Moos schreef:
Ik denk niet dat ik er iets mee opschiet door echt elk uur te gaan lopen bellen bijvoorbeeld. Ik denk niet dat je er iets mee opschiet door mensen kwaad te gaan maken of enorm te gaan irriteren.
Ik maak me zorgen om Moos, zit er ondertussen inderdaad aardig doorheen, en zou drie keer het kanaal over zwemmen als ik dacht daarmee sneller uitsluitsel te krijgen bij wijze van spreken.
Ik snap wel dat sommige mensen het schijnbaar anders zouden doen, maar dit ben ik, en zoals ik het nu doe is de enige manier die ik kan en die ik goeddunk.
Snap ik. Maar toch werkt het vaak anders. Ik ben ook meer zoals jij; ik vraag alles vriendelijk. Wederhelft niet. Wederhelft maakt het geen moer uit wat mensen van hem vinden, die weet wat hij wil en het zal hem een zorg zijn als degene aan de andere kant van de lijn zijn manier niet prettig vindt. Helemaal in situaties waarbij hij iets van een ander moet. Huursubsidie bijvoorbeeld. Ik ben een maand bezig geweest met telefoontjes, afwachten, 'ja, is goed hoor, ik wacht wel!', 'oh, hij is er niet? Oh, nou dan komt het wel hoor!". Hij niet. Hij had binnen een dag voor elkaar wat mij in een maand niet lukte, alleen om te zeggen "Met wie spreek ik nu? Ah, Linda. Goed Linda, wanneer kan ik van jou verwachten dat je mij terugbelt met een oplossing? Volgende week? Nou, dat duurt me wat lang. Ik wacht nu een maand, ik wil voor 4 uur in ieder geval een reactie.". Gisteren nog, ik heb al 4 keer met de verzekering gebeld over een eventueel te bedingen korting. Maximaal 4 %, nee mevrouw, meer kan echt niet. Echt niet. "OOOh, dat begrijp ik hoor!". Tot de hoorn uit mijn hand werd gerukt. Binnen 15 minuten 10% korting, en alleen maar door niet zoetgevooisd maar gewoon heel zakelijk en kort to the point te komen, zonder verplichte vriendelijkheden.
En toegegeven, ik heb zelf ook bij een dierenarts gewerkt en ook in mijn huidige functie krijg ik regelmatig mensen aan de lijn die iets willen, of waarbij iets mis is gegaan en die reactie willen.
Je hebt het druk met vanalles (als assistent, of dierenarts), en er belt een vriendelijk iemand die vriendelijk iets vraagt. Die makkelijk tevreden is te stellen met de opmerking 'ik schrijf een notitie hoor!". Klaar is klara, je schrijft een post-it en je kunt weer door. Mensen die boos bellen en direct een oplossing verwachten zijn inderdaad vervelender om te woord te staan, evenals mensen die 5 keer op een dag bellen. Van die hijgerds.Maar juist omdat je die vervelende discussie niet 5 keer per dag wilt voeren, zorg je dat je dat snel regelt. Is iemand woest en eist hij iets, dan kun je dat negeren, maar da's veel minder handig dan iemand negeren die gewoon vriendelijk en netjes is en alle begrip toont voor de drukte. Het is krom, maar zo werkt het vaak...