Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

dilemma

Ongelezen bericht door Kit »

eigenlijk heeft het niet veel met ziekte te maken, maar het gaat om Ozzy, hij heeft al een hele tijd last van voorhuid ontsteking en ondanks de vit. C heeft ie er nu weer last van, ik heb een tijdje geleden al spoeling gehaald en hem daar al mee behandelt, maar vanmorgen was het echt bar en boos en heb kokhalzend zn voorhuid weer schoongemaakt, het zat echt ransig vol troep...

zullen we er na al die noodgrepen toch aan moeten geloven en hem laten castreren? eigenlijk wil ik dit helemaal niet als het niet nodig is, DA had al meteen geadviseerd om hem te laten helpen, maar ik zag daar de noodzaak niet van in, we hebben geen dominantie problemen en Oz kan tot nog toe met alles overweg, maar nu slaat toch de twijfel toe, wie kan me raad geven of anders nog iets aandragen wat ik kan proberen??
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Persoonlijk vind ik de ingreep (castratie) en de gevolgen er van veel te drastisch in verhouding staan tot het probleem. Ik zou het niet doen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Kit
Erelid

jelle schreef:Persoonlijk vind ik de ingreep (castratie) en de gevolgen er van veel te drastisch in verhouding staan tot het probleem. Ik zou het niet doen.
ja ik vind het ook erg ingrijpend eigenlijk, vandaar mijn vraag, het schoonspoelen gaat hem tegenstaan omdat ik hem dan "vast" moet houden, de vit. C is alweer verhoogt en nog gaat het niet weg :19: zou er andes iets aan de hand zijn?

voor de duidelijkheid, mijn DA zegt meteen al oh we zullen hem gaan "helpen" en dat wil ik nou juist zo graag voorkomen
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Volgens mij is castratie ook geen garantie dat de voorhuidontsteking verdwijnt.
Kit
Erelid

Gos schreef:Volgens mij is castratie ook geen garantie dat de voorhuidontsteking verdwijnt.
nee dat klopt inderdaad, er is gewoon geen zekerheid dat het van castratie ook echt verdwijnt, als dat wel zo was, was het misschien wat makkelijker om die beslissing wel te nemen...
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

garantie van 99.9 % tegenover 100% dat het nu niet over gaat. Gewoon doen, hond op dieet daarna en hopen dat zijn vacht zich een beetje blijft gedragen.
Kit
Erelid

Rosita Compagner schreef:garantie van 99.9 % tegenover 100% dat het nu niet over gaat. Gewoon doen, hond op dieet daarna en hopen dat zijn vacht zich een beetje blijft gedragen.
ja en dat is juist ook zoiets waarom castreren me eigenlijk tegenstaat, Oz is nog net geen anderhalf en begint nu net een mooie reu te worden, mooi in de vacht en prima op gewicht, dit wil ik ook graag zo houden, castratie kan dit natuurlijk ook verpesten
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Steeds ontstekingen lijken mij ook heel naar voor Ozzy!
Wat ik me dus als eerste afvraag.......hoe komt het dat een reu een voorhuidontsteking krijgt? Heeft dat te maken met het schoonhouden door de hond zelf misschien? Harrie (7) heeft het nooit gehad (afkloppen), hij wast het gebied wel heel veel.
Castratie zou ik niet zomaar doen, alleen als het echt niet houdbaar meer is voor de hond.
Afbeelding
Kit
Erelid

Femia schreef:Steeds ontstekingen lijken mij ook heel naar voor Ozzy!
Wat ik me dus als eerste afvraag.......hoe komt het dat een reu een voorhuidontsteking krijgt? Heeft dat te maken met het schoonhouden door de hond zelf misschien? Harrie (7) heeft het nooit gehad (afkloppen), hij wast het gebied wel heel veel.
Castratie zou ik niet zomaar doen, alleen als het echt niet houdbaar meer is voor de hond.
Ozzy likt het zelf heel vaak schoon, ik denk dat die voorhuid ontsteking komt door urine met prostaatvocht wat tussen de penis en de voorhuid blijft zitten ( kenners heb ik dat goed?) en wat je zegt, als het onhoudbaar voor hem is, is de beslissing zo gemaakt, maar ik wil gewoon zeker weten of ik er goed aan doe :roll:
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eef »

