Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boomer bijna 17jaar en mammatumoren ... info aub ...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Boomer1234
nieuw lid

Boomer bijna 17jaar en mammatumoren ... info aub ...

Ongelezen bericht door Boomer1234 »

Mijn hond boomer .. ook een echt boomer hondje heeft mammatumoren ..

ze heeft 1grote bij haar poot in de buurt en drie kleintjes waarvan 1net beginnend .. dat heeft de dierenartsvrijdag geconstateerd .. ook heeft ze lichte hartruis..

mijn dilemma is nu .. ze heeft een kosten beraming voor me gemaakt enzo alleen staat er ook narcose operatie en dergelijke allemaal .. en vraag me af overleefd mijn hondje wel al dat gedoe aan haar lijf en zal ze dezelfde blijven / ???

De da zei meteen al dat ze niet vaak zo`n levendig hondje heeft gezien op die leeftijd met zoveel zin nog in het leven :jank: en dat heeft ze op dit moment egt NOG !!

rennen springen kwispelen spelen .. alles doet ze nog ze eet goed drinkt goed .. en is heel lief .. dus aan haar af te zien kan ze nog zo 5jaar mee .. alleen weet ik niet goed hoe oud een hond uberhaupt kan worden .. en hoe ze reageren op zo`n operatie narcose etc.

en omdathet er 4zijn heb ik weinig hoop dat ze als alles goed gaat en nog boven opkomt en niet dood blijft in de operatie of bij de foto`s al ant ze is zeer zenuwactig bij da. of wat dan ook ...

ze is al 17jaar bijna bij me en is egt een deel van mijn leven de tranen schooten meteen in mijn ogen toen de dierenarts het zei en denk er de hele tijd aan .. wat moet ik nu doen .. want ik heb alles voor me hond over maar als ze het niet overleeft dan .........

maargoed alle info over mammatumoren en hoe een oude hond op narcose reageert ofjullie mening wat jullie zouden doen is welkom ..

wel graag snelle reacties want als het wel een operatie wordt wil ik die zo snel mogelijk laten uitvoeren bijvoorbaat dank ..
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Heel veel sterkte met je besluit, wat je ook gaat doen.

Ervaringen met zo'n oude hond nog opereren heb ik niet. Wel weet ik dat het hondje van mijn oudtante 21 jaar is geworden, dus ouder dan 17 kan nog zeker.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ik zou een hond van 17 niet meer zo'n zware operatie laten ondergaan, ik heb mijn reu (groot ras) op zijn 10e nog laten opereren en hij heeft er een hele grote klap van gekregen. Ik zou het dus niet meer doen het vergt veel meer van ze dan je in 1e instantie zal denken.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Boomer1234
nieuw lid

ja idd ben ook bang dat ik een zielig hoopje terug krijg .. daarom is het juist zo lastig .. maar als die tumoren nog groter worden wordt het inslapen en alleen bij de gedachte alleen al je eigen hond vermoorden .. iets ergers dan dat kan ik me niet voorstellen ..
Boomer1234
nieuw lid

ja .. als de tumoren nog groter worden dan zal het waarschijnlijk inslapen worden .. want dan kan ze niet meer liggen en als er uitzaaiingen in delongen komen etc. hoesten slecht ademen .. en alle gevolgen van dien, slecht eten drinken pijn ..
Laatst gewijzigd door Boomer1234 op 31 mar 2008 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
cloris
Zeer actief

Boomer1234 schreef:ja idd ben ook bang dat ik een zielig hoopje terug krijg .. daarom is het juist zo lastig .. maar als die tumoren nog groter worden wordt het inslapen en alleen bij de gedachte alleen al je eigen hond vermoorden .. iets ergers dan dat kan ik me niet voorstellen ..
Heel goed met je d.a. doorspreken, die kan je toch wel wat meer vertellen over de operatie, die weet hoe zwaar de narcose gaat zijn. Hoe gezond is je hond? hoe is het hart en alle andere organen? dat zal eerst onderzocht moeten worden lijkt mij.
Hoe groot is de kans dat je hond de operatie overleeft? en hoe lang heeft je hond nog als je het niet laat opereren, en alleen jij kan die keuze maken.
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Boomer1234
nieuw lid

ja daar was de da zeer vaag over .. eerst al die onderzoeken idd .. maarja foto`s weefsel prikken uit tumor etc.

