Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Allergie test en Therapie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Allergie test en Therapie

Ongelezen bericht door Diana »

Ik wilde eens vragen of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een Allergie therapie
Dus de dagelijkse en daarna wekelijkse spuiten.

Aiko heeft hoogstwaarschijnlijk een grasallergie ( niet de pollen of het stuifmeel maar gewoon de groene sprietjes dus) en die wordt steeds erger, hij heeft nu weer een zware AB kuur en een jeukstillende allergie onderdrukkende spuit gehad, maar ik heb ook bloed af laten nemen, dat is naar Utrecht voor een uitgebreid onderzoek, het wordt op 100 verschillende dingen getest.

De kuur die hij daarna waarschijnlijk krijgt duurt een half jaar, helpt dit niet dan is waarschijnlijk prednison de enigste oplossing, uiteraard hoop ik dat we dit niet hoeven te gaan geven.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van mensne met deze of soort gelijke behandling.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb niet veel ervaring met grasallergieen, maar mijn hondje Gizmo wordt ook getest op allergieen en dan komt er afhankelijk wat er uit de test komt ook een plan opgesteld. De test wordt gedaan door Natuurlijk in Balans , misschien kun je daar ook wat info over grasallergien en behandeling vinden ?? Weet niet of je er wat aan hebt hoor maar je weet nooit. Misschien een alternatief voor als de behandeling van de DA niet aan mocht slaan..? www.natuurlijkinbalans.nl
Diana
Actief
Contacteer:

Aiko heeft Atopie.

Het wordt dus ook nog ieder jaar erger.
Vanaf dat hij bijna 1 jaar oud was heeft hij er eigenlijk al last van, maar ja daar kom je dan achter als je eindelijk weet wat die plekjes en bultjes toch iedere keer waren.

Gras vermijden??uuhhhh hoe en waar moet ik hem uitlaten?
Ik woon in het oosten, strand hebben we hier niet, loop ik de deur uit sta ik in het gras......
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik ben dit traject door gegaan met Rimpel, vorig jaar.

Er is bloed afgenomen en opgestuurd
Daar kwam uit dat hij een vlooien allergie had
Ik ben begonnen met de hyposensibilastiekuur (spuiten inderdaad)
Dat gaat in een opbouwend schema.
eerste twee keer om de week, daarna twee weken ertussen, toen drie weken ertussen, toen vier weken ertussen en telkens werd de dosis verhoogd. Wij kregen drie vloeistoffen.
De eerste was 1-1000 de tweede 10-1000 en de laatste, wat ook de onderhoudsdosis is is 100-1000 de verhouding geeft de werkzamen stof weer van het goedje.
Alle drie de vloeistoffen zijn opbouwend met tussenpozen van zoveel weken gegeven.

WE zitten inmiddels alweer bijna een jaar op de onderhoudsdosis.
Die spuit ik nu in de zomer om de vier a vijf weken in, sommige honden trekken het er 6 weken op en straks in het najaar en de winter wil ik de prikken ook proberen 6-8 weken uit elkaar te zetten.

De kuur wordt in eerste instantie inderdaad een half jaar aangekeken.
Als dat niet werkt kunt je inderdaad beter stoppen want goedkoop is het niet nee. Ik betaal 85 euro per flesje en doe daar een half jaar mee zeg maar.
Als de kuur WEL aanslaat is het zaak dat je dus doorgaat.
Een gras allergie gaat niet meer over en de hyposens. kuur geneest in heel veel gevallen absoluut niet.
Mijn DA gaf aan dat als het aansloeg ik levenslang door zou moeten gaan gezien Rimpel zijn klachten.
Er zijn zelden honden die na een kuur van een half jaar de rest van hun leven jeukvrij zijn.
Het gebeurt een hele enkele keer dat ze een tijd jeukvrij zijn, maar mijn DA had al meerder mensen in de praktijk gehad die bvb na driekwart jaar stopten met spuiten en na een jaar weer in de praktijk kwamen met als gevolg dat je weer opnieuw moet testen, opnieuw moet opbouwen etc.

