Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

brandnetels, iets tegen de jeuk???

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

brandnetels, iets tegen de jeuk???

Ongelezen bericht door Crista »

Ik heb Mitch vanavond losgelaten achterin een weiland en ik had niet in de gaten dat er veel brandnetels stonden. Toen hij raar begon te lopen viel het me op en ben ik ergens anders gaan lopen.

Toen we thuis waren heb ik zijn voetjes gelijk afgespoeld met lauw water maar nou ligt hij al een hele tijd aan zijn zooltjes te likken en te bijten. Het is echt een ramp, hij kan geen 1 minuut stil liggen van de jeuk.
Je ziet ook rode plekjes op (en langs) zijn zooltjes...

ik zie al een slapeloze nacht voor me aangezien meneer nogal erg kleinzerig is :roll: en ik kan me natuurlijk ook wel voorstellen dat t echt niet fijn is...

weet iemand alsjeblieft iets tegen de jeuk???
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik heb toen banjer in een wespennest beland was,azijn over hem heen gedaan,ik weet niet of dat ook voor brandnetels telt :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Azijn, maar ik denk niet dat het van brandnetels komt als er rode plekjes op z'n zolen zitten. Die kunnen dat wel hebben namelijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Zuring of smalle weegbree groeit bijna altijd wel in de buurt van brandnetels trouwens. Als je de blaadjes daarvan kneust en over de huid wrijft helpt dat goed tegen de irritatie.
Crista
Zeer actief

Ik zou echt niet weten waar het anders door zou moeten komen, het zijn rode bultjes langs zijn zooltjes en er zitten ook rode plekjes op zijn zooltjes. Hij kan echt niet even stil liggen zonder met zijn poot te schoppen en te likken...

als azijn geen kwaad kan, kan ik t sowieso wel proberen...

edit: Het is wel echt op de topjes van zijn zooltjes zeg maar, en ik denk dat de rode plekjes op zijn kussentjes komen door het krabben en likken.
Jaap*
Zeer actief

Crissi schreef:Ik zou echt niet weten waar het anders door zou moeten komen, het zijn rode bultjes langs zijn zooltjes en er zitten ook rode plekjes op zijn zooltjes. Hij kan echt niet even stil liggen zonder met zijn poot te schoppen en te likken...

als azijn geen kwaad kan, kan ik t sowieso wel proberen..
Neuh, kwaad kan het niet. De naaldjes van brandnetels zijn gemaakt van kalk, en azijn lost kalk op.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

hier lopen ze heel vaak door brandnetels maar geen enkele hond die er ooit last van heeft gehad... kan het niet iets anders zijn wat irriteerd?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief

malinois schreef:hier lopen ze heel vaak door brandnetels maar geen enkele hond die er ooit last van heeft gehad... kan het niet iets anders zijn wat irriteerd?
Hier net zo, ook als de (kale) liezen vol bultjes zitten lijkt dat geen last te geven trouwens :19:
Jaap*
Zeer actief

Misschien is die boer zijn gras aan het doodspuiten?
Crista
Zeer actief

nee het was echt een stuk land wat nergens voor gebruikt wordt, er liggen ook wel wat stenen maar hij heeft niks opengehaald ofzo... het is echt alleen de jeuk.

ik heb er net azijn op gedaan maar dat likt hij er gelijk weer af... dat wordt dus een slapeloze nacht :roll:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Weegbreeblad kneuzen en erop smeren helpt heel goed. Brandnetelplekjes die jeuken moet je trouwens nooit afspoelen met water !! De jeuk komt daarna dubbel zo hard terug !!!
Bij de kids gebruik ik ook vaak nestocyl (oranje tubetje, is bijna overal goed voor) Helpt heel goed maar ik weet niet of je dat ook voor de hond mag gebruiken ??
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Mijn apotheker raadde aan om gewoon tandpasta te gebruiken tegen de jeuk, toen ik iets tegen jeuk door brandnetels vroeg.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Weegbree werkt inderdaad heel goed en azijn ook.
Hier wordt ook knoflook gebruikt(knoflookteentje opensnijden en wrijven) bij jeuk van een wespestek ofzo.

