Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Been ontlasten na kruisbandoperatie
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Been ontlasten na kruisbandoperatie
Hoi allemaal,
Bono is nu drie weken geleden geopereerd aan een ingescheurde kruisband. Op dit moment loop ik vier keer tien minuten per dag met hem en dat gaat goed. Tijdens het lopen, belast hij zijn been goed en wikkelt hij zijn voet goed af.
In stand ontlast hij zijn linker been nog wel. Hij zet zijn voet wel op de grond, maar steunt duidelijk meer op zijn rechterbeen. Volgens de dierenarts is dit nog heel normaal, drie weken na de operatie. Nu weet ik dit van Lana helemaal niet meer...
Vandaar dus mijn vraag aan iedereen die ook een hond heeft (gehad) die aan een gescheurde kruisband is geopereerd: wanneer belastte de hond in stand zijn been weer normaal? Weten jullie dat nog?
Bono is nu drie weken geleden geopereerd aan een ingescheurde kruisband. Op dit moment loop ik vier keer tien minuten per dag met hem en dat gaat goed. Tijdens het lopen, belast hij zijn been goed en wikkelt hij zijn voet goed af.
In stand ontlast hij zijn linker been nog wel. Hij zet zijn voet wel op de grond, maar steunt duidelijk meer op zijn rechterbeen. Volgens de dierenarts is dit nog heel normaal, drie weken na de operatie. Nu weet ik dit van Lana helemaal niet meer...
Vandaar dus mijn vraag aan iedereen die ook een hond heeft (gehad) die aan een gescheurde kruisband is geopereerd: wanneer belastte de hond in stand zijn been weer normaal? Weten jullie dat nog?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
chrico
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook niet vlak na de operatie?Hutsje schreef:Huts heeft dat nooit meer gedaan
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, verhalen ken ik ook inderdaad... Ik hoop toch zo dat dat Bono bespaard blijft. Lana stond uiteindelijk weer helemaal goed op beide achterbenen na haar kruisbandoperatie, maar ik weet dus helemaal niet meer hoe lang zij het geopereerde been nog heeft ontlast na de operatie.chrico schreef:Ik ken er ook 1 die vorig jaar geholpen is en nu nog niet goed staat
Kan die hond die jij kent wel alles weer, ondanks at hij niet helemaal goed staat?
Groetjes, Karen
- Hutsje
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat is dus precies wat ik bedoel! Dat doet Bono dus ook. Hij loopt verder ook goed en staat ook makkelijk op, maar in stand ontlast hij dat geopereerde been dus nog.Hutsje schreef:Nee, ze loopt goed, staat makkelijk op, maar als ze staat belast ze het andere been, ze staat dus scheef.Scooby schreef:Ook niet vlak na de operatie?Hutsje schreef:Huts heeft dat nooit meer gedaan
O, wacht eens: jij bedoelt dat Huts nooit meer het geopereerde been volledig belast heeft in stand, maar dat zij dat altijd nog ontlast?
Kan Huts verder wel alles weer nu?
Groetjes, Karen
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Hutsje
- Zeer actief
Inderdaad, ze heeft het nooit meer belast in stand. Dit deed ze ook njiet voor de operatie, maar toen stond ze wel moeiljik op. Fietsen ging nog wel en dat is het enige wat ze niet meer kan.Scooby schreef:Ja, dat is dus precies wat ik bedoel! Dat doet Bono dus ook. Hij loopt verder ook goed en staat ook makkelijk op, maar in stand ontlast hij dat geopereerde been dus nog.Hutsje schreef:Nee, ze loopt goed, staat makkelijk op, maar als ze staat belast ze het andere been, ze staat dus scheef.Scooby schreef:Ook niet vlak na de operatie?Hutsje schreef:Huts heeft dat nooit meer gedaan
O, wacht eens: jij bedoelt dat Huts nooit meer het geopereerde been volledig belast heeft in stand, maar dat zij dat altijd nog ontlast?![]()
Kan Huts verder wel alles weer nu?

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Rennen, spelen, springen en gek doen, kan ze wel weer allemaal?Hutsje schreef:Fietsen ging nog wel en dat is het enige wat ze niet meer kan.
Wat maakt dat het fietsen niet meer lukt?
Groetjes, Karen
- Rami
- Zeer actief
- Merak
- Actief
Onze vorige hond, een rottweiler, is ooit geopereerd aan haar knieband. Haar eigen knieband was zodanig opgerekt dat deze geen steun meer gaf. Deze knieband hebben ze laten zitten en een kunstknieband er over heen gezet. Dit heeft toch wel een revalidatietijd gehad van zeker twee-drie maanden. De eerste twee weken mocht ze het absoluut niet belasten, daarna enkele malen per dag vijf minuten lopen en dit met elke dag een minuut meer opbouwen. Dit als richtlijn natuurlijk, want precies op de minuut lopen gaat niet altijd. Maar na een maand zit je dan op ongeveer een half uur per wandeling. Daarna kun je geleidelijk verder opbouwen tot langere wandelingen. Bij onze hond heeft het toch ook wel een maand of twee geduurd, voordat ze haar poot weer volledig belastte. Neem er de tijd voor, zou ik zeggen
. Veel sterkte ermee.