kitty2 schreef:
Ozzy likt het zelf heel vaak schoon, ik denk dat die voorhuid ontsteking komt door urine met prostaatvocht wat tussen de penis en de voorhuid blijft zitten ( kenners heb ik dat goed?) en wat je zegt, als het onhoudbaar voor hem is, is de beslissing zo gemaakt, maar ik wil gewoon zeker weten of ik er goed aan doe :roll:
Volgens mij heeft het inderdaad met de urine te maken die achter de voorhuid blijft steken (en het is een warme vochtige plek waar bacterien zich graag ophouden). Het steeds uitsteken van de penis bij ongecastreerde honden maakt het volgens mij ook erger.

Onze reu is gecastreerd omdat hij ons teefje aan een stuk door aanrande, ook terwijl ze nog maar een pup van een paar weken was en nog lang niet loops was geweest. De voorhuidontsteking komt heel af en toe nog terug, maar bijna nooit.

Hij is trouwens absoluut niet dikker geworden, dat is gewoon een kwestie van zelf opletten en de hoeveelheid van het voer aanpassen.

Ik zou zelf niet castreren voor alleen een voorhuidontsteking. Neemt niet weg dat het natuurlijk wel erg vervelend kan zijn.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Is zo'n ontsteking dan niet erg pijnlijk voor een reu? Ik kan me zo voorstellen dat het een zeer gevoelige plek is?
Afbeelding
Eef
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:Is zo'n ontsteking dan niet erg pijnlijk voor een reu? Ik kan me zo voorstellen dat het een zeer gevoelige plek is?
Ik heb bij onze reu nooit gemerkt dat ie er last van had, hij likte er ook niet aan ofzo. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een reu er pijn van had.
doesje
Zeer actief

Ongelezen bericht door doesje »

mijn schapendoesreutje had ook regelmatig een onsteking..naar verschillende keren ab en daarna spoelen werd het niet beter..hij kroop over de grond van ellende..we hebben hem laten casteren en daarna nooit geen last meer gehad..zijn vacht is goed gebleven en hij is goed op gewicht gebleven.
groetjes wendy, tjaboo, jip en djaff
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik heb nooit een volle reu gehad en er dus geen ervaring mee, maar ik vraag me ook wel eens af waarom het zo 'gewoon' is dat reuen voorhuidsontstekingen krijgen? Hebben wolven en wilde honden en zwerfhonden ook massaal voorhuidsontsteking? Komt het bij alle rassen in dezelfde mate voor? Hebben andere diersoorten het ook, en ook zo massaal?

Ik weet overigens niet wat ik zou doen. Aan de ene kant is het een vrij onschuldig kwaaltje, aan de andere kant *wel* een chronische ontsteking, met een constante belasting van het afweersysteem van een hond. Om dat nou jarenlang te laten voortduren...

Moeilijk hoor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hoeveel en wat voor vit. C geef je hem nu? Vaak hebben jonge reuen er last van tot ze wat ouder worden, meestal wirdt het beter als ze een jaar of 3 a 4 zijn.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mijne heeft ook "druppeltjes"aan de penis.. hij heeft er geen pijn aan, ik laat m regelmatig in ze dat spoelt ook goed, al is zand in de schacht natuurlijk ook niet goed.. tips die ik lees is yoghurt geven, en evt schoonmaken met camillethee.. lauw natuurlijk..
Soms heeft ie nergens last van en soms zie je de drupjes weer hangen.. castreren hoeft voor mij niet tenzij hij last van de prostaat krijgt..
Eef
Zeer actief
Contacteer:

doesje schreef:mijn schapendoesreutje had ook regelmatig een onsteking..naar verschillende keren ab en daarna spoelen werd het niet beter..hij kroop over de grond van ellende..we hebben hem laten casteren en daarna nooit geen last meer gehad..zijn vacht is goed gebleven en hij is goed op gewicht gebleven.
Dit is dus de eerste keer dat ik hoor dat een reu er zo veel last van heeft. In jouw geval snap ik de castratie helemaal, he wat zielig.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”