mijn hond krijg al een beroerte als ie het gebouw van de da ziet of ruikt .. terwijl ze bijna blind is ???

zenuwachtig plassen binnen piepen .. trekken .. janken zeer hevig trillen non stop .. dus ja al die onderzoeken kan ze al bijna in blijven waarschijnlijk ??

dus daarom moet ik daar ook nog voer denken allemaal heel lastig
cloris
Zeer actief

Boomer1234 schreef:ja daar was de da zeer vaag over .. eerst al die onderzoeken idd .. maarja foto`s weefsel prikken uit tumor etc.

mijn hond krijg al een beroerte als ie het gebouw van de da ziet of ruikt .. terwijl ze bijna blind is ???

zenuwachtig plassen binnen piepen .. trekken .. janken zeer hevig trillen non stop .. dus ja al die onderzoeken kan ze al bijna in blijven waarschijnlijk ??

Dat is waardeloos.. sterkte met je beslissing :wink:
Afbeelding
Remina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Remina »

Ik heb ook geen advies, wil je alleen heel veel sterkte wensen...het is geen makkelijke beslissing.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heel goed met je da overleggen en een goed lichamelijk onderzoek. Als je niets doet, weet je wat er gebeurt, dan zul je inderdaad 'n keer zelf de beslissing moeten nemen om haar in te laten slapen.

Ik heb m'n eerste kat op 16 jarige leeftijd nog laten opereren aan vetbultjes die groter begonnen te worden, maar die operatie is natuurlijk veel minder ingrijpend.

Heel veel sterkte met het nemen van 'n beslissing.
ponne
Zeer actief

Ongelezen bericht door ponne »

Hier hetzelfde dilemma gehad!
Mijn oudste teef, bijna 12 jr. heeft ook mammatumoren.
Voor mezelf de keuze gemaakt, na het bezoek aan de DA, zolang ze geen pijn heeft, niet meer wil eten of moeite met lopen of liggen, noem maar opkrijgt , laat ik haar gewoon lopen en niet opereren.
Zolang het een hondwaardig bestaan blijft, houden we het zo, gaat ze ergens last van krijgen, dan laten we haar niet opereren, maar inslapen.
deze beslissing is naar aanleiding van een andere teef van ons, die we wel hebben laten opereren op latere leeftijd, en zware operatie en daarna staken binnen twee maand, de één na de andere tumor de kop op :roll:
Maar die beslissing zal je zelf moeten nemen, niemand kan je daarin sturen, ga naar je gevoel te werk er zorg dat je geen dingen beslist waar je spijt van zult krijgen, ik wens je heel veel sterkte :wink:
Afbeelding

Rijkdom is als zeewater: hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger
men wordt.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik zou op die leeftijd echt niet meer opereren. Als je hond er nu geen last van heeft zou ik het gewoon zo laten, bij de meeste honden gropeien die tumoren nl maar heel langzaam. Ons oude maltezertje had er ook twee ( ze was toen een jaar of dertien), ik heb er nooit iets aan gedaan. Had volgens de DA trouwens ook geen nut, ze kwamen vaak net zo snel weer terug na een operatie ! Ons meissie is 16 geworden, toen was ze gewoon op...
Ik vind zo'n zware operatie op die leeftijd een veel te groot risico..
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

ik zou niet opereren .....
het is vaak niet alleen de tumor weghalen, maar de hele streng van het melkpakket.
een enorme ingreep waar het hondje veel last van zal hebben.
mijn ervaringen is ook, dat wanneer er in gesneden wordt, de kanker zich snel door het hele lichaam verspreid en ergens anders tot uitng komt.
Mijn bijna 10-jarige Pyr-teef heeft er ook ééntje sinds dit jaar bij haar achterste tepel.
Ik laat die niet weghalen en mijn dierenarts is het hier mee eens .....
Gelukkig denkt hij niet in het belang van zijn kassa, maar ook in het belang van de hond ...
groetjes, Karin