- Hutsje
- Zeer actief
Geen idee, ze houdt het niet meer vol. Terwijl ze wel lange wandelingen kan doen. Het kan natuurlijk ook wel met de leeftijd te maken hebben, maar iig kan ze het niet meer na de op.Scooby schreef:Rennen, spelen, springen en gek doen, kan ze wel weer allemaal?Hutsje schreef:Fietsen ging nog wel en dat is het enige wat ze niet meer kan.
Wat maakt dat het fietsen niet meer lukt?

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Pffff, het enige wat ik mij van Jari herinner is dat hij na 2 weken heel rap van de pijnstillers gehaald is omdat meneer het toen nodig vond om mijn vader aan de riem voort te sleuren :N:
Geloof wel dat hij zijn poot weer normaal is gaan belasten hoewel in mijn herinnering zijn knie toch wel altijd wat naar buiten is blijven staan.
Geloof wel dat hij zijn poot weer normaal is gaan belasten hoewel in mijn herinnering zijn knie toch wel altijd wat naar buiten is blijven staan.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Na 2,5 maand alweer? Mag hij dat dan ook allemaal zo kort na de operatie al?!Rami schreef:Oh en buiten dat Bill zijn poot dus af en toe wat scheef neerzet (volgens mij zie ik dat alleen en verder niemand) doet hij echt alles weer. Hij springt, zwemt, rent, speelt (wild!) met Silka (en ik sta doodsangsten uit, af en toe...)
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet hoe de revalidatie verloopt na een kruisbandoperatie, want ik heb al eerder een dog gehad de haar kruisband gescheurd had. Het ging mij om het belasten van de poot in stand. Jullie hond stond na een maand of twee in stand dus weer hetzelfde op die poot als op de niet-geopereerde poot?Merak schreef:Onze vorige hond, een rottweiler, is ooit geopereerd aan haar knieband. Haar eigen knieband was zodanig opgerekt dat deze geen steun meer gaf. Deze knieband hebben ze laten zitten en een kunstknieband er over heen gezet. Dit heeft toch wel een revalidatietijd gehad van zeker twee-drie maanden. De eerste twee weken mocht ze het absoluut niet belasten, daarna enkele malen per dag vijf minuten lopen en dit met elke dag een minuut meer opbouwen. Dit als richtlijn natuurlijk, want precies op de minuut lopen gaat niet altijd. Maar na een maand zit je dan op ongeveer een half uur per wandeling. Daarna kun je geleidelijk verder opbouwen tot langere wandelingen. Bij onze hond heeft het toch ook wel een maand of twee geduurd, voordat ze haar poot weer volledig belastte. Neem er de tijd voor, zou ik zeggen. Veel sterkte ermee.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had Bono om die reden na zes dagen al van de pijnstillers afgehaald...Branka schreef:Pffff, het enige wat ik mij van Jari herinner is dat hij na 2 weken heel rap van de pijnstillers gehaald is omdat meneer het toen nodig vond om mijn vader aan de riem voort te sleuren :N:
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:pbtje stond na een maand alweer gewoon op haar poot.Scooby schreef: Jullie hond stond na een maand of twee in stand dus weer hetzelfde op die poot als op de niet-geopereerde poot?
Belastte PB die geopereerde poot in stand toen weer net zo veel als de niet-geopereerde poot?
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
ja hetzelfde als op haar niet geopereerde poot , bij Inky duurde het wel langer hoor , die kreeg daardoor ook last van haar niet geopereerde poot.Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef:pbtje stond na een maand alweer gewoon op haar poot.Scooby schreef: Jullie hond stond na een maand of twee in stand dus weer hetzelfde op die poot als op de niet-geopereerde poot?
Belastte PB die geopereerde poot in stand toen weer net zo veel als de niet-geopereerde poot?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat hoor je ook wel vaker... Is Inky uiteindelijk ook aan die andere poot geopereerd?jip007 schreef:ja hetzelfde als op haar niet geopereerde poot , bij Inky duurde het wel langer hoor , die kreeg daardoor ook last van haar niet geopereerde poot.Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef:pbtje stond na een maand alweer gewoon op haar poot.Scooby schreef: Jullie hond stond na een maand of twee in stand dus weer hetzelfde op die poot als op de niet-geopereerde poot?
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
ongeveer een jaar na de eerste operatie is ze aan haar andere knie geopereerd.Scooby schreef:Ja, dat hoor je ook wel vaker... Is Inky uiteindelijk ook aan die andere poot geopereerd?jip007 schreef:ja hetzelfde als op haar niet geopereerde poot , bij Inky duurde het wel langer hoor , die kreeg daardoor ook last van haar niet geopereerde poot.Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef: pbtje stond na een maand alweer gewoon op haar poot.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Rami
- Zeer actief
Eind juni waren we op contôle bij de orthopeed en is er een foto gemaak (dat was dus 2 maanden na de operatie). Al die tijd had Bill lijnrust en liepen we - per wandeling - zo'n 30/35 minuten (opgebouwd vanaf 5 minuten per wandeling). Zwemmen en door het water lopen zo'n 5/10 minuten, evenals lopen naast de fiets (in rustig drafje).Scooby schreef:Na 2,5 maand alweer? Mag hij dat dan ook allemaal zo kort na de operatie al?!Rami schreef:Oh en buiten dat Bill zijn poot dus af en toe wat scheef neerzet (volgens mij zie ik dat alleen en verder niemand) doet hij echt alles weer. Hij springt, zwemt, rent, speelt (wild!) met Silka (en ik sta doodsangsten uit, af en toe...)
