je kans dat ik ergens wortel sta te schieten als ze los zijn en een prooi ontdekken maar dat doe ik toch al dus ook bij mijn honden kan dat geen kwaad. Dat is de reden dat ik ze vast hou als ik in een natuurgebied kom dus tijdens een cousing heb ik ze eigenlijk meer onder controle omdat het gecontroleerd gaat als in het wild. Klinkt even onlogisch maar snap je wat ik bedoel.
Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar bij jachttraining bijvoorbeeld heb je voor mijn gevoel meer vat op de hond omdat je de opdracht veel gespecificeerder geeft aan de hond: doe dit, doe dat. Terwijl (maar wellicht heb ik een verkeerd idee over coursing/hondenrennen) bij coursing zet je de hond in een ruimtetje vooraan de baan en hop deurtje open en rennen maar. Het is veel meer gericht op de de prikkel van de hond door de dummie/wapperend lapje stof, dan bij bijvoorbeeld jachttraining waar je juist niet wil dat ie er als een gek vandoor gaat.
Dus ik zou met een hond met jachtdrift liever jachttraining doen dan coursing, ookal snap ik het uitgangspunt, namelijk: lekker eens flink kunnen racen en je energie kwijt raken. Maar dan geloof ik toch meer in het kwijtraken van geestelijke energie middels training en spel. En de rest dan maar naast de fiets of samen hardlopen of dergelijke.
chrico
Zeer actief

Roelfien schreef:

Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar bij jachttraining bijvoorbeeld heb je voor mijn gevoel meer vat op de hond omdat je de opdracht veel gespecificeerder geeft aan de hond: doe dit, doe dat. Terwijl (maar wellicht heb ik een verkeerd idee over coursing/hondenrennen) bij coursing zet je de hond in een ruimtetje vooraan de baan en hop deurtje open en rennen maar. Het is veel meer gericht op de de prikkel van de hond door de dummie/wapperend lapje stof, dan bij bijvoorbeeld jachttraining waar je juist niet wil dat ie er als een gek vandoor gaat.
Dus ik zou met een hond met jachtdrift liever jachttraining doen dan coursing, ookal snap ik het uitgangspunt, namelijk: lekker eens flink kunnen racen en je energie kwijt raken. Maar dan geloof ik toch meer in het kwijtraken van geestelijke energie middels training en spel. En de rest dan maar naast de fiets of samen hardlopen of dergelijke.
De tijd tussen de opdrachten verschillen, hier word in principe 1 opdracht gegeven en dat is de prooi te pakken krijgen, wat ook meteen de beloning is. De start word veelal vanuit de hand gedaan en de hond gaat het parcour volgen die opgesteld is zonder verdere commando's waarbij hindernissen kunnen staan enz enz.
Het is niet zo dat er geen controle is want net als bij een behendigheidparcour moet de hond zich aan het parcour houden en zich niet af laten leiden door bijv een ander spoor dan de prooi.
Ik denk dat als je kijkt naar je hond, je zelf weet waar hij de bevrediging in vind en als jij dat ook kan dan kies je voor de sport die beide het meeste ligt. Mijn ene hond is niet happy met een dummy ook al word hij ervoor beloond maar wel met een prooi terwijl de ander dat wel zou zijn.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Inge O schreef:
chrico schreef:Die baan word gemaakt, er word een parcour uitgezet die de honden moet volgen. Ze mogen niet zomaar in het wilde weg op jacht gaan naar een konijntje van de buurvrouw die net naast het uitlaatveld woont.
Het zijn geen ongeleide projectielen tijdens een coursing zoals honden wel kunnen zijn als je ze los laat in een natuurgebied
als ik daar de buurvrouw zou zijn zou ik mijn konijntje toch binnenhalen, zoveel is zeker :N: :mrgreen: .
Haha ik ook hoor maar het was om een voorbeeld te geven dat het niet zonder controle gebeurd zoals het lijkt als je de teksten leest en binnen een uitgezet parcour :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Als er een knijn langszoeft kan ik roepen wat ik wil, maar dan is ze weg ;-) Whippet van vriendin óók, maar sinds die courst (en goed ook) is het onbeheersbaar geworden. Die blíjft weg. En dat was eerst beslist niet het geval.
Daarom vind ik het wat onzinnig om te argumenteren met windhonden als het over hetzen gaat :wink:
Appéls en peren weet je wel :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”