Afbeelding
Boomer1234
nieuw lid

dat inslapen voelt als ** voor mijn gevoel wat anderen daarvan denken moeten hun weten bedoel er niks mee ..

en idd alle twee de melkkleiren zouden dan wegmoeten zitten aan beide kanten en de operatie kan waarschijnlijk niet in 1x gebeuren dus dan zou ze twee keer onder het mes moeten ..

en ze heeft er op het moment totaal geen last van

en of ze snel groeien nouja .. ik d8 dat ze er 1 had en bleek er 4 te zijn dus mja .. snel weet ik niet die grote wordt voor mijn gevoel niet egt groter ?

en als ik zo hoor dat ze vaak weer terug komen ?? vindt ik wel heel naar ?? dan was het allemaal zinloos

blijft heel moeilijk

wel blij met de vele reacties ..
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Boomer1234 schreef:ja daar was de da zeer vaag over .. eerst al die onderzoeken idd .. maarja foto`s weefsel prikken uit tumor etc.

Een hond op die leeftijd zou ik niet laten opereren. Ze kan wel dood gaan van de stress als ze zo bang is. Ik zou gewoon afwachten, ze kan best aan wat anders overlijden. Trouwens, een van mijn honden is gewoon gestorven, had ook een mamatumor. Ze heeft de laatste week nog wel prednoral gehad. Ik had ook nog andere medicijnen in huis maar die heb ik niet hoeven gebruiken. Op een dag zag ik dat haar einde naderde en die avond is ze heel rustig uit zichzelf gestorven. Ze heeft geen pijn gehad.
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Boomer1234 schreef:dat inslapen voelt als ** voor mijn gevoel wat anderen daarvan denken moeten hun weten bedoel er niks mee ..

en idd alle twee de melkkleiren zouden dan wegmoeten zitten aan beide kanten en de operatie kan waarschijnlijk niet in 1x gebeuren dus dan zou ze twee keer onder het mes moeten ..

en ze heeft er op het moment totaal geen last van

en of ze snel groeien nouja .. ik d8 dat ze er 1 had en bleek er 4 te zijn dus mja .. snel weet ik niet die grote wordt voor mijn gevoel niet egt groter ?

en als ik zo hoor dat ze vaak weer terug komen ?? vindt ik wel heel naar ?? dan was het allemaal zinloos

blijft heel moeilijk

wel blij met de vele reacties ..
Je vermoord je hond niet :wink: Je moet in het welzijn van je hond denken :wink: 2 jaar geleden heb ik mijn DH teef van PAS 1,5 laten inslapen,ook omdat ze tumoren had. Een hond geeft vaak te laat aan, dat hij/zei niet meer kan. Dus moet je als mens de beste keuze maken voor je hond :wink: Sterkte!
Laatst gewijzigd door eefje_ates op 31 mar 2008 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb meerdere hondjes gezien van die leeftijd die uitstekend uit zo'n operatie gekomen zijn. Laten lopen vind ik zelf niet een heel goede optie: je weet nooit hoeveel pijn een hond precies heeft. Wél goed eisen dat er gasnarcose gebruikt wordt! Een licht hartruisje zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Natuurlijk kan het zijn dat het hondje de operatie niet overleeft- maar dat kan altijd. Tevoren een bloedonderzoek doen om te zien hoe het hondje er verder aan toe is is absoluut aan te raden bij zo'n oude patient.