Ik merkte in het begin zeker dat het hielp. Maar niet voor 100 %
In Rimpel zijn geval ondersteunt het voor een groot deel.
Procentueel gezien zeg maar 60 %
Daarnaast spuit ik hem iedere dag in met tea tree spray en krijgt hij ter ondersteuning een kwart pilletje prednison per dag.
Straks in de winter wil ik hem prednison vrij hebben en afgelopen week bvb heeft hij maar 2 keer een kwartje gehad omdat het zulk snertweer was en hij het goed deed.
Ik ben er inmiddels een expert in geworden om te zien en te merken wanneer het mis kan gaan met krabben en dan krijgt hij gewoon weer iedere dag een kwartje.

Geheel prednison vrij is hij dusniet, maar hij krijgt het minimaal ter ondersteuning.
De prikken prednison krijgt hij niet. Die heeft hij eenmalig gehad, maar dat is echt een bom-aanslag op je hond. In Rimpels geval zeker.
Ik heb er dus voor gekozen om door te gaan met spuiten hoewel het dus niet afdoende genoeg is.
Daarnaast ter ondersteuning de prednison, die door zijn lage dosis praktisch geen bijwerkingen geeft. Op de lange termijn is het natuurlijk afwachten, maar Rimpel doet het er goed op.

Als het niet anders is en de kuur slaat niet aan zou je atopica eens in overweging kunnen nemen. NIET goedkoop, maar als het aanslaat zegt men dat het beter is dan prednison.
Ik heb atopica niet overwogen omdat ik het eigenlijk niet kende en er pas later wat over hoorde. Daarnaast was ik allang blij dat ik op deze manier EINDELIJK uitgevogeld had hoe en wat en hoe ik hem het beste jeukvrij kan houden.
Het heeft al met al bijna twee jaar geduurd voordat ik hem stabiel, met zo weinig mogelijk rotzooi aan medicijnen, jeukvrij had.
Het kost ontzettend veel obeservatie en tijd om dat uit te vogelen.

Ik hoop voor je dat de kuur aanslaat en doet ie dat niet dan hoop ik dat je langzaam in lage dosis de prednison kunt geven zolang de klachten dat toelaten..
het lijkt me vreselijk als je al vanaf het begin af aan de volle mep moet geven, wetende dat ALS het dan nog erger wordt je bijna geen optie;s meer hebt.

Daarnaast is AB en Prednison niet echt lekker voor de weerstand dus zou ik proberen met supplementen, kruiden en dergelijke zijn weerstand optimaal te houden.
Rimpel zit volledig op rauwe voeding en doet het daar goed op.
Om de paar maanden geef ik hem een weerstand-opkrikker van de groene os (all septicum) en ik zit eraan te denken om hem ook weerstandsverhogende kruiden te gaan geven.
met een beroerde weerstand kom je namelijk vaak in een vicieuze cirkel terrecht van jeuk, krabben, bijten, onstekingen, AB kuren, prednison en zo weer van vooraf aan en het cirkeltje weer rond.

Veel succes :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Boutje schreef:Geen ervaring met hondenallergie, maar ik heb als kind en als puber zelf deze behandeling gehad.
Twee keer twee jaar lang prikken.
En helaas moet ik zeggen dat ik nu nog steeds allergisch ben, zelfs astma heb bij gekregen. Katten, huisstofmijt, grassen en pollen zijn een ramp, honden en paarden gelukkig iets minder en goed onder controle te houden met medicatie.
Kan hij niet gewoon antihistaminica krijgen en gras vermijden?
Is het een contactallergie? Die zijn helaas nog moeilijker te behandelen, vermijden van de allergenen is dan echt de beste optie.
Sorry dat ik misschien wat hoop weg neem, maar ik ben persoonlijk niet echt wild van deze behandeling.
antihistamine werkt bij honden niet heb ik eens ergens gelezen
En astma is wat anders dan een gras contact allergie.
Je hond uit gras weghouden is zoiets als eten zonder te kauwen...
Het is bijna niet te doen...
Leer je hond maar eens dat hij de rest van zijn leven in zand moet poepen als hij gras gewend is.
Overal is gras...
Diana
Actief
Contacteer:

Ik loop inderdaad met het idee om een soort Eczeemdeken voor hem te gaan maken,Je weet wel die ze ook voor paarden hebben
Koop ik mat je shetlander, dat moet passen.

