Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

snee in "voetkussentje"

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mollema
Vaste gebruiker

snee in "voetkussentje"

Ongelezen bericht door mollema »

Vrijdag heeft mijn hond ws in iets scherps gestaan waardoor er een snee is ontstaan in 1 van de "teenkussentjes" van zijn voorpoot.
Het bloede behoorlijk en ik ben direct naar de dierenarts gegaan.
Het zwarte "eelt" is open en eronder is het vlees te zien. Het kon niet gehecht worden.
Ook is het niet verbonden. Hij mag natuurlijk bijna niet lopen etc.
Zondag vertrouwde ik het niet (dacht dat het toch gehecht moest worden) en toen ben ik naar de dienstdoende dierenarts geweest. Deze bevestigde dat hechten geen optie is en gaf me acederm zalf mee. Verder moet het zoveel mogelijk aan de lucht drogen.
Het is nu woensdag en ik vind niet dat het eruit ziet alsof het wel vanzelf dicht zal groeien. Mijn hond ligt nu continu in de bench en 4 of 5 keer per dag mag hij mee naar buiten om even zijn behoefte te doen.
Hier worden wij niet echt vrolijk van natuurlijk. Hij is gewend hele dagen buiten te zijn.
Iemand die hier ervaring mee heeft en die misschien tips heeft om het beter te laten genezen? Iedere keer als hij er even op gelopen heeft (met schoentje aan tegen het vuil) gaat het weer bloeden.
Bij de hond van mijn schoonzus had de dierenarts de poot definitief verbonden en toen het er 10 dagen later af ging was het genezen.
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Misschien even naar een andere d.a helemaal als jij het niet vertrouwd.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
mollema
Vaste gebruiker

Ik ben dus al bij 2 verschillende dierenartsen geweest die eigenlijk hetzelfde zeggen.
Maar ik vroeg me af of ikzelf nog iets kan doen om het te verbeteren.
Zenda
Zeer actief

mollema schreef:Ik ben dus al bij 2 verschillende dierenartsen geweest die eigenlijk hetzelfde zeggen.
Maar ik vroeg me af of ikzelf nog iets kan doen om het te verbeteren.
Ik kan je helaas alleen maar helpen door deze linken te geven.
En ik denk dat je met dit topic ook wel verder komt.

Sterkte.

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... e+voetzool

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... e+voetzool
Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de diepte van het sneetje hoe snel het genezen is. Een minder diep sneetje zal sneller dicht zijn dan een diepere snee.

Donna heeft ooit een snee opgelopen in haar kussentje en dat heeft 3 weken geduurd voordat het helemaal dicht was. Twee weken lang vond ik af en toe nog bloed op de vloer als ze had gespeeld met onze andere hond.
Onze dierenarts zegt ook dat dit soort wondjes niet te hechten zijn. Je krijgt dan "trekspanning" op de hechtingen en deze scheuren dan uit.
Dit soort wondjes moeten van binnenuit weer dichtgroeien en ja..., dat kan soms lang duren.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
mollema
Vaste gebruiker

Ik zie al dat mijn hond niet de enige pechvogel is.
Bedankt voor de links.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

Mijn honden hebben dat ook heel vaak, en zodra ze dan weer gaan lopen of iets anders doen begint het weer te bloeden. Het moet echt van binnenuit genezen, en dat kan even duren.
Als het heel erg is kan je eventueel voor buiten een babysokje om de gewonde poot heendoen.
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

astrid mijn rottweiler heeft dit ook pas gehad
wandelen ging inderdaad niet goed
je kaan er inderdaad een sokje of een hondenschoentje doen
maar als je thuis bent dit eraf halen
moet inderdaad lucht aankomen
bij haar heb ik callendula creme van vsm erop gedaan
binnen 4 dagen was het dicht

annie laumen
gerda__b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres of te wel de prutschuivers...:)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door gerda__b »

Hey daar,

Het lijkt idd heel naar...Brandy heeft het ook gehad aan de zijkant daar hing ook een lapje los :N:
Hebben ze krammen ingedaan verband erom...maar al met al heeft het niet geholpen en is het stukje na 3 weken er dus af gevallen...

Je kunt op de volgende link zien hoe ze het verbonden hadden...

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=#2658703

Beterschap ermee

Gerda
Afbeelding

Those who know don't speak....and those who speak don't know ;)

06-06-2003 - 29-04-2015 Branca.
06-01-2007 - 24-02-2016 Cayuse.
09-08-2005 - 01-03-2016 Brandy.
05-07-2005 - 04-07-2017 Sita.
26-03-2008 - 06-08-2018 Centho.
26-03-2008 - 13-06-2025 Dyani
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Yvar heeft het ook wel eens gehad en het is een rotplek, daarom duurt het ook zo lang met genezen.
Ik doe Yvar zn poot dan zo'n 3 keer per dag even in de soda of de biotex om het wondje te ontsmetten en ik heb ook zn poot wel eens verbonden dat er niet teveel vuil inkwam met van dat zelfklevende verband (geen tape).
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
mollema
Vaste gebruiker

Ik vind het vooral vervelend als hij heeft gelopen en het is weer gaan bloeden, dan heb ik echt het idee dat ik weer helemaal bij af ben.
Op de hondenschool hoorde ik ook al van mensen dat ze hun hond dan toch gewoon uitlaten, dat moet toch ook gebeuren.
Ik heb het voordeel dat ik een behoorlijke tuin om het huis heb en een weiland waar hij dus even lekker rond kan rommelen.
Een wandelingetje vindt hij natuurlijk veel leuker. Misschien vanmiddag met zijn schoen aan toch maar even op een onverhard dijkje uitlaten.