Ik wil je wel aanraden de beslissing zo snel mogelijk te nemen. Er wordt bij deze operaties erg veel huid weggenomen namelijk, zeker in jouw geval omdat het aan beide kanten is. Hoe groter de tumoren zijn, hoe meer huid er weggenomen wordt, en hoe meer pijn de hond na de operatie heeft. En hoe eerder er geopereerd wordt, des te kleiner de kans dat er al uitzaaiingen zijn.

Succes met de beslissing!

Kees
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou het haar ook niet meer aandoen. Zolang ze zich nog lekker voelt, met of zonder bultjes, zou ik daar op afgaan.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als het in 2 operaties moet gebeuren zou ik het zeker niet doen. Oudere honden herstellen nu eenmaal moeilijker en langzamer van een zware operatie dan jonge honden. Bovendien komen de tumoren zeer vaak weer net zo hard terug na een operatie. Dus dan is alle pijn en moeite al helemaal voor niets geweest als dat mocht gebeuren.
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Ikzelf zou mijn hond op die leeftijd niet meer laten opereren.
Maar zou wel een goede pijnbestrijding met de DA afspreken.
Zolang het nog een waardig bestaan heeft en de pijnstilling helpt zou ik de hond laten leven.
Maar zodra het leven ondraaglijk wordt zou ik de hond laten gaan, hoe moeilijk dat ook is.

Veel sterkte met je beslissing.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Een hond van 17 jaar oud zou ik niet meer laten opereren. Ik zou haar een zo hondwaardig bestaan geven als nog kan en wanneer het niet meer gaat haar in laten slapen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Martijn schreef:Nee joh, ik zou ook niets meer doen.
Als ze er geen last van heeft dan heeft ze er geen last van toch?
Een hond van 17 moet je niet laten opereren. Ook met operatie wordt ze heus geen 22 en een hondje van 17 kan dat gewoon niet meer zo goed hebben.
Daarnaast zit je heel waarschijnlijk over een jaar met het zelfde probleem, als ze dan nog leeft.

Lekker genieten van het feit dat ze nog zo gezond is.
Martijn ik ben het helemaal met je eens.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik heb net even gegoogeld om te kijken wat mammatumoren precies zijn. Ik las dat het tumoren zijn aan de melkklieren en dat deze vaker goedaardig dan kwaadaardig zijn. Klopt dat??
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Zenda schreef:
Martijn schreef:Nee joh, ik zou ook niets meer doen.
Als ze er geen last van heeft dan heeft ze er geen last van toch?
Een hond van 17 moet je niet laten opereren. Ook met operatie wordt ze heus geen 22 en een hondje van 17 kan dat gewoon niet meer zo goed hebben.
Daarnaast zit je heel waarschijnlijk over een jaar met het zelfde probleem, als ze dan nog leeft.

Lekker genieten van het feit dat ze nog zo gezond is.
Martijn ik ben het helemaal met je eens.
Scheelt een hoop typen dit:

Ik ook...
Boomer1234
nieuw lid

ja 60 om 40%dus mischien zijn ze wel goedaardig

hoor hier ook veel mensen die haar zo zouden laten lopen zo lang ze geen last heb en in mijn omgeving zegt iedereen dat ook ..

zelfs de da zei dat zeals het haar eige hond was het gewoon zo zou laten omdat het toch heel langzaam groeit aangezien ze oud is ..

en 2operaties is mischien teveel alleen wat mij stoort is dat ik pas %kans op leven op sagen kwaaaardig en alls weet na al die testen

maar alleen al bij die testen zou ze dood neer kunne vallen van de zenuwen zo zenuwachtig ze altijd is bij de da .. dus onder die testen zal ik er nooit achter komen ..

nog een ander vraagje ze heeft nu een ingegroeide nagel (afgeknipt nu aan pootje en wondje bij oog .. en krijgt daar voor clavubactin maarsinds ze dit krijgt plast ze 100x per dag en in huis is dit een bijwerking daarvan ?? want voor ze dit kreeg deed ze dit nooit ??
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”