Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Half afgebroken snijtand

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Half afgebroken snijtand

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Net zag ik dat Sam een beetje zat te likken, dus even gekeken in zijn mond en zie ik tot mijn schrik dat zijn bovenste voortand is afgebroken!

Vanmiddag was er nog niets aan de hand, had zijn tanden nog gepoetst en hij had verder ook niet gekluifd of gegeten, dus zomaar opeens is de tand afgebroken.

Nu weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. De tand is half afgebroken, en als ik goed kijk, zie ik een soort 'tunneltje' in de tand. Ik neem aan dat dit de zenuw is :jank: Nu zat ik net al een beetje te zoeken op google, en lees ik vaak dat er niet gewacht moet worden, maar meteen actie moet worden genomen. Het is echter nu avond, dus ik weet het even echt niet. Wat kan ik het beste doen?

Ik weet ook niet wat het best is om te doen: de tand laten verwijderen, een prothese laten plaatsen? Zijn er hiernaast nog andere opties? Volgens mij heeft hij er geen pijn van, hij was gewoon nog heerlijk aan het spelen met een pluche speeltje. Ik zou het ook vervelend vinden om hem onder narcose te laten gaan, aangezien hij de vorige keer al erg heftig reageerde op een roesje... hij was de hele dag slap, suf en erg slaperig..

Wie heeft er goede raad en kan mij hierbij helpen??
Laatst gewijzigd door *Charlotte op 07 mar 2008 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
MC65
Zeer actief

Ongelezen bericht door MC65 »

Is er geen da in de buurt die avonddienst heeft en die je even kunt bellen ? Of je eigen da , gewoon proberen !
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

hoe is het afgelopen?
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Wat jij nu beschrijft heb ik ook eens met Kali gehad. Ik heb er eigenlijk nooit wat aan laten doen, ze heeft gewoon een halve hoektand, waar je in het begin ook een soort van zenuw (denk ik) zag.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Je hoeft er ook niets aan te laten doen, geen van mijn hondjes heeft nog een compleet gebit. Ik heb het destijds bij een d.a. nagevraagd, die het bij haar eigen hondje ook liet zitten. Mijn hondjes hebben er nooit last van gehad, hoewel ze er al vele jaren mee rondlopen.
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Oke, bedankt voor de antwoorden :ok:

Voor de zekerheid hebben we de dierenarts ook nog even gebeld. Deze zei eigenlijk hetzelfde, dat het kan blijven zitten, zolang het niet gaat ontsteken en de hond er geen last van heeft. Als de hond onder de 2 jaar was geweest, dan was het wel van belang om er binnen 24 uur iets aan te laten doen. Maar nu gelukkig dus niet.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nellie heeft ook een halve voortand. Die zit er al jaren en nooit geen problemen mee gehad. Ik hou het overigens wel wat in de gaten. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij Sjefke is een paar jaar geleden 1 hoeksnijtand in haar bovengebit in de lengte gespleten, waardoor ze nog maar een halve tand heeft. Mijn dierenarts zei toen ook dat als het niet ging ontsteken ik er verder niets aan hoefde te laten doen. Sjefke heeft er tot nu toe nooit last van gehad, het ziet er niet fraai uit maar dat is maar optisch en voor mij niet belangrijk.
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

teckelsam schreef:Oke, bedankt voor de antwoorden :ok:

Voor de zekerheid hebben we de dierenarts ook nog even gebeld. Deze zei eigenlijk hetzelfde, dat het kan blijven zitten, zolang het niet gaat ontsteken en de hond er geen last van heeft. Als de hond onder de 2 jaar was geweest, dan was het wel van belang om er binnen 24 uur iets aan te laten doen. Maar nu gelukkig dus niet.
Waarom maakt dat verschil?
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door gotcha »

zou het kunnen dat ze onder de 2 jaar er nog iets aan kunnen doen,daarna niet meer. :wink:

Is wel goed om weten als je met je hond iets voor hebt qua tanden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”