Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat te doen ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

yvette25
Vaste gebruiker

wat te doen ?

Ongelezen bericht door yvette25 »

Bij ons in de straat hebben er 8 honden kennelhoest, het is begonnen met buren verder op, ze hebben een nieuwe pup erbij en die heeft kennelhoest ze hadden al 3 honden en nu hebben alle 4 het, ook de buren daarnaast hebben een pup uit hetzefde nest en ook kennelhoest.

Nu sprak ik mijn buurvrouw gisteren die heeft 2 honden en je raad het al ook kennelhoest, nu heeft Delta nog nergens last van, maar met 8 honden in de straat die kennelhoest hebben ben ik van plan de dierenarts te bellen om Delta te laten enten, hij moest toch al omdat we het weekend van 5 oktober een weekend weg gaan en hij 3 dagen in een pension, maar nu wil ik het dus al eerder doen omdat ik niet wil dat hij ook kennelhoest krijgt.

wat kan ik het beste doen, gewoon wachten tot eind van de maand dan staat de afspraak al of toch opbellen en uitleggen dat in de buurt al 8 honden kennelhoest hebben of hij vandaag al ingeent kan worden ?

Groeten Yvette en poot van Delta
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

niet alle vormen van kennelhoest zijn met een enting te voorkomen. Sommige versies zijn een virus, andere een bacterie... tegen die laatste kun je dus niet enten.

Daarbij zal een enting enige tijd nodig hebben om werkzaam te worden. Hij is dus niet gelijk beschermd zodra hij geënt is. Meestal ligt die periode rond de 1 a 2 weken.

Nog een overweging: als hij het toch al opgepikt heeft en je gaat hem wél enten, heb je kans dat hij er misschien sneller juist ziek door wordt. Een enting is altijd een aanslag op de weerstand. Je spuit het dier in met vaak een aanpaste vorm van de oorspronkelijke ziekmaker, om te zorgen dat hij antilichamen gaat aanmaken. Echter, als hij eigenlijk al verzwakt is kan dit dan juist een beetje de "druppel" zijn die hem ziek doet worden. Vandaar ook het advies altijd dat je alleen een gezond dier mag enten.

Persoonlijk zou ik proberen zoveel mogelijk contact met de zieke honden te vermijden, bijvoorbeeld ook veelgebruikte wandelroutes/plasplekken in de straat ontlopen, en verder maar duimen draaien dat het goed gaat. Je weet in ieder geval wel direct wat er mis zal zijn als hij symptomen krijgt, dus dan kun je er ook snel bij zijn.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Hier heeft ooit 1 hond in huis kennelhoest gehad en die andere 2 hebben nergens last van gehad,ik hoop dat dit bij jou ook het geval is.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kennelhoest valt niet altijd te voorkomen met een enting. :wink:
Zowiezo heeft enten om te voorkomen dat hij kennelhoest krijgt door de uitbraak in je straat nu geen zin meer, waarschijnlijk is hij al besmet. Dat wil echter niet zeggen dat hij ziek wordt, kan best zijn dat ie voldoende weerstand heeft. Zo niet, dan gewoon aan de slag met zachte hoestsiroop wanneer hij gaat hoesten en hem weghouden van andere honden voorlopig :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yvette25
Vaste gebruiker

Dan wacht ik het allemaal af en ga ik eind deze maand naar de DA toe voor de entingen, omdat we natuurlijk weg gaan en hij naar een pension gaat.

Delta heeft nu nog nergens last van, hij eet en drinkt goed en is gewoon speels en druk, dus hopen dat hij het niet gaat krijgen.

groeten Yvette en pootje Delta
yvette25
Vaste gebruiker

Delta hou ik uit voorzorg nu uit de buurt van alle honden, ook als we iemand tegen komen die een hond heeft, want je kan niet voorzichtig genoeg wezen nu :roll: en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat als hij toch al besmet is andere honden dit door hem krijgen, eind deze maand staat de afspraak dat hij geent wordt voor kennelhoest, als hij natuurlijk niet in de tussentijd ziek wordt.
*Patries*
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Patries* »

De ene hond is er gevoeliger voor als de ander.
De kennelhoestenting moet je vergelijken als de griepspuit bij mensen. De ene wordt niet ziek als ze die enting hebben gehad en de ander wel.
Het ligt er sowieso al aan op welk moment de hond de enting krijgt. Is de hond helemaal fit dan zal de enting beter pakken dan als ie niet helemaal fit is.

Ik heb jaren in een hondenpension gewerkt en hebben ondanks dat alle honden verplicht ingeënt moesten zijn kennelhoest gehad. In een pension en op plekken waar veel honden samen komen en de situatie afwijkt van wat ze gewend zijn geeft stress, waardoor er verschillende honden zijn die daardoor meer blaffen, zo irritatie op hun stembanden krijgen waardoor ze gevoeliger zijn voor de kennelhoest dan normaal.

Mocht je hond het krijgen dan kun je de boel verzachten door tijmsiroop te geven.
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Als hij toch geënt moet worden om naar het pension te mogen, zou ik hem nu gelijk laten enten. Misschien dat hij dan net beschermd is mocht hij er toch mee in aanraking komen. Overigens denk ik dat als hij echt kennelhoest zou krijgen, hij niet naar het pension mag.

En ik zou hem bij de honden in de straat uit de buurt houden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”