Inmiddels - bijna 3 weken verder alweer - loopt Bill weer lekker los, bouwen we het lopen op richting het uur en er wordt langer gezwommen en 'gefietst'. Het spelen - mits het niet met 3 honden van 40 kilo is
Bill is op zijn tijd best een rauwdauwer qua springen, rennen en dollen en dat doet 'ie inmiddels allemaal weer. En juist omdat 'ie zo'n actieveling is hebben we de TTA-operatie gekozen. Er zijn goede resultaten behaald met bijv. sport- en politiehonden, die kunnen vrij snel 'alles' weer. De revalidatie gaat dus een stuk sneller dan bij andere operatie-varianten.
Overigens is het eindresultaat (na en jaar) bij alle operaties nagenoeg hetzelfde, volgens onze orthopeed. Het verschil zit 'm dus vooral in 'snelheid' van revalideren.
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik voeg nog een 3e variant toe... Joy belast in stand geregeld de geopereerde poot, maar geregeld ook niet/minder, het is ongeveer 50-50 bij haar. In het 1e jaar na de operatie belastte ze de poot ook met wandelen duidelijk minder, wat goed te zien was aan de spieren.
Inmiddels is de operatie nu 2 jaar geleden en belast ze met lopen beide achterpoten evenveel, wat goed te zien is aan de spieropbouw. Alleen in galop zie je haar geopereerde poot "fladderen". In stand zie je dus de verdeling 50-50 maar ik denk dat dat meer te maken heeft met gewenning of prettiger staan?
Als mevrouw het nodig vindt kan ze nog prima op haar achterpoten staan (wat ze van ons eigenlijk niet mag natuurlijk). Trappen lopen voorkomen we zoveel mogelijk, net zoals het achter katten aan sprinten of achter balletjes aan rennen. Maar lekker 6-7km wandelen doet ze nog perfect.
Inmiddels is de operatie nu 2 jaar geleden en belast ze met lopen beide achterpoten evenveel, wat goed te zien is aan de spieropbouw. Alleen in galop zie je haar geopereerde poot "fladderen". In stand zie je dus de verdeling 50-50 maar ik denk dat dat meer te maken heeft met gewenning of prettiger staan?
Als mevrouw het nodig vindt kan ze nog prima op haar achterpoten staan (wat ze van ons eigenlijk niet mag natuurlijk). Trappen lopen voorkomen we zoveel mogelijk, net zoals het achter katten aan sprinten of achter balletjes aan rennen. Maar lekker 6-7km wandelen doet ze nog perfect.
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
-
chrico
- Zeer actief
Hij rent en speelt en doet zijn ding maar je ziet dat hij niet goed staat. Verder merk je weinig aan hemScooby schreef:Ja, verhalen ken ik ook inderdaad... Ik hoop toch zo dat dat Bono bespaard blijft. Lana stond uiteindelijk weer helemaal goed op beide achterbenen na haar kruisbandoperatie, maar ik weet dus helemaal niet meer hoe lang zij het geopereerde been nog heeft ontlast na de operatie.chrico schreef:Ik ken er ook 1 die vorig jaar geholpen is en nu nog niet goed staat
Kan die hond die jij kent wel alles weer, ondanks at hij niet helemaal goed staat?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
heavenlysaints
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
- Contacteer:
bij ons mochten ze er na een paar dagen al terug goed op steunen en beginnen rondlopen,
maar je blijft dat trekje altijd zien, ze gaan die poot altijd beschermen en meer steunen op de goede poot
is er artrose ontwikkeling op de geopereerde poot?
maar je blijft dat trekje altijd zien, ze gaan die poot altijd beschermen en meer steunen op de goede poot
We got rid of the kids, the dogs were allergic.

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Bono (en ook Lana destijds) moest de eerste twee weken na de operatie volledige rust houden. Hij mocht alleen poepen en plassen twee weken lang. Daarna mochten we beginnen met het revalideren.heavenlysaints schreef:bij ons mochten ze er na een paar dagen al terug goed op steunen en beginnen rondlopen,
Onze Lana was ook geopereerd aan haar kruisband en bij haar zag je, na de revalidatie, geen verschil in het staan, steunen of gebruik van dat been. Alleen als ze ging zitten, zette ze het geopereerde been wat wijder neer. Dat was eigenlijk het enige moment waarop je nog wat 'restverschijnselen' van de operatie za.
Er was hele lichte slijtage te zien in de knie, voordat Bono geopereerd werd. Hoezo?
Groetjes, Karen
- danielle-russel-king
- Zeer actief