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar die zijn niet scherp geworden helaas.
Zenda
Zeer actief

mollema schreef:Ik vind het vooral vervelend als hij heeft gelopen en het is weer gaan bloeden, dan heb ik echt het idee dat ik weer helemaal bij af ben.
Op de hondenschool hoorde ik ook al van mensen dat ze hun hond dan toch gewoon uitlaten, dat moet toch ook gebeuren.
Ik heb het voordeel dat ik een behoorlijke tuin om het huis heb en een weiland waar hij dus even lekker rond kan rommelen.
Een wandelingetje vindt hij natuurlijk veel leuker. Misschien vanmiddag met zijn schoen aan toch maar even op een onverhard dijkje uitlaten.

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar die zijn niet scherp geworden helaas.
Misschien kan je het met verband verbinden als de hond naar buiten gaat.
gewoon een beetje strak verbinden dat de snee dus naar elkaar toe gaat. Het bloeden komt omdat je snee door het lopen van elkaar af geduwd wordt. Probeer het zou ik zeggen. maar wel het verband eraf halen als de hond weer binnen is. Zoals eerder geschreven het moet luchten, dan geneest het sneller.
Afbeelding

Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Als het erg heftig stuk is en het een langdurig verhaal gaat worden zou je lasertherapie kunnen overwegen, de meeste fysiotherapeuten doen dit en het schijnt erg goed te werken om de wond van binnen uit te laten genezen.
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Dat soort snee-en zijn kl*te. Bij de mijnen komt het nog wel eens voor en het betekent meestal 3-7 dagen lijnrust. Rust, schoonhouden en lekker eten...
Ik neig er nog wel eens naar om zo'n snee met secondenlijm dicht te lijmen maar doe het alleen als ik zeker weet dat er iets inzit en dat is zeer zelden.

L
mollema
Vaste gebruiker

Die secondenlijm is ook even in mijn gedachten geweest.
Durf het niet hoor, gaat vast niet goedkomen, heb meestal pech met dat soort dingen.
Ik zie het gezicht van de dierenarts al voor me als ik het moet opbiechten.
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Ja oppassen dat je jezelf niet aan je hond vastlijmt!

...met dichtdrukken van snee...

Als je met secondenlijm in de weer wilt is het heel lonend om op een biefstuk/karbonade/kippepoot te oefenen.

L
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Daisy heeft het ook ooit gehad. Daar zijn toen wél 4 krammen in gegaan. En dat is best heel netjes en redelijk snel genezen.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

groene klei (groene leem te koop bij een natuurwinkel) aanmaken met afgekoeld gekooktwater en hiermee de voetzool dik insmeren. Babysok erover heen en 1 1/2 uur laten zitten. De ingedroogde klei eraf halen en naspoelen met lau/warm water. Als er iets achter blijft op zijn voetje is niet erg. Hij mag het zelfs oplikken. Dit het liefst 2x per dag herhalen.
Je zult zien dat de klei alle bacterien eruit trekt en de poot in snelle tijd volledig hersteld.
de poot niet inpakken is nergens voor nodig daardoor komen er juist bacterien in.
Gewoon laten wandelen wat hij aankan. hij mag zelfs door de blubber. Afspoelen met lauw water bij thuiskomst door dit in een bakje te doen, zijn poot er even in te houden. Als hij wat trappelt is niet erg, hij spoelt het dan mooi schoon ;)
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Het kost wat tijd en wat geld maar het kan helpen....

Het wonde gaat lmeestal terug open door de druk die hij op zijn poot zet...
Dus een mogelijke oplossing...voor je wandelen gaat doe je een steriel gaasje aan de zere poot met daarover een verbandje en een zelfklevende pleister waardoor het wondje niet gaat openstaan onder druk.

Eens terug binnen verbandje en alles eraf.

Hier in Spanje is er product dat heet: "ADO QUATRO" van "Calier" met aloe vra etc in. Dit wordt gebruikt om op de kussentjes te doen van jachthonden ter bescherming normaal.
Ik kreeg het mee van mijn DA om een achtergelaten jachthond mee te verzorngen wiens kussentjes (allemaal !) volledig open lagen...na enkele dagen was alles terug dicht ! en werd de hond door mijn buren geadopteerd ( Succesverhaal dus !

Veel succes
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Die groene leem heb ik ook eens voor een diep schaafwond op Daisy d'r poot gehad. Werkte ook uitstekend!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”