Maar de nr. 1 is toch wel "aloe vera"...stukje van de plant afsnijden en direct wrijven op de plek. Doet wonderen...Plant één plant in je tuin, binnen 2 jaar heb je er al 5 en gebruiken kan je het voor alles (wondjes, haar of lichaam mee inwrijven...)
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
The Countess
Actief

Ongelezen bericht door The Countess »

Ik gebruik wel eens calendulan... helpt goed tegen de jeuk.
Afbeelding

groetjes van Yvonne
Anais
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anais »

Azijn ...
Dat deed ons mama vroeger altijd bij ons als we int geprikt hadden aan netels ...

Baat het niet dan schaadt het niet hè :wink:
Crista
Zeer actief

Nou ik heb gisteravond dus een heel gevecht gahad om al zijn poten in de azijn te dopen :roll: het hielp voor een half uurtje en gelukkig viel hij daarna snel in slaap.

Vanmorgen zag ik wel een streep bloed op de vloerbedekking maar ik zag niks aan zijn pootjes, hij kan geen gekke dingen gedaan hebben aangezien hij op en langs 't bed slaapt en ik anders wel wakker zou worden. Ben nu werken, maar m'n zusje is bij hem en die zei dat de jeuk al minder was gelukkig :wink:
Jaap*
Zeer actief

Ik zou toch nog eens goed gaan kijken waar je langs bent gelopen gister. Misschien ligt er onderweg ergens een leeg blik van één of andere rotzooi :19:
Omdat het aan meerdere poten was en brandnetels mij niet echt een oorzaak lijken denk ik eerder aan een agressieve vloeistof of zoiets. Fijn dat het beter gaat :ok:
Crista
Zeer actief

ja ik ga straks zeker kijken waar we gelopen hebben!!

M'n zusje belde net... Mitch voelt zich nog steeds niet lekker, vanmorgen was hij vrolijk en leek alles goed. Maar nu hoor ik dat hij zijn brokken nog niet eens op heeft van vanmorgen en hij heeft steeds rillingen. Hij heeft ook nog niet gepoept vandaag en gedraagt zich een beetje als een zielig klein hondje.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat hij wel erg kleinzerig is, als er een keer een drol dwars zit (om het zo maar even te zeggen) ligt hij ook al te piepen en zielig te doen... maar dit is toch niet fijn om te horen...
Crista
Zeer actief

Mickie schreef:Als het brandnetels waren (hebben mijn honden ook wel eens last van) dan zou het met 1 à 2 uurtjes weer over moeten zijn. Lijkt me dat er iets anders aan de hand is.
ja ik begin me ook steeds meer zorgen te maken... anders vanavond maar even naar het spreekuur van de DA
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Osa liep vroeger ook altijd door de brandnetels, die merkte niks. Zou er anders toch even naar laten kijken inderdaad
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Crissi schreef:
Mickie schreef:Als het brandnetels waren (hebben mijn honden ook wel eens last van) dan zou het met 1 à 2 uurtjes weer over moeten zijn. Lijkt me dat er iets anders aan de hand is.
ja ik begin me ook steeds meer zorgen te maken... anders vanavond maar even naar het spreekuur van de DA
ja zou ik wel even doen, en even kijken op de plek waar je geweest bent of er niet iets ligt....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Mijn jongste hond, Yenthe, reageert ook heel heftig op brandnetels. Bijten aan haar voetzolen, schoppen, rennen door het huis. Ik koel haar voeten met koud water en probeer haar te kalmeren en af te leiden zodat ze niet gaat knagen aan haar voeten. Maar het duurt nooit langer dan 3 uur. Ik ga als het weer eens gebeurt azijn gebruiken.
Sterkte met je kanjer!!
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Crista
Zeer actief

Kom ik vanavond thuis heeft meneer net 2 keer overgegeven (ondertussen al netjes opgeruimd door m'n zusje :wink: ) en een enorme hoop gepoept.

Hij gaf allemaal groene blaadjes/stukjes over dus ik denk dat dat hem dwars heeft gezeten. Hij is nu weer helemaal de oude, geen jeuk meer, netjes zijn brokken op, gelijk weer rotzakken :mrgreen:

Zijn zooltjes zien er ook weer helemaal goed uit!

Misschien had het toch met de brandnetels te maken, dat hij er alergisch voor is ofzo... ik ga daar in ieder geval niet meer wandelen!!

super bedankt voor de reacties en tips :flower:
Jaap*
Zeer actief

Hé fijn :ok:
Een keer goed kotsen en schijten, dat klinkt een stuk beter dan lethargisch rondhangen en pootbijten in ieder geval :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”