Staat misschien maf maar als Aiko er baad bij heeft doe ik alles!
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief

Diana schreef:Ik loop inderdaad met het idee om een soort Eczeemdeken voor hem te gaan maken,Je weet wel die ze ook voor paarden hebben
Koop ik mat je shetlander, dat moet passen.

Staat misschien maf maar als Aiko er baad bij heeft doe ik alles!
met dat idee heb ik ook gelopen, toen ik nog dacht dat het een contact allergie met bepaalde soorte gras was (voor de vlooien allergie constatering dacht ik dat namelijk)
Ik heb toen via via bij iemand met naakthondjes een pakje laten maken voor Rimpel.idioot gezicht, maar goed..gelukkig si het ook niet nodig geweest.

Ik heb wel geinformeerd bij Boet dekens (schreef je het zo?)
ze zouden het uitzoeken of die dingen op maat gemaakt werden maar heb niets meer gehoord en ben er ook niet meer achteraan geweest.
Lijkt me wel dat het op maat moet, anders heb je er weinig aan.
Diana
Actief
Contacteer:

Ja inderdaad
En het lastigste lijkt mij zijn nek.
Hoe maak ik dat ding zo dat hij omhoog blijft zitten.
Een vriendin van me is coupeuse misschien dat zij een ideetje heeft, ga het haar eens vragen, wie weet.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Nog maar weer even een vraagje: als je hond atopie heeft, dan kan het toch zijn dat hij in de winter zonder behandeling kan?
Dus dat het seizoensgebonden is?
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik heb bij Savanne ook bloed laten prikken afgelopen week omdat zij verdacht wordt van allergie, maar het kan bij haar ook en auto-immuun ziekte zijn, ook dat is onderzocht.

Voor ons is het dus afwachten tot de uitslagen er zijn en mocht ze allergisch zijn gaan we ook het traject in van desensibiliseren.

Het uit zich bij Savanne voornamelijk op haar borst en aan de voetjes (ook de voetzooltjes laten los) :?

Succes met Aiko :ok:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Bantam heeft ook erge grasallergie.

Hij word 1 x in de week gewassen met een goede hondenshampoo.
Daarnaast dompel ik hem 1 x in de week in zee of was hem met zelfgemaakt zeezout-water.

Ik probeer hem toch tijdens de kleinere uitlaatrondes uit het gras te houden, dwz zoveel mogelijk langs de rand en dat gaat inmiddels best.
In losloopgebied mag hij z'n gang gaan.

Ik weet hoe moeilijk het allemaal is maar ik vind het zo jammer dat een hoop mensen denken dat alleen medicijnen dit op kunnen lossen.
Het zal ook niet voor iedereen werken maar het is toch te proberen, schaden zal het zeker niet...
Heel soms heeft hij nog wat kleine plekjes maar absoluut geen jeuk meer.

Heel veel succes hoor!!
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ik heb het zo'n 15 jaar geleden gedaan, toen ik nog niet wist van dingen als weerstand etc waar Hilje het over heeft. Murphy was allergisch voor van alles en nog wat; vlooien, huidschilfers van mensen, pollen, huisstofmijt en nog iets.. Compleet versvlees ook nog nooit van gehoord dus op de lam/rijst en de desensibilisatie met spuiten. En ik moet zeggen; het werkte prima!
Murphy kreeg na de eerste opbouw nog twee keer per jaar een spuit en in de winter in elk geval niet omdat de allergie dan wel erg meeviel. Dus ik heb er op zich goede ervaringen mee.

Ik zou het alleen met de kennis die ik nu heb over alternatieven waar Hilje het over heeft niet meer doen en het heel anders en holistisch aanpakken. maar dat is een persoonlijke keuze.

Succes!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”